Zijn twee zakjes gist genoeg voor 40 liter wort?

Gestart door h.grimberg@chello.nl, 11-12-2019 22:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

h.grimberg@chello.nl

Morgen wil ik 40 liter IPA brouwen en heb twee zakjes gist Mangrove Jack's M44? Die zijn 10 g per stuk. Is dat genoeg gist?

knifeman


Jacques

Citaat van: h.grimberg@chello.nl op 11-12-2019  22:41 uMorgen wil ik 40 liter IPA brouwen en heb twee zakjes gist Mangrove Jack's M44? Die zijn 10 g per stuk. Is dat genoeg gist?

De hoeveelheid gist die je nodig hebt is afhankelijk van het volume maar ook van het begin SG van het wort.
Voor een wort met een begin SG van 1048 heb je aan 20 gram gist voldoende. Als het SG 1090 is heb je 30 gram = 3 zakjes nodig.

h.grimberg@chello.nl

Het SG, moet volgens het recept uitkomen op 1070  en ik houd 38 liter wort over.

brouwerwaldonk

Is h.grimberg@chello.nl uw echt mailadres en ben je fan van veel spam. ik zou snel mijn forumnaam wijzigen als ik u was.

Ronnie

Citaat van: brouwerwaldonk op 12-12-2019  07:19 uIs h.grimberg@chello.nl uw echt mailadres en ben je fan van veel spam. ik zou snel mijn forumnaam wijzigen als ik u was.
Walter heeft serieus gelijk hoor H. Grimberg!
Dus snel wijzigen!

Jeltuh

En de 2 bovenstaande berichten wijzigen/verwijderen... ;)

Ronnie

Citaat van: Jeltuh op 12-12-2019  10:52 uEn de 2 bovenstaande berichten wijzigen/verwijderen... ;)
Juist! hihi...
effe werk voor moderator achteraf

CeesM

Ach, spam krijg je ook van het surfen op internet. ;)

Citaat van: h.grimberg@chello.nl op 12-12-2019  01:20 uHet SG, moet volgens het recept uitkomen op 1070,  en ik houd 38 liter wort over

Ook dat kan makkelijk met 2 zakjes. :biersmile:

Hay

Citaat van: h.grimberg@chello.nl op 12-12-2019  01:20 uHet SG, moet volgens het recept uitkomen op 1070,  en ik houd 38 liter wort over


Kan niet want volgens mr malty heb je 27 gram nodig.
En voor een zakje ga je dat risico toch niet nemen.

CeesM

Citaat van: Hay op 12-12-2019  18:48 uKan niet want volgens mr malty heb je 27 gram nodig.
En voor een zakje ga je dat risico toch niet nemen.
De gist doet niet altijd wat mr malty zegt. Ik heb vaak brouwsels gemaakt van tussen de 1.060 en 1.070 en gebruikte altijd 1 zakje voor 20-25 liter. Vergisting altijd goed verlopen.

Hay

Alles kan maar hij brouwt een ipa met waarschijnlijk voor een flink bedrag aan hop.
En dan ga je sparen op een zakje gist van een paar euro.

h.grimberg@chello.nl

Ik heb 30 liter gebrouwen, zit ik altijd goed, wel jammer van die 10 liter bier. Volgende keer maar meer gist bestellen.

Jacques

Citaat van: h.grimberg@chello.nl op 12-12-2019  20:37 uIk heb 30 liter gebrouwen, zit ik altijd goed, wel jammer van die 10 liter bier. Volgende keer maar meer gist bestellen.

Met 38 liter zal het ook wel lukken. Alleen krijg je dan meer esters. Bij Belgische bierstijlen is dat prima maar bij een IPA wil je dat de hop de boventoon voert en niet de smaken afkomstig van de gist/gisting.

h.grimberg@chello.nl

ik ga het weekend een Deeerne blond brouwen en heb daarvoor 2 zakjes van 10 gram Mangrove Jack's M47 Belgian Abbey Yeast. Ik wil dan 40 liter brouwen, dan kom ik waarschijnlijk op 37 liter uit.

hansHalberstadt

Als je je wort belucht zal de gist gewoon verder vermenigvuldigen totdat er een tekort aan essentiele stoffen ontstaat. Dat doorgroeien moet je zien in factoren 2 of meer en niet in procenten. Dus als je met 2 zakjes begint dan kan het makkelijk gebeuren dat je met het aantal cellen van 5 zakjes eindigt. Dus zo zwart-wit is het allemaal niet.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 14-12-2019  08:53 uAls je je wort belucht zal de gist gewoon verder vermenigvuldigen totdat er een tekort aan essentiele stoffen ontstaat. Dat doorgroeien moet je zien in factoren 2 of meer en niet in procenten. Dus als je met 2 zakjes begint dan kan het makkelijk gebeuren dat je met het aantal cellen van 5 zakjes eindigt. Dus zo zwart-wit is het allemaal niet.

Er zijn een aantal aspecten die van belang zijn voor de hoeveelheid gist die je geeft. Ik noem hier de belangrijkste:
1. De snelheid waarmee de vergisting verloopt;
2. Het smaakprofiel;
3. Stokken van de vergisting.


1. Zeker als hobbybrouwers willen we dat de vergisting snel op gang komt. We brouwen namelijk ons bier niet in een steriele omgeving, het infectieduveltje ligt altijd op de loer. Door voldoende actieve gist te geven star de vergisting snel. Hierdoor heb je veel minder last van infecties. De gist zorgt er voor dat de pH snel daalt waardoor veel micro-organismen niet kunnen gedijen. Verder worden er koolzuur en alcohol aangemaakt waar ook niet alle micro-organismen tegen bestand zijn. Verder worden ook voedingstoffen verbruikt.

2. De hoeveelheid gist waarmee je start heeft een grote invloed op het smaakprofiel van je bier. Wanneer je met weinig gist start zal er meer gistgroei plaatsvinden. Dat gaat gepaard met de aanmaak van allerlei vergistingsnevenproducten. De belangrijkste zijn esters en hogere alcoholen.
Bieren die het van een gistprofiel moeten hebben zoals dat het geval is bij veel Belgische bierstijlen zoals tripel, dubbel en quadrupel is het gewenst wat minder gist te enten van veel gistrekentools voor je uitrekenen.
Brouw je echter een bierstijl waarbij het mout- en hopkarakter meer naar voren wilt laten komen ent je het beste conform de aanbeveling van de rekentools.
Een echte overmaat aan gist is niet aan te bevelen. Hierdoor krijg je leeg bier en heb je eerder last van autolysesmaakjes.
De hoeveelheid gist maakt dus uit voor de smaak van je bier.

3. Een stokkende vergisting krijg je de gist te weinig voedingstoffen anders dan suikers tot zijn beschikking heeft. Dit gebeurt vooral bij het enten van weinig gist. De gist moet zich dan vaker vermenigvuldigen. Op een bepaald moment zijn de onverzadigde vetzuren, mineralen en vitaminen op en stopt de vergisting.


hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 14-12-2019  15:49 uDe gist moet zich dan vaker vermenigvuldigen. Op een bepaald moment zijn de onverzadigde vetzuren, mineralen en vitaminen op en stopt de vergisting.
Bedoel je : stopt de vergisting of bedoel je : stopt de deling van gistcellen.

h.grimberg@chello.nl

Bedankt voor de duidelijke uitleg, ik zal me eens in verdiepen in het gistingsproces. Mijn luchtpomp met bruissteentje heb ik klaar liggen om morgen het wort te beluchten.




Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 14-12-2019  16:20 uBedoel je : stopt de vergisting of bedoel je : stopt de deling van gistcellen.

Beide.

Het is niet zo dat als er geen deling meer is de gist nog eeuwig doorleeft waardoor de vergisting door blijft gaan. Ook gist kent het verschijnsel van veroudering en versterving.
Zie ook bijvoorbeeld Oorzaak veroudering gist onthuld met nieuwe techniek


h.grimberg@chello.nl

Uiteindelijk heb ik 30 liter Deerne Blond gebrouwen en daarvoor twee zakjes gist M47 gebruikt. Dat gist nu al lekker. En ik heb weer wat geleerd over gist, Bedankt  ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.