Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.
Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com
Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.
22 januari 2020!https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/biergisten/lallemand-biergisten/d/lallemand-lalbrew-gedroogde-biergist-voss-kveik-ale-11-g?gaCategory=searchDenk dat ik een handjevol insla voor de zomermaanden
Het is me niet geheel duidelijk of het om een isolaat gaat en of er ook bactieren aanwezig zijn, maar ik vermoed dat dit met zoals de meeste andere commerciele kveik gisten een isolaat zonder bactieren is.
Gisteren een blonde mee gebrouwen. Redelijk weinig gist gebruikt, wat de Noren adviseren, 4 g op 15 L op een wort van 1058, 3x minder als BrouwHulp adviseert. Spannend vooraf maar na 2 uur was hij al flink bezig. Nu afwachten, heb hem op 35 ºC staan.
Op 14 feb. mee gebrouwen, zit nu in de lagerfles, SG was 1014, wat ik heb geproefd was weinig verrassend, ik hoop dat 't beste nog moet komen.
Op welke temperatuur had je vergist?
Begonnen op 26°C, nà drie dagen op 30° gezet, nu staat hij nog voor 11 dagen te lageren op 22°, het zou allemaal wat hoger mogen maar ik wou het omwille van praktische redenen èèrst eens op deze manier proberen. Mvg
Even een vraag voor de praktische thuisbrouwer. Ik kreeg deze gist in een 11 g verpakking en wil er proberen zoveel mogelijk karakteristieke smaak uit te halen. Ik lees hier dat je dan hoog in temperatuur moet vergisten. Hoe houden jullie de temperatuur van 35°C onder controle? Niet ver terugkoelen is 1 punt maar houdt de gist de boel redelijk op orde qua warmte-ontwikkeling voortkomend uit het vergisten zelf? Ik brouw 21 liter en die vergist ik in een 30 liter plastic Speidelvat. Deze staat op een MJ heating pad in de omgebouwde koelkast en wordt geregeld met een Inkbird 308. Maar dat houdt geen 35°C vast als ik het test met gewoon water. Ik heb het vat al in een deken gewikkeld. Nog tips?
Wat is de reden/logica dat deze gist op zo'n hoge temperatuur vergist?Uitgaande van dat het een Noorse gist is en kijkend naar het Noorse klimaat vind ik deze temperaturen niet logisch en lijken het mij niet de originele temperaturen waarop deze gist van vroeger uit heeft vergist.