Lallemand Voss kveik ale yeast

Gestart door Brouwert, 23-12-2019 08:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwert

Hoi,

Lallemand heeft nu ook een kveik gist toegevoegd aan de lijn met korrelgisten:
https://www.lallemandbrewing.com/en/continental-europe/product-details/lalbrew-voss-kveik-ale-yeast/

Het is me niet geheel duidelijk of het om een isolaat gaat en of er ook bactieren aanwezig zijn, maar ik vermoed dat dit met zoals de meeste andere commerciele kveik gisten een isolaat zonder bactieren is.
Ik zie deze nog niet bij de grote Nederlandse leveranciers maar hier in Noorwegen ligt deze al in de winkel.

Jacques

Ik ben benieuwd. Het zal denk ik niet lang duren voordat een Nederlandse of Belgische leverancier dit in hun assortiment heeft.

Thom

Ik ben heel benieuwd. Het zal nog wel even duren voordat het in Nederland te koop is. Binnenkort eerst met de nieuwe New England en Koln gaan experimenteren.

El Pastor Belga (MaJa)

Hoop voor februari
Dan kan ik hem meenemen naar Peru.

GerritT


Jacques

Citaat van: GerritT op 19-01-2020  18:04 u22 januari 2020!

https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/biergisten/lallemand-biergisten/d/lallemand-lalbrew-gedroogde-biergist-voss-kveik-ale-11-g?gaCategory=search

Denk dat ik een handjevol insla voor de zomermaanden  ;D

Dat is snel!

Mooi dat het assortiment beschikbare korrelgisten weer vergroot is.

Thom

Net als de Kolsch en New England gist 1g/L. Dat is dubbel zo veel als de andere Ale gisten. Wel opvallend. Wel erg benieuwd. Dus binnenkort eens bestellen.

jaapz

Citaat van: Brouwert op 23-12-2019  08:42 uHet is me niet geheel duidelijk of het om een isolaat gaat en of er ook bactieren aanwezig zijn, maar ik vermoed dat dit met zoals de meeste andere commerciele kveik gisten een isolaat zonder bactieren is.

Ze hebben een stam geisoleerd uit de kveik van Sigmund Gjernes, en die bevat geen bacterien.

Heel erg benieuwd naar deze gist!

jaapz

Kreeg net een notificatie van Brouwland dat de gist al in voorraad is, dus heb maar een paar besteld.

Chris71

Sowieso bevatten de commerciële varianten geen bacteriën.
Ik heb zelf originele Gjernes, Lida, Hornindal en Midtbust. Bijzondere gisten.

Mike101

Gisteren een blonde mee gebrouwen. Redelijk weinig gist gebruikt, wat de Noren adviseren, 4 g op 15 L op een wort van 1058, 3x minder als BrouwHulp adviseert. Spannend vooraf maar na 2 uur was hij al flink bezig.

Nu afwachten, heb hem op 35 ºC staan.

jaapz

Citaat van: Mike101 op 02-02-2020  18:45 uGisteren een blonde mee gebrouwen. Redelijk weinig gist gebruikt, wat de Noren adviseren, 4 g op 15 L op een wort van 1058, 3x minder als BrouwHulp adviseert. Spannend vooraf maar na 2 uur was hij al flink bezig.

Nu afwachten, heb hem op 35 ºC staan.

Dat snelle opstarten zelfs met kleine hoeveelheden zijn we wel gewend met kveiks, goed om te horen dat deze dat ook doet!

Ernesto

Iemand al gebotteld bier geproefd met deze gist? Erg benieuwd naar de ervaringen.

TeVeHa

Op 14 feb. mee gebrouwen, zit nu in de lagerfles, SG was 1014, wat ik heb geproefd was weinig verrassend, ik hoop dat 't beste nog moet komen.

hansHalberstadt

Citaat van: TeVeHa op 25-02-2020  16:39 uOp 14 feb. mee gebrouwen, zit nu in de lagerfles, SG was 1014, wat ik heb geproefd was weinig verrassend, ik hoop dat 't beste nog moet komen.
Op welke temperatuur had je vergist?

TeVeHa

Citaat van: hansHalberstadt op 25-02-2020  19:57 uOp welke temperatuur had je vergist?

Begonnen op 26°C, nà drie dagen op 30° gezet, nu staat hij nog voor 11 dagen te lageren op 22°, het zou allemaal wat hoger mogen maar ik wou het omwille van praktische redenen èèrst eens op deze manier proberen. Mvg

hansHalberstadt

Citaat van: TeVeHa op 26-02-2020  09:01 uBegonnen op 26°C, nà drie dagen op 30° gezet, nu staat hij nog voor 11 dagen te lageren op 22°, het zou allemaal wat hoger mogen maar ik wou het omwille van praktische redenen èèrst eens op deze manier proberen. Mvg
Ik heb de Kveik op 20 graden laten gisten als proef, maar ook een keer op 38 graden. Bij 38 graden krijg je de tropische vruchten en bij 20 graden krijg je een vrij neutraal profiel. dat verklaart waarschijnlijk waarom je nu niet veel verrassends proeft. Daar is de temperatuur niet hoog genoeg voor.
 

GvB84

Weet iemand de de vergistingsgraad (ongeveer) van deze kveik bij vergistingstemperatuur van 35 graden?
Hoe zit het eigenlijk met hergisten op fles met deze gist? Gaat dat ook zo snel?
Volgende week wil ik een mango ipa brouwen met deze gist.

Chris71

Laatst een Norwegian Farmhouse Ale gebrouwen met deze gist en een SVG van 80%. Hergisten gaat snel wanneer je een druppel slurrie of verse gist in de fles toevoegt, anders kan het wel even duren is mijn ervaring.

Markie Mark

Even een vraag voor de praktische thuisbrouwer. Ik kreeg deze gist in een  11 g verpakking en wil er proberen zoveel mogelijk karakteristieke smaak uit te halen. Ik lees hier dat je dan hoog in temperatuur moet vergisten. Hoe houden jullie de temperatuur van 35°C onder controle? Niet ver terugkoelen is 1 punt maar houdt de gist de boel redelijk op orde qua warmte-ontwikkeling voortkomend uit het vergisten zelf? Ik brouw 21 liter en die vergist ik in een 30 liter plastic Speidelvat. Deze staat op een MJ heating pad in de omgebouwde koelkast en wordt geregeld met een Inkbird 308. Maar dat houdt geen 35°C vast als ik het test met gewoon water. Ik heb het vat al in een deken gewikkeld. Nog tips?

Neetje

Hang er voor een keer enkele gloeilampen bij.

GvB84

Citaat van: Markie Mark op 01-03-2020  19:22 uEven een vraag voor de praktische thuisbrouwer. Ik kreeg deze gist in een  11 g verpakking en wil er proberen zoveel mogelijk karakteristieke smaak uit te halen. Ik lees hier dat je dan hoog in temperatuur moet vergisten. Hoe houden jullie de temperatuur van 35°C onder controle? Niet ver terugkoelen is 1 punt maar houdt de gist de boel redelijk op orde qua warmte-ontwikkeling voortkomend uit het vergisten zelf? Ik brouw 21 liter en die vergist ik in een 30 liter plastic Speidelvat. Deze staat op een MJ heating pad in de omgebouwde koelkast en wordt geregeld met een Inkbird 308. Maar dat houdt geen 35°C vast als ik het test met gewoon water. Ik heb het vat al in een deken gewikkeld. Nog tips?

Ik ben hier ook benieuwd naar. Ik heb ook een Mangrove Jack's Heatingpad en een omgebouwde koelkast met Inkbird 308 WIFI.
Ik wil as vrijdag een Mango IPA maken met deze gist. Ik ga ervan uit dat de gist ook warmte ontwikkeld. Een saison op 30 ºC ging bij mij prima.

Eric v B

Wat is de reden/logica dat deze gist op zo'n hoge temperatuur vergist?
Uitgaande van dat het een  Noorse gist is en kijkend naar het Noorse klimaat vind ik deze temperaturen niet logisch en lijken het mij niet de originele temperaturen waarop deze gist van vroeger uit heeft vergist.

Tjardo

Citaat van: Eric v B op 02-03-2020  12:52 uWat is de reden/logica dat deze gist op zo'n hoge temperatuur vergist?
Uitgaande van dat het een  Noorse gist is en kijkend naar het Noorse klimaat vind ik deze temperaturen niet logisch en lijken het mij niet de originele temperaturen waarop deze gist van vroeger uit heeft vergist.

Kveik wordt/werd wel bij hogere temperaturen vergist, zie o.a. http://www.garshol.priv.no/download/farmhouse/kveik.html of http://www.garshol.priv.no/blog/393.html
Ik ben helemaal om en gebruik alleen nog maar Kveik gisten omdat er zoveel voordelen aan zitten (snelle vergisting, weinig gist nodig, erg makkelijk te drogen/hergebruiken, etc...)

Neetje

Citaat van: Eric v B op 02-03-2020  12:52 uWat is de reden/logica dat deze gist op zo'n hoge temperatuur vergist?
Uitgaande van dat het een  Noorse gist is en kijkend naar het Noorse klimaat vind ik deze temperaturen niet logisch en lijken het mij niet de originele temperaturen waarop deze gist van vroeger uit heeft vergist.

Goed opgemerkt. Maar dat wil niet zeggen dat de Kveik geen bijzondere eigenschappen heeft.
Misschien wisten de Noren helemaal niet hoe lekker hun bier kon zijn met een hogere vergistingstemperatuur  :).

Chris71

Die Noren weten heel goed hoe hun gist werkt, ze pitchen en vergisten het zelf op extreem hoge temperaturen. Dacht je dat anderen dat hadden uitgevonden?

Jacques

Citaat van: Eric v B op 02-03-2020  12:52 uWat is de reden/logica dat deze gist op zo'n hoge temperatuur vergist?
Uitgaande van dat het een  Noorse gist is en kijkend naar het Noorse klimaat vind ik deze temperaturen niet logisch en lijken het mij niet de originele temperaturen waarop deze gist van vroeger uit heeft vergist.

Uit een presentatie die ik onlangs bekeken hebt blijkt dat kveik gisten het ook goed doen bij een lage temperatuur (tot wel 8 ºC toe) . Dan zijn ze neutraler van smaak. En natuurlijk verloopt dan de vergisting ook minder snel.

GvB84

Citaat van: Jacques op 02-03-2020  16:43 uUit een presentatie die ik onlangs bekeken hebt blijkt dat kveik gisten het ook goed doen bij een lage temperatuur (tot wel 8 ºC toe) . Dan zijn ze neutraler van smaak. En natuurlijk verloopt dan de vergisting ook minder snel.

Waarom zou je Kveik op een lagere temperatuur willen vergisten? Deze Kveik schijnt op hogere temperaturen nog steeds neutraal van smaak te zijn. De vergisting gaat lekker snel. De gist flokt ook goed uit. Ik zie geen nadelen.

Jacques

Citaat van: GvB84 op 02-03-2020  17:13 uWaarom zou je Kveik op een lagere temperatuur willen vergisten? Deze Kveik schijnt op hogere temperaturen nog steeds neutraal van smaak te zijn. De vergisting gaat lekker snel. De gist flokt ook goed uit. Ik zie geen nadelen.

Kveik gisten maken veel minder esters en hogere alcoholen aan dan andere bovengistende gisten. Maar de vergistingstemperatuur blijft invloed hebben op de smaak...

Jacques

Citaat van: Jacques op 02-03-2020  17:21 uKveik gisten maken veel minder esters en hogere alcoholen aan dan andere bovengistende gisten. Maar de vergistingstemperatuur blijft invloed hebben op de smaak...

Ik heb nog een interessant artikel gevonden over de invloed van de vergistingstemperatuur op de smaak van het bier.

Volgens dit onderzoek krijg je meer esters bij een hogere temperatuur. Ook wordt geschreven dat vergisting bij hogere temperatuur een bier oplevert met een samentrekkende noot die kennelijk volgens de schrijver van het artikel gewaardeerd wordt... Overigens gaat het om een Noors onderzoek. De proevers zullen gewend zijn aan de smaak. :lekkerbier:


Neetje

Dacht wat nu, toen ik de samenvatting zag,

Sammendrag
˚Atte forskjellige kveikstammer fra voss, Stranda, Lærdal, Hornindal og Olden har blitt donert til IBT for analyse.

Gelukkig kwam er toen Engelse tekst.  :)

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 02-03-2020  16:43 uUit een presentatie die ik onlangs bekeken hebt blijkt dat kveik gisten het ook goed doen bij een lage temperatuur (tot wel 8 ºC toe) . Dan zijn ze neutraler van smaak. En natuurlijk verloopt dan de vergisting ook minder snel.
Dat was een van de redenen warom ik bijgaande proef heb opgezet: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,40449.msg614783.html#msg614783
Wat me wel opvalt is dat de Kveik veel langere vergisitngsgraad heeft dan de Westmalle gist. Volgende week bottelen, daarna kan ik iets over de smaak zeggen bij lagere temperatuur dan waar de Kveik normaal op werkt.

Neetje

Citaat van: Jacques op 02-03-2020  16:43 uUit een presentatie die ik onlangs bekeken hebt blijkt dat kveik gisten het ook goed doen bij een lage temperatuur (tot wel 8 ºC toe) . Dan zijn ze neutraler van smaak. En natuurlijk verloopt dan de vergisting ook minder snel.

Blijkbaar is de vergistingsgraad op hogere temperatuur lager volgens de testen van NTNU Truls C. Rasmussen,

Measured Final gravity for experiment 1 and 2
                        Final Gravity                      ABV [%]
Yeast                 19 ºC        30 ºC               19  ºC       30 ºC
Hornindal           1.012        1.020               6.3           5.3
Sigmund            1.012        1.020               6.3           5.3

Jacques

Citaat van: Neetje op 04-03-2020  19:15 uBlijkbaar is de vergistingsgraad op hogere temperatuur lager volgens de testen van NTNU Truls C. Rasmussen,

Measured Final gravity for experiment 1 and 2
                        Final Gravity                      ABV [%]
Yeast                 19 ºC        30 ºC               19  ºC       30 ºC
Hornindal           1.012        1.020               6.3           5.3
Sigmund            1.012        1.020               6.3           5.3

Dat viel mij ook op. Iets wat je niet verwacht.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 04-03-2020  21:42 uDat viel mij ook op. Iets wat je niet verwacht.
Komt ook niet overeen met mijn ervaring. Vraag me af of hier wel de juiste conclusies uit de data zijn getrokken.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 05-03-2020  01:34 uKomt ook niet overeen met mijn ervaring. Vraag me af of hier wel de juiste conclusies uit de data zijn getrokken.

Als je het artikel leest dan zie je dat er meerdere vergistingsschema's zijn onderzocht. Ik raad je aan het gehele artikel te lezen.


Dit zijn de resultaten van experiment 1 en 2



Dit zijn de resultaten van experiment 3






hansHalberstadt

Beide experimenten spreken elkaar volledig tegen zo te zien op basis van de getallen die ik hier boven zie staan.
 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 06-03-2020  09:14 uBeide experimenten spreken elkaar volledig tegen zo te zien op basis van de getallen die ik hier boven zie staan.

Lees het artikel...

Zoals zo vaak ligt het aan de omstandigheden. Bij experiment 3 is gebruik gemaakt van een andere wort, namelijk wort van een traditioneel Noorse manier van brouwen met jenevertakken. Iets wat wij niet zo snel zullen doen.

Eric v B

Citaat van: Jacques op 04-03-2020  21:42 uDat viel mij ook op. Iets wat je niet verwacht.
Hoe zo niet?
Als de natuurlijke habitat van een gist rond de 20 ºC ligt en je gaat de temperatuur opvoeren naar 30 of 40 ºC dan zal dit toch wel ergens invloed op hebben.
Als jij bij 40 ºC de tuin om gaat spitten komen er ook meer stofjes (zweet met bij behorende luchtjes) vrij dan bij 20  ºC  en daarbij zal het werktempo  bij 40  ºC lager liggen dan bij 20 ºC.

Jacques

Citaat van: Eric v B op 06-03-2020  12:47 uHoe zo niet?
Als de natuurlijke habitat van een gist rond de 20 ºC ligt en je gaat de temperatuur opvoeren naar 30 of 40 ºC dan zal dit toch wel ergens invloed op hebben.
Als jij bij 40 ºC de tuin om gaat spitten komen er ook meer stofjes (zweet met bij behorende luchtjes) vrij dan bij 20  ºC  en daarbij zal het werktempo  bij 40  ºC lager liggen dan bij 20 ºC.

De optimale groei van bovengistende gistcellen ligt op 37 ºC. Je zou verwachten dat bij die temperatuur de voedingstoffen optimaal benut worden.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 06-03-2020  12:19 uLees het artikel...

Zoals zo vaak ligt het aan de omstandigheden. Bij experiment 3 is gebruik gemaakt van een andere wort, namelijk wort van een traditioneel Noorse manier van brouwen met jenevertakken. Iets wat wij niet zo snel zullen doen.
Maar wat voor conclusie ga je dan trekken? Dat Noorse wort andersom werkt op het SG als functie van de temperatuur?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 06-03-2020  13:41 uMaar wat voor conclusie ga je dan trekken? Dat Noorse wort andersom werkt op het SG als functie van de temperatuur?

Daar lijkt het op...

Maar nogmaals, lees het artikel. Er staat ook veel algemene informatie in.

Neetje

Citaat van: hansHalberstadt op 06-03-2020  13:41 uMaar wat voor conclusie ga je dan trekken? Dat Noorse wort andersom werkt op het SG als functie van de temperatuur?

Misschien een parabool. Dat de optimale vergisting ergens in het midden ligt.

Er ontstaat dan dus een nieuwe vraag: wat veroorzaakt de hogere eind sg bij hogere temperatuur en wat zijn eventuele bijverschijnselen.
Het is bekend dat er meer fruitige smaken ontstaan bij hogere temp. Ondanks dat, nog steeds goed schuim, als mijn info goed is.
Toch anders dan b.v Tripel op hoge temperatuur vergist. Die mist meestal wel schuim.

GvB84

Citaat van: GvB84 op 02-03-2020  12:08 uIk ben hier ook benieuwd naar. Ik heb ook een Mangrove Jack's Heatingpad en een omgebouwde koelkast met Inkbird 308 WIFI.
Ik wil as vrijdag een Mango IPA maken met deze gist. Ik ga ervan uit dat de gist ook warmte ontwikkeld. Een saison op 30 ºC ging bij mij prima.

Vandaag een Mango IPA gebrouwen met deze gist.
Mijn gistkast is prima in staat om alles op 35 graden te houden. Na een paar uurtjes al een schuimlaag te zien en flinke activiteit in het cilindrisch waterslot.
Lekker beestje.
Hopelijk komen er nu snel meerdere kveik-gisten in korrelvariant op de markt. Moet te doen zijn. Kveik is uitermate geschikt om te drogen lees ik her en der.

Neetje

Citaat van: GvB84 op 06-03-2020  20:49 uVandaag een Mango IPA gebrouwen met deze gist.
Mijn gistkast is prima in staat om alles op 35 graden te houden. Na een paar uurtjes al een schuimlaag te zien en flinke activiteit in het cilindrisch waterslot.
Lekker beestje.
Hopelijk komen er nu snel meerdere kveik-gisten in korrelvariant op de markt. Moet te doen zijn. Kveik is uitermate geschikt om te drogen lees ik her en der.

Hoppen verbloemen de gistsmaken. Maar misschien is de hoge temperatuur een mooie IPA ondersteuning. Ben benieuwd naar het eindresultaat.

GvB84

Citaat van: Neetje op 06-03-2020  20:57 uHoppen verbloemen de gistsmaken. Maar misschien is de hoge temperatuur een mooie IPA ondersteuning. Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Ik ben ook benieuwd. Eerste keer Kveik.
Ik houd jullie op de hoogte. 

Mike101

Mijn blond is klaar. Pilsmout met 8% carapils zonder suiker met 3 g/l dryhop

Temperatuur vergisting 35 ºC.
Start 1058
Eind 1010
SVG 83%

Bier zit 2 weken op fust dus nog redelijk jong.
Smaak is eerst moutig, licht fruitig en iets kruidigs fenolisch achtigs. Misschien dat dat laatste nog wegtrekt, dat hoop ik. Over een paar weken nog eens proeven.

jouri1995

Citaat van: Mike101 op 07-03-2020  08:56 uMijn blond is klaar. Pilsmout met 8% carapils zonder suiker met 3 g/l dryhop

Temperatuur vergisting 35 ºC.
Start 1058
Eind 1010
SVG 83%

Bier zit 2 weken op fust dus nog redelijk jong.
Smaak is eerst moutig, licht fruitig en iets kruidigs fenolisch achtigs. Misschien dat dat laatste nog wegtrekt, dat hoop ik. Over een paar weken nog eens proeven.

Dat fenolisch achtige had ik ook met de Voss Kveik van Fermentum mobile bij een wat zwaarder bier. Echter is dat inderdaad weggetrokken na een week of 3-4.

Neetje

Fenolisch?

Opmerkingen van een US forum betreffend Voss kveik:
"it does contribute a nice fruity ester profile to the beer"
"Hornindal gave me similar mouthfeel and attenuation with more tropical/fruity esters"

Citaat uit Brülosophy over Oslo (BBOSL-OSLO)kveik op 18 en 37 graden vergist.
Dit is wel een zogenaamde ondergist (Saccharomyces bayanus / pastorianus / uvarum monoculture)
"In follow-up conversations with tasters, some noted both as having a slight fruitiness that was a bit stronger in the warm ferment version, which likely contributed to their perceptible difference."

Jacques

Citaat van: Neetje op 07-03-2020  16:49 uFenolisch?

Opmerkingen van een US forum betreffend Voss kveik:
"it does contribute a nice fruity ester profile to the beer"
"Hornindal gave me similar mouthfeel and attenuation with more tropical/fruity esters"

Citaat uit Brülosophy over Oslo (BBOSL-OSLO)kveik op 18 en 37 graden vergist.
Dit is wel een zogenaamde ondergist (Saccharomyces bayanus / pastorianus / uvarum monoculture)
"In follow-up conversations with tasters, some noted both as having a slight fruitiness that was a bit stronger in the warm ferment version, which likely contributed to their perceptible difference."

Diverse bronnen geven aan dat kveik gisten geen fenolische smaken geven. In de literatuur worden fenolische smaken aangeduid als POF (phenolic off flavour).

Zie bijvoorbeeld Traditional Norwegian Kveik Are a Genetically Distinct Group of Domesticated Saccharomyces cerevisiae Brewing Yeasts

jouri1995

Citaat van: Jacques op 07-03-2020  21:45 uDiverse bronnen geven aan dat kveik gisten geen fenolische smaken geven. In de literatuur worden fenolische smaken aangeduid als POF (phenolic off flavour).

Zie bijvoorbeeld Traditional Norwegian Kveik Are a Genetically Distinct Group of Domesticated Saccharomyces cerevisiae Brewing Yeasts

Misschien is fenolisch ook niet het goede woord. Meer alcoholisch..

Neetje

Meer alcoholisch kun je met hop in balans brengen.
Of bedoel je misschien wat hogere alcoholen/esters. Soms wat lastig om precies te zeggen wat je proeft.

GvB84

Citaat van: GvB84 op 06-03-2020  22:20 uIk ben ook benieuwd. Eerste keer Kveik.
Ik houd jullie op de hoogte.

Inmiddels is mijn bier gebotteld.

20 liter (uiteindelijk 18 liter in bottelvat)

ingrediënten:
3.5 kg pilsmout
1 kg tarwemout
0.5 kg havervlokken
1.15 kg verse mango (ontdooit toegevoegd na koelen wort)

Hop:
Mosaic, 15 g, 60 min.
Mosaic, 35 g, 10 min.
Azacca, 50 g, dryhop
Mosaic, 150 g, dryhop

hopthee (toegevoegd in de bottelemmer):
Azacca, 25 g
Mosaic, 50 g

Hoofdgisting op 35 graden (na 3 dagen klaar)
Op dag 7 gebotteld met 4.5 gr bottelsuiker

Het bier staat nu 10 dagen te hergisten op fles. Ik had verwacht dat het hergisten snel zou gaan. Dit is bij mij niet het geval.

smaak:
De mango komt er goed doorheen. komt natuurlijk ook door de gekozen hopsoorten.
Het bier is fris, ruikt naar mango en tropisch fruit, smaakt friszurig en fruitig. Het lichte zuurtje had ik niet verwacht. Zou dat door de gist komen?

Chris71

Ik heb nu vijf keer met Kveik gebrouwen en mijn ervaring is dat de hergisting zeker vier weken kan duren tenzij je een druppel slurrie per flesje toevoegt.

Het zuurtje kan wellicht komen doordat Kveik de pH meer verlaagt dan 'gewone' gisten.

GvB84

Citaat van: Chris71 op 23-03-2020  12:59 uIk heb nu vijf keer met Kveik gebrouwen en mijn ervaring is dat de hergisting zeker vier weken kan duren tenzij je een druppel slurrie per flesje toevoegt.

Het zuurtje kan wellicht komen doordat Kveik de pH meer verlaagt dan 'gewone' gisten.

Dank voor de info. Nog even geduld hebben dus.
Het zuurtje is lekker verfrissend. Het gaat vast een lekker voorjaarsbier worden.

Jacques

Citaat van: Chris71 op 23-03-2020  12:59 uIk heb nu vijf keer met Kveik gebrouwen en mijn ervaring is dat de hergisting zeker vier weken kan duren tenzij je een druppel slurrie per flesje toevoegt.

Hoe lang stond het bier voordat je ging bottelen?

De Kveik gisten gaan snel, dat betekent dat je eerder kunt bottelen...


GvB84

Citaat van: Jacques op 23-03-2020  17:19 uHoe lang stond het bier voordat je ging bottelen?

De Kveik gisten gaan snel, dat betekent dat je eerder kunt bottelen...

Dat klopt. De vraag is alleen, gaat de hergisting op fles ook zo snel.

Bij mij in ieder geval niet. Misschien moet ik de flesjes ook warmer wegzetten. Ze staan nu in de bijkeuken op de vloerverwarming. Het is daar 20 graden. De vloer is overdag ongeveer 25 graden.

De gist vlokt heel goed uit. Een beetje slurrie in de flesjes lijkt mij dan ook een goede tip voor de volgende keer.

TeVeHa

Mijne kveik voor de eerste keer geproefd en ik moet zeggen; Héél speciaal, het recept was met hoofdzakelijk pale - mout en ik proef oa een sherry-achtige nasmaak, volgende keer eens met 'gewone' gist proberen en als het resultaat dan ook maar 'gewoon' is dan doet die kveik toch ècht iets speciaals.

GvB84

Citaat van: TeVeHa op 23-03-2020  18:50 uMijne kveik voor de eerste keer geproefd en ik moet zeggen; Héél speciaal, het recept was met hoofdzakelijk pale - mout en ik proef oa een sherry-achtige nasmaak, volgende keer eens met 'gewone' gist proberen en als het resultaat dan ook maar 'gewoon' is dan doet die kveik toch ècht iets speciaals.

Op welke temperatuur heb je vergist?

Jacques

Citaat van: GvB84 op 23-03-2020  17:38 uDat klopt. De vraag is alleen, gaat de hergisting op fles ook zo snel.

Bij mij in ieder geval niet. Misschien moet ik de flesjes ook warmer wegzetten. Ze staan nu in de bijkeuken op de vloerverwarming. Het is daar 20 graden. De vloer is overdag ongeveer 25 graden.

De gist vlokt heel goed uit. Een beetje slurrie in de flesjes lijkt mij dan ook een goede tip voor de volgende keer.

Wanneer een gist sterk flocculeert zweeft er minder gist in het bier, hierdoor kan het langer duren voordat de hergisting afgerond is.

Als je een kartonnen doos of een deken over de flessen doet blijft de warmte gevangen. De hergisting op de fles zal daardoor sneller verlopen.

TeVeHa

Citaat van: GvB84 op 23-03-2020  19:39 uOp welke temperatuur heb je vergist?

Vind je eerder in dit topic.

basvo

Citaat van: GvB84 op 23-03-2020  12:54 uInmiddels is mijn bier gebotteld.

20 liter (uiteindelijk 18 liter in bottelvat)

ingrediënten:
3.5 kg pilsmout
1 kg tarwemout
0.5 kg havervlokken
1.15 kg verse mango (ontdooit toegevoegd na koelen wort)

Hop:
Mosaic, 15 g, 60 min.
Mosaic, 35 g, 10 min.
Azacca, 50 g, dryhop
Mosaic, 150 g, dryhop

hopthee (toegevoegd in de bottelemmer):
Azacca, 25 g
Mosaic, 50 g

Hoofdgisting op 35 graden (na 3 dagen klaar)
Op dag 7 gebotteld met 4.5 gr bottelsuiker

Het bier staat nu 10 dagen te hergisten op fles. Ik had verwacht dat het hergisten snel zou gaan. Dit is bij mij niet het geval.

smaak:
De mango komt er goed doorheen. komt natuurlijk ook door de gekozen hopsoorten.
Het bier is fris, ruikt naar mango en tropisch fruit, smaakt friszurig en fruitig. Het lichte zuurtje had ik niet verwacht. Zou dat door de gist komen?
Ik zou na het lezen op de Lallemand website eerder nijgen naar de mango smaken van de hop. Op de site van Lallemand staat namelijk "The flavor profile is consistent across the entire temperature range: neutral with subtle fruity notes of orange and citrus. Flocculation is very high producing clear beers without filtration or use of process aids.". Vind ik eigenlijk best wel jammer, ik dacht eigenlijk dat deze juist inderdaad wel hele tropische smaken zou geven boven de 35.

Link: https://www.lallemandbrewing.com/en/united-states/product-details/lalbrew-voss-kveik-ale-yeast/

Staple

Citaat van: basvo op 24-03-2020  09:52 uik dacht eigenlijk dat deze juist inderdaad wel hele tropische smaken zou geven boven de 35.

Waar heb je dat vandaan? Een Voss Kveik van een ander lab geeft dezelfde beschrijving als Lallemand.

hansHalberstadt

In 2018 gebrouwen met de voss Kveik van Chilobrachys bij 37 graden. Dat smaakte inderdaad naar tropische vruchten/mango.

basvo

Citaat van: Staple op 24-03-2020  10:04 uWaar heb je dat vandaan? Een Voss Kveik van een ander lab geeft dezelfde beschrijving als Lallemand.

Ik zie dat nagenoeg iedereen op het forum praat over de overweldigende tropische smaken bij hogere temperaturen.

GvB84

Citaat van: basvo op 24-03-2020  09:52 uIk zou na het lezen op de Lallemand website eerder nijgen naar de mango smaken van de hop. Op de site van Lallemand staat namelijk "The flavor profile is consistent across the entire temperature range: neutral with subtle fruity notes of orange and citrus. Flocculation is very high producing clear beers without filtration or use of process aids.". Vind ik eigenlijk best wel jammer, ik dacht eigenlijk dat deze juist inderdaad wel hele tropische smaken zou geven boven de 35.

Link: https://www.lallemandbrewing.com/en/united-states/product-details/lalbrew-voss-kveik-ale-yeast/

Ik denk dat je gelijk hebt. Ik kan er niet veel over zeggen. In mijn bier zit veel hop die mango smaken geven. Ook heb ik 1150 g verse mango toegevoegd. Ik wilde ook een mango-biertje. Dat is goed gelukt.

Deze gist is volgens mij vrij clean van smaak en is dan ook goed geschikt voor IPA/NEIPA. Het zou kunnen dat er bij hogere temperaturen smaken van mango/tropisch fruit worden aangemaakt.

GvB84

Citaat van: Jacques op 23-03-2020  21:46 uWanneer een gist sterk flocculeert zweeft er minder gist in het bier, hierdoor kan het langer duren voordat de hergisting afgerond is.

Als je een kartonnen doos of een deken over de flessen doet blijft de warmte gevangen. De hergisting op de fles zal daardoor sneller verlopen.

Bedankt voor de tip! Ga ik doen.

basvo

Citaat van: GvB84 op 24-03-2020  10:32 uIk denk dat je gelijk hebt. Ik kan er niet veel over zeggen. In mijn bier zit veel hop die mango smaken geven. Ook heb ik 1150gr verse mango toegevoegd. Ik wilde ook een mango-biertje. Dat is goed gelukt.

Deze gist is volgens mij vrij clean van smaak en is dan ook goed geschikt voor IPA/NEIPA. Het zou kunnen dat er bij hogere temperaturen smaken van mango/tropisch fruit worden aangemaakt.

Hoe zit het met de helderheid van je bier? Lees wel hele goeie verhalen over de heldere bieren die deze gist zou geven. Wil hem namelijk binnenkort ook gaan gebruiken voor een SMASH IPA.

GvB84

Citaat van: basvo op 24-03-2020  10:36 uHoe zit het met de helderheid van je bier? Lees wel hele goeie verhalen over de heldere bieren die deze gist zou geven. Wil hem namelijk binnenkort ook gaan gebruiken voor een SMASH IPA.

Ik heb een aardige hoeveelheid haver in de stort.
Mijn bier is nu nog mistig. Het is meer een soort NEIPA. De hergisting op fles is nu nog bezig. Als ik de flesjes over een weekje koud wegzet zou het best helder kunnen worden.

TeVeHa

Citaat van: basvo op 24-03-2020  10:36 uHoe zit het met de helderheid van je bier? Lees wel hele goeie verhalen over de heldere bieren die deze gist zou geven.

Dat kan ik beamen, hij is inderdaad verrassend helder.

Jacques

Citaat van: basvo op 24-03-2020  10:36 uHoe zit het met de helderheid van je bier? Lees wel hele goeie verhalen over de heldere bieren die deze gist zou geven. Wil hem namelijk binnenkort ook gaan gebruiken voor een SMASH IPA.

Doordat het gaat om een gist die sterk flocculeert krijg je sneller heldere bieren.
Maar er is meer...

Helderheid van een bier is van meerdere factoren afhankelijk. Zo is bij een IPA en zeker bij een NEIPA de hoeveelheid hoppolyfenolen door koudhoppen van belang. Hoppolyfenolen kunnen verbindingen aangaan met eiwitten waardoor je bier zeer troebel wordt. In dat geval is de invloed van de gist van ondergeschikte betekenis.

Zie ook
https://draymans.com/the-role-of-polyphenols-in-beer-haze-formation/
http://scottjanish.com/researching-new-england-ipa-neipa-haze/

knifeman

Dit is informatie die ik rechstreeks van nordic brewers heb. Noren, Zweden en Finnen hebben lang vastgehouden aan traditionele brouwmethodes, houten maischtonnen dikwijls niet eens koken... Wort verwarmen met stenen uit een houtvuur... en gewoon praktisch waren de kveik gisten het sterkste en meest temperatuurbestand zodat je ze gewoon bij nog warmer wort kon bijmikken zonder te meten of het wel voldoende afgekoeld is. Bovendien loopt de vergisting zeer snel en dat verkleint de kans voor wilde gisten of bacteriën zodat pasteurisatie temperaturen al voldoende waren ipv koken (een houten ton laten koken is niet zo simpel ;) ). Bovendien bewaarden ze ook gemakkelijker op een entstok omdat ze sterker zijn (houten stok die in de gistslurrie werd gedompeld en gedroogd bewaard om volgend brouwsel mee te enten.)

Puur praktisch dus en helemaal niet zo speciaal. Zij kozen een gist meer passende bij het traditionele brouwproces terwijl bijvoorbeeld België en Duitsland meer toegang hadden tot moderne brouwapparatuur en eerder de gisten in functie van de smaak kozen. Van een kveik moet je dus geen uitzonderlijk smaakprofiel verwachten (uitzonderingen bestaan)

Dergelijke gisten hebben bij ons ook bestaan maar hebben de industrialisatie niet overleeft. De saison gisten die we nu nog kennen zijn er nog een zwak afkooksel van.

knifeman

Er staat een leuk artikel over de whitelabs kveik in Brouw nu

middelaersch

Citaat van: knifeman op 25-03-2020  08:49 uBovendien bewaarden ze ook gemakkelijker op een entstok omdat ze sterker zijn (houten stok die in de gistslurrie werd gedompeld en gedroogd bewaard om volgend brouwsel mee te enten.)

Ik blijf mij verbazen hoe dat mogelijk is zonder dat het een grote bende van wilde gisten en schimmels wordt/werd... Of was het dat ook?

knifeman

Citaat van: middelaersch op 25-03-2020  17:41 uIk blijf mij verbazen hoe dat mogelijk is zonder dat het een grote bende van wilde gisten en schimmels wordt/werd... Of was het dat ook?
Dat was het ook onvermijdelijk. Schimmels minder want de stokken werden gedroogd. Wilde gisten wel.  Maar de gist werd via de stok meestal geënt op 35 a 40 graden waarbij de kveik overleeft en andere wilde gisten alsnog grotendeels afsterven. Bovendien door het explosieve karakter van de kveik krijgt die snel de bovenhand en consumeert als eerste de suikers en andere voedingsstoffen zodat bv lactacids maar weinig overhebben. Deze raw ales werden ook binnen de twee weken geconsumeerd. Van rijpen was geen sprake. Na een week of 2 begint pas een eerste zuurtje de kop opsteken.

knifeman

"There was a time when the role of yeast in brewing was unknown. In the days of the Vikings, each family had their own brewing stick that they used for stirring the wort. These brewing sticks were regarded as family heirlooms because it was the use of that stick that guaranteed that the beer would turn out right. Obviously, those sticks retained the family yeast culture. The German Beer Purity Law of 1516 - The Reinheitsgebot, listed the only allowable materials for brewing as malt, hops, and water. With the discovery of yeast and its function in the late 1860's by Louis Pasteur, the law had to be amended."

Bron:
http://howtobrew.com/book/section-1/yeast/what-is-it

jaapz

Citaat van: TeVeHa op 26-02-2020  09:01 uBegonnen op 26°C, nà drie dagen op 30° gezet, nu staat hij nog voor 11 dagen te lageren op 22°, het zou allemaal wat hoger mogen maar ik wou het omwille van praktische redenen èèrst eens op deze manier proberen. Mvg

Deze kveik heeft het meeste van de vergisting wel gehad na een dag of 3, je kan beter gelijk beginnen op 30+, ik vergist met deze strain altijd tussen de 35 en 40C. Dan krijg je de typische sinaasappel/mandarijn achtige aroma's waar deze gist bekend om staat.

Je hebt nu het grootste deel van de hoofdgisting rond de 26 graden gedaan, en rond die temperatuur vergist deze gist al aardig "schoon".

------------

Ik heb deze droge versie nu 1 keer gebruikt en het lijkt inderdaag de Voss-karakteristieken te hebben. Het eerste bier wat ik heb gebrouwen was echter een wat donker bier die ik wat kouder heb vergist, dus de typische sinaasappel heb ik er nog niet uit gekregen.

Vandaag bezig met een Pale Ale met rogge en deze gist, die ik op 40C ga vergisten. Ik ben benieuwd wat daar uit komt!

Martijn0172

Ik heb een American Pale Ale op het programma staan met deze gist. Underpitch je deze gist ook? Als ik de handleiding van Lallemand zie lijkt het er niet op

Thom

Vandaag wezen brouwen met deze gist. Na 1 uur al activiteit. Na 2 uur gaat hij al gigantisch hard op 37 graden. :o :brouwen:

Ik ben heel benieuwd!

Martijn0172

Citaat van: Thom op 13-04-2020  16:29 uVandaag wezen brouwen met deze gist. Na 1 uur al activiteit. Na 2 uur gaat hij al gigantisch hard op 37 graden. :o :brouwen:

Ik ben heel benieuwd!

Hoe(veel) heb je geënt?

jaapz

Citaat van: Martijn0172 op 12-04-2020  10:32 uIk heb een American Pale Ale op het programma staan met deze gist. Underpitch je deze gist ook? Als ik de handleiding van Lallemand zie lijkt het er niet op

Ik heb een (American) Pale Ale gebrouwen afgelopen zondag en op 10 liter gewoon het hele zakje geent. Mijn ervaring met de voss strain (waar dit de droge versie van is) is dat under/overpitchen bij deze gist geen bal uit maakt (tot op zekere hoogte natuurlijk). Ik merk geen verschil in smaak of aroma. Er zijn mensen met andere ervaringen te vinden op internet, maar die komen dus niet overeen met de mijne. De temperatuur waarop je vergist bepaald mijn inziens het meeste van het aroma (laag = weinig tot geen sinaasappel, hoog = veel sinaasappel).

Zondagmiddag om 14:00 geënt, om 20:00 leek hij al op de piek van de vergisting te zijn.

Thom

Citaat van: Martijn0172 op 14-04-2020  12:35 uHoe(veel) heb je geënt?
Precies zoveel als BrouwHulp aangaf (9 gram in mijn geval). Geen underpitching dus. Na 24 uur gaat de vergisting al duidelijk een stuk minder hard. Als het zo door gaat is morgen de vergisting klaar. :brouwen:

Thom

Na 36 uur gaat het waterslot al heel langzaam en na 48 uur staat het waterslot stil. Van 1.061 naar 1.011 binnen 48 uur. :o (4% suiker)

Edit: na 72 uur nog steeds 1.011 en compleet stil waterslot. Ik heb heb gebotteld. De smaak beloofd al veel. Ik heb hem gebrouwen met mandarina bavaria. Duidelijk mandarijn/sinnasappel aroma/smaak. :brouwen: Ook al best helder.

Luiaard

Is deze gistsoort aan te raden voor een hobbybrouwer zonder klimaatkast? Over het algemeen is de temperatuur die ik kan hanteren tussen de 20-22 graden (kamertemperatuur). In de zomer wil het echter wel tot 26-28 graden gaan tijdens een hittegolf.

Is een Kveik gist dan een uitkomst? En voor welk type bieren is deze geschikt? Ik lees veel over een neutrale smaak, weinig vanuit de gist. Betekent dit dat het vooral voor bieren als IPA, Pale Ales en misschien sommige Engelse en Amerikaanse Ales geschikt is, of ook voor Belgische stijlen als Blond, Tripel of wat anders?

Thom

Bij hoge temperaturen blijft hij nog redelijk neutraal. De sinaasappel ester schijnen steeds meer naar voren te komen bij de echt hoge temperaturen > 30 graden. Dus voor een IPA is onder de 30 graden denk ik goed te doen.

Maar voor < 100 euro kan je een 2e hands koelkast regelen in combinatie met een inkbird.

jaapz

Citaat van: Luiaard op 19-04-2020 &nbsp;22:46 uIs deze gistsoort aan te raden voor een hobbybrouwer zonder klimaatkast? Over het algemeen is de temperatuur die ik kan hanteren tussen de 20-22 graden (kamertemperatuur). In de zomer wil het echter wel tot 26-28 graden gaan tijdens een hittegolf.

Is een Kveik gist dan een uitkomst? En voor welk type bieren is deze geschikt? Ik lees veel over een neutrale smaak, weinig vanuit de gist. Betekent dit dat het vooral voor bieren als IPA, Pale Ales en misschien sommige Engelse en Amerikaanse Ales geschikt is, of ook voor Belgische stijlen als Blond, Tripel of wat anders?

Op de Amerikaanse fora lees ik veel dat mensen deze gist zonder gistkast gebruiken en daar veel succes mee hebben. De gist schijnt een stuk beter tegen temperatuurschommelingen te kunnen. Origineel gebruik is ook zonder gistkast, het wort wordt slechts afgekoeld tot plusminus 30 graden (verschilt per regio en ook per brouwer) en de gist wordt dan gepitched. Mijn vermoeden is dat de gist daarna zo hard doorgist dat het zelf het bier rond deze temperatuur kan houden.

Meer info over de oorsprong van dit soort gist is hier te vinden: http://www.garshol.priv.no/blog/
De gist die onder "Voss Kveik" verstaan word is meestal die van Sigmund Gjernes,  het verhaal kan je hier lezen: http://www.garshol.priv.no/blog/291.html

Het lijkt er op dat de enige vorm van "temperatuursturing" bij Sigmund een laagje isolatiemateriaal is zodat de boel warm genoeg blijft. Hij vergist rond de 39 graden celsius, en zijn broer rond de 43C.

Als ik jou was zou ik dus een stukje isolatiemateriaal opscharrelen, je wort niet te ver afkoelen en de gist in warme wort pitchen. Meer heb je blijkbaar niet nodig.

Luiaard

Heldere tips. Ik heb helaas geen ruimte voor een extra koelkast, maar isoleren van het gisvat kan wel. Ik ga dit tijdens de eerstvolgende hittegolf maar eens proberen.

Markie Mark

Ik had deze gist al maanden in de koelkast liggen maar had andere bieren op de brouwkalender staan die eerder op de planning stonden.
Gisterochtend 19 liter Pale ale gebrouwen met een begin SG van 1061 (refractometer), 1060 (hydrometer).
Slechts gekoeld met de dompelkoeler tot 38 graden Celsius en daarna overgekletterd naar het 30 liter gistvat.
1 zakje Lallemand Voss kveik yeast droog toegevoegd en meteen in de temperatuurgecontroleerde vergistingskast geplaatst.
Enten met bijbehorende yeast scream om 11:30 en het vergisten ingesteld op 35 graden Celsius (koeling uit en heating pad 25W wel aan).
Brewbrain float erin en deze gaf een begin SG van 1062 aan en een temperatuur van 34,2 graden Celsius.
Om 13:30 begint de vergisting al te starten en zakt het SG flink af.
De verwarming heeft even de temperatuur in moeten regelen maar na de start liep de temperatuur op naar max. 36 graden Celsius zonder bijwarmen of isolatie van het plastic Speidelvat.
In 24 uur tijd bracht de Kveik het SG al naar 1024 volgens de Brewbrain.
Vanmiddag begon de heating pad weer bij te verwarmen en regelen we verder op 35 graden Celsius.
De vergistingscurve begint nu ook flink af te vlakken.
De geur uit het waterslot van het vergistingsvat is aangenaam esterig en zoet.
Nog een dag en dan zijn we waarschijnlijk al heel dicht op het eind SG aangekomen.
Wat een bizarre temperatuur om op te vergisten en wat een snelheid.
Ben benieuwd naar de smaak en het eindresultaat van dit bier.
Wordt vervolgd.

wernerthefox

Ben deze gist nu aan het testen, in een klein gistvat parallel met een Belgisch tripel gist. Vergistingsgraad is behoorlijk goed lijkt het, komt in de buurt van de M31 wat een diastaticus schijnt te zijn. Zeer heftige vergisting. Sinaasappel is mij nog niet opgevallen, niet meer of minder fruitig dan de M31.  Overigens is de reden dat ik deze gist wil gebruiken de minimale hoeveelheid hogere alcoholen bij hogere temperaturen, ik verwacht geen fruitbom.

Markie Mark

Citaat van: Markie Mark op 21-06-2020 &nbsp;16:17 uIk had deze gist al maanden in de koelkast liggen maar had andere bieren op de brouwkalender staan die eerder op de planning stonden.
Gisterochtend 19 liter Pale ale gebrouwen met een begin SG van 1061 (refractometer), 1060 (hydrometer).
Slechts gekoeld met de dompelkoeler tot 38 graden Celsius en daarna overgekletterd naar het 30 liter gistvat.
1 zakje Lallemand Voss kveik yeast droog toegevoegd en meteen in de temperatuurgecontroleerde vergistingskast geplaatst.
Enten met bijbehorende yeast scream om 11:30 en het vergisten ingesteld op 35 graden Celsius (koeling uit en heating pad 25W wel aan).
Brewbrain float erin en deze gaf een begin SG van 1062 aan en een temperatuur van 34,2 graden Celsius.
Om 13:30 begint de vergisting al te starten en zakt het SG flink af.
De verwarming heeft even de temperatuur in moeten regelen maar na de start liep de temperatuur op naar max. 36 graden Celsius zonder bijwarmen of isolatie van het plastic Speidelvat.
In 24 uur tijd bracht de Kveik het SG al naar 1024 volgens de Brewbrain.
Vanmiddag begon de heating pad weer bij te verwarmen en regelen we verder op 35 graden Celsius.
De vergistingscurve begint nu ook flink af te vlakken.
De geur uit het waterslot van het vergistingsvat is aangenaam esterig en zoet.
Nog een dag en dan zijn we waarschijnlijk al heel dicht op het eind SG aangekomen.
Wat een bizarre temperatuur om op te vergisten en wat een snelheid.
Ben benieuwd naar de smaak en het eindresultaat van dit bier.
Wordt vervolgd.

Op zaterdag de 20e gebrouwen en op dinsdag de 23e was de Brewbrain aangekomen op een stabiele waarde van 1009.
Hierop het bier laten afkoelen door alleen de verwarming uit te zetten zodat er zondag de 28e gebotteld kon gaan worden.
De 28e gebotteld met een eind SG op de Brewbrain van 1008 en met de hydrometer 1009 met 8 g/l aan bottelsuiker.
De flessen bij 21 graden Celsius laten hergisten op de fles.
3 juli de eerste fles geprobeerd en al heel erg mooi qua koolzuur en schuim en blij verrast door de smaak van het bier.
Kleur mooi goudgeel, heerlijk citrus/grapefruitachtig van de hoppen en mooi verfrissend, bitter en prikkelend qua smaak.
Alleen de helderheid moet nog wat bijtrekken.

Dat is in 2 weken van mout tot glas en met een bijzonder fraai resultaat.
Dat is voor mij toch wel een baanbrekende snelheid.

Kan me goed voorstellen dat een commerciële brouwer hier veel meer output mee uit zijn fabriek weet te halen en een batchtijd/energiebesparing erbij krijgt.
Ik heb de gistslurry bewaard voor een tweede brouwsel.

wernerthefox

Wow....35 graden 8). Dank voor het delen van deze ervaring, 2 week van mout tot glas is snel. Hoe lang doe je hier normaal over?
Zijn nog andere zaken opgevallen? Hoe zag de krausen eruit, meer of minder dan normaal? Had je het sinaasappelaroma wat Kveik schijnt af te geven?

Wat betreft de flocculatie, voor wat het waard is mijn observaties. Ik had een spljt batch gemaakt, 1tje direct met droge korrel, 1tje met een starter. Die met korrel vergiste nog heftiger dan die met starter. Vermoedelijk zit er voedingsstof in de korrel die zorgt dat de vergisting zo heftig verloopt. Mogelijk was deze voedingstof in de starter al uitgeput. Overigens gebruik ik DAP in mijn starters, verder zuiver maltose. Dichtheden bepaald met refracrometer hielden gelijke tred.
De batch gebrouwen met starter flocculeerde sneller dan die met korrel/voedingsstof. Later trok het bij. Vermoedelijk flocculeert het pas goed op het moment dat je voedingsstof is uitgeput. Ben dan ook benieuwd hoe je nieuwe batch met gistslurry het zal doen, mogelijk flocculeert die sneller.
Ik ben vrij zeker dat ik geen fouten heb gemaakt. In parallel brouwde ik een andere split batch met korrel/starter, daar zag ik geen verschil.
Wat voor voedingsstof zou dit dan kunnen zijn? Een vriend van mij suggeereerde Zn. Op dit moment een gok, en al met al een nogal ambitieuze theorie voor een n=1 observatie.
Ben benieuwd naar je vervolg batch met de gistcake.

Markie Mark

Citaat van: wernerthefox op 05-07-2020 &nbsp;10:00 uWow....35 graden 8). Dank voor het delen van deze ervaring, 2 week van mout tot glas is snel. Hoe lang doe je hier normaal over?
Zijn nog andere zaken opgevallen? Hoe zag de krausen eruit, meer of minder dan normaal? Had je het sinaasappelaroma wat Kveik schijnt af te geven?

Wat betreft de flocculatie, voor wat het waard is mijn observaties. Ik had een spljt batch gemaakt, 1tje direct met droge korrel, 1tje met een starter. Die met korrel vergiste nog heftiger dan die met starter. Vermoedelijk zit er voedingsstof in de korrel die zorgt dat de vergisting zo heftig verloopt. Mogelijk was deze voedingstof in de starter al uitgeput. Overigens gebruik ik DAP in mijn starters, verder zuiver maltose. Dichtheden bepaald met refracrometer hielden gelijke tred.
De batch gebrouwen met starter flocculeerde sneller dan die met korrel/voedingsstof. Later trok het bij. Vermoedelijk flocculeert het pas goed op het moment dat je voedingsstof is uitgeput. Ben dan ook benieuwd hoe je nieuwe batch met gistslurry het zal doen, mogelijk flocculeert die sneller.
Ik ben vrij zeker dat ik geen fouten heb gemaakt. In parallel brouwde ik een andere split batch met korrel/starter, daar zag ik geen verschil.
Wat voor voedingsstof zou dit dan kunnen zijn? Een vriend van mij suggeereerde Zn. Op dit moment een gok, en al met al een nogal ambitieuze theorie voor een n=1 observatie.
Ben benieuwd naar je vervolg batch met de gistcake.

Ik heb gisteren een Wakatu Smash tripel gebrouwen met Wyeast 1214 als gist (starter gemaakt) en die startte bijvoorbeeld pas na 10 uur met zichtbaar vergisten. Maar die moet het bij 18 graden Celsius doen en niet bij 35 graden Celsius. Als de vuistregel voor chemische reactiesnelheid ook bij vergisting geldt dan zou iedere 10 graden Celsius aan temperatuurverhoging ook een verdubbeling in reactiesnelheid betekenen. Vorige brouwsels die met de gebruikelijkere gisten vergist werden deden er 3 weken over voordat ik ze bottelde en daarna dronk ik ze pas na 2 weken. Dus dan heb je t.o.v. deze Kveik 3 weken extra tijd nodig gehad.

Verder merkte ik weinig bijzonderheden aan het schuimen of de krausen. Normale laagdikte t.o.v. de reguliere gisten.

Qua sinaasappelsmaak kan ik in dit bier er weinig over zeggen. De Centennial en Cascade overheersen die eventuele smaak ruimschoots. Maar je zou er ook sinaasappelsmaak in kunnen proeven. Een test met andere hoppen die minder uitgesproken smaken van zichzelf zou dan geschikter zijn denk ik.

Ik ben nog op zoek naar een ingeving voor het tweede bier o.b.v. deze gist dus als er nog tips zijn...   

biking rebel

Citaat van: Martijn0172 op 12-04-2020 &nbsp;10:32 uIk heb een American Pale Ale op het programma staan met deze gist. Underpitch je deze gist ook? Als ik de handleiding van Lallemand zie lijkt het er niet op
Ik heb voor 2 batches van 12 liter, elke keer 3 gram gebruikt, vergist op 38 graden. Na 1,5 dag was de gist al klaar. Denk dat minder dan 3 gram gist ook geen probleem is.

André de Laat

Citaat van: biking rebel op 08-07-2020 &nbsp;16:38 uIk heb voor 2 batches van 12 liter, elke keer 3 gram gebruikt, vergist op 38 graden. Na 1,5 dag was de gist al klaar. Denk dat minder dan 3 gram gist ook geen probleem is.

Ik brouw altijd 20-23 liter batches en gebruik gewoon het hele zakje. Vergist als een tierelier.  :brouwen: :brouwen:

biking rebel

NEIPA op vrijdagavond gebrouwen, vergist op 38 graden, zondagochtend vergisting klaar, maandagavond koudhop erbij, donderdagavond gebotteld en zondagavond was hij al op smaak en druk. Nu nog zien hoe de smaak zich de komende week ontwikkeld. Sinaasappel van de gist is duidelijk te ruiken en proeven! Ook mooi hazy en de hop smaak zit er goed in (Cascade, Mosaic en Chinook). Pas bij vlamuit de eerste hopgift erbij gedaan.

Fossé

Ik ga vrijdag een tripel brouwen met de kveik Voss van Lallemand. De verwachte start SG is 1077. Volgens Lallemand heb ik voor 23 liter 2 pakjes kveik Voss nodig, maar ik vraag mij af of dit niet te veel is. Wat adviseren jullie? Gaan onder-enten met 1 pakje of gewoon voor 2 gaan?

knifeman

Twee keer gebruikt ... twee keer enorme diacetyl smaak. Aan 20 graden ongeveer. Niet zo tevreden van.

biking rebel

Citaat van: Fossé op 08-07-2020 &nbsp;19:40 uIk ga vrijdag een tripel brouwen met de kveik Voss van Lallemand. De verwachte start SG is 1077. Volgens Lallemand heb ik voor 23 liter 2 pakjes kveik Voss nodig, maar ik vraag mij af of dit niet te veel is. Wat adviseren jullie? Gaan onder-enten met 1 pakje of gewoon voor 2 gaan?
1 zakje is meer dan genoeg. Durf haast te stellen dat je met 6-7 gram al ruim genoeg hebt. Onderenten geeft meer sinaasappel smaak (mits vergist > 30 graden).

hansHalberstadt

Citaat van: knifeman op 08-07-2020 &nbsp;20:43 uTwee keer gebruikt ... twee keer enorme diacetyl smaak. Aan 20 graden ongeveer. Niet zo tevreden van
Ik heb de voss kveik van Chilobrachys gebruikt bij 20 graden en dat gaf een heel neutraal bier. Tevens heel mooi plakkend op de bodem van de flesjes dus prima bottelgist. Diacetyl is een bijproduct van de omzetting van suiker naar alcohol. Misschien iets met beluchten? Even uitzoeken onder welke voorwaarden je veel diacetyl krijgt denk ik en of jij daar iets mee kunt. 

knifeman

ik vind referenties die vertellen dat Kveik meer tijd nodig heeft om de diacetyl op te ruimen. Dus ik vermoed te snel gebotteld. Soit, we proberen nog wel eens, maar dan zet ik het vat eens +30 ip 20°C.

André de Laat

Citaat van: knifeman op 08-07-2020 &nbsp;20:43 uTwee keer gebruikt ... twee keer enorme diacetyl smaak. Aan 20 graden ongeveer. Niet zo tevreden van

Probeer eens bij 35 graden. Kost ook minder tijd met koelen!  :proost: :proost: :brouwen: :brouwen:

Thom

Erg fijne gist, maar wat me opvalt is dat het bier zo goed als niet helder wordt en troebel blijft. Dit terwijl de gist volgens de verpakking goed uitvlokt. Hebben meerdere mensen dit? Andere bier soorten die ik brouw vlokken een stuk beter/sneller uit.

knifeman

Citaat van: André de Laat op 09-07-2020 &nbsp;15:11 uProbeer eens bij 35 graden. Kost ook minder tijd met koelen!  :proost: :proost: :brouwen: :brouwen:
Zal ik eens doen !

hansHalberstadt

Citaat van: Thom op 13-07-2020 &nbsp;09:17 uErg fijne gist, maar wat me opvalt is dat het bier zo goed als niet helder wordt en troebel blijft. Dit terwijl de gist volgens de verpakking goed uitvlokt. Hebben meerdere mensen dit? Andere bier soorten die ik brouw vlokken een stuk beter/sneller uit.
Toen ik de gist bij 37 graden gebruikte meen ik me inderdaad te herinneren dat het lang duurde voor het helder was. Laatst gebrouwen bij 20 graden en toen was het wel helder. Kan misschien zijn dan bij 37 graden andere effecten een rol gaan spelen mbt helderheid, bv eiwittten die zich dan anders gedragen, maar dat mechanisme is natuurlijk gokken zonder verdere kennis daarvan. 

Markie Mark

Ik herken het niet helder worden bij mijn Pale Ale en tevens de diacetyl bijsmaak volledig. Beide zijn sinds 28 juni nog niet weggetrokken. Zoals hierboven te lezen was de vergisting uitgevoerd bij 35 graden Celsius en de vergisting op de fles bij 21 graden Celsius.

GvB84

Mijn ervaring tot nu toe is een snelle vergisting op hogere temperaturen. De hergisting op fles is dramatisch.
Ik heb vernomen dat een beetje slurrie meenemen kan helpen. Of kan ik beter bottelgist gebruiken?

jaapz

Citaat van: GvB84 op 20-11-2020 &nbsp;17:15 uMijn ervaring tot nu toe is een snelle vergisting op hogere temperaturen. De hergisting op fles is dramatisch.
Ik heb vernomen dat een beetje slurrie meenemen kan helpen. Of kan ik beter bottelgist gebruiken?

Ik hergist op fles op 35-40C voor een paar dagen (zelfde temperatuur als de hoofdgisting zelf). Niet te lang doen, dan wordt het bier snel vies. Na 2 of 3 dagen bij mij bijna altijd al wel op druk, dan zet ik ze gauw weg in de koelkast en laat ik ze daar nog even een weekje klaren.

biking rebel

Citaat van: GvB84 op 20-11-2020 &nbsp;17:15 uMijn ervaring tot nu toe is een snelle vergisting op hogere temperaturen. De hergisting op fles is dramatisch.
Ik heb vernomen dat een beetje slurrie meenemen kan helpen. Of kan ik beter bottelgist gebruiken?
Hier geen last van. Zowel op 38 als 26 graden vergist. Daarna een weekje op 20 graden en er zit mooi koolzuur op. Voor mooi schuim nog een weekje langer wachten, al haalt ie het niet bij een M41 of T58 wat betreft schuim.

Johan_vL

Hergisten op fles is geen probleem bij mij. Dat van de troebelheid, dat herken ik wel op 35 en 37 graden, koeler heb ik niet vergist met Voss.
Maar persoonlijk vind ik het niet erg als bier troebel is. Bij Hornindal is het nog erger bij mijn brouwsels.

Brouwgroet, J.

wernerthefox

Citaat van: GvB84 op 20-11-2020 &nbsp;17:15 uMijn ervaring tot nu toe is een snelle vergisting op hogere temperaturen. De hergisting op fles is dramatisch.
Ik heb vernomen dat een beetje slurrie meenemen kan helpen. Of kan ik beter bottelgist gebruiken?
Dit zou kunnen komen door de flocculatie, die is echt heel sterk bij Voss. Ik heb wel kunnen hergisten zonder grote problemen maar neem wat slurry mee bij bottelen.

Markie Mark

Hergisten op de fles ging hier iedere keer prima met deze gist. Heb de hergisting bij 20 °C uitgevoerd en er was na 3-4 dagen al voldoende koolzuur om een fles te testen. Gezien de korte vergistingstijd bij 35 °C en daarmee tijd tot bottelen zit er ook gist zat in suspensie om die hergisting vlot te trekken. Zoals eerder gezegd is het helder worden iets wat wel meer tijd kost maar dat was voor mijn Pale Ales geen noodzaak.

Hopfenfox

Iemand dit wel eens geprobeerd?

https://www.clawhammersupply.com/blogs/moonshine-still-blog/azacca-kveik-smash-ipa?_pos=2&_sid=78668f265&_ss=r

Vergisten in de brouwautomaat. Eenvoudige manier om de temperatuur drie dagen op 35 graden te houden toch? Bij gebrek aan een gistkast zou dit een leuke oplossing kunnen zijn om in elk geval eens te proberen.

Jan de Graaff

Citaat van: Hopfenfox op 24-11-2020 &nbsp;13:55 uIemand dit wel eens geprobeerd?

https://www.clawhammersupply.com/blogs/moonshine-still-blog/azacca-kveik-smash-ipa?_pos=2&_sid=78668f265&_ss=r

Vergisten in de brouwautomaat. Eenvoudige manier om de temperatuur drie dagen op 35 graden te houden toch? Bij gebrek aan een gistkast zou dit een leuke oplossing kunnen zijn om in elk geval eens te proberen.
Leuk idee, maar gaat bij mijn brouwautomaat al niet werken; die krijg ik niet luchtdicht afgesloten. Ik denk dat dat bij de meeste niet gaat lukken.

Ik heb laatst een bier met Voss vergist op 37ºC in mijn brewbucket met warmteriem en Inkbird 308. Ging prima en luchtdicht, etc. Dus ik zie niet in waarom ik het in een brouwautomaat zou doen?

Hopfenfox

Dat kan natuurlijk ook. Lees de link maar eens, die cowboys hebben in drie dagen drie batches gebouwen en telkens dezelfde slurry gebruikt. Je moet wat om je Youtube-kanaal te laten opvallen he?  8)

Jan de Graaff

Citaat van: Hopfenfox op 24-11-2020 &nbsp;15:11 uDat kan natuurlijk ook. Lees de link maar eens, die cowboys hebben in drie dagen drie batches gebouwen en telkens dezelfde slurry gebruikt. Je moet wat om je Youtube-kanaal te laten opvallen he?  8)
Als ik de info van Lars Garshol volg, dan brouwen ze in Noorwegen al decenia lang batches met telkens dezelfde slurry (vaak gedroogd, op een stok), dus ik geloof wel dat het kan, ja. Ik vind het alleen niet zo heel erg opvallend ;D

Derp

Heeft iemand de Lallemand Voss wel eens gebruikt onder druk? Gister 2 x een batch van 15 liter gebrouwen met allebei een half zakje. Gingen zeer snel aan de slag. Omdat ik de esters wil heb ik ze 24 uur zonder druk laten vergisten maar nu zet ik ze onder druk zodat ze meteen koolzuur zullen hebben. Om 2.5 vol koolzuur te bereiken bij 35 graden moet ik er 3.05 bar op zetten.

Iemand ervaring met de Voss onder zoveel druk? Of überhaupt met een andere gist? Doet de gist zijn werk nog bij 3 bar?

Edit - was vergeten dat ik het er al eerder over had gehad: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35885.msg655912.html#msg655912

Neemt niet weg dat ik nog van niemand heb gehoord dat ze daadwerkelijk bij deze temperaturen zo werken en dan direct bier onder druk van het vat krijgen.

jwf

Citaat van: Derp op 15-07-2021 &nbsp;17:16 uHeeft iemand de Lallemand Voss wel eens gebruikt onder druk? Gister 2 x een batch van 15 liter gebrouwen met allebei een half zakje. Gingen zeer snel aan de slag. Omdat ik de esters wil heb ik ze 24 uur zonder druk laten vergisten maar nu zet ik ze onder druk zodat ze meteen koolzuur zullen hebben. Om 2.5 vol koolzuur te bereiken bij 35 graden moet ik er 3.05 bar op zetten.

Iemand ervaring met de Voss onder zoveel druk? Of überhaupt met een andere gist? Doet de gist zijn werk nog bij 3 bar?

Edit - was vergeten dat ik het er al eerder over had gehad: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35885.msg655912.html#msg655912

Neemt niet weg dat ik nog van niemand heb gehoord dat ze daadwerkelijk bij deze temperaturen zo werken en dan direct bier onder druk van het vat krijgen.

David Heath heeft hier iets over gezegd in één van zijn YouTube video's. Volgens hem houd alles op boven de 15 PSI. Gist gaat niet per se dood, maar wordt inactief.


in het volgende filmpje geeft ie een bescheiden overzicht van wat gisten en drukken (helaas niet de Lallemand Kveik)


Wellicht dat het helpt
`


jaapz

Gisteren het wort af laten koelen tot zo'n 30C, overgeheveld in mijn vergistingsfles en de Voss Kveik erbij gegooid. Nog geen 30 minuten later was hij al weer actief aan het bubbelen. Met 2 uur stond er twee centimeter schuim op het bier.

hans_nwk

Heeft er al eens iemand een Oraval -achtig bier gebrouwen met deze gist? Die heb ik tot nu gebrouwen met Belgian Ardennes en dan nagisten met Brett.

Wat ik begrepen heb heeft de Voss geen hoge vergistingsgraad. Doet de Brett er dan gewoon wat langer over of wordt dit dan een heel ander bier.
Het fruitige lijkt me wel passen in een bier met Brett nagisting.

Fractus

Ik wil binnenkort voor het eerst een kveik biertje brouwen met deze gist. Doel is om echt het 'kveik-karakter' naar voren te laten komen. Op dit moment is het plan om een simpele stort te gebruiken van 5% cara30, 5% suiker en de rest pilsmout, met wat Saaz en Styrian Golding voor rond 10 en 20 min voor aroma, wat bitterhop tot 20-25 IBU bij 1.060 SG. Eigenlijk een beetje een blond/pale ale, maar dan met kveik op 35 graden vergisten.
Zou dit een leuk farmhouse-achtig bier kunnen worden, of kan ik beter iets anders proberen om die kveik naar voren te laten komen?

Thom

Citaat van: Fractus op 17-03-2022 &nbsp;10:06 uIk wil binnenkort voor het eerst een kveik biertje brouwen met deze gist. Doel is om echt het 'kveik-karakter' naar voren te laten komen. Op dit moment is het plan om een simpele stort te gebruiken van 5% cara30, 5% suiker en de rest pilsmout, met wat Saaz en Styrian Golding voor rond 10 en 20 min voor aroma, wat bitterhop tot 20-25 IBU bij 1.060 SG. Eigenlijk een beetje een blond/pale ale, maar dan met kveik op 35 graden vergisten.
Zou dit een leuk farmhouse-achtig bier kunnen worden, of kan ik beter iets anders proberen om die kveik naar voren te laten komen?
Klinkt als een prima gerecht. Gewoon lekker simpel houden. Zo lang de temperatuur hoog is krijg je het Kveik karakter. Ook hoe hoger het start SG hoe meer de typische kveik smaak naar voren komt.

Later is het leuk om met dry hop te experimenteren, daar leent de gist zich mooi voor vind ik.

Jacques


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.