Lallemand Voss kveik ale yeast

Gestart door Brouwert, 23-12-2019 08:42 u

Vorige topic - Volgende topic

Brouwert

Hoi,

Lallemand heeft nu ook een kveik gist toegevoegd aan de lijn met korrelgisten:
https://www.lallemandbrewing.com/en/continental-europe/product-details/lalbrew-voss-kveik-ale-yeast/

Het is me niet geheel duidelijk of het om een isolaat gaat en of er ook bactieren aanwezig zijn, maar ik vermoed dat dit met zoals de meeste andere commerciele kveik gisten een isolaat zonder bactieren is.
Ik zie deze nog niet bij de grote Nederlandse leveranciers maar hier in Noorwegen ligt deze al in de winkel.

Jacques

Ik ben benieuwd. Het zal denk ik niet lang duren voordat een Nederlandse of Belgische leverancier dit in hun assortiment heeft.

Thom

Ik ben heel benieuwd. Het zal nog wel even duren voordat het in Nederland te koop is. Binnenkort eerst met de nieuwe New England en Koln gaan experimenteren.

El Pastor Belga Cusco(MaJa)

Hoop voor februari
Dan kan ik hem meenemen naar Peru.

GerritT

Jacques

Citaat van: GerritT op 19-01-2020  18:04 u22 januari 2020!

https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/biergisten/lallemand-biergisten/d/lallemand-lalbrew-gedroogde-biergist-voss-kveik-ale-11-g?gaCategory=search

Denk dat ik een handjevol insla voor de zomermaanden  ;D

Dat is snel!

Mooi dat het assortiment beschikbare korrelgisten weer vergroot is.

Thom

Net als de Kolsch en New England gist 1g/L. Dat is dubbel zo veel als de andere Ale gisten. Wel opvallend. Wel erg benieuwd. Dus binnenkort eens bestellen.

jaapz

Citaat van: Brouwert op 23-12-2019  08:42 uHet is me niet geheel duidelijk of het om een isolaat gaat en of er ook bactieren aanwezig zijn, maar ik vermoed dat dit met zoals de meeste andere commerciele kveik gisten een isolaat zonder bactieren is.

Ze hebben een stam geisoleerd uit de kveik van Sigmund Gjernes, en die bevat geen bacterien.

Heel erg benieuwd naar deze gist!

jaapz

Kreeg net een notificatie van Brouwland dat de gist al in voorraad is, dus heb maar een paar besteld.

Chris71

Sowieso bevatten de commerciële varianten geen bacteriën.
Ik heb zelf originele Gjernes, Lida, Hornindal en Midtbust. Bijzondere gisten.

Mike101

Gisteren een blonde mee gebrouwen. Redelijk weinig gist gebruikt, wat de Noren adviseren, 4 g op 15 L op een wort van 1058, 3x minder als BrouwHulp adviseert. Spannend vooraf maar na 2 uur was hij al flink bezig.

Nu afwachten, heb hem op 35 ºC staan.

jaapz

Citaat van: Mike101 op 02-02-2020  18:45 uGisteren een blonde mee gebrouwen. Redelijk weinig gist gebruikt, wat de Noren adviseren, 4 g op 15 L op een wort van 1058, 3x minder als BrouwHulp adviseert. Spannend vooraf maar na 2 uur was hij al flink bezig.

Nu afwachten, heb hem op 35 ºC staan.

Dat snelle opstarten zelfs met kleine hoeveelheden zijn we wel gewend met kveiks, goed om te horen dat deze dat ook doet!

Ernesto

Iemand al gebotteld bier geproefd met deze gist? Erg benieuwd naar de ervaringen.

TeVeHa

Op 14 feb. mee gebrouwen, zit nu in de lagerfles, SG was 1014, wat ik heb geproefd was weinig verrassend, ik hoop dat 't beste nog moet komen.

hansHalberstadt

Citaat van: TeVeHa op 25-02-2020  16:39 uOp 14 feb. mee gebrouwen, zit nu in de lagerfles, SG was 1014, wat ik heb geproefd was weinig verrassend, ik hoop dat 't beste nog moet komen.
Op welke temperatuur had je vergist?

TeVeHa

Citaat van: hansHalberstadt op 25-02-2020  19:57 uOp welke temperatuur had je vergist?

Begonnen op 26°C, nà drie dagen op 30° gezet, nu staat hij nog voor 11 dagen te lageren op 22°, het zou allemaal wat hoger mogen maar ik wou het omwille van praktische redenen èèrst eens op deze manier proberen. Mvg

hansHalberstadt

Citaat van: TeVeHa op 26-02-2020  09:01 uBegonnen op 26°C, nà drie dagen op 30° gezet, nu staat hij nog voor 11 dagen te lageren op 22°, het zou allemaal wat hoger mogen maar ik wou het omwille van praktische redenen èèrst eens op deze manier proberen. Mvg
Ik heb de Kveik op 20 graden laten gisten als proef, maar ook een keer op 38 graden. Bij 38 graden krijg je de tropische vruchten en bij 20 graden krijg je een vrij neutraal profiel. dat verklaart waarschijnlijk waarom je nu niet veel verrassends proeft. Daar is de temperatuur niet hoog genoeg voor.

GvB84

Weet iemand de de vergistingsgraad (ongeveer) van deze kveik bij vergistingstemperatuur van 35 graden?
Hoe zit het eigenlijk met hergisten op fles met deze gist? Gaat dat ook zo snel?
Volgende week wil ik een mango ipa brouwen met deze gist.

Chris71

Laatst een Norwegian Farmhouse Ale gebrouwen met deze gist en een SVG van 80%. Hergisten gaat snel wanneer je een druppel slurrie of verse gist in de fles toevoegt, anders kan het wel even duren is mijn ervaring.

Markie Mark

Even een vraag voor de praktische thuisbrouwer. Ik kreeg deze gist in een  11 g verpakking en wil er proberen zoveel mogelijk karakteristieke smaak uit te halen. Ik lees hier dat je dan hoog in temperatuur moet vergisten. Hoe houden jullie de temperatuur van 35°C onder controle? Niet ver terugkoelen is 1 punt maar houdt de gist de boel redelijk op orde qua warmte-ontwikkeling voortkomend uit het vergisten zelf? Ik brouw 21 liter en die vergist ik in een 30 liter plastic Speidelvat. Deze staat op een MJ heating pad in de omgebouwde koelkast en wordt geregeld met een Inkbird 308. Maar dat houdt geen 35°C vast als ik het test met gewoon water. Ik heb het vat al in een deken gewikkeld. Nog tips?

Neetje

Hang er voor een keer enkele gloeilampen bij.

GvB84

Citaat van: Markie Mark op 01-03-2020  19:22 uEven een vraag voor de praktische thuisbrouwer. Ik kreeg deze gist in een  11 g verpakking en wil er proberen zoveel mogelijk karakteristieke smaak uit te halen. Ik lees hier dat je dan hoog in temperatuur moet vergisten. Hoe houden jullie de temperatuur van 35°C onder controle? Niet ver terugkoelen is 1 punt maar houdt de gist de boel redelijk op orde qua warmte-ontwikkeling voortkomend uit het vergisten zelf? Ik brouw 21 liter en die vergist ik in een 30 liter plastic Speidelvat. Deze staat op een MJ heating pad in de omgebouwde koelkast en wordt geregeld met een Inkbird 308. Maar dat houdt geen 35°C vast als ik het test met gewoon water. Ik heb het vat al in een deken gewikkeld. Nog tips?

Ik ben hier ook benieuwd naar. Ik heb ook een Mangrove Jack's Heatingpad en een omgebouwde koelkast met Inkbird 308 WIFI.
Ik wil as vrijdag een Mango IPA maken met deze gist. Ik ga ervan uit dat de gist ook warmte ontwikkeld. Een saison op 30 ºC ging bij mij prima.

Eric v B

Wat is de reden/logica dat deze gist op zo'n hoge temperatuur vergist?
Uitgaande van dat het een  Noorse gist is en kijkend naar het Noorse klimaat vind ik deze temperaturen niet logisch en lijken het mij niet de originele temperaturen waarop deze gist van vroeger uit heeft vergist.

Tjardo

Citaat van: Eric v B op 02-03-2020  12:52 uWat is de reden/logica dat deze gist op zo'n hoge temperatuur vergist?
Uitgaande van dat het een  Noorse gist is en kijkend naar het Noorse klimaat vind ik deze temperaturen niet logisch en lijken het mij niet de originele temperaturen waarop deze gist van vroeger uit heeft vergist.

Kveik wordt/werd wel bij hogere temperaturen vergist, zie o.a. http://www.garshol.priv.no/download/farmhouse/kveik.html of http://www.garshol.priv.no/blog/393.html
Ik ben helemaal om en gebruik alleen nog maar Kveik gisten omdat er zoveel voordelen aan zitten (snelle vergisting, weinig gist nodig, erg makkelijk te drogen/hergebruiken, etc...)

Neetje

Citaat van: Eric v B op 02-03-2020  12:52 uWat is de reden/logica dat deze gist op zo'n hoge temperatuur vergist?

Goed opgemerkt. Maar dat wil niet zeggen dat de Kveik geen bijzondere eigenschappen heeft.
Misschien wisten de Noren helemaal niet hoe lekker hun bier kon zijn met een hogere vergistingstemperatuur  :).

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.