Hoe herkennen jullie de meest voorkomende smaakcomponenten van brouwfouten?

Gestart door TristanS, 21-12-2019 16:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TristanS

Ik zie op internet veel beschrijvingen van hoe componenten zoals diacetyl of DMS zouden ruiken/smaken. Naar mijn idee zijn dat slechts benaderingen, want iedereen ervaart dat natuurlijk anders. Voor mij smaakt autolyse naar vlees, en DMS heel erg naar "creamed corn" (tja dat moet je ook maar ooit hebben gehad). Ik heb wel eens biertjes geproefd waarvan kenners zeiden dat er veel diacetyl in zat, volgens velen boterachtig, maar ik kan dat maar moeilijk plaatsen, ik zou het eerder beschrijven als weeïg. Ik zie ook dat autolyse vaak beschreven wordt als zeep-achtig en zwavelig, maar dat ervaar ik niet. Dus hoe zit dit bij jullie?

Jacques

Smaken in bier herken je het beste via een training samen met anderen.
Tijdens zo'n training proef je bieren waaraan smaakstoffen zijn toegevoegd. Je kunt dan ervaren welke associatie geeft.

Bij De Roerstok en ook andere verenigingen voor zelfbrouwers worden bij tijd en wijle avonden georganiseerd waarbij het herkennen van smaken in bier getraind wordt.

Overigens worden sommige smaken wel eens met elkaar verward.

In het boek Bierbrouwen voor dummies heb ik veel aandacht besteed aan smaken in bier, smaakafwijkingen en hoe deze te voorkomen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.