Recepten > Discussie over recepten

Discussie over hop creep

(1/11) > >>

HermanH:
Dit is een afgesplitst topic.

--- Citaat van: Jacques op 23-12-2019  17:09 u ---De hoeveelheid koudhop maakt uit net als de contacttijd van het bier met de koudhop. Om minder koolzuur in het bier te hebben bottel ik nu met veel minder bottelsuiker bij de bieren die gekoudhopt zijn.
--- Einde van citaat ---
Ook de temperatuur tijdens het koudhoppen speelt een rol, hoe kouder je bier staat, hoe langer de tijd van koudhoppen. En inderdaad, het hop creep spook komt bij sommige gisten naar boven...  :huilen:

GvB84:

--- Citaat van: Jacques op 23-12-2019  17:09 u ---Ik ben een grote liefhebber van bieren met een stevige drooghopsmaak.
Bij mijn eigen bieren ben ik er echter voorzichtiger mee geworden in verband met de effecten van hopcreep. Hierdoor worden suikers die eerst niet vergistbaar waren voor de gist alsnog vergistbaar. Dit komt door zetmeelspitsende enzymen uit de hop. Het gevolg is dat je na een paar weken/maanden bieren hebt met veel te veel koolzuur. De hoeveelheid koudhop maakt uit net als de contacttijd van het bier met de koudhop. Om minder koolzuur in het bier te hebben bottel ik nu met veel minder bottelsuiker bij de bieren die gekoudhopt zijn.

--- Einde van citaat ---

Misschien een beetje off-topic.
Hoe doen commerciŽle brouwerijen dit? Bieren van bijvoorbeeld  Brouwerij het Uiltje en De Moersleutel hebben zelfs triple dryhop bieren. Met naar ik kan proeven heel veel dryhop.
Ik herken zeker wat je zegt. Net een IPA gebotteld. Deze is na een dag of 5 al goed op druk. Mijn tripel deed daar zeker 2 weken over.

Jacques:

--- Citaat van: HermanH op 23-12-2019  17:40 u ---Ook de temperatuur tijdens het koudhoppen speelt een rol, hoe kouder je bier staat, hoe langer de tijd van koudhoppen. En inderdaad, het hop creep spook komt bij sommige gisten naar boven...  :huilen:

--- Einde van citaat ---

Het is volgens mij niet zo zeer de gist maar het hopras dat van grote invloed is.
Heb jij de ervaring dat je bij bepaalde gisten geen last hebt van hop creep?

Jacques:

--- Citaat van: GvB84 op 23-12-2019  20:17 u ---Misschien een beetje off-topic.
Hoe doen commerciŽle brouwerijen dit? Bieren van bijvoorbeeld  Brouwerij het Uiltje en De Moersleutel hebben zelfs triple dryhop bieren. Met naar ik kan proeven heel veel dryhop.
Ik herken zeker wat je zegt. Net een IPA gebotteld. Deze is na een dag of 5 al goed op druk. Mijn tripel deed daar zeker 2 weken over.

--- Einde van citaat ---

Er zijn meerdere mogelijkheden:
- steriel filteren en daarna carboniseren;
- pasteuriseren na de hergisting;
- rekening houden met het hop creep effect en minder bottelsuiker geven.

hansHalberstadt:

--- Citaat van: Jacques op 23-12-2019  17:09 u ---Ik ben een grote liefhebber van bieren met een stevige drooghopsmaak.
Bij mijn eigen bieren ben ik er echter voorzichtiger mee geworden in verband met de effecten van hopcreep.

--- Einde van citaat ---
Je zou dat effect misschien kunnen elimineren door de hop vantevoren even 5 minuutjes 'uit te maischen' in een pannetje met wat water op 78 graden? Dat heeft denk ik nog geen effect op de smaak.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie