Rubber en deksel vergistingsvat

Gestart door Brouwdraakje, 10-12-2019 17:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwdraakje

Ik vergist nu de eerste keer met dit vat:



Nou heb ik al een aantal dagen een beetje geur in mijn gistkast hangen en geen activiteit in mijn waterslot, vermoedelijk omdat het vat niet helemaal sluit.
Ik heb het vat ook bewust anders geassembleerd, er zat een rubber sluitring bij, waar je deksel opzette en vervolgens met de schroefsluiting erover deed sluiten.
De rubber was echter iets kleiner dan de deksel en wilde nog wel eens schuiven. Dus ik heb, deksel, rubber, schroefsluiting gedaan (beetje dom, maar goed).

Nu is het sinds zaterdag al aan het gisten en wil ik (verder) oxidatie voorkomen. Zouden jullie aanraden om het brouwsel nog een paar dagen te laten staan? Of openen, ring steriliseren en (dit keer juist) plaatsen?

Berend Postema

 Of openen, ring steriliseren en (dit keer juist) plaatsen.


de Machtige Wil

Ik heb dit vat ook. Gister voor het eerst in gebruik. Toevallig heb ik het net als jij bevestigd. Deksel, ring, schroef. Maar ook op de andere manier krijg ik het niet luchtdicht. Dat viel me al op door het gevuld met water op de kop te houden.

Waterslot staat nu stil maar ik zie een schuimlaag dus dat zit goed. Zelf laat ik het nu staan en ga de deksel er niet afhalen. Dat zou ik als ik jou was ook niet doen.

Jacques

Citaat van: de Machtige Wil op 10-12-2019  20:08 uIk heb dit vat ook. Gister voor het eerst in gebruik. Toevallig heb ik het net als jij bevestigd. Deksel, ring, schroef. Maar ook op de andere manier krijg ik het niet luchtdicht. Dat viel me al op door het gevuld met water op de kop te houden.

Waterslot staat nu stil maar ik zie een schuimlaag dus dat zit goed. Zelf laat ik het nu staan en ga de deksel er niet afhalen. Dat zou ik als ik jou was ook niet doen.

Als het vat niet goed afsluit is dat tijdens de hoofdgisting geen probleem. Tijdens de nagisting kan het niet goed afsluiten voor oxidatie zorgen. Hevel daarom het bier op het einde van de hoofdgisting over naar een gistvat of mandfles die wel goed afsluit.

Noosting

Ik heb vandaag het zelfde vat binnen gekregen. En ook deze is niet luchtdicht.

Ik had nog wat EPDM pakking materiaal liggen wat gebruikt wordt in de levensmiddelen industrie en heb hier een extra pakking van gesneden. Deze is iets groter en nu is het vat luchtdicht.

de Machtige Wil

Citaat van: Noosting op 17-12-2019  18:40 uIk had nog wat EPDM pakking materiaal liggen wat gebruikt wordt in de levensmiddelen industrie en heb hier een extra pakking van gesneden. Deze is iets groter en nu is het vat luchtdicht

Mooie oplossing! Is alle EPDM geschikt voor levensmiddelen? Als ik google kom ik het voornamelijk tegen als dakbedekking.

Noosting

Citaat van: de Machtige Wil op 17-12-2019  21:37 uMooie oplossing! Is alle EPDM geschikt voor levensmiddelen? Als ik google kom ik het voornamelijk tegen als dakbedekking.
Hahah ja dakbedekking moet je er nirt tussen stoppen.

Maar er is voedselveilig epdm.

hans100w

Ik heb ook zo'n vat besteld en inderdaad sloot ook deze niet goed. De rubber ring is net te krap en het deksel past net niet in de schroefring waardoor hij scheef wordt aangedrukt. Ik heb na een klacht bij Braumarkt een nieuwe gekregen, maar die had hetzelfde probleem. Ik heb nu ontdekt dat als je het deksel eerst met enig geweld in de schroefring drukt hij er wel in past, en daarna de rubber ring plaatst (met wat kunst- en vliegwerk) deze ring redelijk goed op zijn plaats blijft. Daarna kun je het geheel voorzichtig op het vat draaien. Om te controleren of hij goed afsluit kun de de afsluitdop er op draaien en op de zijkanten van het vat drukken, als je dan hoort sissen lekt hij. Als de rubber ring een aantal dagen aangedrukt heeft gezeten komt hij de volgende keer ook wat makkelijker op zijn plaats.

Ik weet: het is een paardenmiddel, maar op deze manier krijg ik hem wel luchtdicht.

Noosting

Citaat van: hans100w op 19-12-2019  01:09 uIk heb ook zo'n vat besteld en inderdaad sloot ook deze niet goed. De rubber ring is net te krap en het deksel past net niet in de schroefring waardoor hij scheef wordt aangedrukt. Ik heb na een klacht bij Braumarkt een nieuwe gekregen, maar die had hetzelfde probleem. Ik heb nu ontdekt dat als je het deksel eerst met enig geweld in de schroefring drukt hij er wel in past, en daarna de rubber ring plaatst (met wat kunst- en vliegwerk) deze ring redelijk goed op zijn plaats blijft. Daarna kun je het geheel voorzichtig op het vat draaien. Om te controleren of hij goed afsluit kun de de afsluitdop er op draaien en op de zijkanten van het vat drukken, als je dan hoort sissen lekt hij. Als de rubber ring een aantal dagen aangedrukt heeft gezeten komt hij de volgende keer ook wat makkelijker op zijn plaats.

Ik weet: het is een paardenmiddel, maar op deze manier krijg ik hem wel luchtdicht.
Vandaar bij mij de extra ring.  Kan het er zonder geweld opschroeven.  Maar toch, het ontwerp van het vatje had iets beter gekund...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.