Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Lallemand Voss kveik ale yeast  (gelezen 12378 keer)

Offline Chris71

• Vol lid
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Lallemand Voss kveik ale yeast
« Reactie #25 Gepost op: 02-03-2020 16:03 u »
Die Noren weten heel goed hoe hun gist werkt, ze pitchen en vergisten het zelf op extreem hoge temperaturen. Dacht je dat anderen dat hadden uitgevonden?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #26 Gepost op: 02-03-2020 16:43 u »
Wat is de reden/logica dat deze gist op zo'n hoge temperatuur vergist?
Uitgaande van dat het een  Noorse gist is en kijkend naar het Noorse klimaat vind ik deze temperaturen niet logisch en lijken het mij niet de originele temperaturen waarop deze gist van vroeger uit heeft vergist.

Uit een presentatie die ik onlangs bekeken hebt blijkt dat kveik gisten het ook goed doen bij een lage temperatuur (tot wel 8 șC toe) . Dan zijn ze neutraler van smaak. En natuurlijk verloopt dan de vergisting ook minder snel.

Offline GvB84

• Vol lid
« Reactie #27 Gepost op: 02-03-2020 17:13 u »
Uit een presentatie die ik onlangs bekeken hebt blijkt dat kveik gisten het ook goed doen bij een lage temperatuur (tot wel 8 șC toe) . Dan zijn ze neutraler van smaak. En natuurlijk verloopt dan de vergisting ook minder snel.

Waarom zou je Kveik op een lagere temperatuur willen vergisten? Deze Kveik schijnt op hogere temperaturen nog steeds neutraal van smaak te zijn. De vergisting gaat lekker snel. De gist flokt ook goed uit. Ik zie geen nadelen.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #28 Gepost op: 02-03-2020 17:21 u »
Waarom zou je Kveik op een lagere temperatuur willen vergisten? Deze Kveik schijnt op hogere temperaturen nog steeds neutraal van smaak te zijn. De vergisting gaat lekker snel. De gist flokt ook goed uit. Ik zie geen nadelen.

Kveik gisten maken veel minder esters en hogere alcoholen aan dan andere bovengistende gisten. Maar de vergistingstemperatuur blijft invloed hebben op de smaak...

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #29 Gepost op: 02-03-2020 22:26 u »
Kveik gisten maken veel minder esters en hogere alcoholen aan dan andere bovengistende gisten. Maar de vergistingstemperatuur blijft invloed hebben op de smaak...

Ik heb nog een interessant artikel gevonden over de invloed van de vergistingstemperatuur op de smaak van het bier.

Volgens dit onderzoek krijg je meer esters bij een hogere temperatuur. Ook wordt geschreven dat vergisting bij hogere temperatuur een bier oplevert met een samentrekkende noot die kennelijk volgens de schrijver van het artikel gewaardeerd wordt... Overigens gaat het om een Noors onderzoek. De proevers zullen gewend zijn aan de smaak. :lekkerbier:

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #30 Gepost op: 03-03-2020 09:47 u »
Dacht wat nu, toen ik de samenvatting zag,

Sammendrag
˚Atte forskjellige kveikstammer fra voss, Stranda, Lærdal, Hornindal og Olden har blitt donert til IBT for analyse.

Gelukkig kwam er toen Engelse tekst.  :)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #31 Gepost op: 04-03-2020 07:27 u »
Dat was een van de redenen warom ik bijgaande proef heb opgezet: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,40449.msg614783.html#msg614783
Wat me wel opvalt is dat de Kveik veel langere vergisitngsgraad heeft dan de Westmalle gist. Volgende week bottelen, daarna kan ik iets over de smaak zeggen bij lagere temperatuur dan waar de Kveik normaal op werkt.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #32 Gepost op: 04-03-2020 19:15 u »

Blijkbaar is de vergistingsgraad op hogere temperatuur lager volgens de testen van NTNU Truls C. Rasmussen,

Measured Final gravity for experiment 1 and 2
                        Final Gravity                      ABV [%]
Yeast                 19 șC        30 șC               19  șC       30 șC
Hornindal           1.012        1.020               6.3           5.3
Sigmund            1.012        1.020               6.3           5.3

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #33 Gepost op: 04-03-2020 21:42 u »
Blijkbaar is de vergistingsgraad op hogere temperatuur lager volgens de testen van NTNU Truls C. Rasmussen,

Measured Final gravity for experiment 1 and 2
                        Final Gravity                      ABV [%]
Yeast                 19 șC        30 șC               19  șC       30 șC
Hornindal           1.012        1.020               6.3           5.3
Sigmund            1.012        1.020               6.3           5.3

Dat viel mij ook op. Iets wat je niet verwacht.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #34 Gepost op: 05-03-2020 01:34 u »
Komt ook niet overeen met mijn ervaring. Vraag me af of hier wel de juiste conclusies uit de data zijn getrokken.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #35 Gepost op: 05-03-2020 21:42 u »
Komt ook niet overeen met mijn ervaring. Vraag me af of hier wel de juiste conclusies uit de data zijn getrokken.

Als je het artikel leest dan zie je dat er meerdere vergistingsschema's zijn onderzocht. Ik raad je aan het gehele artikel te lezen.

Dit zijn de resultaten van experiment 1 en 2

Dit zijn de resultaten van experiment 3

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #36 Gepost op: 06-03-2020 09:14 u »
Beide experimenten spreken elkaar volledig tegen zo te zien op basis van de getallen die ik hier boven zie staan.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #37 Gepost op: 06-03-2020 12:19 u »
Beide experimenten spreken elkaar volledig tegen zo te zien op basis van de getallen die ik hier boven zie staan.

Lees het artikel...

Zoals zo vaak ligt het aan de omstandigheden. Bij experiment 3 is gebruik gemaakt van een andere wort, namelijk wort van een traditioneel Noorse manier van brouwen met jenevertakken. Iets wat wij niet zo snel zullen doen.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #38 Gepost op: 06-03-2020 12:47 u »
Hoe zo niet?
Als de natuurlijke habitat van een gist rond de 20 șC ligt en je gaat de temperatuur opvoeren naar 30 of 40 șC dan zal dit toch wel ergens invloed op hebben.
Als jij bij 40 șC de tuin om gaat spitten komen er ook meer stofjes (zweet met bij behorende luchtjes) vrij dan bij 20  șC  en daarbij zal het werktempo  bij 40  șC lager liggen dan bij 20 șC.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #39 Gepost op: 06-03-2020 13:24 u »
Hoe zo niet?
Als de natuurlijke habitat van een gist rond de 20 șC ligt en je gaat de temperatuur opvoeren naar 30 of 40 șC dan zal dit toch wel ergens invloed op hebben.
Als jij bij 40 șC de tuin om gaat spitten komen er ook meer stofjes (zweet met bij behorende luchtjes) vrij dan bij 20  șC  en daarbij zal het werktempo  bij 40  șC lager liggen dan bij 20 șC.

De optimale groei van bovengistende gistcellen ligt op 37 șC. Je zou verwachten dat bij die temperatuur de voedingstoffen optimaal benut worden.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #40 Gepost op: 06-03-2020 13:41 u »
Lees het artikel...

Zoals zo vaak ligt het aan de omstandigheden. Bij experiment 3 is gebruik gemaakt van een andere wort, namelijk wort van een traditioneel Noorse manier van brouwen met jenevertakken. Iets wat wij niet zo snel zullen doen.
Maar wat voor conclusie ga je dan trekken? Dat Noorse wort andersom werkt op het SG als functie van de temperatuur?

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #41 Gepost op: 06-03-2020 17:01 u »
Maar wat voor conclusie ga je dan trekken? Dat Noorse wort andersom werkt op het SG als functie van de temperatuur?

Daar lijkt het op...

Maar nogmaals, lees het artikel. Er staat ook veel algemene informatie in.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #42 Gepost op: 06-03-2020 19:21 u »

Misschien een parabool. Dat de optimale vergisting ergens in het midden ligt.

Er ontstaat dan dus een nieuwe vraag: wat veroorzaakt de hogere eind sg bij hogere temperatuur en wat zijn eventuele bijverschijnselen.
Het is bekend dat er meer fruitige smaken ontstaan bij hogere temp. Ondanks dat, nog steeds goed schuim, als mijn info goed is.
Toch anders dan b.v Tripel op hoge temperatuur vergist. Die mist meestal wel schuim.

Offline GvB84

• Vol lid
« Reactie #43 Gepost op: 06-03-2020 20:49 u »
Ik ben hier ook benieuwd naar. Ik heb ook een Mangrove Jack's Heatingpad en een omgebouwde koelkast met Inkbird 308 WIFI.
Ik wil as vrijdag een Mango IPA maken met deze gist. Ik ga ervan uit dat de gist ook warmte ontwikkeld. Een saison op 30 șC ging bij mij prima.

Vandaag een Mango IPA gebrouwen met deze gist.
Mijn gistkast is prima in staat om alles op 35 graden te houden. Na een paar uurtjes al een schuimlaag te zien en flinke activiteit in het cilindrisch waterslot.
Lekker beestje.
Hopelijk komen er nu snel meerdere kveik-gisten in korrelvariant op de markt. Moet te doen zijn. Kveik is uitermate geschikt om te drogen lees ik her en der.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #44 Gepost op: 06-03-2020 20:57 u »
Vandaag een Mango IPA gebrouwen met deze gist.
Mijn gistkast is prima in staat om alles op 35 graden te houden. Na een paar uurtjes al een schuimlaag te zien en flinke activiteit in het cilindrisch waterslot.
Lekker beestje.
Hopelijk komen er nu snel meerdere kveik-gisten in korrelvariant op de markt. Moet te doen zijn. Kveik is uitermate geschikt om te drogen lees ik her en der.

Hoppen verbloemen de gistsmaken. Maar misschien is de hoge temperatuur een mooie IPA ondersteuning. Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Offline GvB84

• Vol lid
« Reactie #45 Gepost op: 06-03-2020 22:20 u »
Hoppen verbloemen de gistsmaken. Maar misschien is de hoge temperatuur een mooie IPA ondersteuning. Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Ik ben ook benieuwd. Eerste keer Kveik.
Ik houd jullie op de hoogte. 

Offline Mike101

• Vol lid
« Reactie #46 Gepost op: 07-03-2020 08:56 u »
Mijn blond is klaar. Pilsmout met 8% carapils zonder suiker met 3 g/l dryhop

Temperatuur vergisting 35 șC.
Start 1058
Eind 1010
SVG 83%

Bier zit 2 weken op fust dus nog redelijk jong.
Smaak is eerst moutig, licht fruitig en iets kruidigs fenolisch achtigs. Misschien dat dat laatste nog wegtrekt, dat hoop ik. Over een paar weken nog eens proeven.

Offline jouri1995

• Boven 10 berichten
  • *
  • Als je maar plezier hebt!
« Reactie #47 Gepost op: 07-03-2020 10:11 u »
Mijn blond is klaar. Pilsmout met 8% carapils zonder suiker met 3 g/l dryhop

Temperatuur vergisting 35 șC.
Start 1058
Eind 1010
SVG 83%

Bier zit 2 weken op fust dus nog redelijk jong.
Smaak is eerst moutig, licht fruitig en iets kruidigs fenolisch achtigs. Misschien dat dat laatste nog wegtrekt, dat hoop ik. Over een paar weken nog eens proeven.

Dat fenolisch achtige had ik ook met de Voss Kveik van Fermentum mobile bij een wat zwaarder bier. Echter is dat inderdaad weggetrokken na een week of 3-4.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #48 Gepost op: 07-03-2020 16:49 u »
Fenolisch?

Opmerkingen van een US forum betreffend Voss kveik:
"it does contribute a nice fruity ester profile to the beer"
"Hornindal gave me similar mouthfeel and attenuation with more tropical/fruity esters"

Citaat uit Brülosophy over Oslo (BBOSL-OSLO)kveik op 18 en 37 graden vergist.
Dit is wel een zogenaamde ondergist (Saccharomyces bayanus / pastorianus / uvarum monoculture)
"In follow-up conversations with tasters, some noted both as having a slight fruitiness that was a bit stronger in the warm ferment version, which likely contributed to their perceptible difference."

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #49 Gepost op: 07-03-2020 21:45 u »
Fenolisch?

Opmerkingen van een US forum betreffend Voss kveik:
"it does contribute a nice fruity ester profile to the beer"
"Hornindal gave me similar mouthfeel and attenuation with more tropical/fruity esters"

Citaat uit Brülosophy over Oslo (BBOSL-OSLO)kveik op 18 en 37 graden vergist.
Dit is wel een zogenaamde ondergist (Saccharomyces bayanus / pastorianus / uvarum monoculture)
"In follow-up conversations with tasters, some noted both as having a slight fruitiness that was a bit stronger in the warm ferment version, which likely contributed to their perceptible difference."

Diverse bronnen geven aan dat kveik gisten geen fenolische smaken geven. In de literatuur worden fenolische smaken aangeduid als POF (phenolic off flavour).

Zie bijvoorbeeld Traditional Norwegian Kveik Are a Genetically Distinct Group of Domesticated Saccharomyces cerevisiae Brewing Yeasts

Tags: gist