Lallemand Voss kveik ale yeast

Gestart door Brouwert, 23-12-2019 08:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

knifeman

"There was a time when the role of yeast in brewing was unknown. In the days of the Vikings, each family had their own brewing stick that they used for stirring the wort. These brewing sticks were regarded as family heirlooms because it was the use of that stick that guaranteed that the beer would turn out right. Obviously, those sticks retained the family yeast culture. The German Beer Purity Law of 1516 - The Reinheitsgebot, listed the only allowable materials for brewing as malt, hops, and water. With the discovery of yeast and its function in the late 1860's by Louis Pasteur, the law had to be amended."

Bron:
http://howtobrew.com/book/section-1/yeast/what-is-it

jaapz

Citaat van: TeVeHa op 26-02-2020  09:01 uBegonnen op 26°C, nà drie dagen op 30° gezet, nu staat hij nog voor 11 dagen te lageren op 22°, het zou allemaal wat hoger mogen maar ik wou het omwille van praktische redenen èèrst eens op deze manier proberen. Mvg

Deze kveik heeft het meeste van de vergisting wel gehad na een dag of 3, je kan beter gelijk beginnen op 30+, ik vergist met deze strain altijd tussen de 35 en 40C. Dan krijg je de typische sinaasappel/mandarijn achtige aroma's waar deze gist bekend om staat.

Je hebt nu het grootste deel van de hoofdgisting rond de 26 graden gedaan, en rond die temperatuur vergist deze gist al aardig "schoon".

------------

Ik heb deze droge versie nu 1 keer gebruikt en het lijkt inderdaag de Voss-karakteristieken te hebben. Het eerste bier wat ik heb gebrouwen was echter een wat donker bier die ik wat kouder heb vergist, dus de typische sinaasappel heb ik er nog niet uit gekregen.

Vandaag bezig met een Pale Ale met rogge en deze gist, die ik op 40C ga vergisten. Ik ben benieuwd wat daar uit komt!

Martijn0172

Ik heb een American Pale Ale op het programma staan met deze gist. Underpitch je deze gist ook? Als ik de handleiding van Lallemand zie lijkt het er niet op

Thom

Vandaag wezen brouwen met deze gist. Na 1 uur al activiteit. Na 2 uur gaat hij al gigantisch hard op 37 graden. :o :brouwen:

Ik ben heel benieuwd!

Martijn0172

Citaat van: Thom op 13-04-2020  16:29 uVandaag wezen brouwen met deze gist. Na 1 uur al activiteit. Na 2 uur gaat hij al gigantisch hard op 37 graden. :o :brouwen:

Ik ben heel benieuwd!

Hoe(veel) heb je geënt?

jaapz

Citaat van: Martijn0172 op 12-04-2020  10:32 uIk heb een American Pale Ale op het programma staan met deze gist. Underpitch je deze gist ook? Als ik de handleiding van Lallemand zie lijkt het er niet op

Ik heb een (American) Pale Ale gebrouwen afgelopen zondag en op 10 liter gewoon het hele zakje geent. Mijn ervaring met de voss strain (waar dit de droge versie van is) is dat under/overpitchen bij deze gist geen bal uit maakt (tot op zekere hoogte natuurlijk). Ik merk geen verschil in smaak of aroma. Er zijn mensen met andere ervaringen te vinden op internet, maar die komen dus niet overeen met de mijne. De temperatuur waarop je vergist bepaald mijn inziens het meeste van het aroma (laag = weinig tot geen sinaasappel, hoog = veel sinaasappel).

Zondagmiddag om 14:00 geënt, om 20:00 leek hij al op de piek van de vergisting te zijn.

Thom

Citaat van: Martijn0172 op 14-04-2020  12:35 uHoe(veel) heb je geënt?
Precies zoveel als BrouwHulp aangaf (9 gram in mijn geval). Geen underpitching dus. Na 24 uur gaat de vergisting al duidelijk een stuk minder hard. Als het zo door gaat is morgen de vergisting klaar. :brouwen:

Thom

Na 36 uur gaat het waterslot al heel langzaam en na 48 uur staat het waterslot stil. Van 1.061 naar 1.011 binnen 48 uur. :o (4% suiker)

Edit: na 72 uur nog steeds 1.011 en compleet stil waterslot. Ik heb heb gebotteld. De smaak beloofd al veel. Ik heb hem gebrouwen met mandarina bavaria. Duidelijk mandarijn/sinnasappel aroma/smaak. :brouwen: Ook al best helder.

Luiaard

Is deze gistsoort aan te raden voor een hobbybrouwer zonder klimaatkast? Over het algemeen is de temperatuur die ik kan hanteren tussen de 20-22 graden (kamertemperatuur). In de zomer wil het echter wel tot 26-28 graden gaan tijdens een hittegolf.

Is een Kveik gist dan een uitkomst? En voor welk type bieren is deze geschikt? Ik lees veel over een neutrale smaak, weinig vanuit de gist. Betekent dit dat het vooral voor bieren als IPA, Pale Ales en misschien sommige Engelse en Amerikaanse Ales geschikt is, of ook voor Belgische stijlen als Blond, Tripel of wat anders?

Thom

Bij hoge temperaturen blijft hij nog redelijk neutraal. De sinaasappel ester schijnen steeds meer naar voren te komen bij de echt hoge temperaturen > 30 graden. Dus voor een IPA is onder de 30 graden denk ik goed te doen.

Maar voor < 100 euro kan je een 2e hands koelkast regelen in combinatie met een inkbird.

jaapz

Citaat van: Luiaard op 19-04-2020 &nbsp;22:46 uIs deze gistsoort aan te raden voor een hobbybrouwer zonder klimaatkast? Over het algemeen is de temperatuur die ik kan hanteren tussen de 20-22 graden (kamertemperatuur). In de zomer wil het echter wel tot 26-28 graden gaan tijdens een hittegolf.

Is een Kveik gist dan een uitkomst? En voor welk type bieren is deze geschikt? Ik lees veel over een neutrale smaak, weinig vanuit de gist. Betekent dit dat het vooral voor bieren als IPA, Pale Ales en misschien sommige Engelse en Amerikaanse Ales geschikt is, of ook voor Belgische stijlen als Blond, Tripel of wat anders?

Op de Amerikaanse fora lees ik veel dat mensen deze gist zonder gistkast gebruiken en daar veel succes mee hebben. De gist schijnt een stuk beter tegen temperatuurschommelingen te kunnen. Origineel gebruik is ook zonder gistkast, het wort wordt slechts afgekoeld tot plusminus 30 graden (verschilt per regio en ook per brouwer) en de gist wordt dan gepitched. Mijn vermoeden is dat de gist daarna zo hard doorgist dat het zelf het bier rond deze temperatuur kan houden.

Meer info over de oorsprong van dit soort gist is hier te vinden: http://www.garshol.priv.no/blog/
De gist die onder "Voss Kveik" verstaan word is meestal die van Sigmund Gjernes,  het verhaal kan je hier lezen: http://www.garshol.priv.no/blog/291.html

Het lijkt er op dat de enige vorm van "temperatuursturing" bij Sigmund een laagje isolatiemateriaal is zodat de boel warm genoeg blijft. Hij vergist rond de 39 graden celsius, en zijn broer rond de 43C.

Als ik jou was zou ik dus een stukje isolatiemateriaal opscharrelen, je wort niet te ver afkoelen en de gist in warme wort pitchen. Meer heb je blijkbaar niet nodig.

Luiaard

Heldere tips. Ik heb helaas geen ruimte voor een extra koelkast, maar isoleren van het gisvat kan wel. Ik ga dit tijdens de eerstvolgende hittegolf maar eens proberen.

Markie Mark

Ik had deze gist al maanden in de koelkast liggen maar had andere bieren op de brouwkalender staan die eerder op de planning stonden.
Gisterochtend 19 liter Pale ale gebrouwen met een begin SG van 1061 (refractometer), 1060 (hydrometer).
Slechts gekoeld met de dompelkoeler tot 38 graden Celsius en daarna overgekletterd naar het 30 liter gistvat.
1 zakje Lallemand Voss kveik yeast droog toegevoegd en meteen in de temperatuurgecontroleerde vergistingskast geplaatst.
Enten met bijbehorende yeast scream om 11:30 en het vergisten ingesteld op 35 graden Celsius (koeling uit en heating pad 25W wel aan).
Brewbrain float erin en deze gaf een begin SG van 1062 aan en een temperatuur van 34,2 graden Celsius.
Om 13:30 begint de vergisting al te starten en zakt het SG flink af.
De verwarming heeft even de temperatuur in moeten regelen maar na de start liep de temperatuur op naar max. 36 graden Celsius zonder bijwarmen of isolatie van het plastic Speidelvat.
In 24 uur tijd bracht de Kveik het SG al naar 1024 volgens de Brewbrain.
Vanmiddag begon de heating pad weer bij te verwarmen en regelen we verder op 35 graden Celsius.
De vergistingscurve begint nu ook flink af te vlakken.
De geur uit het waterslot van het vergistingsvat is aangenaam esterig en zoet.
Nog een dag en dan zijn we waarschijnlijk al heel dicht op het eind SG aangekomen.
Wat een bizarre temperatuur om op te vergisten en wat een snelheid.
Ben benieuwd naar de smaak en het eindresultaat van dit bier.
Wordt vervolgd.

wernerthefox

Ben deze gist nu aan het testen, in een klein gistvat parallel met een Belgisch tripel gist. Vergistingsgraad is behoorlijk goed lijkt het, komt in de buurt van de M31 wat een diastaticus schijnt te zijn. Zeer heftige vergisting. Sinaasappel is mij nog niet opgevallen, niet meer of minder fruitig dan de M31.  Overigens is de reden dat ik deze gist wil gebruiken de minimale hoeveelheid hogere alcoholen bij hogere temperaturen, ik verwacht geen fruitbom.

Markie Mark

Citaat van: Markie Mark op 21-06-2020 &nbsp;16:17 uIk had deze gist al maanden in de koelkast liggen maar had andere bieren op de brouwkalender staan die eerder op de planning stonden.
Gisterochtend 19 liter Pale ale gebrouwen met een begin SG van 1061 (refractometer), 1060 (hydrometer).
Slechts gekoeld met de dompelkoeler tot 38 graden Celsius en daarna overgekletterd naar het 30 liter gistvat.
1 zakje Lallemand Voss kveik yeast droog toegevoegd en meteen in de temperatuurgecontroleerde vergistingskast geplaatst.
Enten met bijbehorende yeast scream om 11:30 en het vergisten ingesteld op 35 graden Celsius (koeling uit en heating pad 25W wel aan).
Brewbrain float erin en deze gaf een begin SG van 1062 aan en een temperatuur van 34,2 graden Celsius.
Om 13:30 begint de vergisting al te starten en zakt het SG flink af.
De verwarming heeft even de temperatuur in moeten regelen maar na de start liep de temperatuur op naar max. 36 graden Celsius zonder bijwarmen of isolatie van het plastic Speidelvat.
In 24 uur tijd bracht de Kveik het SG al naar 1024 volgens de Brewbrain.
Vanmiddag begon de heating pad weer bij te verwarmen en regelen we verder op 35 graden Celsius.
De vergistingscurve begint nu ook flink af te vlakken.
De geur uit het waterslot van het vergistingsvat is aangenaam esterig en zoet.
Nog een dag en dan zijn we waarschijnlijk al heel dicht op het eind SG aangekomen.
Wat een bizarre temperatuur om op te vergisten en wat een snelheid.
Ben benieuwd naar de smaak en het eindresultaat van dit bier.
Wordt vervolgd.

Op zaterdag de 20e gebrouwen en op dinsdag de 23e was de Brewbrain aangekomen op een stabiele waarde van 1009.
Hierop het bier laten afkoelen door alleen de verwarming uit te zetten zodat er zondag de 28e gebotteld kon gaan worden.
De 28e gebotteld met een eind SG op de Brewbrain van 1008 en met de hydrometer 1009 met 8 g/l aan bottelsuiker.
De flessen bij 21 graden Celsius laten hergisten op de fles.
3 juli de eerste fles geprobeerd en al heel erg mooi qua koolzuur en schuim en blij verrast door de smaak van het bier.
Kleur mooi goudgeel, heerlijk citrus/grapefruitachtig van de hoppen en mooi verfrissend, bitter en prikkelend qua smaak.
Alleen de helderheid moet nog wat bijtrekken.

Dat is in 2 weken van mout tot glas en met een bijzonder fraai resultaat.
Dat is voor mij toch wel een baanbrekende snelheid.

Kan me goed voorstellen dat een commerciële brouwer hier veel meer output mee uit zijn fabriek weet te halen en een batchtijd/energiebesparing erbij krijgt.
Ik heb de gistslurry bewaard voor een tweede brouwsel.

wernerthefox

Wow....35 graden 8). Dank voor het delen van deze ervaring, 2 week van mout tot glas is snel. Hoe lang doe je hier normaal over?
Zijn nog andere zaken opgevallen? Hoe zag de krausen eruit, meer of minder dan normaal? Had je het sinaasappelaroma wat Kveik schijnt af te geven?

Wat betreft de flocculatie, voor wat het waard is mijn observaties. Ik had een spljt batch gemaakt, 1tje direct met droge korrel, 1tje met een starter. Die met korrel vergiste nog heftiger dan die met starter. Vermoedelijk zit er voedingsstof in de korrel die zorgt dat de vergisting zo heftig verloopt. Mogelijk was deze voedingstof in de starter al uitgeput. Overigens gebruik ik DAP in mijn starters, verder zuiver maltose. Dichtheden bepaald met refracrometer hielden gelijke tred.
De batch gebrouwen met starter flocculeerde sneller dan die met korrel/voedingsstof. Later trok het bij. Vermoedelijk flocculeert het pas goed op het moment dat je voedingsstof is uitgeput. Ben dan ook benieuwd hoe je nieuwe batch met gistslurry het zal doen, mogelijk flocculeert die sneller.
Ik ben vrij zeker dat ik geen fouten heb gemaakt. In parallel brouwde ik een andere split batch met korrel/starter, daar zag ik geen verschil.
Wat voor voedingsstof zou dit dan kunnen zijn? Een vriend van mij suggeereerde Zn. Op dit moment een gok, en al met al een nogal ambitieuze theorie voor een n=1 observatie.
Ben benieuwd naar je vervolg batch met de gistcake.

Markie Mark

Citaat van: wernerthefox op 05-07-2020 &nbsp;10:00 uWow....35 graden 8). Dank voor het delen van deze ervaring, 2 week van mout tot glas is snel. Hoe lang doe je hier normaal over?
Zijn nog andere zaken opgevallen? Hoe zag de krausen eruit, meer of minder dan normaal? Had je het sinaasappelaroma wat Kveik schijnt af te geven?

Wat betreft de flocculatie, voor wat het waard is mijn observaties. Ik had een spljt batch gemaakt, 1tje direct met droge korrel, 1tje met een starter. Die met korrel vergiste nog heftiger dan die met starter. Vermoedelijk zit er voedingsstof in de korrel die zorgt dat de vergisting zo heftig verloopt. Mogelijk was deze voedingstof in de starter al uitgeput. Overigens gebruik ik DAP in mijn starters, verder zuiver maltose. Dichtheden bepaald met refracrometer hielden gelijke tred.
De batch gebrouwen met starter flocculeerde sneller dan die met korrel/voedingsstof. Later trok het bij. Vermoedelijk flocculeert het pas goed op het moment dat je voedingsstof is uitgeput. Ben dan ook benieuwd hoe je nieuwe batch met gistslurry het zal doen, mogelijk flocculeert die sneller.
Ik ben vrij zeker dat ik geen fouten heb gemaakt. In parallel brouwde ik een andere split batch met korrel/starter, daar zag ik geen verschil.
Wat voor voedingsstof zou dit dan kunnen zijn? Een vriend van mij suggeereerde Zn. Op dit moment een gok, en al met al een nogal ambitieuze theorie voor een n=1 observatie.
Ben benieuwd naar je vervolg batch met de gistcake.

Ik heb gisteren een Wakatu Smash tripel gebrouwen met Wyeast 1214 als gist (starter gemaakt) en die startte bijvoorbeeld pas na 10 uur met zichtbaar vergisten. Maar die moet het bij 18 graden Celsius doen en niet bij 35 graden Celsius. Als de vuistregel voor chemische reactiesnelheid ook bij vergisting geldt dan zou iedere 10 graden Celsius aan temperatuurverhoging ook een verdubbeling in reactiesnelheid betekenen. Vorige brouwsels die met de gebruikelijkere gisten vergist werden deden er 3 weken over voordat ik ze bottelde en daarna dronk ik ze pas na 2 weken. Dus dan heb je t.o.v. deze Kveik 3 weken extra tijd nodig gehad.

Verder merkte ik weinig bijzonderheden aan het schuimen of de krausen. Normale laagdikte t.o.v. de reguliere gisten.

Qua sinaasappelsmaak kan ik in dit bier er weinig over zeggen. De Centennial en Cascade overheersen die eventuele smaak ruimschoots. Maar je zou er ook sinaasappelsmaak in kunnen proeven. Een test met andere hoppen die minder uitgesproken smaken van zichzelf zou dan geschikter zijn denk ik.

Ik ben nog op zoek naar een ingeving voor het tweede bier o.b.v. deze gist dus als er nog tips zijn...   

biking rebel

Citaat van: Martijn0172 op 12-04-2020 &nbsp;10:32 uIk heb een American Pale Ale op het programma staan met deze gist. Underpitch je deze gist ook? Als ik de handleiding van Lallemand zie lijkt het er niet op
Ik heb voor 2 batches van 12 liter, elke keer 3 gram gebruikt, vergist op 38 graden. Na 1,5 dag was de gist al klaar. Denk dat minder dan 3 gram gist ook geen probleem is.

André de Laat

Citaat van: biking rebel op 08-07-2020 &nbsp;16:38 uIk heb voor 2 batches van 12 liter, elke keer 3 gram gebruikt, vergist op 38 graden. Na 1,5 dag was de gist al klaar. Denk dat minder dan 3 gram gist ook geen probleem is.

Ik brouw altijd 20-23 liter batches en gebruik gewoon het hele zakje. Vergist als een tierelier.  :brouwen: :brouwen:

biking rebel

NEIPA op vrijdagavond gebrouwen, vergist op 38 graden, zondagochtend vergisting klaar, maandagavond koudhop erbij, donderdagavond gebotteld en zondagavond was hij al op smaak en druk. Nu nog zien hoe de smaak zich de komende week ontwikkeld. Sinaasappel van de gist is duidelijk te ruiken en proeven! Ook mooi hazy en de hop smaak zit er goed in (Cascade, Mosaic en Chinook). Pas bij vlamuit de eerste hopgift erbij gedaan.

Fossé

Ik ga vrijdag een tripel brouwen met de kveik Voss van Lallemand. De verwachte start SG is 1077. Volgens Lallemand heb ik voor 23 liter 2 pakjes kveik Voss nodig, maar ik vraag mij af of dit niet te veel is. Wat adviseren jullie? Gaan onder-enten met 1 pakje of gewoon voor 2 gaan?

knifeman

Twee keer gebruikt ... twee keer enorme diacetyl smaak. Aan 20 graden ongeveer. Niet zo tevreden van.

biking rebel

Citaat van: Fossé op 08-07-2020 &nbsp;19:40 uIk ga vrijdag een tripel brouwen met de kveik Voss van Lallemand. De verwachte start SG is 1077. Volgens Lallemand heb ik voor 23 liter 2 pakjes kveik Voss nodig, maar ik vraag mij af of dit niet te veel is. Wat adviseren jullie? Gaan onder-enten met 1 pakje of gewoon voor 2 gaan?
1 zakje is meer dan genoeg. Durf haast te stellen dat je met 6-7 gram al ruim genoeg hebt. Onderenten geeft meer sinaasappel smaak (mits vergist > 30 graden).

hansHalberstadt

Citaat van: knifeman op 08-07-2020 &nbsp;20:43 uTwee keer gebruikt ... twee keer enorme diacetyl smaak. Aan 20 graden ongeveer. Niet zo tevreden van
Ik heb de voss kveik van Chilobrachys gebruikt bij 20 graden en dat gaf een heel neutraal bier. Tevens heel mooi plakkend op de bodem van de flesjes dus prima bottelgist. Diacetyl is een bijproduct van de omzetting van suiker naar alcohol. Misschien iets met beluchten? Even uitzoeken onder welke voorwaarden je veel diacetyl krijgt denk ik en of jij daar iets mee kunt. 

knifeman

ik vind referenties die vertellen dat Kveik meer tijd nodig heeft om de diacetyl op te ruimen. Dus ik vermoed te snel gebotteld. Soit, we proberen nog wel eens, maar dan zet ik het vat eens +30 ip 20°C.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.