Lallemand Voss kveik ale yeast

Gestart door Brouwert, 23-12-2019 08:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jouri1995

Citaat van: Jacques op 07-03-2020  21:45 uDiverse bronnen geven aan dat kveik gisten geen fenolische smaken geven. In de literatuur worden fenolische smaken aangeduid als POF (phenolic off flavour).

Zie bijvoorbeeld Traditional Norwegian Kveik Are a Genetically Distinct Group of Domesticated Saccharomyces cerevisiae Brewing Yeasts

Misschien is fenolisch ook niet het goede woord. Meer alcoholisch..

Neetje

Meer alcoholisch kun je met hop in balans brengen.
Of bedoel je misschien wat hogere alcoholen/esters. Soms wat lastig om precies te zeggen wat je proeft.

GvB84

Citaat van: GvB84 op 06-03-2020  22:20 uIk ben ook benieuwd. Eerste keer Kveik.
Ik houd jullie op de hoogte.

Inmiddels is mijn bier gebotteld.

20 liter (uiteindelijk 18 liter in bottelvat)

ingrediënten:
3.5 kg pilsmout
1 kg tarwemout
0.5 kg havervlokken
1.15 kg verse mango (ontdooit toegevoegd na koelen wort)

Hop:
Mosaic, 15 g, 60 min.
Mosaic, 35 g, 10 min.
Azacca, 50 g, dryhop
Mosaic, 150 g, dryhop

hopthee (toegevoegd in de bottelemmer):
Azacca, 25 g
Mosaic, 50 g

Hoofdgisting op 35 graden (na 3 dagen klaar)
Op dag 7 gebotteld met 4.5 gr bottelsuiker

Het bier staat nu 10 dagen te hergisten op fles. Ik had verwacht dat het hergisten snel zou gaan. Dit is bij mij niet het geval.

smaak:
De mango komt er goed doorheen. komt natuurlijk ook door de gekozen hopsoorten.
Het bier is fris, ruikt naar mango en tropisch fruit, smaakt friszurig en fruitig. Het lichte zuurtje had ik niet verwacht. Zou dat door de gist komen?

Chris71

Ik heb nu vijf keer met Kveik gebrouwen en mijn ervaring is dat de hergisting zeker vier weken kan duren tenzij je een druppel slurrie per flesje toevoegt.

Het zuurtje kan wellicht komen doordat Kveik de pH meer verlaagt dan 'gewone' gisten.

GvB84

Citaat van: Chris71 op 23-03-2020  12:59 uIk heb nu vijf keer met Kveik gebrouwen en mijn ervaring is dat de hergisting zeker vier weken kan duren tenzij je een druppel slurrie per flesje toevoegt.

Het zuurtje kan wellicht komen doordat Kveik de pH meer verlaagt dan 'gewone' gisten.

Dank voor de info. Nog even geduld hebben dus.
Het zuurtje is lekker verfrissend. Het gaat vast een lekker voorjaarsbier worden.

Jacques

Citaat van: Chris71 op 23-03-2020  12:59 uIk heb nu vijf keer met Kveik gebrouwen en mijn ervaring is dat de hergisting zeker vier weken kan duren tenzij je een druppel slurrie per flesje toevoegt.

Hoe lang stond het bier voordat je ging bottelen?

De Kveik gisten gaan snel, dat betekent dat je eerder kunt bottelen...


GvB84

Citaat van: Jacques op 23-03-2020  17:19 uHoe lang stond het bier voordat je ging bottelen?

De Kveik gisten gaan snel, dat betekent dat je eerder kunt bottelen...

Dat klopt. De vraag is alleen, gaat de hergisting op fles ook zo snel.

Bij mij in ieder geval niet. Misschien moet ik de flesjes ook warmer wegzetten. Ze staan nu in de bijkeuken op de vloerverwarming. Het is daar 20 graden. De vloer is overdag ongeveer 25 graden.

De gist vlokt heel goed uit. Een beetje slurrie in de flesjes lijkt mij dan ook een goede tip voor de volgende keer.

TeVeHa

Mijne kveik voor de eerste keer geproefd en ik moet zeggen; Héél speciaal, het recept was met hoofdzakelijk pale - mout en ik proef oa een sherry-achtige nasmaak, volgende keer eens met 'gewone' gist proberen en als het resultaat dan ook maar 'gewoon' is dan doet die kveik toch ècht iets speciaals.

GvB84

Citaat van: TeVeHa op 23-03-2020  18:50 uMijne kveik voor de eerste keer geproefd en ik moet zeggen; Héél speciaal, het recept was met hoofdzakelijk pale - mout en ik proef oa een sherry-achtige nasmaak, volgende keer eens met 'gewone' gist proberen en als het resultaat dan ook maar 'gewoon' is dan doet die kveik toch ècht iets speciaals.

Op welke temperatuur heb je vergist?

Jacques

Citaat van: GvB84 op 23-03-2020  17:38 uDat klopt. De vraag is alleen, gaat de hergisting op fles ook zo snel.

Bij mij in ieder geval niet. Misschien moet ik de flesjes ook warmer wegzetten. Ze staan nu in de bijkeuken op de vloerverwarming. Het is daar 20 graden. De vloer is overdag ongeveer 25 graden.

De gist vlokt heel goed uit. Een beetje slurrie in de flesjes lijkt mij dan ook een goede tip voor de volgende keer.

Wanneer een gist sterk flocculeert zweeft er minder gist in het bier, hierdoor kan het langer duren voordat de hergisting afgerond is.

Als je een kartonnen doos of een deken over de flessen doet blijft de warmte gevangen. De hergisting op de fles zal daardoor sneller verlopen.

TeVeHa

Citaat van: GvB84 op 23-03-2020  19:39 uOp welke temperatuur heb je vergist?

Vind je eerder in dit topic.

basvo

Citaat van: GvB84 op 23-03-2020  12:54 uInmiddels is mijn bier gebotteld.

20 liter (uiteindelijk 18 liter in bottelvat)

ingrediënten:
3.5 kg pilsmout
1 kg tarwemout
0.5 kg havervlokken
1.15 kg verse mango (ontdooit toegevoegd na koelen wort)

Hop:
Mosaic, 15 g, 60 min.
Mosaic, 35 g, 10 min.
Azacca, 50 g, dryhop
Mosaic, 150 g, dryhop

hopthee (toegevoegd in de bottelemmer):
Azacca, 25 g
Mosaic, 50 g

Hoofdgisting op 35 graden (na 3 dagen klaar)
Op dag 7 gebotteld met 4.5 gr bottelsuiker

Het bier staat nu 10 dagen te hergisten op fles. Ik had verwacht dat het hergisten snel zou gaan. Dit is bij mij niet het geval.

smaak:
De mango komt er goed doorheen. komt natuurlijk ook door de gekozen hopsoorten.
Het bier is fris, ruikt naar mango en tropisch fruit, smaakt friszurig en fruitig. Het lichte zuurtje had ik niet verwacht. Zou dat door de gist komen?
Ik zou na het lezen op de Lallemand website eerder nijgen naar de mango smaken van de hop. Op de site van Lallemand staat namelijk "The flavor profile is consistent across the entire temperature range: neutral with subtle fruity notes of orange and citrus. Flocculation is very high producing clear beers without filtration or use of process aids.". Vind ik eigenlijk best wel jammer, ik dacht eigenlijk dat deze juist inderdaad wel hele tropische smaken zou geven boven de 35.

Link: https://www.lallemandbrewing.com/en/united-states/product-details/lalbrew-voss-kveik-ale-yeast/

Staple

Citaat van: basvo op 24-03-2020  09:52 uik dacht eigenlijk dat deze juist inderdaad wel hele tropische smaken zou geven boven de 35.

Waar heb je dat vandaan? Een Voss Kveik van een ander lab geeft dezelfde beschrijving als Lallemand.

hansHalberstadt

In 2018 gebrouwen met de voss Kveik van Chilobrachys bij 37 graden. Dat smaakte inderdaad naar tropische vruchten/mango.

basvo

Citaat van: Staple op 24-03-2020  10:04 uWaar heb je dat vandaan? Een Voss Kveik van een ander lab geeft dezelfde beschrijving als Lallemand.

Ik zie dat nagenoeg iedereen op het forum praat over de overweldigende tropische smaken bij hogere temperaturen.

GvB84

Citaat van: basvo op 24-03-2020  09:52 uIk zou na het lezen op de Lallemand website eerder nijgen naar de mango smaken van de hop. Op de site van Lallemand staat namelijk "The flavor profile is consistent across the entire temperature range: neutral with subtle fruity notes of orange and citrus. Flocculation is very high producing clear beers without filtration or use of process aids.". Vind ik eigenlijk best wel jammer, ik dacht eigenlijk dat deze juist inderdaad wel hele tropische smaken zou geven boven de 35.

Link: https://www.lallemandbrewing.com/en/united-states/product-details/lalbrew-voss-kveik-ale-yeast/

Ik denk dat je gelijk hebt. Ik kan er niet veel over zeggen. In mijn bier zit veel hop die mango smaken geven. Ook heb ik 1150 g verse mango toegevoegd. Ik wilde ook een mango-biertje. Dat is goed gelukt.

Deze gist is volgens mij vrij clean van smaak en is dan ook goed geschikt voor IPA/NEIPA. Het zou kunnen dat er bij hogere temperaturen smaken van mango/tropisch fruit worden aangemaakt.

GvB84

Citaat van: Jacques op 23-03-2020  21:46 uWanneer een gist sterk flocculeert zweeft er minder gist in het bier, hierdoor kan het langer duren voordat de hergisting afgerond is.

Als je een kartonnen doos of een deken over de flessen doet blijft de warmte gevangen. De hergisting op de fles zal daardoor sneller verlopen.

Bedankt voor de tip! Ga ik doen.

basvo

Citaat van: GvB84 op 24-03-2020  10:32 uIk denk dat je gelijk hebt. Ik kan er niet veel over zeggen. In mijn bier zit veel hop die mango smaken geven. Ook heb ik 1150gr verse mango toegevoegd. Ik wilde ook een mango-biertje. Dat is goed gelukt.

Deze gist is volgens mij vrij clean van smaak en is dan ook goed geschikt voor IPA/NEIPA. Het zou kunnen dat er bij hogere temperaturen smaken van mango/tropisch fruit worden aangemaakt.

Hoe zit het met de helderheid van je bier? Lees wel hele goeie verhalen over de heldere bieren die deze gist zou geven. Wil hem namelijk binnenkort ook gaan gebruiken voor een SMASH IPA.

GvB84

Citaat van: basvo op 24-03-2020  10:36 uHoe zit het met de helderheid van je bier? Lees wel hele goeie verhalen over de heldere bieren die deze gist zou geven. Wil hem namelijk binnenkort ook gaan gebruiken voor een SMASH IPA.

Ik heb een aardige hoeveelheid haver in de stort.
Mijn bier is nu nog mistig. Het is meer een soort NEIPA. De hergisting op fles is nu nog bezig. Als ik de flesjes over een weekje koud wegzet zou het best helder kunnen worden.

TeVeHa

Citaat van: basvo op 24-03-2020  10:36 uHoe zit het met de helderheid van je bier? Lees wel hele goeie verhalen over de heldere bieren die deze gist zou geven.

Dat kan ik beamen, hij is inderdaad verrassend helder.

Jacques

Citaat van: basvo op 24-03-2020  10:36 uHoe zit het met de helderheid van je bier? Lees wel hele goeie verhalen over de heldere bieren die deze gist zou geven. Wil hem namelijk binnenkort ook gaan gebruiken voor een SMASH IPA.

Doordat het gaat om een gist die sterk flocculeert krijg je sneller heldere bieren.
Maar er is meer...

Helderheid van een bier is van meerdere factoren afhankelijk. Zo is bij een IPA en zeker bij een NEIPA de hoeveelheid hoppolyfenolen door koudhoppen van belang. Hoppolyfenolen kunnen verbindingen aangaan met eiwitten waardoor je bier zeer troebel wordt. In dat geval is de invloed van de gist van ondergeschikte betekenis.

Zie ook
https://draymans.com/the-role-of-polyphenols-in-beer-haze-formation/
http://scottjanish.com/researching-new-england-ipa-neipa-haze/

knifeman

Dit is informatie die ik rechstreeks van nordic brewers heb. Noren, Zweden en Finnen hebben lang vastgehouden aan traditionele brouwmethodes, houten maischtonnen dikwijls niet eens koken... Wort verwarmen met stenen uit een houtvuur... en gewoon praktisch waren de kveik gisten het sterkste en meest temperatuurbestand zodat je ze gewoon bij nog warmer wort kon bijmikken zonder te meten of het wel voldoende afgekoeld is. Bovendien loopt de vergisting zeer snel en dat verkleint de kans voor wilde gisten of bacteriën zodat pasteurisatie temperaturen al voldoende waren ipv koken (een houten ton laten koken is niet zo simpel ;) ). Bovendien bewaarden ze ook gemakkelijker op een entstok omdat ze sterker zijn (houten stok die in de gistslurrie werd gedompeld en gedroogd bewaard om volgend brouwsel mee te enten.)

Puur praktisch dus en helemaal niet zo speciaal. Zij kozen een gist meer passende bij het traditionele brouwproces terwijl bijvoorbeeld België en Duitsland meer toegang hadden tot moderne brouwapparatuur en eerder de gisten in functie van de smaak kozen. Van een kveik moet je dus geen uitzonderlijk smaakprofiel verwachten (uitzonderingen bestaan)

Dergelijke gisten hebben bij ons ook bestaan maar hebben de industrialisatie niet overleeft. De saison gisten die we nu nog kennen zijn er nog een zwak afkooksel van.

knifeman

Er staat een leuk artikel over de whitelabs kveik in Brouw nu

middelaersch

Citaat van: knifeman op 25-03-2020  08:49 uBovendien bewaarden ze ook gemakkelijker op een entstok omdat ze sterker zijn (houten stok die in de gistslurrie werd gedompeld en gedroogd bewaard om volgend brouwsel mee te enten.)

Ik blijf mij verbazen hoe dat mogelijk is zonder dat het een grote bende van wilde gisten en schimmels wordt/werd... Of was het dat ook?

knifeman

Citaat van: middelaersch op 25-03-2020  17:41 uIk blijf mij verbazen hoe dat mogelijk is zonder dat het een grote bende van wilde gisten en schimmels wordt/werd... Of was het dat ook?
Dat was het ook onvermijdelijk. Schimmels minder want de stokken werden gedroogd. Wilde gisten wel.  Maar de gist werd via de stok meestal geënt op 35 a 40 graden waarbij de kveik overleeft en andere wilde gisten alsnog grotendeels afsterven. Bovendien door het explosieve karakter van de kveik krijgt die snel de bovenhand en consumeert als eerste de suikers en andere voedingsstoffen zodat bv lactacids maar weinig overhebben. Deze raw ales werden ook binnen de twee weken geconsumeerd. Van rijpen was geen sprake. Na een week of 2 begint pas een eerste zuurtje de kop opsteken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.