Vragen over vergisting met koudhop

Gestart door basvo, 14-12-2019 14:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

basvo

Hallo allemaal,

Vorige week zondag aan mijn derde brouwsel begonnen, namelijk 2 American IPA's. Ik had mijn maisch in 2 delen gekookt zodat ik twee verschillende soorten kon maken. Nu ben ik ongeveer 5 dagen vergisten verder en heb ik mijn hopzakjes voor het koudhoppen erbij gedaan. Nu zag ik dat bij 1 emmer al bijna al het schuim weg (bijna klaar met gisten?) en bij de andere emmer nog een royale schuimkraag op het bier stond. Beide hebben nog steeds allebei ongeveer hetzelfde SG (+/- 1.030). Kan ik hier iets uithalen of wilt dit niks zeggen over het vergistingsproces? Ik zal de foto's van beide emmers hieronder neerzetten. Ook heb ik bij 1 emmer helaas te weinig knikkers in het zakje kunnen doen, waardoor het zakje niet helemaal onder het oppervlakte kon zakken. Dit is te zien op de tweede foto, de emmer waar het schuim dus ook al bijna weg is. Zal dit er ook voor zorgen dat er veel minder smaak aan mijn bier komt de zitten, of zal alles er wel doorheen circuleren?

Alvast bedankt! ;D





Jacques

Heb je verschillende gisten gebruikt? Of kan het zijn dat de ene emmer wat meer gist heeft gehad dan de andere? Dat zou het verschil in schuimvorming kunnen verklaren.

De hop hangt diep genoeg in het bier.

Gaat allemaal goed komen.

basvo

Citaat van: Jacques op 15-12-2019  13:23 uHeb je verschillende gisten gebruikt? Of kan het zijn dat de ene emmer wat meer gist heeft gehad dan de andere? Dat zou het verschil in schuimvorming kunnen verklaren.

De hop hangt diep genoeg in het bier.

Gaat allemaal goed komen.

Bedankt voor je antwoord! Nee, ik heb voor beide emmers US-05 gist gebruikt. In de ene emmer was het SG wel iets hoger en zat er ook iets meer in de emmer. Nu merk ik wel dat de laatste 3 dagen het SG bijna niet meer zakt. De gistkast staat nu op 19 graden ingesteld. Zal ik voor de nagisting de temperatuur nu wat hoger op 20 zetten, of zal dat voor veel bijsmaken zorgen? Zie namelijk vaak staan dat je absoluut niet hoger moet gaan dan 20, is 20 dan eigenlijk ook al te hoog?

Jacques

Citaat van: basvo op 15-12-2019  13:48 uBedankt voor je antwoord! Nee, ik heb voor beide emmers US-05 gist gebruikt. In de ene emmer was het SG wel iets hoger en zat er ook iets meer in de emmer. Nu merk ik wel dat de laatste 3 dagen het SG bijna niet meer zakt. De gistkast staat nu op 19 graden ingesteld. Zal ik voor de nagisting de temperatuur nu wat hoger op 20 zetten, of zal dat voor veel bijsmaken zorgen? Zie namelijk vaak staan dat je absoluut niet hoger moet gaan dan 20, is 20 dan eigenlijk ook al te hoog?

Je kunt rustig boven de 20 ºC vergisten met de US-05 tijdens de hoofdgisting. Wel krijg je dan meer fruitige smaken.

Voor het goed uitgisten kun je na een hoofdgisting bij 19 graden de temperatuur verhogen. Dit heeft niet zo veel invloed op de vorming van esters. Een punt van aandacht bij het verhogen van de temperatuur tijdens de nagisting is het feit dat je meer last krijgt van autolysesmaakjes. Laat daarom het bier niet te lang staan bij een hogere temperatuur als je niet de mogelijkheid hebt om gist af te laten.

basvo

Citaat van: Jacques op 15-12-2019  22:43 uJe kunt rustig boven de 20 ºC vergisten met de US-05 tijdens de hoofdgisting. Wel krijg je dan meer fruitige smaken.

Voor het goed uitgisten kun je na een hoofdgisting bij 19 graden de temperatuur verhogen. Dit heeft niet zo veel invloed op de vorming van esters. Een punt van aandacht bij het verhogen van de temperatuur tijdens de nagisting is het feit dat je meer last krijgt van autolysesmaakjes. Laat daarom het bier niet te lang staan bij een hogere temperatuur als je niet de mogelijkheid hebt om gist af te laten.

Heb de gistkast nu op 20 graden gezet om hem het laatste beetje wat sneller te vergisten. Denk dat het autolyse best wel mee zal vallen, aangezien het nu 8 dagen in het gistvat zit. Zal hopelijk niet veelste lang meer duren, helaas niet meer voor kerst af zoals gehoopt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.