Hoegaarden speciale

Gestart door daanvandervleuten, 14-12-2019 21:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

daanvandervleuten

Beste forumleden.

Jaren geleden heb ik hier het een en ander gepost, en veel ervaring opgedaan over brouwen. Maar, inloggegevens kwijt... een nieuw account aan gemaakt.

Anyway, afgelopen jaar weer opnieuw de hobby meer opgepakt, 1x per jaar brouwen is toch echt te weinig. Cursus er tegen aan gedaan (De Roerstok) en een kleine update aan materialen verder.

Vandaag een keer meegekeken met een goede brouwer (Danny). En vertelde ik dat ik mijn brouwproces wil optimaliseren door een paar keer achter elkaar (voor mijn verjaardagsfeestje) een marzen wil brouwen.

Zitten we de dat verder door te praten, hadden we het over de Hoegaarden speciale. Dat ik die zo lekker vond, maar helaas uit assortiment is gegaan 5 jaar geleden..

Nu is mijn vraag, heeft iemand hier het recept van, of kent iemand dit bier ook zo goed dat er een recept van te maken is?

In vergelijking met 'gewone' Hoegaarden wit (van jaren geleden, niet de huidige ellende.)
5.6%
Amber
Troebel
Romiger
Fijner schuim
Zeer zacht

Koen S

Volgens Michael Jackson: 13,5 Plato, 1054. Gerstemout 55%, verder tarwe en crystal mout die voor een nootachtige smaak zorgt. Ik zou gokken op licht geroosterde rogge.
De kruiden zijn dezelfde als in de witte van Hoegaarden.
Ik vermoed Styrian Goldings en Saaz als hoppen, maar het accent ligt eerder op de mout en citrus.

daanvandervleuten

Dank je! Ik heb op de pc met brouwsoftware een receptje gemaakt en ingrediƫnten gekocht. Ga de komende tijd batches van 19 liter maken om zodoende het biertje goed onder de knie te krijgen. Moet nog effe wachten tot mijn gistkast klaar is. Ben bezig met wat upgrades.

goom

Citaat van: daanvandervleuten op 25-01-2020  23:10 uDank je! Ik heb op de pc met brouwsoftware een receptje gemaakt en ingrediĆ«nten gekocht. Ga de komende tijd batches van 19 liter maken om zodoende het biertje goed onder de knie te krijgen. Moet nog effe wachten tot mijn gistkast klaar is. Ben bezig met wat upgrades.
Deze van Hoegaarde vond ik de beste
Hoe ziet jouw recept er dan uit?

daanvandervleuten

Euh. Ik heb hem nu 2 keer gebrouwen, beide keren niet het resultaat wat ik zocht (hij is wel erg lekker geworden).
Helaas is mijn pc met Windows kapot (hp 501 melding)
En kan ik daarom het recept niet aanpassen in BrouwHulp.
Heb wel een kopie van de eerste batch staan. Dat kan ik wel even delen.
Foto van de 1e brouw na 3 weken op de fles

Alcohol is goed. Doel SG gehaald. Hij is niet 'wazig' genoeg. En te droog, te dun.

daanvandervleuten

Weet niet of er er wat van kan maken...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.