Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Lallemand Voss kveik ale yeast  (gelezen 8875 keer)

Offline Brouwert

• Senior lid
  • Land: no
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Lallemand Voss kveik ale yeast
« Gepost op: 23-12-2019 08:42 u »
Hoi,

Lallemand heeft nu ook een kveik gist toegevoegd aan de lijn met korrelgisten:
https://www.lallemandbrewing.com/en/continental-europe/product-details/lalbrew-voss-kveik-ale-yeast/

Het is me niet geheel duidelijk of het om een isolaat gaat en of er ook bactieren aanwezig zijn, maar ik vermoed dat dit met zoals de meeste andere commerciele kveik gisten een isolaat zonder bactieren is.
Ik zie deze nog niet bij de grote Nederlandse leveranciers maar hier in Noorwegen ligt deze al in de winkel.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Lallemand Voss kveik ale yeast
« Reactie #1 Gepost op: 23-12-2019 12:10 u »
Ik ben benieuwd. Het zal denk ik niet lang duren voordat een Nederlandse of Belgische leverancier dit in hun assortiment heeft.

Offline Thom

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 26-12-2019 15:49 u »
Ik ben heel benieuwd. Het zal nog wel even duren voordat het in Nederland te koop is. Binnenkort eerst met de nieuwe New England en Koln gaan experimenteren.

Offline MaJa

• Vol lid
  • Land: pe
  • El Pastor Belga
« Reactie #3 Gepost op: 26-12-2019 19:54 u »
Hoop voor februari
Dan kan ik hem meenemen naar Peru.

Offline GerritT

• Eerste berichten geplaatst
  • *

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 19-01-2020 21:23 u »
22 januari 2020!

https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/biergisten/lallemand-biergisten/d/lallemand-lalbrew-gedroogde-biergist-voss-kveik-ale-11-g?gaCategory=search

Denk dat ik een handjevol insla voor de zomermaanden  ;D

Dat is snel!

Mooi dat het assortiment beschikbare korrelgisten weer vergroot is.

Offline Thom

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 20-01-2020 08:22 u »
Net als de Kolsch en New England gist 1g/L. Dat is dubbel zo veel als de andere Ale gisten. Wel opvallend. Wel erg benieuwd. Dus binnenkort eens bestellen.

Offline jaapz

• Senior lid
  • Brouwerij Vlugge Japie
« Reactie #7 Gepost op: 20-01-2020 08:47 u »
Het is me niet geheel duidelijk of het om een isolaat gaat en of er ook bactieren aanwezig zijn, maar ik vermoed dat dit met zoals de meeste andere commerciele kveik gisten een isolaat zonder bactieren is.

Ze hebben een stam geisoleerd uit de kveik van Sigmund Gjernes, en die bevat geen bacterien.

Heel erg benieuwd naar deze gist!

Offline jaapz

• Senior lid
  • Brouwerij Vlugge Japie
« Reactie #8 Gepost op: 20-01-2020 20:50 u »
Kreeg net een notificatie van Brouwland dat de gist al in voorraad is, dus heb maar een paar besteld.

Offline Chris71

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #9 Gepost op: 20-01-2020 21:23 u »
Sowieso bevatten de commercile varianten geen bacterin.
Ik heb zelf originele Gjernes, Lida, Hornindal en Midtbust. Bijzondere gisten.

Offline Mike101

• Vol lid
« Reactie #10 Gepost op: 02-02-2020 18:45 u »
Gisteren een blonde mee gebrouwen. Redelijk weinig gist gebruikt, wat de Noren adviseren, 4 g op 15 L op een wort van 1058, 3x minder als BrouwHulp adviseert. Spannend vooraf maar na 2 uur was hij al flink bezig.

Nu afwachten, heb hem op 35 C staan.

Offline jaapz

• Senior lid
  • Brouwerij Vlugge Japie
« Reactie #11 Gepost op: 04-02-2020 13:01 u »
Gisteren een blonde mee gebrouwen. Redelijk weinig gist gebruikt, wat de Noren adviseren, 4 g op 15 L op een wort van 1058, 3x minder als BrouwHulp adviseert. Spannend vooraf maar na 2 uur was hij al flink bezig.

Nu afwachten, heb hem op 35 C staan.

Dat snelle opstarten zelfs met kleine hoeveelheden zijn we wel gewend met kveiks, goed om te horen dat deze dat ook doet!

Offline Ernesto

• Vol lid
« Reactie #12 Gepost op: 25-02-2020 16:27 u »
Iemand al gebotteld bier geproefd met deze gist? Erg benieuwd naar de ervaringen.

Online TeVeHa

• Vol lid
  • Nederlanders of Belgen zijn me evenveel waard
« Reactie #13 Gepost op: 25-02-2020 16:39 u »
Op 14 feb. mee gebrouwen, zit nu in de lagerfles, SG was 1014, wat ik heb geproefd was weinig verrassend, ik hoop dat 't beste nog moet komen.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #14 Gepost op: 25-02-2020 19:57 u »
Op 14 feb. mee gebrouwen, zit nu in de lagerfles, SG was 1014, wat ik heb geproefd was weinig verrassend, ik hoop dat 't beste nog moet komen.
Op welke temperatuur had je vergist?

Online TeVeHa

• Vol lid
  • Nederlanders of Belgen zijn me evenveel waard
« Reactie #15 Gepost op: 26-02-2020 09:01 u »
Op welke temperatuur had je vergist?

Begonnen op 26C, n drie dagen op 30 gezet, nu staat hij nog voor 11 dagen te lageren op 22, het zou allemaal wat hoger mogen maar ik wou het omwille van praktische redenen rst eens op deze manier proberen. Mvg

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #16 Gepost op: 26-02-2020 10:15 u »
Begonnen op 26C, n drie dagen op 30 gezet, nu staat hij nog voor 11 dagen te lageren op 22, het zou allemaal wat hoger mogen maar ik wou het omwille van praktische redenen rst eens op deze manier proberen. Mvg
Ik heb de Kveik op 20 graden laten gisten als proef, maar ook een keer op 38 graden. Bij 38 graden krijg je de tropische vruchten en bij 20 graden krijg je een vrij neutraal profiel. dat verklaart waarschijnlijk waarom je nu niet veel verrassends proeft. Daar is de temperatuur niet hoog genoeg voor.

Offline GvB84

• Vol lid
« Reactie #17 Gepost op: 27-02-2020 21:32 u »
Weet iemand de de vergistingsgraad (ongeveer) van deze kveik bij vergistingstemperatuur van 35 graden?
Hoe zit het eigenlijk met hergisten op fles met deze gist? Gaat dat ook zo snel?
Volgende week wil ik een mango ipa brouwen met deze gist.

Offline Chris71

• Vol lid
« Reactie #18 Gepost op: 27-02-2020 23:05 u »
Laatst een Norwegian Farmhouse Ale gebrouwen met deze gist en een SVG van 80%. Hergisten gaat snel wanneer je een druppel slurrie of verse gist in de fles toevoegt, anders kan het wel even duren is mijn ervaring.

Offline Markie Mark

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #19 Gepost op: 01-03-2020 19:22 u »
Even een vraag voor de praktische thuisbrouwer. Ik kreeg deze gist in een  11 g verpakking en wil er proberen zoveel mogelijk karakteristieke smaak uit te halen. Ik lees hier dat je dan hoog in temperatuur moet vergisten. Hoe houden jullie de temperatuur van 35C onder controle? Niet ver terugkoelen is 1 punt maar houdt de gist de boel redelijk op orde qua warmte-ontwikkeling voortkomend uit het vergisten zelf? Ik brouw 21 liter en die vergist ik in een 30 liter plastic Speidelvat. Deze staat op een MJ heating pad in de omgebouwde koelkast en wordt geregeld met een Inkbird 308. Maar dat houdt geen 35C vast als ik het test met gewoon water. Ik heb het vat al in een deken gewikkeld. Nog tips?

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #20 Gepost op: 01-03-2020 21:10 u »
Hang er voor een keer enkele gloeilampen bij.

Offline GvB84

• Vol lid
« Reactie #21 Gepost op: 02-03-2020 12:08 u »
Even een vraag voor de praktische thuisbrouwer. Ik kreeg deze gist in een  11 g verpakking en wil er proberen zoveel mogelijk karakteristieke smaak uit te halen. Ik lees hier dat je dan hoog in temperatuur moet vergisten. Hoe houden jullie de temperatuur van 35C onder controle? Niet ver terugkoelen is 1 punt maar houdt de gist de boel redelijk op orde qua warmte-ontwikkeling voortkomend uit het vergisten zelf? Ik brouw 21 liter en die vergist ik in een 30 liter plastic Speidelvat. Deze staat op een MJ heating pad in de omgebouwde koelkast en wordt geregeld met een Inkbird 308. Maar dat houdt geen 35C vast als ik het test met gewoon water. Ik heb het vat al in een deken gewikkeld. Nog tips?

Ik ben hier ook benieuwd naar. Ik heb ook een Mangrove Jack's Heatingpad en een omgebouwde koelkast met Inkbird 308 WIFI.
Ik wil as vrijdag een Mango IPA maken met deze gist. Ik ga ervan uit dat de gist ook warmte ontwikkeld. Een saison op 30 C ging bij mij prima.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et htt noch emmer joot jejange.
« Reactie #22 Gepost op: 02-03-2020 12:52 u »
Wat is de reden/logica dat deze gist op zo'n hoge temperatuur vergist?
Uitgaande van dat het een  Noorse gist is en kijkend naar het Noorse klimaat vind ik deze temperaturen niet logisch en lijken het mij niet de originele temperaturen waarop deze gist van vroeger uit heeft vergist.

Offline Tjardo

• Super lid
  • Proost!
« Reactie #23 Gepost op: 02-03-2020 14:12 u »
Uitgaande van dat het een  Noorse gist is en kijkend naar het Noorse klimaat vind ik deze temperaturen niet logisch en lijken het mij niet de originele temperaturen waarop deze gist van vroeger uit heeft vergist.

Kveik wordt/werd wel bij hogere temperaturen vergist, zie o.a. http://www.garshol.priv.no/download/farmhouse/kveik.html of http://www.garshol.priv.no/blog/393.html
Ik ben helemaal om en gebruik alleen nog maar Kveik gisten omdat er zoveel voordelen aan zitten (snelle vergisting, weinig gist nodig, erg makkelijk te drogen/hergebruiken, etc...)

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #24 Gepost op: 02-03-2020 15:18 u »

Goed opgemerkt. Maar dat wil niet zeggen dat de Kveik geen bijzondere eigenschappen heeft.
Misschien wisten de Noren helemaal niet hoe lekker hun bier kon zijn met een hogere vergistingstemperatuur  :).

Tags: gist