Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wat waren de veranderingen bij jouw hobbybrouwerij in 2019?  (gelezen 3494 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
We zijn weer op het einde van het jaar beland. Het is een periode waarin veel achteruit gekeken wordt op allerlei gebied. Hier op het forum kijken we natuurlijk terug wat 2019 voor jou als hobbybrouwer gebracht heeft.

Ik trap af.
Inmiddels brouw ik 39 jaar mijn eigen bier. Vanaf het moment dat er aan begon heb ik continu geprobeerd de kwaliteit van mijn bieren te verbeteren. Dat was ook wel nodig, in de begin jaren was het bier dat ik brouwde niet veel bijzonders. Door de opbouw van kennis en steeds verbeteringen aan te brengen aan mijn installatie zijn mijn bieren geweldig verbeterd.
Ten opzichte van zo’n 40 jaar geleden is er veel veranderd. Er zijn nu diverse leveranciers die zelfbrouwartikelen aanbieden en de keuze aan grondstoffen is enorm groot. Daar kon ik alleen maar van dromen toen ik begon. De kwaliteit van bijvoorbeeld hop en gist is gigantisch gestegen. De eerste hop die ik kocht was grauw van kleur en het poeder onder in het zakje was bruin… En gedroogde gist was lang niet zo vitaal als nu en bevatte zelfs andere micro-organismen.
De grote keuze aan grondstoffen kan voor een beginnende hobbybrouwer een luxe probleem geven. Welke grondstoffen kies je voor het biertje dat je voor ogen hebt? Gelukkig kan het internet je helpen. Er zijn diverse sites voor hobbybrouwers waar je recepten kunt vinden. En er zijn fora waarop je kunt discussiëren met andere hobbybrouwers. Via het internet kun je ook de fijne kneepjes van het bierbrouwen leren. Je hoeft niet meer het wiel uit te vinden zoals dat in het verleden wel het geval was. Heel wat kennis wordt gedeeld.
Er is ook veel meer brouwapparatuur beschikbaar. En hoewel je nog steeds prima kunt brouwen met een grote pan, een roerstok en hevelfilter kiezen er steeds meer hobbybrouwers voor een brouwautomaat. We kunnen bijna allemaal de temperatuur regelen via een temperatuurcontroler en dat kan zelfs via wifi op afstand geregeld worden.

Wat ben ik in 2019 anders gaan doen?

Een Inkbird 308 Wifi is één van de dingen die ik in 2019 ben gaan gebruiken. Daarnaast heb ik een BrewBrain Float aangeschaft. Door deze twee apparaten kan ik nu mijn vergisting op afstand volgen en desgewenst de vergistingstemperatuur bijsturen.
Sinds begin van dit jaar verwarm ik mijn gistkast met een verwarmingskabel in plaats van met een gloeilamp.

Een ander verandering bij de vergisting is dat ik de eerste dagen mijn CCT niet afsluit met een waterslot. Pas na 2 dagen gaat het waterslot erop. Het idee hierachter is dat er de eerste dagen zuurstof bij het bier kan komen via diffusie en dat dit gunstig is voor de groei van het aantal gistcellen.

Bij het brouwen ben ik een low oxygen kit gaan gebruiken bij mijn Braumeister. De zuurstofopname tijdens het maischen is zo minder en ik meen dit terug te kunnen proeven bij mijn bieren.

Verder ben ik standaard de zuurstofabsorberende kroonkurken gaan gebruiken en heb ik ervaring opgedaan met tetrahop. Dit hoppreparaat zorgt voor een aanzienlijke verbetering van de schuimstabiliteit.

O ja, ik heb inmiddels nitril handschoenen aangeschaft en daarmee de eerste schoonmaakklus gisteren gedaan.

Wat waren de veranderingen bij jouw hobbybrouwerijtje in 2019?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jeltuh

• Junior lid
  • **
  • Hop hop!
Re: Wat waren de veranderingen bij jouw hobbybrouwerijtje in 2019?
« Reactie #1 Gepost op: 21-12-2019 15:33 u »
Bij mij weinig hoogstaande. Ik brouw met een 33 liter pan op een wokbrander. Ik heb nu een roerwerk gemaakt, erg blij mee, zodat ik andere dingen kan doen tijdens het maischen. Verder een 2e pan aangeschaft zodat ik direct door kan met koken na het maischen. Voorheen moest ik eerst de maischpan nog weer schoonmaken, veel doorlooptijd om maar niet over de zuurstof inslag te spreken van al het overhevelen/gieten.
Ook meer op pH gestuurd tijdens het brouwen, ik verbeeld me dat de smaken ' beter identificeerbaar' zijn, misschien ligt dat ook wel aan het leren proeven van mij als persoon maar ik ga er lekker mee door, omdat het simpelweg (goedkoop) kan.
We gaan rustig door in 2020. Zo'n iSpindle geval staat zeker ook op mijn verlanglijst voor 2020, samen met een conisch gistvat.

Offline hobbybob

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 21-12-2019 16:16 u »
Apperatuur:

- Easybrew 50
 - Inkbird 308 wifi
 - Ispindel

In 2019 ook een startende hobbybrouwer begeleid

Oprichting van het WBC (Waldpyk Brouw Combinatie)

Met deze 2 brouwers 3 42 gallon whiskey vaten aangeschaft, inmiddels staat in 1 vat een Fryske Imperial Stout te rijpen.

Online Hans007

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 21-12-2019 16:27 u »
Dit jaar veel stappen gemaakt sinds mijn start met brouwen april 2018.
Fermentatie kast met inkbird, platenkoeler met water circulatiesysteem. Koelt ruim 20 liter binnen 20 minuten naar 15 graden. Overgestapt van plastic vergistingsvat naar rvs en gaan experimenteren met aangepaste recepten.
Al met al ontzettend veel geleerd, gebrouwen en geproefd.
En als laatste, zelf etiketten gaan maken.

Proost,

Hans

Offline Pieter1954

• Vol lid
  • Jullie zijn mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 21-12-2019 16:52 u »
Het afgelopen jaar heb ik mijn elektrische brouwketel, ArdBir-regeling, rondpompunit (zelfbouw obv solarpompjes), brouwzakken, hijsinstallatie verkocht en een GrainFather en GF Sparge Water Heater gekocht via het Stookforum. Scheelde een flink bedrag tov de overige leveranciers. Ik ben heel blij met dit spul. Wat een genot om hiermee te brouwen en wat een koelcapaciteit; geweldig.
In het voorjaar een iSpindel gekocht en veel problemen gehad met de WiFi connectie. Uiteindelijk met een 2e hands repeater en een coaxkabel als dubbele antenne werkt het goed. Daarna nog een keer een nieuwe iSpindel bij Scorpionrose gekocht omdat de eerste lekkage had gehad en overleden was.
In de tussentijd nog bij Ali een refractometer gekocht. Scheelt heel veel geld daar voor exact dezelfde als bij de welbekende leveranciers.

Daarna nog verdiept in gistmanagement. Wat Erlenmeyers, pipetten aangeschaft en een magneetroerder gebouwd obv van een set van 'T Wort Wat. Lid geworden van brouwvereniging 'T Wort Wat en intussen ook een microscoop staan (geleend van IVN waar ik bestuurslid van ben).
Ook nog even een ochtend een spoedcursus gistmanagement bij Brouwerwaldonk gevolgd.

Een van de wensen is nog een keer mijn Curver gistvat vervangen door een rvs plastic fermentasaurusachtig product. Ik kan nu nog niet inschatten wat mijn voorkeur verdient (én mijn portemonnee).

Allen fijne feestdagen gewenst en een prettige jaarwisseling. Pas op jullie vingers!

Offline GvB84

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 21-12-2019 20:07 u »
2019! Wat een geweldig mooi jaar.
Gestart met het brouwen van bier. In de eerste maanden ervaring opgedaan met gehopte moutextracten. Na een paar erg goed gelukte badges van Mangrove Jack's een brouwautomaat aangeschaft. Erg veel gelezen hier op het  forum. Ik heb een inkbird 308 WIFI gekocht en een verwarmingsplaatje van Mangrove Jack's.
Ik heb nu een hele mooie Tripel gebrouwen die helaas alweer op is. Een sterke blonde met Amarillo. Deze is nu lekker op dronk. Maar snel een aantal flesjes verstoppen, anders is alles op voor 2020. Ik heb ook nog een IPA gebrouwen. Deze is nu aan het hergisten op fles. Tussen kerst en oud en nieuw wil ik samen met mijn zwager een Quadrupel brouwen. Ik heb er in 2019 dus een heerlijke hobby bijgekregen. 2020 staat in het teken van veel leren en continue verbeteren.
Afgelopen jaar erg veel gelezen hier op het forum. Allen hartelijk dank voor de enorme hoeveelheid informatie en de geboden hulp en tips. Laten we lekker zo doorgaan in 2020!

Offline Brouwdraakje

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen geeft veel info en is een leuk forum
« Reactie #6 Gepost op: 21-12-2019 22:34 u »
Begin van het jaar gestart met het bottelen van eerste blikbier. Dat heb ik nog twee keer gedaan, met goed gevolg waarna ik wat investeringen gedaan heb.\
Nu eigenaar van een Brewster Beacon, een gistkast, twee zelfgebouwde ispindels en inmiddels twee brouwsel van eigen receptuur. Nog niet geproefd vanwege de vrij late levering i.v.m. het Easybrewleverdebacle ;).

Aan de hand van deze twee brouwsel mijn rendement aangepast (wat in Brewfather optimistisch op 79 stond, waar ik zelf toch een ruime 10% onder zat) en deze week mijn derde. Brouw nu wat kleinere batches, tussen de 10 en 15 liter. Zodat ze makkelijk weg te drinken en te geven zijn  :brouwen: ^-^

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #7 Gepost op: 21-12-2019 22:43 u »
Meer gist gaan gebruiken omdat ik toch wel vaak wat langer durende vergistingen had. CO2 meter gemaakt op basis van een injectiespuit, motortje, balgje en arduino. Hiermee kan ik heel nauwkeurig de gistingscurves bijhouden en volgen wat de invloed is van de hoeveelheid gist, toevoegen van extra suiker op welk moment etc. Meer verschillende gisten uitproberen en concentreren op wat hop doet.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
Re: Wat waren de veranderingen bij jouw hobbybrouwerij in 2019?
« Reactie #8 Gepost op: 21-12-2019 23:35 u »
Nog verder vereenvoudigd. Soms tot bijna terug in de jaren 70 toen ik begon. Eigenlijk zo veel mogelijk niets doen, niet roeren, niet beluchten, geen gistvoeding, helemaal niets met het brouwsel zelf en met de juiste gisten in het bijpassende seizoen niet eens gecontroleerd vergisten, drie vergistbare ingredienten een hop en twee, drie gisten. Goede giststarter en "half-open" gisting, dat is het.
Ben begonnen met extreem dik inmaischen (1:2) en dan veel en langzaam spoelen, grof schroten. Rendement en smaak maken stappen.
Ben ook begonnen met de bouw van drie Engelse handpompen in een oud drankkastje, de volgende stap naar mijn smaak. Beluchten op het juiste moment zeg maar,

Ingo

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #9 Gepost op: 22-12-2019 12:37 u »
Beetje in de lijn van Ingo; Ben 'saaier' en traditioneler gaan brouwen. Waar ik voorheen helemaal los kon gaan op ingrediënten, beperk ik het nu tot een basismout, met wellicht 1 of 2 speciaalmouten met 2, hooguit 3 verschillende soorten hop. Afgelopen jaar in die lijn ook veel Belgisch, Engels en Duits gebrouwen (Tripel/Blond, Bitters, Helles/Landbier). Merk dat dit veel voldoening geeft, bij mijzelf maar ook bij mijn familie en vrienden. Veel gebrouwen ook met de gisten van Lallemand waar ik zeer te spreken over ben (o.a. Nottingham, Windsor, London ESB en Abbaye).

Heb wel een iSpindel aangeschaft, meer voor de nerd in mij :) en een tap, want bottelen blijft een dingetje ;)

Offline Ansius

• Super lid
  • Zefs met correcte statistiek is niets te bewijzen!
« Reactie #10 Gepost op: 22-12-2019 12:58 u »
Rechtstreeks uit vergistingsvat bottelen.

Zo weinig mogelijk chemische middelen gebruiken.

Offline Guppie

• Vol lid
  • Motus nercesse est
« Reactie #11 Gepost op: 22-12-2019 13:32 u »
Naast mij "oude" stc 1000 een Inkbird met wifi.
Twee 19 liter keggen incl een 6 KG statiegeld CO2 fles, tapkranen etc.
De plastic vergistingsvaten vervangen door brewbuckets.

Maar naast het brouwen met automaat ben ik juist ook wat meer "los" in een pan gaan brouwen gewoon omdat ik dat ook er fijn vind om te doen.

Offline Cruz12

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 22-12-2019 13:54 u »
Brewtools b40 erg blij mee

Offline Raymond W

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 22-12-2019 15:11 u »
Potten en pannen vervangen voor Easybrew 30
Vergistingskast gebouwd met inkbird
Brewbucket aangeschaft.
Door omstandigheden te weinig gebrouwen dit jaar.

Meer tijd vrij maken voor het brouwen dus.

Offline Irukandji

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #14 Gepost op: 22-12-2019 16:49 u »
Ook ik heb dit jaar de Inkbird gekocht op Wi-Fi. Tevens een 2e koelkast gekocht om te lageren. Is toch makkelijker vind ik. Anders loop je maar te slepen.

Offline Arjen1969

• Junior lid
  • **
« Reactie #15 Gepost op: 22-12-2019 16:56 u »
Dit jaar ben ik van brouwen in een grote kookpan in de keuken overgegaan naar een Brew Monk 30 liter. Dat is wezenlijk wel de grootste verandering. Daarnaast sinds dit jaar ook (erg tevreden) gebruiker van een Tilt hydrometer, waardoor ik mijn vergisting stap voor stap kan volgen zonder monsters te nemen voor dichtheidsmeting. Dat is ook wel een behoorlijke verbetering in mijn proces geweest.

Na een jaartje brouwen met de Brew Monk ben ik nu voor volgend jaar toe aan een walsenmolen in plaats van een moutmolen die ik nu nog gebruik. Het was wel even wennen om te brouwen met de Brewmonk maar inmiddels ben ik met mijn brouwzaalrendement aangekomen bij 68%. Daar valt nog wel wat te halen, dus ik hoop dat de walsenmolen me daarbij gaat helpen. Ook het lezen van diverse tips hier met volautomaten (elk kwartier roeren) etc. hebben me geholpen om mijn rendement op te krikken (het eerste brouwsel kwam niet veel verder dan 60%.

Voor volgend jaar staan er dus nog wel wat dingen op de planning, een walsenmolen en ik wil ook een gistingskast gaan bouwen. Zin in een nieuw brouwjaar!

Offline de Machtige Wil

• Vol lid
« Reactie #16 Gepost op: 22-12-2019 17:18 u »
Ook hier is in 2019 een hoop gebeurd in de brouwerij.

De hoogtepunten:

Twee klimaatkasten zijn nu onderdeel van de brouwerij.
Een refractometer aangeschaft waardoor ik meer ben gaan meten tijdens het brouwen.
Begonnen met giststarters.
Lid geworden van De Roerstok.
Brouwpan geïsoleerd.
SS Brewtech Brewmaster, nu bezig met zijn eerste klus. ;D Man wat een mooi ding is dat.

Toch ook nog enkele dieptepunten ...

Een afgebroken brouwdag door aanbranden tijdens het maischen.
Een lek in de bodem van een mandfles en daar achter komen nadat die net is gevuld met vers bier.

Het hoort er allemaal bij en we leren er van.

Al met al een zeer geslaagd en leerzaam brouwjaar! Fijne dagen allemaal en de beste wensen voor 2020.  :biersmile:

Offline Orangeloo

• Bier & wijngilde Ambrasserie
  • Super lid
  • De Geuze is het LIVE concert van de bieren.
    • Hobby Brouwerij Orangeloo
« Reactie #17 Gepost op: 22-12-2019 22:06 u »
Easybrew 30 verkocht en terug gaan brouwen met mijn oude vertrouwde brouwinstallatie Tcontrol ingeruild voor 2 x inkbird itc-308 wifi Plaato ingeruild voor een traditioneel waterslot.
Kortom: TERUG NAAR DE BASIS.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #18 Gepost op: 22-12-2019 22:33 u »
Kortom: TERUG NAAR DE BASIS.

:brouwen: :duimop: :duimop: Weg met al die suffe dingen. Leer gewoon weer brouwen, lekker roeren in een pan... :brouwen:

Offline Brouwerij Hulzebos

• Senior lid
  • Veldrijder en dwarse brouwer.
« Reactie #19 Gepost op: 22-12-2019 22:38 u »
:brouwen:
Ik was nog even schichtig dat jij met je verhaal kwam!

Ea vanuit  Gran Canaria.
Morgen vliegen, wordt opgehaald met mijn C4

Offline beun

• Junior lid
  • **
« Reactie #20 Gepost op: 23-12-2019 10:16 u »
Ik heb mijn brouwerijtje verder uitgebreid met een extra horeca koelkast om te in kunnen vergisten en zomers mijn bieren koel te kunnen bewaren.
Ook heb ik een kleine warme kamer gebouwd onder mijn werkbank. Nu kan ik daar mooi in hergisten
in planning zit om binnenkort een flessenspoeler te bouwen zodat dit wat makkelijker gaat.
:biersmile:

Offline Brouwerij Mennekes

• Vol lid
  • Dommelen kent meer dan Dommelsch
    • Brouwerij Mennekes
« Reactie #21 Gepost op: 23-12-2019 10:35 u »
:brouwen: :duimop: :duimop: Weg met al die suffe dingen. Leer gewoon weer brouwen, lekker roeren in een pan... :brouwen:
Kon er ook maar 1 met deze reactie komen heh.  ::) Respecteer nu gewoon dat iedereen bier brouwt op z'n eigen manier en daar op z'n eigen manier van geniet. Prima dat je een voorkeur hebt, maar het begint een beetje saai en standaard te worden Oscar. We weten het nu wel, zet je er overheen.  ;)

Waar ik dit jaar begon met extractbier maken in emmers en pannen zit ik nu met een Brewster Beacon, schrootmolen, SS brewbucket, vergistingskast en een hoop andere zaken. Het virus zit er in zeg maar. Ik hoop volgend jaar wat beter te worden in brouwen maar inmiddels de fijne cursus van Braumarkt gehad en een hoop geleerd. Daarnaast lijkt me tappen ipv flessen toch ook een stuk makkelijker. Maar dat doen we pas als ik tevreden ben over de smaak van mijn brouwsels. Alvast fijne feestdagen iedereen!

Offline Gielus

• Boven 10 berichten
  • *
  • Het is wel bier, maar geen Biemus
« Reactie #22 Gepost op: 23-12-2019 11:17 u »
Dit jaar begonnen met pakketten moutextract, al snel mijn eigen spullen gekocht. Nu staat er een easybrew 50 en een 14 gal cct van ssbrewtech. En inmiddels staan er 14 verschillende bieren op de plank en wordt hobbybrouwen.nl dagelijks gelezen.
Mijn goede voornemen voor volgend jaar is recepten puurder maken. Laatst een presentatie gezien van Drew Beechum `brewing in ones` op youtube en dit was een enorme eyeopener. Met deze info en mindset kan ik in 2020 echt mijn eigen bieren ontwikkelen ipv. goeie bestaande recepten hier en daar een beetje aanpassen.

Het meest waardevolle wat ik in huis heb gehaald voor mijn thuisbrouwerij is de kennis van mijn collega hobbybrouwers op dit forum.

Fijne feestdagen

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #23 Gepost op: 23-12-2019 11:23 u »
Wezenlijk niet echt verschillend gebrouwen. Zelfbouw koperen Rims werkt nog altijd prima.
Wel uit pure nostalgie nog af en toe mijn drieketel-installatie met roerwerk gebruikt. Rendement ligt hierbij zelfs iets hoger dan de rims.
Maar verder nog steeds oerklassiek vergisten in plastic emmer of damejeanne.

Dit jaar ook het snelste bier ooit gemaakt, raw ale kveik. Op 1,5 week op dronk. Doe ik zeker nog opnieuw. Ook een opsteker waren de positieve comments op mijn frambozenlambiek tijdens het Gents Bierfestival (met hobbybieren-bar).

En voor 2020 hoop ik de in oktober bestelde Brewmonk Beacon binnen te krijgen. Als er ooit es een reply op mijn mails komt....
Ook bummer was het Rodenbach-vat dat geïnfecteerd bleek, na 5 jaar probleemloos blenden en aanvullen. Na grondig reinigen en uitspoelen gaan we dit terug vullen en blenden.

Offline Ansius

• Super lid
  • Zefs met correcte statistiek is niets te bewijzen!
« Reactie #24 Gepost op: 23-12-2019 11:39 u »
Het beste advies wat ik ooit heb gekregen is;

1. Werk schoon.
     2. Hou het simpel.
     3. Werk schoon.

Terug naar de basis is zo gek nog niet.

Tags: