Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wat is het nut van hout in alcohol toevoegen?  (gelezen 1246 keer)

Offline rajd

• Super lid
  • Land: nl
  • Elk antwoord is slechts een vraag verwijderd.
Wat is het nut van hout in alcohol toevoegen?
« Gepost op: 10-01-2020 23:32 u »
Ik vroeg me af.. veel brouwers (waaronder ik) gebruiken stukjes hout om mee te "oak agen". Zo ook ik; ik maak gebruik van versnipperde Jack Daniels vaten en voeg dit hout aan bijv. een RIS toe. Hoewel ik daar tot nu toe altijd over tevreden ben geweest toch een vraag. Het proces wat ik volg is dat ik het hout eerst een maandje op alcohol zet alvorens ik aan mijn bier toevoeg. Ik gebruik daarvoor overigens vrijwel altijd whisky of bourbon.

Nu weet ik dat de alcohol uit de sterke drank (de?) smaak onttrekt aan het hout en dat het typisch is om, na de hoofdvergisting, het hout en de sterke drank aan het bier toe te voegen.

Mijn vraag is... wat is het nut van het toevoegen van het hout? Stel ik laat het hout 1 of 2 maanden op een sterke drank staan, mag ik dan aannemen dat alle smaken aan het hout onttrokken zijn en dat ik het mengen van het gebrouwen bier met de alcohol (met houtsmaak) resulteert in het product dat ik zoek? Of vind er alsnog interactie tussen bier, sterke drank en hout plaats, waardoor het (enkele maanden) laten rijpen toch van nut is?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
Re: Wat is het nut van hout in alcohol toevoegen?
« Reactie #1 Gepost op: 11-01-2020 00:09 u »
Ik denk dat er steeds smaken vanuit het hout vrijkomen.
In het verleden wijn gemaakt en had een extract van houtsnippers die constant in alcohol lagen.
Dit extract voegde ik naar smaak toe. Doe ik met bier idem. Je zult toch moeten proeven en mijn mening is dat toevoegen van extract beter meetbaar is dan hout laten rijpen in bier.
Ik denk dat iedereen zelf moet bepalen wat voor hem of haar het beste lijkt.
Ik voeg een week voor bottelen naar smaak toe en heb zo minder werk en risico is mijn persoonlijke mening. Doe het wel maar met 1 bier jaarlijks.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 11-01-2020 22:43 u »
Mijn vraag is... wat is het nut van het toevoegen van het hout? Stel ik laat het hout 1 of 2 maanden op een sterke drank staan, mag ik dan aannemen dat alle smaken aan het hout onttrokken zijn en dat ik het mengen van het gebrouwen bier met de alcohol (met houtsmaak) resulteert in het product dat ik zoek? Of vind er alsnog interactie tussen bier, sterke drank en hout plaats, waardoor het (enkele maanden) laten rijpen toch van nut is?

Of alle smaak uit het hout is na 1 of 2 maanden betwijfel ik.
Ik merk in ieder geval de er meer smaken uit het hout komt als je de alcohol er langer op laat staan.

Door craftbrouwers worden oude vaten gebruikt waar vaak al jaren andere drank in heeft gestaan. Die geven ook smaak af (ook van de drank die er in gezeten heeft...)

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
« Reactie #3 Gepost op: 12-01-2020 11:30 u »
Ik vroeg me af.. veel brouwers (waaronder ik) gebruiken stukjes hout om mee te "oak agen". Zo ook ik; ik maak gebruik van versnipperde Jack Daniels vaten en voeg dit hout aan bijv. een RIS toe. Hoewel ik daar tot nu toe altijd over tevreden ben geweest toch een vraag. Het proces wat ik volg is dat ik het hout eerst een maandje op alcohol zet alvorens ik aan mijn bier toevoeg. Ik gebruik daarvoor overigens vrijwel altijd whisky of bourbon.

Nu weet ik dat de alcohol uit de sterke drank (de?) smaak onttrekt aan het hout en dat het typisch is om, na de hoofdvergisting, het hout en de sterke drank aan het bier toe te voegen.

Wel eens van extractie gehoord?

Offline SVB

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 12-01-2020 12:37 u »
Wel eens van extractie gehoord?
Goed antwoord, goed verwoord... echt een grote toevoeging!

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
« Reactie #5 Gepost op: 12-01-2020 14:37 u »
Goed antwoord, goed verwoord... echt een grote toevoeging!
Bedankt... en o ja.. als je bier gaat brouwen verdiep je dan eerst in de materie.

Offline SVB

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 12-01-2020 16:10 u »
Of leren lezen... voor je een nutteloos antwoord geeft. Overigens neem ik aan dat je volgens deze logica nooit zelf vragen hebt en het antwoord op elke vraag van een ander is dan ook standaard ‘ga het zelf maar opzoeken’

Hij geeft al aan dat ie extractie wel kent, feitelijk vraagt ie zich af of dat al voldoende is of dat ie nog wezenlijke verschillen kan verwachten. Lijkt me nou net iets waar een forum prima antwoord op kan geven, iets met een heleboel mensen en heel veel ervaring.

Offline rajd

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 12-01-2020 16:53 u »
Of leren lezen... voor je een nutteloos antwoord geeft. Overigens neem ik aan dat je volgens deze logica nooit zelf vragen hebt en het antwoord op elke vraag van een ander is dan ook standaard ‘ga het zelf maar opzoeken’

Hij geeft al aan dat ie extractie wel kent, feitelijk vraagt ie zich af of dat al voldoende is of dat ie nog wezenlijke verschillen kan verwachten. Lijkt me nou net iets waar een forum prima antwoord op kan geven, iets met een heleboel mensen en heel veel ervaring.

Ik was er even niet, maar in mijn afwezigheid heb je de essentie van mijn vraag prima verwoord :). Het principe dat ik nu toe pas is m.i. per definitie extractie. Je kunt mijn vraag wellicht ook anders lezen: is er een relatie tussen de snelheid van het extraheren van smaken en het percentage alcohol waarmee geëxtraheerd wordt?

Mocht het bijv. zo zijn dat een extract uit hout goed genoeg gemaakt kan worden middels sterke drank, dan vereenvoudigt dit het proces enorm. In het verleden heb ik telkens mijn bier gedurende maanden weggezet op houtsnippers. Dat betekent dat ik ergens een fles in gebruik heb die ik niet anders kan gebruiken, lang moet wachten, een koolzuurdekentje aanleggen, meerdere malen overhevelen et cetera. Als dat ik allemaal over zou kunnen slaan, zonder op smaak in te boeten, dan ben ik zeer geïnteresseerd :).

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 12-01-2020 21:39 u »
Ik was er even niet, maar in mijn afwezigheid heb je de essentie van mijn vraag prima verwoord :). Het principe dat ik nu toe pas is m.i. per definitie extractie. Je kunt mijn vraag wellicht ook anders lezen: is er een relatie tussen de snelheid van het extraheren van smaken en het percentage alcohol waarmee geëxtraheerd wordt?

Mocht het bijv. zo zijn dat een extract uit hout goed genoeg gemaakt kan worden middels sterke drank, dan vereenvoudigt dit het proces enorm. In het verleden heb ik telkens mijn bier gedurende maanden weggezet op houtsnippers. Dat betekent dat ik ergens een fles in gebruik heb die ik niet anders kan gebruiken, lang moet wachten, een koolzuurdekentje aanleggen, meerdere malen overhevelen et cetera. Als dat ik allemaal over zou kunnen slaan, zonder op smaak in te boeten, dan ben ik zeer geïnteresseerd :).

Zoals ik al schreef komen er ook na een langere periode smaakactieve stoffen vrij uit houtsnippers.

Hoe snel het extractieproces gaat hangt van meerdere factoren af. Denk aan temperatuur waarbij de extractie plaatsvindt en de structuur van het hout. Zo is bekend dat er een verschil is tussen Amerikaans eiken en Frans eiken.
Als je snippers gebruikt is de grootte van de snippers van belang. Bij grove snippers duurt de extractie langer.

Wat je kunt doen is snippers gedurende een langere periode op alcohol zetten om zo veel mogelijk stoffen te extraheren. Vervolgens kun je naar smaak het extract toevoegen.

Offline rajd

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 12-01-2020 21:44 u »
Zoals ik al schreef komen er ook na een langere periode smaakactieve stoffen vrij uit houtsnippers.

Hoe snel het extractieproces gaat hangt van meerdere factoren af. Denk aan temperatuur waarbij de extractie plaatsvindt en de structuur van het hout. Zo is bekend dat er een verschil is tussen Amerikaans eiken en Frans eiken.
Als je snippers gebruikt is de grootte van de snippers van belang. Bij grove snippers duurt de extractie langer.

Wat je kunt doen is snippers gedurende een langere periode op alcohol zetten om zo veel mogelijk stoffen te extraheren. Vervolgens kun je naar smaak het extract toevoegen.

Ik was inderdaad aan dat laatste aan het denken. Voor mijn huidige project heb ik daar weinig aan, echter voor toekomstige projecten is dat een aardige manier om de periode tot het bier op fles gaat zo kort als mogelijk te houden.

Momenteel gebruik ik de snippers van Jack Daniels (dus Amerikaans eiken). De snippers verschillen onderling nogal van grootte - de kleinste zou ik als splinter willen beschrijven, maar sommigen (lees: de groteren) zijn ook wel tot een kleine cm dik, 5 cm lang en 3 cm breed.

Offline DoubleW

• Vol lid
« Reactie #10 Gepost op: 18-01-2020 11:56 u »
Enige toevoeging aan het verhaal van Jacques:
- extractie van geur, smaak en kleurstoffen vindt effectiever plaats bij alc boven 50% etherische olien zelfs boven 75%.
- maceratie bij hogere temperaturen versnelt het proces, bij 30 graden voor 1 week win je 2 maanden.
- keuze aan alcohol? Waarom whisky? Whisky is een graan jenever die 3 jaar en 1 dag op hout heeft gelegen. Neem gewoon wodka  die neutraal is en spice deze zonodig zelf met:
- tonkaboon
- cacao nibs
- dennetopjes
- kruidnagel
- dragon
- pepers - rood, zwart, roze, jalapeno
- vanille

Etc

Groet

Tags: