Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Mijn eerste full mash: een IPA  (gelezen 5286 keer)

Offline Jay

• Vol lid
    • JBB
Mijn eerste full mash: een IPA
« Gepost op: 15-03-2006 22:11 u »
Na 2 (geslaagde) extract-brouwsels, wil ik aanstaande zaterdag mijn eerste volledige mash-recept brouwen. Ik heb ervoor gekozen een IPA te maken. Hier is mijn recept-plan:

Style: English IPA
Batch: 23.00 L, Mashed

Characteristics
---------------
Recipe Gravity: 1.053 OG
Recipe Bitterness: 53 IBU
Recipe Color: 12∞ SRM
Estimated FG: 1.013
Alcohol by Volume: 5.3%
Alcohol by Weight: 4.1%

Ingredients
-----------
Cara Amber (60EBC)                    0.30 kg, mashed
Pale Malt                                    5.00 kg, mashed

Challenger                    30.00 g, pellet, 90 minutes
Kent Golding                  30.00 g, pellet, 90 minutes
Fuggles                       10.00 g, whole, 10 minutes
Fuggles                       15.00 g, whole, 0 minutes

British Ale yeast             Wyeast 1098 Brit Ale

Notes
-----
eenstapsmaisch voor 60 mins bij 68gC
maischwater: 12.5l

Zijn er misschien beginnersfouten te bespeuren?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Johannes

• Super lid
  • Land: nl
    • De Brouwketel
Re: Mijn eerste full mash: een IPA
« Reactie #1 Gepost op: 15-03-2006 22:20 u »

Zijn er misschien beginnersfouten te bespeuren?

Dit lijkt me een prima IPA recept, alleen maisch je erg dik in. Ik zou inmaischen met 3.5 liter/kg en spoelen met 2l/kg. Hou goed rekening met je waterhuishouding je zou niet de eerste zijn die met z'n eerste moutbrouwsel daar de mist mee in gaat  ::)   en te weinig water overhoud.

Eenstapsmaisch op 68 graden lijkt me wat hoog, let ook goed op je thermometer stel dat die een graad te laag aangeeft en je maischt netjes bij 68 graden, dan krijg je een bier wat veel te zoet uit gaat vallen. 67 of 66 graden zou ik doen een IPA mag droog zijn.

:degroeten:

Johannes

Offline Jay

• Vol lid
    • JBB
« Reactie #2 Gepost op: 15-03-2006 22:37 u »
Dank voor je tips, Johannes. Ik zal het op een graadje lager doen.

Ik vergat overigens aan te geven dat ik er nog niet helemaal uit ben wat ik met de aroma hop moet doen. Of ik gooi de laatste 15gram Fuggles er vlak voor het koelen bij, of vlak voor het toevoegen van de gist, of tijdens de secundaire fermentatie (dat zou echt drooghoppen zijn, naar ik begrijp). 

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #3 Gepost op: 15-03-2006 22:43 u »
Dank voor je tips, Johannes. Ik zal het op een graadje lager doen.

Ik vergat overigens aan te geven dat ik er nog niet helemaal uit ben wat ik met de aroma hop moet doen. Of ik gooi de laatste 15gram Fuggles er vlak voor het koelen bij, of vlak voor het toevoegen van de gist, of tijdens de secundaire fermentatie (dat zou echt drooghoppen zijn, naar ik begrijp). 

Vlak voor het koelen (einde kooktijd) soms flavourhop genoemd, wordt hier op het forum niet veel gedaan geloof ik, maar schijnt een goed alternatief voor drooghoppen te zijn.  Tijdens de primaire vergisting kun je wellicht beter geen hop in je jongbier/wort hebben.

Johannes

ps volgens mij doet heeft Herman laatst nog een paar keer 'geflavourhopped' Herman?

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #4 Gepost op: 15-03-2006 22:58 u »
Klopt, in deze thread maak ik gebruik van flavourhoppen bij einde koken. Niet helemaal het effect van drooghoppen, maar komt er wel dichtbij. Naar mijn mening heb je veel meer hop nodig bij einde koken. Wellicht dat een 'hop-back' hier nuttige diensten kan verlenen. Maar het flavourhoppen heeft ook wel wat gemakkelijks, geen geklieder tijdens de gisting!

Offline Jay

• Vol lid
    • JBB
« Reactie #5 Gepost op: 15-03-2006 23:06 u »
Als ik het goed zie, zou 15 gram fuggles dus waarschijnlijk te weinig zijn voor de "flavour" methode, tenminste als ik Herman's recept als vergelijk neem. Moeilijk om in te schatten hoeveel ik dan wel zou gebruiken. Misschien eens proberen met een min of meer veilige 40 gram?

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 16-03-2006 07:00 u »
Zo zwart wit moet je het niet bekijken. Bij het recept dat ik gebruik, wordt gestreefd naar een bijna over de top hoparoma. Maar een beetje meer (bv 25g totaal) kan geen kwaad.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #7 Gepost op: 16-03-2006 08:31 u »
Even nog een paar reacties van mijn kant:

- de IPA's in engeland zijn 3.7% vol, daar hoort een start SG van ongeveer 1038 bij. Echt zo laag? Ja, echt zo laag!
- maischtemperatuur moet inderdaad 65-66 grC zijn, 45 min is lang genoeg, met 60 min voor de zekerheid is ook niets mis (doe een joodtest met betadine en je weet het zeker)
- ik weet niet precies hoe stijlvast je wilt zijn, maar Engelse IPA's zijn ook weer niet zo bitter (Amerikaanse wel maar daar worden andere hoppen gebruikt). Hopsmaak overheerst veel meer dan bitterheid. Ik zou dus rond de 40-45 IBU gaan zitten.
- wij noemen drooghoppen/dry-hopping op dit forum koudhoppen, dat vinden we een logischere naam. Ik zou dit zeker toepassen, de lekkerste IPA's die ik heb gedronken waren gekoudhopt. Schroom niet 2 g/L te gebruiken, en voeg het toe tijdens het lageren voor een week of zo. Gebruik van pellets is in mijn ervaring het makkelijkst, die zakken in een week mooi uit naar de bodem (af en toe je fles schudden). Fuggles is een uitstekende keuze
- gebruik bij het bottelen niet meer dan 6 g/L suiker, engels bier is laag in koolzuur
- goede gistkeuze
- veel plezier op je boottocht naar India

Leve de Engelse bieren! Zwaar ongewaardeerd in Nederland en relatief makkelijk na te brouwen.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #8 Gepost op: 16-03-2006 08:42 u »
Even nog een paar reacties van mijn kant:

- de IPA's in engeland zijn 3.7% vol, daar hoort een start SG van ongeveer 1038 bij. Echt zo laag? Ja, echt zo laag!

Maar voor een beginner zou ik dat toch niet als doel SG nemen met 1053 kun je nog wat afwijken (naar beide kanten toe)

Offline Jay

• Vol lid
    • JBB
« Reactie #9 Gepost op: 16-03-2006 09:09 u »
Bij nader inzien is de IPA zoals in het recept inderdaad wat zwaar. Daar zat vast iets van onzekerheid in (beter een zwaarder bier zonder smaak, dan een waterig bier zonder smaak?). Da's raar, want ik hou juist heel erg van die Britse lichtheid.

Ik zal zoals Johannes voorstelde gezien mijn onervarenheid me iets boven de 1038 van MO richten. (Waarom eigenlijk, Johannes? Voor het geval ik niet genoeg suikers eruit gemashed krijg en het dus alnog nog lichter wordt? of voor het geval ik een en ander niet genoeg doorgegist krijg?)

Die ondergewaardeerdheid van Britse bieren komt mij eigenlijk een beetje als vreemd voor. Ik heb inderdaad de indruk dat ze gemakkelijker te brouwen zijn (ik koos een IPA om niet gelijk een meerstapsschema te moeten uitvoeren) en wat mij betreft doet een goede Britse ale niet onder voor een beroemde en geprezen Belgische.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #10 Gepost op: 16-03-2006 09:36 u »
Ik zal zoals Johannes voorstelde gezien mijn onervarenheid me iets boven de 1038 van MO richten. (Waarom eigenlijk, Johannes? Voor het geval ik niet genoeg suikers eruit gemashed krijg en het dus alnog nog lichter wordt? of voor het geval ik een en ander niet genoeg doorgegist krijg?)

Lichte bieren qua kleur en stamwort zijn moeilijker te brouwen, althans brouwfouten komen sneller aan het licht dan bij zwaardere en donkere bieren. Vanuit dat oogpunt is mijn advies: ga iets hoger zitten zo rond de door jou voorgestelde dichtheid.

Ik heb zelf een jaar geleden 2 IPA's gebrouwen die waren nog veel zwaarder 1074 en 1070 zie hier

Johannes

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #11 Gepost op: 16-03-2006 09:38 u »
Johannes bedoelt dat je het rendement van je installatie nog niet kent. Er staat niet in het recept met welk rendement je hebt gerekend, ik zou deze op 70% instellen. Het zou inderdaad zonde zijn als je lager uitkomt dan 1038, dit is echt de ondergrens. Goed idee om je te richten op een hoger SG.
Wees gerust, de gist en hoppen geven smaak zat, dus met de body komt het wel goed.

De ondergewaardeerdheid komt denk ik vanwege onbekend maakt onbemind. Goede Engelse ales zijn nauwelijks verkrijgbaar in Nederland, dit in tegenstelling tot het grote gamma van Belgen, zeker in het zuiden staan er in elke supermarkt tientallen Belgen te pronken met soms een Hopgoblin (of hoe heet dat bier) ertussen maar meestal niet. Ik was vorig jaar in november in Manchester en ik heb me er bijna letterlijk verdronken in cask ales. Wat een bier! Wat een smaak! Wat een doordrinkbaarheid!

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #12 Gepost op: 16-03-2006 09:42 u »
Een probleem is ook dat als er eens iets Engels tussenstaat, deze moeizaam verkocht wordt en dus meestal veel te oud is om de mooie hopsmaken te kunnen proeven. Zeker Engels bieren (wellicht een Barley Wine daargelaten) moet je vers (en het liefst van het vat) proeven. Heel jammer dat deze prachtige bieren, net als veel Duitse bieren in Nederland zo onbekend en dus onbemind zijn. Geheel ten onrechte.

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 16-03-2006 19:45 u »
MO,

Onder kenners wordt ook wel gesteld dat die IPA's waar jij aan refereert geen echte IPA's zijn. Ook in Engeland kun je 'echte' IPA's kopen, daar sluit dit recept wel mooi op aan. Ook de Amerikaanse IPA's zijn stijlechter dan de waterige, dunne varianten die nu in het VK gemeengoed lijken te zijn (en die op zich best lekker kunnen zijn).

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #14 Gepost op: 17-03-2006 08:18 u »
Ik kon me ook al niet heel goed voorstellen dat die waterige bieren de lange reis naar India zouden overleven. Heb jij nog wat "kenners" referenties hierover?

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 17-03-2006 09:23 u »
Kijkend in mijn eigen bibliotheek, kom ik tot de volgende referenties:
Een leuk en uitvoerig boek in deze is uit de Homebrew Classic serie van Roger Protz': India Pale Ale, inclusief recepten (bijna allemaal > 100 IBU....).
Terry Foster's Pale Ale (Classic beer style serie nr 16).
Niet meer verkrijgbaar, maar wel erg interessant is "An introduction to Old British beers and How to make them" door Dr. John Harrison (and members of Durden park Beer Club). In dit laatste werkje hebben mensen gepoogd oude bieren opnieuw te brouwen (jaren 70). Een deel van deze bieren heeft men qua smaak kunnen verifieren. Het resultaat heeft men nl blind laten proeven aan toen stokoude mensen, waaronder luitjes die in verschillende brouwerijen hebben gewerkt.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #16 Gepost op: 17-03-2006 09:27 u »
Niet meer verkrijgbaar, maar wel erg interessant is "An introduction to Old British beers and How to make them" door Dr. John Harrison (and members of Durden park Beer Club). In dit laatste werkje hebben mensen gepoogd oude bieren opnieuw te brouwen (jaren 70). Een deel van deze bieren heeft men qua smaak kunnen verifieren. Het resultaat heeft men nl blind laten proeven aan toen stokoude mensen, waaronder luitjes die in verschillende brouwerijen hebben gewerkt.

Dat lijkt me een heel interessant en leuk boek. En, was het gelukt om de oudjes gelukkig te maken?

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 17-03-2006 09:34 u »
Ja, een leuk verhaal ging over een oud vrouwtje die ze zogenaamd een Guinness voorzetten. Ze kreeg nietswetend een reproductie van Whitbread's Porter voorgeschoteld.

'The old lady took a swig and turned a beady eye on Don, she took another long Pull, looked him straight in the eye and said "That's not Guinnessm that's London Porter! Where on earth did you get that? " Don was totally flabbergasted etc...Bleek dat het vrouwtje vroeger in de huishouding had gezeten en als deel van haar loon vele pints porter kreeg. Toen porter ophield te bestaan is ze overgegaan op Guinness.

Ok, niet echt een IPA citaat, maar ik vond het wel leuk dit ff te melden.

Over IPA gesproken, ben ik de volgende 2 links nog vergeten:
India Pale Ale, Part I: IPA and Empire--
Necessity and Enterprise give Birth to a Style by Thom Tomlinson

India Pale Ale, Part II:
The Sun Never Sets-by Thom Tomlinson

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #18 Gepost op: 17-03-2006 10:16 u »
Nu heb ik pas het eerste stuk uit. Mooie links, Herman! Conclusie is: hedendaagse ales 4% alcohol, maar vroeger waren ze veel en veel zwaarder. Het eerste stuk is zeer zeer informatief. Belangrijk citaat:

A different picture emerges when we look at British brewing practices. Recall that 19th century starting gravities were in the 1.060-1.070 range. Today IPA gravities in Britain start as low as 1.040 and seldom run as high as 1.060. The great gravity drop that we see in British ales since the late 19th century are the result of changes in the British taxation system, which effectively penalized high-gravity beers, and a parallel (or ensuing) shift in consumer preference. These changes eventually resulted in so-called "India Pale Ales" that were indistinguishable from ordinary pale ales. In Britain today, IPA is often merely a synonym for best or special bitter.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 17-03-2006 10:26 u »
Terry Foster's Pale Ale (Classic beer style serie nr 16).

Dat is toch Classic beer style serie nr 1 ?  Of heeft de herdruk een nieuw nummer?

Hans Hans

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 17-03-2006 12:41 u »
Klopt, geheel herzien vandaar een nieuw nummer.

Online Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #21 Gepost op: 17-03-2006 14:49 u »
Op deze pagina staat een verhaal van dezelfde strekking. Vroeger waren ze dus zwaarder. Dat is lekker makkelijk, als je te hoog uitkomt, kun je altijd nog zeggen dat je een authentiele india pale ale aan het maken bent. 

Gerb

link werkend gemaakt (MO)

Tags: