Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Discussie over hop creep  (gelezen 4461 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Discussie over hop creep
« Reactie #50 Gepost op: 16-06-2021 22:06 u »
Dan is dat dus wat we moeten achterhalen:
1) hoeveel temperatuur stress kun je accepteren voordat je een smaakverschil kunt waarnemen (waarbij je er voor zorgt dat er niets kan verdampen) en
2) hoeveel temperatuurstress heb je nodig om hopcreep te voorkomen
als 1 en 2 elkaar overlappen dan is er dus een praktische oplossing om hopcreep te voorkomen. 
Als hopcreep een probleem is dan had ik verwacht dat dat proefje allang was uitgevoerd, dus de resultaten beschikbaar.

Het gaat niet zo zeer om het verdampen van aromastoffen...
Chemische stoffen hebben een structuur die verandert door hitte. Denk bijvoorbeeld aan het isomeriseren van hopbitterstoffen en het degenereren van eiwitten. Hitte maakt ook dat chemische reacties sneller verlopen. Een deksel op een pot is niet voldoende om te zorgen dat er geen smaakverandering is. Dat zie bijvoorbeeld ook bij het pasteuriseren van melk...

En hopcreep is wel degelijk een probleem... Eerder is in dit topic vermeld dat Verdant 5 batches moest terugroepen in verband met hopcreep. Zelf heb ik er ook vaak last van. Ik laat het bier langer staan en gebruik minder bottelsuiker. Maar soms gaat het wel eens mis en moet het bier flink gekoeld worden.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #51 Gepost op: 17-06-2021 08:53 u »

Chemische stoffen hebben een structuur die verandert door hitte.

En hopcreep is wel degelijk een probleem...
Dus het is een probleem (was ik al mee eens) en er treden chemische veranderingen op door hitte (dat was ook bekend). Maar dan weten we nog seeds niet hoe die effecten de smaak van koudhop beinvloeden en of de stoffen die bij die smaak een rol spelen echt chemisch veranderen bij een korte pasteurisatiestap. Dus wat is je conclusie hier, immers je kon er geen onderzoeksresultaten van vinden?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #52 Gepost op: 17-06-2021 21:30 u »
Dus het is een probleem (was ik al mee eens) en er treden chemische veranderingen op door hitte (dat was ook bekend). Maar dan weten we nog seeds niet hoe die effecten de smaak van koudhop beinvloeden en of de stoffen die bij die smaak een rol spelen echt chemisch veranderen bij een korte pasteurisatiestap. Dus wat is je conclusie hier, immers je kon er geen onderzoeksresultaten van vinden?

Ik kan geen andere onderzoekresultaten vinden buiten mijn eigen bevindingen bij mijn tests.
Bij mijn tests heb ik geconstateerd dat het hoparoma aanzienlijk minder is wanneer je hop overgiet met heet water.

Tags: hop creep