Wat waren de veranderingen bij jouw hobbybrouwerij in 2019?

Gestart door Jacques, 21-12-2019 15:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

We zijn weer op het einde van het jaar beland. Het is een periode waarin veel achteruit gekeken wordt op allerlei gebied. Hier op het forum kijken we natuurlijk terug wat 2019 voor jou als hobbybrouwer gebracht heeft.


Ik trap af.
Inmiddels brouw ik 39 jaar mijn eigen bier. Vanaf het moment dat er aan begon heb ik continu geprobeerd de kwaliteit van mijn bieren te verbeteren. Dat was ook wel nodig, in de begin jaren was het bier dat ik brouwde niet veel bijzonders. Door de opbouw van kennis en steeds verbeteringen aan te brengen aan mijn installatie zijn mijn bieren geweldig verbeterd.
Ten opzichte van zo'n 40 jaar geleden is er veel veranderd. Er zijn nu diverse leveranciers die zelfbrouwartikelen aanbieden en de keuze aan grondstoffen is enorm groot. Daar kon ik alleen maar van dromen toen ik begon. De kwaliteit van bijvoorbeeld hop en gist is gigantisch gestegen. De eerste hop die ik kocht was grauw van kleur en het poeder onder in het zakje was bruin... En gedroogde gist was lang niet zo vitaal als nu en bevatte zelfs andere micro-organismen.
De grote keuze aan grondstoffen kan voor een beginnende hobbybrouwer een luxe probleem geven. Welke grondstoffen kies je voor het biertje dat je voor ogen hebt? Gelukkig kan het internet je helpen. Er zijn diverse sites voor hobbybrouwers waar je recepten kunt vinden. En er zijn fora waarop je kunt discussiëren met andere hobbybrouwers. Via het internet kun je ook de fijne kneepjes van het bierbrouwen leren. Je hoeft niet meer het wiel uit te vinden zoals dat in het verleden wel het geval was. Heel wat kennis wordt gedeeld.
Er is ook veel meer brouwapparatuur beschikbaar. En hoewel je nog steeds prima kunt brouwen met een grote pan, een roerstok en hevelfilter kiezen er steeds meer hobbybrouwers voor een brouwautomaat. We kunnen bijna allemaal de temperatuur regelen via een temperatuurcontroler en dat kan zelfs via wifi op afstand geregeld worden.

Wat ben ik in 2019 anders gaan doen?

Een Inkbird 308 Wifi is één van de dingen die ik in 2019 ben gaan gebruiken. Daarnaast heb ik een BrewBrain Float aangeschaft. Door deze twee apparaten kan ik nu mijn vergisting op afstand volgen en desgewenst de vergistingstemperatuur bijsturen.
Sinds begin van dit jaar verwarm ik mijn gistkast met een verwarmingskabel in plaats van met een gloeilamp.


Een ander verandering bij de vergisting is dat ik de eerste dagen mijn CCT niet afsluit met een waterslot. Pas na 2 dagen gaat het waterslot erop. Het idee hierachter is dat er de eerste dagen zuurstof bij het bier kan komen via diffusie en dat dit gunstig is voor de groei van het aantal gistcellen.

Bij het brouwen ben ik een low oxygen kit gaan gebruiken bij mijn Braumeister. De zuurstofopname tijdens het maischen is zo minder en ik meen dit terug te kunnen proeven bij mijn bieren.


Verder ben ik standaard de zuurstofabsorberende kroonkurken gaan gebruiken en heb ik ervaring opgedaan met tetrahop. Dit hoppreparaat zorgt voor een aanzienlijke verbetering van de schuimstabiliteit.


O ja, ik heb inmiddels nitril handschoenen aangeschaft en daarmee de eerste schoonmaakklus gisteren gedaan.



Wat waren de veranderingen bij jouw hobbybrouwerijtje in 2019?

Jeltuh

Bij mij weinig hoogstaande. Ik brouw met een 33 liter pan op een wokbrander. Ik heb nu een roerwerk gemaakt, erg blij mee, zodat ik andere dingen kan doen tijdens het maischen. Verder een 2e pan aangeschaft zodat ik direct door kan met koken na het maischen. Voorheen moest ik eerst de maischpan nog weer schoonmaken, veel doorlooptijd om maar niet over de zuurstof inslag te spreken van al het overhevelen/gieten.
Ook meer op pH gestuurd tijdens het brouwen, ik verbeeld me dat de smaken ' beter identificeerbaar' zijn, misschien ligt dat ook wel aan het leren proeven van mij als persoon maar ik ga er lekker mee door, omdat het simpelweg (goedkoop) kan.
We gaan rustig door in 2020. Zo'n iSpindle geval staat zeker ook op mijn verlanglijst voor 2020, samen met een conisch gistvat.

hobbybob

Apperatuur:

 - Easybrew 50
 - Inkbird 308 wifi
 - Ispindel

In 2019 ook een startende hobbybrouwer begeleid

Oprichting van het WBC (Waldpyk Brouw Combinatie)

Met deze 2 brouwers 3 42 gallon whiskey vaten aangeschaft, inmiddels staat in 1 vat een Fryske Imperial Stout te rijpen.

Hans007

Dit jaar veel stappen gemaakt sinds mijn start met brouwen april 2018.
Fermentatie kast met inkbird, platenkoeler met water circulatiesysteem. Koelt ruim 20 liter binnen 20 minuten naar 15 graden. Overgestapt van plastic vergistingsvat naar rvs en gaan experimenteren met aangepaste recepten.
Al met al ontzettend veel geleerd, gebrouwen en geproefd.
En als laatste, zelf etiketten gaan maken.

Proost,

Hans

Pieter1954

Het afgelopen jaar heb ik mijn elektrische brouwketel, ArdBir-regeling, rondpompunit (zelfbouw obv solarpompjes), brouwzakken, hijsinstallatie verkocht en een GrainFather en GF Sparge Water Heater gekocht via het Stookforum. Scheelde een flink bedrag tov de overige leveranciers. Ik ben heel blij met dit spul. Wat een genot om hiermee te brouwen en wat een koelcapaciteit; geweldig.
In het voorjaar een iSpindel gekocht en veel problemen gehad met de WiFi connectie. Uiteindelijk met een 2e hands repeater en een coaxkabel als dubbele antenne werkt het goed. Daarna nog een keer een nieuwe iSpindel bij Scorpionrose gekocht omdat de eerste lekkage had gehad en overleden was.
In de tussentijd nog bij Ali een refractometer gekocht. Scheelt heel veel geld daar voor exact dezelfde als bij de welbekende leveranciers.

Daarna nog verdiept in gistmanagement. Wat Erlenmeyers, pipetten aangeschaft en een magneetroerder gebouwd obv van een set van 'T Wort Wat. Lid geworden van brouwvereniging 'T Wort Wat en intussen ook een microscoop staan (geleend van IVN waar ik bestuurslid van ben).
Ook nog even een ochtend een spoedcursus gistmanagement bij Brouwerwaldonk gevolgd.

Een van de wensen is nog een keer mijn Curver gistvat vervangen door een rvs plastic fermentasaurusachtig product. Ik kan nu nog niet inschatten wat mijn voorkeur verdient (én mijn portemonnee).

Allen fijne feestdagen gewenst en een prettige jaarwisseling. Pas op jullie vingers!

GvB84

2019! Wat een geweldig mooi jaar.
Gestart met het brouwen van bier. In de eerste maanden ervaring opgedaan met gehopte moutextracten. Na een paar erg goed gelukte badges van Mangrove Jack's een brouwautomaat aangeschaft. Erg veel gelezen hier op het  forum. Ik heb een inkbird 308 WIFI gekocht en een verwarmingsplaatje van Mangrove Jack's.
Ik heb nu een hele mooie Tripel gebrouwen die helaas alweer op is. Een sterke blonde met Amarillo. Deze is nu lekker op dronk. Maar snel een aantal flesjes verstoppen, anders is alles op voor 2020. Ik heb ook nog een IPA gebrouwen. Deze is nu aan het hergisten op fles. Tussen kerst en oud en nieuw wil ik samen met mijn zwager een Quadrupel brouwen. Ik heb er in 2019 dus een heerlijke hobby bijgekregen. 2020 staat in het teken van veel leren en continue verbeteren.
Afgelopen jaar erg veel gelezen hier op het forum. Allen hartelijk dank voor de enorme hoeveelheid informatie en de geboden hulp en tips. Laten we lekker zo doorgaan in 2020!

Brouwdraakje

Begin van het jaar gestart met het bottelen van eerste blikbier. Dat heb ik nog twee keer gedaan, met goed gevolg waarna ik wat investeringen gedaan heb.\
Nu eigenaar van een Brewster Beacon, een gistkast, twee zelfgebouwde ispindels en inmiddels twee brouwsel van eigen receptuur. Nog niet geproefd vanwege de vrij late levering i.v.m. het Easybrewleverdebacle ;).

Aan de hand van deze twee brouwsel mijn rendement aangepast (wat in Brewfather optimistisch op 79 stond, waar ik zelf toch een ruime 10% onder zat) en deze week mijn derde. Brouw nu wat kleinere batches, tussen de 10 en 15 liter. Zodat ze makkelijk weg te drinken en te geven zijn  :brouwen: ^-^

hansHalberstadt

Meer gist gaan gebruiken omdat ik toch wel vaak wat langer durende vergistingen had. CO2 meter gemaakt op basis van een injectiespuit, motortje, balgje en arduino. Hiermee kan ik heel nauwkeurig de gistingscurves bijhouden en volgen wat de invloed is van de hoeveelheid gist, toevoegen van extra suiker op welk moment etc. Meer verschillende gisten uitproberen en concentreren op wat hop doet.

seed7

Nog verder vereenvoudigd. Soms tot bijna terug in de jaren 70 toen ik begon. Eigenlijk zo veel mogelijk niets doen, niet roeren, niet beluchten, geen gistvoeding, helemaal niets met het brouwsel zelf en met de juiste gisten in het bijpassende seizoen niet eens gecontroleerd vergisten, drie vergistbare ingredienten een hop en twee, drie gisten. Goede giststarter en "half-open" gisting, dat is het.
Ben begonnen met extreem dik inmaischen (1:2) en dan veel en langzaam spoelen, grof schroten. Rendement en smaak maken stappen.
Ben ook begonnen met de bouw van drie Engelse handpompen in een oud drankkastje, de volgende stap naar mijn smaak. Beluchten op het juiste moment zeg maar,

Ingo

tdp

Beetje in de lijn van Ingo; Ben 'saaier' en traditioneler gaan brouwen. Waar ik voorheen helemaal los kon gaan op ingrediënten, beperk ik het nu tot een basismout, met wellicht 1 of 2 speciaalmouten met 2, hooguit 3 verschillende soorten hop. Afgelopen jaar in die lijn ook veel Belgisch, Engels en Duits gebrouwen (Tripel/Blond, Bitters, Helles/Landbier). Merk dat dit veel voldoening geeft, bij mijzelf maar ook bij mijn familie en vrienden. Veel gebrouwen ook met de gisten van Lallemand waar ik zeer te spreken over ben (o.a. Nottingham, Windsor, London ESB en Abbaye).

Heb wel een iSpindel aangeschaft, meer voor de nerd in mij :) en een tap, want bottelen blijft een dingetje ;)


Ansius

Rechtstreeks uit vergistingsvat bottelen.

Zo weinig mogelijk chemische middelen gebruiken.

Guppie

Naast mij "oude" stc 1000 een Inkbird met wifi.
Twee 19 liter keggen incl een 6 KG statiegeld CO2 fles, tapkranen etc.
De plastic vergistingsvaten vervangen door brewbuckets.

Maar naast het brouwen met automaat ben ik juist ook wat meer "los" in een pan gaan brouwen gewoon omdat ik dat ook er fijn vind om te doen.

Cruz12


Raymond W

Potten en pannen vervangen voor Easybrew 30
Vergistingskast gebouwd met inkbird
Brewbucket aangeschaft.
Door omstandigheden te weinig gebrouwen dit jaar.

Meer tijd vrij maken voor het brouwen dus.

Irukandji

Ook ik heb dit jaar de Inkbird gekocht op Wi-Fi. Tevens een 2e koelkast gekocht om te lageren. Is toch makkelijker vind ik. Anders loop je maar te slepen.

Arjen1969

Dit jaar ben ik van brouwen in een grote kookpan in de keuken overgegaan naar een Brew Monk 30 liter. Dat is wezenlijk wel de grootste verandering. Daarnaast sinds dit jaar ook (erg tevreden) gebruiker van een Tilt hydrometer, waardoor ik mijn vergisting stap voor stap kan volgen zonder monsters te nemen voor dichtheidsmeting. Dat is ook wel een behoorlijke verbetering in mijn proces geweest.

Na een jaartje brouwen met de Brew Monk ben ik nu voor volgend jaar toe aan een walsenmolen in plaats van een moutmolen die ik nu nog gebruik. Het was wel even wennen om te brouwen met de Brewmonk maar inmiddels ben ik met mijn brouwzaalrendement aangekomen bij 68%. Daar valt nog wel wat te halen, dus ik hoop dat de walsenmolen me daarbij gaat helpen. Ook het lezen van diverse tips hier met volautomaten (elk kwartier roeren) etc. hebben me geholpen om mijn rendement op te krikken (het eerste brouwsel kwam niet veel verder dan 60%.

Voor volgend jaar staan er dus nog wel wat dingen op de planning, een walsenmolen en ik wil ook een gistingskast gaan bouwen. Zin in een nieuw brouwjaar!

de Machtige Wil

Ook hier is in 2019 een hoop gebeurd in de brouwerij.

De hoogtepunten:

Twee klimaatkasten zijn nu onderdeel van de brouwerij.
Een refractometer aangeschaft waardoor ik meer ben gaan meten tijdens het brouwen.
Begonnen met giststarters.
Lid geworden van De Roerstok.
Brouwpan geïsoleerd.
SS Brewtech Brewmaster, nu bezig met zijn eerste klus. ;D Man wat een mooi ding is dat.

Toch ook nog enkele dieptepunten ...


Een afgebroken brouwdag door aanbranden tijdens het maischen.
Een lek in de bodem van een mandfles en daar achter komen nadat die net is gevuld met vers bier.

Het hoort er allemaal bij en we leren er van.

Al met al een zeer geslaagd en leerzaam brouwjaar! Fijne dagen allemaal en de beste wensen voor 2020.  :biersmile:


orangeloo

Easybrew 30 verkocht en terug gaan brouwen met mijn oude vertrouwde brouwinstallatie Tcontrol ingeruild voor 2 x inkbird itc-308 wifi Plaato ingeruild voor een traditioneel waterslot.
Kortom: TERUG NAAR DE BASIS.

Oscar

Citaat van: Orangeloo op 22-12-2019  22:06 uKortom: TERUG NAAR DE BASIS.

 :brouwen: :duimop: :duimop: Weg met al die suffe dingen. Leer gewoon weer brouwen, lekker roeren in een pan... :brouwen:

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Oscar op 22-12-2019  22:33 u:brouwen:
Ik was nog even schichtig dat jij met je verhaal kwam!

Ea vanuit  Gran Canaria.
Morgen vliegen, wordt opgehaald met mijn C4


beun

Ik heb mijn brouwerijtje verder uitgebreid met een extra horeca koelkast om te in kunnen vergisten en zomers mijn bieren koel te kunnen bewaren.
Ook heb ik een kleine warme kamer gebouwd onder mijn werkbank. Nu kan ik daar mooi in hergisten
in planning zit om binnenkort een flessenspoeler te bouwen zodat dit wat makkelijker gaat.
:biersmile:

Brouwerij Mennekes

Citaat van: Oscar op 22-12-2019  22:33 u:brouwen: :duimop: :duimop: Weg met al die suffe dingen. Leer gewoon weer brouwen, lekker roeren in een pan... :brouwen:
Kon er ook maar 1 met deze reactie komen heh.  ::) Respecteer nu gewoon dat iedereen bier brouwt op z'n eigen manier en daar op z'n eigen manier van geniet. Prima dat je een voorkeur hebt, maar het begint een beetje saai en standaard te worden Oscar. We weten het nu wel, zet je er overheen.  ;)

Waar ik dit jaar begon met extractbier maken in emmers en pannen zit ik nu met een Brewster Beacon, schrootmolen, SS brewbucket, vergistingskast en een hoop andere zaken. Het virus zit er in zeg maar. Ik hoop volgend jaar wat beter te worden in brouwen maar inmiddels de fijne cursus van Braumarkt gehad en een hoop geleerd. Daarnaast lijkt me tappen ipv flessen toch ook een stuk makkelijker. Maar dat doen we pas als ik tevreden ben over de smaak van mijn brouwsels. Alvast fijne feestdagen iedereen!

Gielus

Dit jaar begonnen met pakketten moutextract, al snel mijn eigen spullen gekocht. Nu staat er een easybrew 50 en een 14 gal cct van ssbrewtech. En inmiddels staan er 14 verschillende bieren op de plank en wordt hobbybrouwen.nl dagelijks gelezen.
Mijn goede voornemen voor volgend jaar is recepten puurder maken. Laatst een presentatie gezien van Drew Beechum `brewing in ones` op youtube en dit was een enorme eyeopener. Met deze info en mindset kan ik in 2020 echt mijn eigen bieren ontwikkelen ipv. goeie bestaande recepten hier en daar een beetje aanpassen.

Het meest waardevolle wat ik in huis heb gehaald voor mijn thuisbrouwerij is de kennis van mijn collega hobbybrouwers op dit forum.

Fijne feestdagen

ciesvandekwis

Wezenlijk niet echt verschillend gebrouwen. Zelfbouw koperen Rims werkt nog altijd prima.
Wel uit pure nostalgie nog af en toe mijn drieketel-installatie met roerwerk gebruikt. Rendement ligt hierbij zelfs iets hoger dan de rims.
Maar verder nog steeds oerklassiek vergisten in plastic emmer of damejeanne.

Dit jaar ook het snelste bier ooit gemaakt, raw ale kveik. Op 1,5 week op dronk. Doe ik zeker nog opnieuw. Ook een opsteker waren de positieve comments op mijn frambozenlambiek tijdens het Gents Bierfestival (met hobbybieren-bar).

En voor 2020 hoop ik de in oktober bestelde Brewmonk Beacon binnen te krijgen. Als er ooit es een reply op mijn mails komt....
Ook bummer was het Rodenbach-vat dat geïnfecteerd bleek, na 5 jaar probleemloos blenden en aanvullen. Na grondig reinigen en uitspoelen gaan we dit terug vullen en blenden.

Ansius

Het beste advies wat ik ooit heb gekregen is;

     1. Werk schoon.
     2. Hou het simpel.
     3. Werk schoon.


Terug naar de basis is zo gek nog niet.

Leon058

Mooi onderwerp! In 2019 nam ik een glycolkoeler in gebruik om mijn CCT te koelen, de beste investering van het jaar. Ook isolatie voor die CCT geïnstalleerd. Nog een valse bodem gekocht voor mijn Grainfather maar niet gebruikt (beetje een miskoop). Ben veel meer pH en Brix gaan volgen tijdens ALLE stappen van het brouwen. Je bent een voedingsmiddelentechnoloog of je bent het niet...

Verder ook nog spullen voor wijn maken aangeschaft en laatst een rode wijn vanuit de Grainfather CCT gebotteld, vreemd om er wijn in te hebben zitten!

Leermomenten:

Heb een brouwdag afgebroken omdat ik een verstopt moutbed niet kon fixen (teveel roggemout...). Ook de heater van de Grainfather was toen flink verkoold en had zichzelf al uitgeschakeld... Verder wat overschuimende giststarters :p Verder moet ik ook stoppen met spullen kopen die ik "nodig" heb, maar daar zullen meerdere mensen zich in herkennen :)

joenedu

Ik kom dit jaar net niet aan mijn 50e brouwsel toe, maar dit jaar stond in het teken van verbetering van de smaken van mijn bier. En het liefst niet middels het uitbreiden van de brouwerij, hoewel een conisch rvs gistvat er aan zit te komen. Het hoogtepunt van handigheidjes met betrekking tot brouwen is wel het winnen van de forumwedstrijd van de Brewbrain Float, een tool die me heel veel vertelt over het verloop van de vergisting.

orangeloo

Citaat van: Oscar op 22-12-2019  22:33 u:brouwen: :duimop: :duimop: Weg met al die suffe dingen. Leer gewoon weer brouwen, lekker roeren in een pan... :brouwen:

En het bevalt mij prima  :brouwen: Lekker roeren in die pap  ;D

EBC

Citaat van: Orangeloo op 22-12-2019  22:06 uEasybrew 30 verkocht en terug gaan brouwen met mijn oude vertrouwde brouwinstallatie Tcontrol ingeruild voor 2 x inkbird itc-308 wifi Plaato ingeruild voor een traditioneel waterslot.
Kortom: TERUG NAAR DE BASIS.

Terug naar echt brouwen. Geen concessies meer. Je bieren zullen beter worden. Zonder twijfel!  :brouwen: :biersmile:

orangeloo

Citaat van: EBC op 23-12-2019  21:54 uGeen concessies meer.

Ik mag een gegeven paard niet... de Easybrew heb ik gewonnen, dus een mooie gelegenheid om deze eens te testen. Maar na 8 jaar traditioneel brouwen is deze ketel inderdaad een ketel met concessies. Voor de beginnende brouwer misschien een mooie ketel, maar iemand die beter wil. Sorry maar dan deze dus niet.  :brouwen:

HermanH

Citaat van: Orangeloo op 23-12-2019  22:29 uIk mag een gegeven paard niet... de Easybrew heb ik gewonnen, dus een mooie gelegenheid om deze eens te testen. Maar na 8 jaar traditioneel brouwen is deze ketel inderdaad een ketel met concessies. Voor de beginnende brouwer misschien een mooie ketel, maar iemand die beter wil. Sorry maar dan deze dus niet.  :brouwen:
Je kan nog altijd doen gelijk ik al een paar brouwsels gedaan heb, gebruik mijn automatische brouwketel (Grainfather) soms als spoelwaterketel, mooi op temperatuur te houden en het spoelwater is met het kraantje mooi te regelen...  ;D :biersmile: Dus was dit eigenlijk mijn innovatie van 2019...  ;D




Broeky

Mijn grootste aanpassing van 2019 is toch wel het veranderen van de brouwruimte. We zijn verhuisd en nu bezig met het opruimen en klaarmaken van een eigen brouwgarage. Wellicht niet helemaal af voor 2020, maar toch een leuke aanpassing!  :D :D

GeBaxke

Hier ook terug naar de basis.
Speidel Braumeister verkocht en weer aan het BIABppen.

Tap verkocht en alles weer in flessen.

PP

Grappig om te lezen dat meerdere brouwers een andere wending aan hun brouwactiviteiten geven.
Na ruim 40 jaar als amateurbrouwer actief te zijn, het blijft een leuk spelletje, wordt ons huis en ook mijn garage-brouwhok verbouwd.
In de loop van de jaren heb ik zo veel materialen gekocht dat mijn opslagruimte uitpuilt.
Ik heb mijn spullen gesaneerd: "essentiele" zaken blijven; de rest gaat naar kennissen of verkoop.

Ik heb twee veranderingen in de brouwreceptuur gemaakt:
- in 2018 heb ik 3 bewaarbieren gebrouwen, gemaakt waar ik dit jaar al van heb genoten; een speltwijn, een RIS en een Scotch Ale (elk volmout, 10 vol%).
- de ontwikkelde receptuur voor een IPA van 5 vol%, waarbij alleen hop uit eigen tuin is gebruikt, is geoptimaliseerd; het wordt een blijvertje.

Groet, Paul

Willem Broekema

Ik heb dit jaar helaas niet meer gebrouwen, vorig jaar voor het laatst in een weckpan en filteremmer gebrouwen. Dit jaar gebruikt om naast andere klussen/projecten in ons nieuwe huis en tuin.

Wel heb ik geïnvesteerd om mijn brouwerij te upgraden en opschalen.
- van schroten met schrootmolen op tafelrand naar schroten op emmer met " schrootsteun". (Gewoon een houten balk met uitgefreesde sleuven, zodat t stabieler op de emmer staat..)
- introductie van Easy Brew 30 en koeling gereed maken om aan te sluiten aan wasmachinekraan.
- van platenkoeler naar spiraalkoeler
- opschalen van 10 naar 20 literbatches, ( 15 liter gistingsfles naar 30 liter vergistingsvat, en van 10 naar 20 liter mandfles)
- introductie van temperatuur gecontroleerde vergisting ( koelkast, 30 Watt verwarmingskabel, Inkbird 308)
Ik wil deze installatie na de kerst uit gaan testen met het brouwen van een Tripel. :brouwen:
Hopelijk vanaf nu weer frequenter brouwen.

Zo blijft er als voornemen voor 2020 nog wat te wensen:  :)
- refractometer aanschaffen
- hopspider
- walsenmolen
- brouwen van een Saison.
- misschien een Pils brouwen..

Markie Mark

2019 was het brouwjaar waarin ik 21 brouwsels brouwde. Het was tevens de start van het hobbybrouwen thuis dus geen onverdienstelijke score. Ik begon met een 6 liter en 10 liter kookpan die ik had, filtreerde met een keukenzeef en daarin een hydrofiele doek en had een 11 liter brouwemmer van een startpakket gekregen. Koelen ging au bain Marie in de wasbak, vergisten ongecontroleerd in de koelste slaapkamer, etc. Kortom de nodige uitdagingen om een bier te brouwen in de keuken.

Gedurende het jaar is er heel veel aangepast en verbeterd. Er is een simpele schrootmolen aangeschaft. Ik werk momenteel met twee grote 35 liter Weckpannen (nog altijd in de keuken op de wokbrander) en produceer nu 20 liter batches (kwam van 5 liter af). Stel pH in van het brouwwater met melkzuur, doe brouwzouten bij het water en gebruik jodium voor zetmeeltesten. Heb een hevelfilter gemaakt van koperbuis. Gebruik een hopspider. Heb een dompelkoeler voor het koelen van het wort. Ben van uitsluitend korrelgisten naar vloeibare gist overgestapt (met magneetroerder, erlenmeyers, etc.). Heb plastic Speidelvaten gekocht van 30 en 20 liter. Kan nu gecontroleerd vergisten in een omgebouwde koelkast met verwarmingsplaat en inkbird 308. Het is hiermee nog altijd veel handmatig werk t.o.v. de automatische opstellingen maar dat is voor mij dan ook de charme.

Aankomend jaar zal het voor mij vooral interessant worden om een bierbrouwplan te maken voor het jaar. Hierdoor is een witbier of Weizen niet na de zomer pas aan de beurt qua brouwsel en hou ik beter rekening met de rijpingstijd van een bier. Daarnaast wil ik me meer verdiepen in het werken met vloeibare gisten (hoeveelheid, hergebruik, etc.) en in het reproduceerbaar produceren van geslaagde recepten uit 2019.

Het was een mooi beginjaar van het hobbybrouwen en het smaakt naar meer!

Silky


Waar heb je die tetrahop gevonden Jacques? Ik dacht dat die niet voor hobbybrouwers beschikbaar was?

BrouwMark

Het hele jaar al staan er voor het eerst twee wilde bieren in mijn kamertje, een lambiek en een roodbruin. Binnenkort moet ik maar weer eens de tijd opbrengen om een nieuwe jaargang te brouwen en deze af te vullen. Met de overstap naar beroepsmatig brouwen is het thuis brouwen er wel al een paar maanden bij ingeschoten...

Jacques

Citaat van: Silky op 26-12-2019  00:20 uWaar heb je die tetrahop gevonden Jacques? Ik dacht dat die niet voor hobbybrouwers beschikbaar was?

Die is normaal niet voor hobbybrouwers beschikbaar.

Het afgelopen jaar hebben we bij De Roerstok het 35 jarig bestaan van onze club gevierd. Via één van de leden die een kleine commerciële brouwerij heeft hebben we 2 liter kunnen verdelen onder de leden van De Roerstok die de clubavonden bezoeken. Lid zijn De Roerstok heeft zo zijn voordelen. Het is ongekend hoeveel je krijgt voor het lidmaatschap van € 40 jaar per jaar: 10 clubbladen met veel informatieve artikelen; 10 clubavonden, vaak met interessante gastsprekers; allerlei proeverijen en elke maand andere bieren die je kunt drinken; excursies naar brouwerijen; een feestavond met bieren van de leden. Echt veel waar voor je geld.

Dit jaar kwamen daar kleine presentjes bij vanwege de viering van het 7e lustrum. Deze presentjes waren bedoeld om de leden van De Roerstok kennis te laten maken met allerlei producten. Het heeft mij vrij veel tijd gekost maar het was erg leuk om te doen.

Heuvinger brouwerij



Aanschaf van een Oneconcept Hopfengott voor het maischen.
Met de lidlweckketel en een maischkookzak verkreeg ik geen bieren met een redellijk sg.
Ik kan nu weer bieren bouwen met een sg vanaf 1060.
Oja, de bijbehorende standaard pomp zit nog steeds in de oginele verpakking.

Rob.Erto

Ik heb afgelopen jaar opgeschaald van 1 gallon naar 10 liter brouwsels. Daarnaast een hevelfilter voor de nieuwe pan gemaakt, wat echt een wereld van verschil is met een vergiet. Daarnaast had ik altijd veel moeite om de maischtemperatuur constant te houden. Daarom plaats ik nu de maischpan altijd in mijn oven, die ik op een lage temperatuur kan instellen (per graad Celcius).

Trippelken

Ik ben dit jaar overgegaan van de potten en pannen in de keuken, naar een zelfgeknutselde installatie. De potten van 7 L werden vervangen door 2 opengeslepen fusten van 50 L. Filteren gebeurt met een filterspiraal ipv brouwzak. De koelspiraal werd vervangen door een platenkoeler en een klimaatkast werd gebouwd. In de garage kwam een berging voor de brouwspullen.
Er staat nog heel wat op de planning, maar in de eerste plaats is het inrichten van de garage zodat op een brouwdag niet alles eerst klaargezet en nadien weer weggezet moet worden.

Stratocaster

Ik ben in 2019 overgestapt van ongecontroleerd vergisten in een plastic vat naar gecontroleerd vergisten in een Brewbucket. Dit bevalt me nu al uitstekend, het eerste bier wat ik hiermee heb gemaakt smaakt super.  :proost:




Koen S

Twee elektrische roerwerken gemaakt voor maischen en koelen. Meer comfort, minder belastend voor de rug en hoger rendement.
Tweede vergistingskast aangeschaft: tweedehands koelkast, buisverwarming en extra Inkbird. Nu kan ik hopelijk wat frequenter brouwen. 👍

hobbybob

Oja als klap op de vuurpijl ( nog geen verbod).

Brouwcombinatie opgericht, 3 x 42 gallon amerikaanse whiskeyvaten aangeschaft, eerste bier ligt inmiddels dikke maand te rijpen. Vandaag een sample getrokken, dat belooft veel goeds deze gaat absoluut naar het ONK 2020.
Volgende vat gaat gevuld worden met een Quadrupel.

Voorlopig zit brouwkalender 2020 wel vol.

Don Leopold

Ik ben afgelopen jaar begonnen met brouwen, dus dat is al een hele verandering.
Vorig jaar januari begonnen met een startpakket en een pan van 14 liter die ik op een rommelmarkt heb gekocht.
2 maanden geleden een nieuwe pan van 23 liter gekocht omdat het bierbrouwen super gaaf is om te doen, met 1 dagje brouwen kan ik nu tussen de 14 en 16 liter bier krijgen.  :biersmile:

Goei Spul

Ook wij zijn in januari 2019 begonnen met batches van plus minus 14 liter. Heel veel geleerd en gelezen hier op het forum. Inmiddels een eigen Weizen en Quadrupel. 2 weken geleden nieuwe spullen aangeschaft. Een brouwpan van 70 liter en een gistvat van 75 liter.

Dat het een mooi brouwjaar mag worden!

Goei Spul Brouwers

Arjendv

Ik heb vrijwel mijn hele (bij elkaar geraapte en zelfgemaakte) brouwerijtje verkocht en een nieuw systeem aangeschaft.
Daar heb ik inmiddels al de nodige bieren mee gebrouwen...

http://www.devrieshome.nl/bier/pictures/brouwerij.jpg

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.