Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Discussie over hop creep  (gelezen 4456 keer)

Offline Derp

• Senior lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Discussie over hop creep
« Reactie #25 Gepost op: 09-06-2021 12:25 u »
Dank. Denk dat ik m van het weekend op vat gooi en dan vanaf de tap nog een beetje het SG in de gaten houdt en dan een deel bottel voor mijn medebrouwers. Kunnen ze intussen alvast bij mij komen proeven ;)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #26 Gepost op: 09-06-2021 16:44 u »
Ik heb momenteel een Punk IPA kloon op het vat. Eergister de koudhop toegevoegd. Best een flinke bonk koudhop voor mijn doen, richting de 6-7gr per liter.
Het duurde even voor het kwartje gevallen was, maar 6–7 gram is best weinig voor de Punk IPA..

Brewdog geeft in het recept zelf aan dat er 190 gram op 20 liter (= 9,5 g/l) in gaat. (Recept #1, in BrewDog's DIY Dog pdf)

Offline Derp

• Senior lid
« Reactie #27 Gepost op: 09-06-2021 18:51 u »
Het duurde even voor het kwartje gevallen was, maar 6–7 gram is best weinig voor de Punk IPA..

Brewdog geeft in het recept zelf aan dat er 190 gram op 20 liter (= 9,5 g/l) in gaat. (Recept #1, in BrewDog's DIY Dog pdf)
Klopt, heb het iets naar beneden bij moeten stellen omdat ik van bepaalde hoppen niet genoeg had. Daarnaast las ik laatst dat onderzoek van Dr Shellhammer dat stelt dat >7 g koudhop niets meer toevoegd, bevestigd door Brülosophy. Maar anyways, het zal waarschijnlijk geen 100% gelijkende kloon worden inderdaad. Moet zeggen dat het nog steeds het meest geurende biertje is dat ik ooit gebrouwen heb, zelfs voordat de dry hop is toegevoegd, als ik op de monsters af kan gaan tenminste.  :nut:

Offline JanDeGraaff

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 09-06-2021 19:31 u »
[...] onderzoek van Dr Shellhammer dat stelt dat >7 g koudhop niets meer toevoegd, bevestigd door Brülosophy
Voor de goede orde (omdat op internet nooit iets verloren gaat): de drempelwaarde ligt op circa 8 gram/liter en het is geen harde grens, maar een 'fluïde grens'. Grosso modo op 8 g/l.
Soms er een beetje boven, soms een beetje eronder.

Toch zijn er zat – Brewdog niet uitgezonderd – die er flink meer in knikkeren. Koudhophoeveelheden van >15 g/l zijn geen uitzondering meer. Toch, als dat wetenschappelijk gezien onzin zou zijn vraag ik mij af wat de 'business rationale' dan is. Je gaat niet zomaar heel veel meer uitgeven – hop is in absolute zin niet goedkoop bij zulke hoeveelheden – om er maar in te mikken terwijl het geen nut zou hebben... Of het zou een marketing 'truc' moeten zijn.

Offline Derp

• Senior lid
« Reactie #29 Gepost op: 09-06-2021 20:30 u »
Voor de goede orde (omdat op internet nooit iets verloren gaat): de drempelwaarde ligt op circa 8 gram/liter en het is geen harde grens, maar een 'fluïde grens'. Grosso modo op 8 g/l.
Soms er een beetje boven, soms een beetje eronder.

Toch zijn er zat – Brewdog niet uitgezonderd – die er flink meer in knikkeren. Koudhophoeveelheden van >15 g/l zijn geen uitzondering meer. Toch, als dat wetenschappelijk gezien onzin zou zijn vraag ik mij af wat de 'business rationale' dan is. Je gaat niet zomaar heel veel meer uitgeven – hop is in absolute zin niet goedkoop bij zulke hoeveelheden – om er maar in te mikken terwijl het geen nut zou hebben... Of het zou een marketing 'truc' moeten zijn.
Ah, 8. Verkeerd onthouden.

Goeie vraag.. het feit dat brouwers het doen zegt mij niet zo veel. Vraag me af hoe met name kleine brouwers tot een recept komen bijvoorbeeld.

Offline JanDeGraaff

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 09-06-2021 21:46 u »
Goeie vraag.. het feit dat brouwers het doen zegt mij niet zo veel. Vraag me af hoe met name kleine brouwers tot een recept komen bijvoorbeeld.
Nou, eerlijk gezegd vraag ik mij dat met name af bij grote(re) brouwers. Als zij met 15 g/l koudhoppen op 20 hectoliter, is dat 30 kilo hop. Dat kost niet niks...  Als inderdaad 8 g/l zo'n beetje de max is, kan het je 18 kilo hop schelen. Dat is echt een hoop; een hoop hop en een hoop geld.

Maar ja, als consumenten het tegenwoordig prima vinden om voor een NEIPA € 7,50 voor een blikje van 33 cl neer te leggen, dan kun je voor het mooie verhaal er best nog wel een paar kilo hop in mikken – Zegt de man die € 12,50 voor een flesje Westvleteren nogal overdreven vindt..

Als je 20 liter brouwt gebruik je bij 15 g/l zo'n 300 gram koudhop. Ook niet goedkoop, maar stukken beter te behappen. Die 180 gram extra kost je, gemiddeld, circa € 7,00 – zo'n 12 cent per biertje.
Toch doe ik het zelf ook, hoor, >10 g/l drooghoppen als het recept het zegt. Maar, met mate..

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #31 Gepost op: 09-06-2021 23:15 u »
Professionele brouwerijen hebben het meeste last van hopcreep omdat ze, na bottelen en verschepen, geen controle over de batches hebben. Die staan bij winkels, bij mensen thuis, etc. Door de hopcreep kunnen flesjes en blikjes mogelijk CO2-bommetjes worden.

Professionele brouwerijen hebben juist geen last van hopcreep... Zij kunnen hun bieren steriel filteren en voorzien van koolzuur vlak voor het bottelen of fusten. Zonder gist in je bier heb geen hopcreep. Hooguit kan je bier zoeter van smaak worden door de werking van de enzymen (kleine suikers hebben een veel hogere zoetkracht dan grote suikers).

Offline JanDeGraaff

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 10-06-2021 13:13 u »
Professionele brouwerijen hebben juist geen last van hopcreep...
Klopt helemaal, sorry... ik bedoelde ook niet de groot-industriële brouwerijen hiermee. Ik bedoelde eigenlijk de professionele craft-brouwerijen. Die zijn professioneel maar veelal niet groot genoeg om hun bier steriel te filteren of te pasteuriseren. En vaak willen ze het ook niet doen met hun IPAs, omdat het wel degelijk de smaak kan beïnvloeden. Die brouwerijen lopen zo nu en dan nog eens tegen hopcreep problemen aan dat hen noopt om hele batches uit de winkels en bij de klanten terug te halen.

Voorbeeld: begin augustus 2018 moest Verdant Brewing Co. 5 batches terugroepen als gevolg van wat later hopcreep bleek te zijn.

Verdant is zo'n professionele brouwerij waar ik op doelde.

Offline Derp

• Senior lid
« Reactie #33 Gepost op: 10-06-2021 15:51 u »
Ik vermoed dat er best wel wat van die pro's zijn. Laatste tijd heb ik het niet echt meer gehad maar in 2019 dronk ik steevast alleen maar verschillende bieren (die ik nog nooit gehad had) en ik herinner me dat ik vaak gushende IPA's had.

Offline Martijn0172

• Super lid
  • Brouwerij de 12 Stuyvers
    • Brouwerij de 12 Stuyvers
« Reactie #34 Gepost op: 10-06-2021 20:25 u »
Gros van de craftbier brouwers filteren niet, en pastauriseren IPA's ook niet. Hoogstens wordt er gebruik gemaakt van ene centrifuge. Er zijn verschillende methodes om de kans op hopcreep te verminderen. Bier goed uitvergisteren en kortdurend drooghoppen (max 48 hr) bij 15 ºC is er een van. Ook hop voor een week er in laten zitten (zodat de creep al start en eindigt in de tank ) is er ook een van. Maar zo zijn er vast wel meer wegen die naar Rome leiden.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #35 Gepost op: 10-06-2021 23:09 u »
Klopt helemaal, sorry... ik bedoelde ook niet de groot-industriële brouwerijen hiermee. Ik bedoelde eigenlijk de professionele craft-brouwerijen. Die zijn professioneel maar veelal niet groot genoeg om hun bier steriel te filteren of te pasteuriseren. En vaak willen ze het ook niet doen met hun IPAs, omdat het wel degelijk de smaak kan beïnvloeden. Die brouwerijen lopen zo nu en dan nog eens tegen hopcreep problemen aan dat hen noopt om hele batches uit de winkels en bij de klanten terug te halen.

Voorbeeld: begin augustus 2018 moest Verdant Brewing Co. 5 batches terugroepen als gevolg van wat later hopcreep bleek te zijn.

Verdant is zo'n professionele brouwerij waar ik op doelde.

Het is natuurlijk waar je als brouwerij voor kiest. Steriel filteren kun je doen voorafgaand aan koudhoppen. Het grote voordeel is dat je zeker weet dat je geen ontploffende blikken hebt.

Als je de gist in het bier laat zitten dan loop je het risico op hopcreep. Hopcreep is voor een deel afhankelijk van het hopras. Het probleem is dat het ook afhankelijk is van het oogstjaar. Zo kan het zijn dat jaar meer of minder last hebt van hopcreep. De hop zodanig verhitten dat de enzymen niet meer werken heeft consequenties voor de hopsmaak die je krijgt. Hopcreep is een heel vervelend probleem bij IPA's en NEIPA's.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #36 Gepost op: 11-06-2021 05:11 u »
De hop zodanig verhitten dat de enzymen niet meer werken heeft consequenties voor de hopsmaak die je krijgt.
Is dat wat je denk of heb je daar verwijzingen naar onderzoek. Als het zo'n probleem is dan is zulk onderzoek zeker ergens gedaan. 

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #37 Gepost op: 11-06-2021 21:54 u »
Is dat wat je denk of heb je daar verwijzingen naar onderzoek. Als het zo'n probleem is dan is zulk onderzoek zeker ergens gedaan.

Ik baseer mij op hetgeen ik geproefd heb bij een test.

Daarnaast is algemeen bekend dat aromastoffen temperatuurgevoelig zijn. Onder brouwers is bekend dat koudhop een ander hoparoma geeft dan een vlamuit dan wel een hopstand bij 80 ºC.

Er is veel onderzoek gedaan naar hopcreep. De oplossing is het weghalen van de gist dan wel flash pasteurisatie van het bier.
Zie ook de presentaties van een webinar dat vorig jaar gehouden werd
https://www.brewersassociation.org/wp-content/uploads/2020/05/CBC-Online-Seminar-Presentation-Hop-Creep-What-It-Is-and-Approaches-to-Managing-It.pdf

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #38 Gepost op: 12-06-2021 03:34 u »
Daarnaast is algemeen bekend dat aromastoffen temperatuurgevoelig zijn.

De oplossing is het weghalen van de gist dan wel flash pasteurisatie van het bier.

Zie ook de presentaties van een webinar dat vorig jaar gehouden werd
https://www.brewersassociation.org/wp-content/uploads/2020/05/CBC-Online-Seminar-Presentation-Hop-Creep-What-It-Is-and-Approaches-to-Managing-It.pdf

Although we first trailed the flash pasteuriser at 25
PU, we now know 1 PU is sufficient to denature
hop enzymes

1 PU ~ 62°C (~144°F) for 30 seconds

Dat kun je dus mooi doen in een afgesloten potje alvorens je de hop bij het gistende brouwsel doet. flash pasteurisatie doen ze ook in een afgesloten potje (bierflesje) immers.
In een afgesloten potje kan geen aroma verdampen en flash pasteurisatie is blijkbaar acceptabel waaruit dan weer blijkt dat de hopsmaak door even op 62 graden niet significant verandert volgens mij.

Offline Heuvinger brouwerij

• Super lid
  • Avangard malz, CML yeast, Hoppecruyt hop
« Reactie #39 Gepost op: 12-06-2021 10:34 u »
De oplossing is het weghalen van de gist dan wel flash pasteurisatie van het bier.
Ik ben niet zo enthousiast over pasteurisatie van het bier, omdat het bier dan niet zo mooi oudert op fles.
Ik vind dat verouderings proces geweldig om mee te maken, die smaak verandering, dat het licht troebel bier ineens helder wordt.
Ik vind dat mijn bieren moeten blijven leven!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #40 Gepost op: 12-06-2021 21:42 u »
Although we first trailed the flash pasteuriser at 25
PU, we now know 1 PU is sufficient to denature
hop enzymes

1 PU ~ 62°C (~144°F) for 30 seconds

Dat kun je dus mooi doen in een afgesloten potje alvorens je de hop bij het gistende brouwsel doet. flash pasteurisatie doen ze ook in een afgesloten potje (bierflesje) immers.
In een afgesloten potje kan geen aroma verdampen en flash pasteurisatie is blijkbaar acceptabel waaruit dan weer blijkt dat de hopsmaak door even op 62 graden niet significant verandert volgens mij.

Er is een verschil in pasteuriseren van de hop en het pasteuriseren van het bier. Dit komt doordat door het contact met de gist hoparomastoffen omgezet worden, 1 + 1 = 3 en niet 2...

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #41 Gepost op: 13-06-2021 00:13 u »
Er is een verschil in pasteuriseren van de hop en het pasteuriseren van het bier. Dit komt doordat door het contact met de gist hoparomastoffen omgezet worden, 1 + 1 = 3 en niet 2...
Zo kun je elk idee om zeep helpen.

Offline chthon

• Vol lid
  • Land: be
« Reactie #42 Gepost op: 13-06-2021 10:58 u »
Zo kun je elk idee om zeep helpen.
Jacques bedoelt eigenlijk dat sommige processen niet lineair zijn. Je kunt er niet over redeneren, je kunt alleen tests opzetten en de resultaten noteren.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #43 Gepost op: 13-06-2021 11:19 u »
Jacques bedoelt eigenlijk dat sommige processen niet lineair zijn. Je kunt er niet over redeneren, je kunt alleen tests opzetten en de resultaten noteren.
Ja klopt, dus dan kun je nooit een stap verder komen door op die manier te denken dat er altijd wel weer iets  is te beredeneren waardoor je geen conclusies kan trekken. Dus dat is wat Jacques aangeeft in mijn ogen.

Maar ik draai het om: idee en omzetten in kansen om daarmee verder te komen. En ja natuurlijk moet je dan wat uitproberen in de praktijk om te testen.
Het idee is als je dryhop kort pasteuriseert op 62 graden 30 sec dan heb je 1 1 PU te pakken en volgens dat artikel is dag genoeg om hopcreep te voorkomen en is het gelijk bijna bacterievrij. Als je dat in een afgesloten pot doet dan raak je vrijwel geen geur en smaak kwijt. (Dat blijkt ook uit het artikel.)

Dryhop voeg je juist aan het einde van de gisting te omdat je vooral de smaak en geur wil extaheren uit de hop en geen chemische veranderingen wil dus 'door het contact met de gist hoparomastoffen omgezet worden' is waarschijnlijk niet van belang hier.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #44 Gepost op: 13-06-2021 21:56 u »
JHet idee is als je dryhop kort pasteuriseert op 62 graden 30 sec dan heb je 1 1 PU te pakken en volgens dat artikel is dag genoeg om hopcreep te voorkomen en is het gelijk bijna bacterievrij. Als je dat in een afgesloten pot doet dan raak je vrijwel geen geur en smaak kwijt. (Dat blijkt ook uit het artikel.)

Nee, nee, dat blijkt niet uit het artikel. Uit het artikel blijkt dat bier dat gekoudhopt is geen noemenswaardige smaakverandering ondergaat door een flash pasteurisatie. Dit wil echter niet zeggen dat als je een pasteurisatie uitvoer van hop voorafgaande aan het koudhoppen je dezelfde smaak krijgt. Als dat het geval zou zijn dan zou deze techniek standaard zijn in craftbrouwerijen en ook tijdens een recent webinar dat gewijd is aan hopceep aan de orde zijn geweest. Dit is echter niet het geval.

Een hittebehandeling kan hop creep verminderen maar niet geheel voorkomen bleek uit mijn tests. Niet ze heel verwonderlijk als je bedenkt dat de enzymen het drogen van de hop bij 80 ºC overleven...  Wel bevat hop blij lagere eesttemperaturen meer enzymen. Zie ook https://www.researchgate.net/profile/Scott-Lafontaine/publication/332082168_Investigating_the_Factors_Impacting_Aroma_Flavor_and_Stability_in_Dry-Hopped_Beers/links/5c9e56d8a6fdccd460438c6f/Investigating-the-Factors-Impacting-Aroma-Flavor-and-Stability-in-Dry-Hopped-Beers.pdf

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #45 Gepost op: 13-06-2021 22:04 u »
Als dat het geval zou zijn dan zou deze techniek standaard zijn in craftbrouwerijen en ook tijdens een recent webinar dat gewijd is aan hopceep aan de orde zijn geweest. Dit is echter niet het geval.
Is dat al eens getest dan met onderzoeksresultaten? Ik hoor heel vaak dat iets niet werkt omdat het anders allang was toegepast. Zo denken inderdaad heel veel mensen. Maar het is in feite een omgekeerde redenatie met bij voorbaat al uitschakelen van kansen. Gelukkig worden op die manier wel de slimste ideeen geboren. Immers iemand moet de eerste zijn met een goed idee.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #46 Gepost op: 15-06-2021 21:59 u »
Is dat al eens getest dan met onderzoeksresultaten? Ik hoor heel vaak dat iets niet werkt omdat het anders allang was toegepast. Zo denken inderdaad heel veel mensen. Maar het is in feite een omgekeerde redenatie met bij voorbaat al uitschakelen van kansen. Gelukkig worden op die manier wel de slimste ideeen geboren. Immers iemand moet de eerste zijn met een goed idee.

Ik heb geen test resultaten kunnen vinden waarbij gewerkt wordt op een manier die jij voorstaat. Het zou kunnen dat niet het geval is omdat algemeen bekend is dat smaakstoffen temperatuur gevoelig zijn.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #47 Gepost op: 15-06-2021 22:13 u »
Ik heb geen test resultaten kunnen vinden waarbij gewerkt wordt op een manier die jij voorstaat. Het zou kunnen dat niet het geval is omdat algemeen bekend is dat smaakstoffen temperatuur gevoelig zijn.
Dan is dat dus wat we moeten achterhalen:
1) hoeveel temperatuur stress kun je accepteren voordat je een smaakverschil kunt waarnemen (waarbij je er voor zorgt dat er niets kan verdampen) en
2) hoeveel temperatuurstress heb je nodig om hopcreep te voorkomen
als 1 en 2 elkaar overlappen dan is er dus een praktische oplossing om hopcreep te voorkomen. 
als hopcreep een probleem is dan had ik verwacht dat dat proefje allang was uitgevoerd, dus de resultaten beschikbaar.

Offline Derp

• Senior lid
« Reactie #48 Gepost op: 16-06-2021 12:04 u »
Ik ga het vanaf nu inperken door de hop alvast in een hopzak in het deksel van het vergistingsvat te plakken op de brouwdag zelf met iets magnetisch erbij, misschien een paar roervlooien (is dat het juiste meervoud  :P). Zodra de hoofdgisting voorbij is trek ik de magneet eraf en voila, koudhop zonder veel werk, geen zuurstofinslag en relevant voor dit topic: toegevoegd op het punt dat de gisting nog relatief actief is en dus hopelijk meer actief gist om de nieuw vrijgekomen suikers en eventuele bijsmaken op te ruimen.

In de praktijk koudhop ik op deze manier al gauw bijna een week eerder dan normaal dus dat perkt de hop creep al wat in.

Volgens wat experimenten van brulosophy zou het effect niet waarneembaar moeten zijn. Zoals al vaker bediscussieerd op het forum zijn die experimenten beperkt bruikbaar, maar een experiment dat we zelf zouden doen zou even beperkt bruikbaar zijn.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #49 Gepost op: 16-06-2021 17:43 u »
maar een experiment dat we zelf zouden doen zou even beperkt bruikbaar zijn.
Waarom denk je dat? het lijkt me niet zo moeilijk om een split batch te nemen en de ene helft met hop er zo bij en de andere helft voorbehandeld met bv 30 sec op 75 graden. Als er verschil is dan zou je dat toch moeten kunnen proeven. 30 sec op 75 graden kun je doen door een pot met hop te vullen en dan water erbij van 80 graden en dan na 30 seconden wat ijsblokjes erbij.

Tags: hop creep