Gisting Fastferment t.o.v. brouwemmer

Gestart door Micky Meertens, 26-12-2019 13:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Micky Meertens

Hallo,

Afgelopen zaterdag heb ik met 2 vrienden een nieuwe batch gebrouwen van 20 liter.
Wij hebben ons een Fastferment aangeschaft van 11 liter, omdat we in de toekomst toch batches willen maken van dit formaat.

Nu hebben wij de gist toegevoegd (en doorgeroerd) in de brouwemmer, toen de volledige 20 liter. hier nog in zat.
Daarna hebben wij de Fastferment gevuld vanuit de brouwemmer middels het tapkraantje.

Zowel de Fastferment als de brouwemmer hebben wij daarna in de kelder gezet, waar het 11,5 graad is (aanbevolen gisttemperatuur 12 graden.

De gisting in de brouwemmer kwam redelijk snel tot stand en is nu ook niet meer heel actief aan het borrelen.
De Fastferment begon pas een dag later en heeft ook niet heel veel activiteit gehad.

Fastferment heeft een ander waterslot dan de standaard, dus de vraag is of dit normaal is.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft en heeft dit gevolgen voor het brouwsel?

Hoor graag jullie reacties/ervaringen.

Mvg

CeesM

Ik denk dat de deksel van de FastFerment niet luchtdicht is afgesloten. Dat is een bekend probleem hier en door de zoekfunctie hier te gebruiken kan je er oplossingen voor vinden. Zoals je de enting hebt omschreven lijkt het me dat in de FastFerment bijna geen gist zit omdat de gist weer boven gaat drijven in je brouwemmer.

Jacques

Heb je inmiddels het SG gemeten van zowel het bier in de emmer als dat in de FastFerment zit.

Micky Meertens

Citaat van: Jacques op 28-12-2019  16:43 uHeb je inmiddels het SG gemeten van zowel het bier in de emmer als dat in de FastFerment zit.

Het brouwsel zit er nu 8 dagen in, dus vanmiddag gaan we  overhevelen.
Bij de Fastferment voor de eerste keer de bol verwijderen.
Zal de waarde laten weten zodra deze bekend zijn.

Jacques

Citaat van: Micky Meertens op 29-12-2019  10:42 uHet brouwsel zit er nu 8 dagen in, dus vanmiddag gaan we  overhevelen.
Bij de Fastferment voor de eerste keer de bol verwijderen.
Zal de waarde laten weten zodra deze bekend zijn.

Ik ben benieuwd.

Micky Meertens

Citaat van: Jacques op 29-12-2019  16:21 uIk ben benieuwd.
Heb de sg-waarde gemeten.
Fastferment 1021 en in de brouwemmer 1018.

Zijn beide best laag naar mijn idee.
1048 - 1021 =27 X 0,136 = 3,672%
1048 - 1018 =30 X 0,136 = 4,080%

Maar de aanvangsdichtheid had ook 1070 moeten zijn.

Jacques

Citaat van: Micky Meertens op 02-01-2020  20:44 uHeb de sg-waarde gemeten.
Fastferment 1021 en in de brouwemmer 1018.

Toch een opmerkelijk verschil.
SVG Fastferment 55,3%
SVG emmer 61,6%.

Ik ben benieuwd wat het eind SG gaat worden.

Micky Meertens

Citaat van: Jacques op 02-01-2020  22:41 uToch een opmerkelijk verschil.
SVG Fastferment 55,3%
SVG emmer 61,6%.

Ik ben benieuwd wat het eind SG gaat worden.

Kan het verder kwaad voor het bier? Of is het dan alleen wat lichter qua alcohol.

Vragen ons alleen af waardoor de begin SG zoveel lager is.

Jacques

Citaat van: Micky Meertens op 04-01-2020  21:57 uKan het verder kwaad voor het bier? Of is het dan alleen wat lichter qua alcohol.

Vragen ons alleen af waardoor de begin SG zoveel lager is.

Wacht rustig af wat het eind SG wordt.

Verschillen kunnen (tussentijds) ontstaan door afwijkende temperaturen, hoeveelheden gist en vorm van het gistvat.

SanderH

Citaat van: Micky Meertens op 04-01-2020  21:57 uKan het verder kwaad voor het bier? Of is het dan alleen wat lichter qua alcohol.

Vragen ons alleen af waardoor de begin SG zoveel lager is.

Het begin SG heeft niets met de keuze in gistvat te maken, alleen met je brouwproces en werkwijze.

Jacques

Citaat van: SanderH op 05-01-2020  10:45 uHet begin SG heeft niets met de keuze in gistvat te maken, alleen met je brouwproces en werkwijze.

Ik ben ervan uitgegaan dat sprake was van een verschrijving. Het gaat om tussentijdse SG-waarden.

Micky Meertens

Citaat van: Jacques op 04-01-2020  23:10 uWacht rustig af wat het eind SG wordt.

Verschillen kunnen (tussentijds) ontstaan door afwijkende temperaturen, hoeveelheden gist en vorm van het gistvat.

Net gebotteld en zowel de gistingsemmer als de ferment 1016.
Zal een licht biertje worden😞

Jacques

Citaat van: Micky Meertens op 18-01-2020  23:04 uNet gebotteld en zowel de gistingsemmer als de ferment 1016.
Zal een licht biertje worden😞

Het waren dus tussentijdse verschillen.
Ik vermoed dat de gistemmer in verhouding wat meer gist heeft gehad dan de Fastferment. Hierdoor verloopt de vergisting wat vlotter.


Micky Meertens

Citaat van: Jacques op 19-01-2020  12:21 uHet waren dus tussentijdse verschillen.
Ik vermoed dat de gistemmer in verhouding wat meer gist heeft gehad dan de Fastferment. Hierdoor verloopt de vergisting wat vlotter.



Hoi Jacques, een tijdje geleden alweer.

Vorig jaar hebben we 2x met een moutpakket van Brewferm gebrouwen, waarvan 1 met de SG-waardes uit dit topic.
Beide bieren smaakten na het bottelen zuur en hebben ze dan ook niet opgedronken.
Nu hebben we een moutpakket van van Brouwstore, om het nog eens te proberen.
Bij het nieuwe moutpakket staat aangegeven dat er op het laatste van de kooktijd suiker toegevoegd moet worden.
Bij de vorige 2 staat er nergens in de beschrijving dat er suiker toegevoegd moet worden, waarvan we ons hebben afgevraagd of dat klopte.
Kan het zijn dat de begin SG-waarde zo laag was doordat er geen suiker was toegevoegd en dat de bieren daardoor zuur smaken?

Voordat we met het nieuwe pakket aan de slag gaan willen we proberen erachter te komen waar het de vorige keren mis is gegaan, vandaar deze vraag.

Groetjes Micky

Jacques

Citaat van: Micky Meertens op 02-12-2020  13:17 uKan het zijn dat de begin SG-waarde zo laag was doordat er geen suiker was toegevoegd en dat de bieren daardoor zuur smaken?

Het toevoegen van suiker zorgt voor een verhoging van de SG-waarde. Wanneer en recept uitgaat van een suikergift en je geeft deze niet dan zul je het begin SG niet halen...

Het achterwege laten van een suikergift zorgt er niet voor dat je bier zuur smaakt. De suikers die je toevoegt worden immers omgezet in koolzuur en alcohol. Er worden door de vergisting weliswaar ook zuren gevormd maar je hebt minder suikers vergist.

Een zure smaak is meestal een gevolg van een infectie. Door zo hygiƫnisch mogelijk te werken kun je infecties voorkomen. Of jullie bier ook echt zuur is kan ik van hieraf niet beoordelen. Ik raad je aan je bier te laten proeven door een ervaren proever/bierbrouwer.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.