Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Eerste brouwsel  (gelezen 601 keer)

Offline PrinsPils89

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Eerste brouwsel
« Gepost op: 09-12-2019 21:46 u »
Hallo,

A.s. zaterdag ga ik mijn eerste bier brouwen in mijn Brew Monk All-in-one. Het bier dat ik ga brouwen is het volgende:

https://www.brouwstore.nl/moutpakket-Brewferm-mouten-kop-vr-20-ltr

Nu heb ik vooraf een aantal vragen (wees gewaarschuwd: wellicht voor de hand liggende vragen :P):
1. Het recept bevat kruiden en Iers mos. Dien ik dit gewoon los in de ketel te gooien of kan ik dit beter in een filter/zeef of iets dergelijks doen?
2. Hoe bepaal ik wanneer ik het bier kan bottelen?
3. Wat is de beste manier om na vergisting de benodigde suiker toe te voegen en hoe kan ik de juiste hoeveelheid het makkelijkst bepalen?

Alvast bedankt!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jeltuh

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Hop hop!
Re: Eerste brouwsel
« Reactie #1 Gepost op: 09-12-2019 22:34 u »
1. Zul je niet beginnen met een iets eenvoudiger recept?
2. Bottelen kun je doen wanneer de vergisting in het vat stil komt te liggen. Dit is niet eenduidig. Daarnaast moet je overwegen of je na de hoofdvergisting nog gaat nagisten (overhevelen / gist verwijderen). Bottelen begin je wanneer je sg over meerdere dagen stabiel is (en laag). Het beste is om hier nog wat meer over in te lezen op dit forum.
3. Hoeveelheid suiker ligt doorgaans tussen 6-9 g/L. Afhankelijk van het biertype, dit doe je door de hoeveelheid suiker op te lossen gekookt water (hoeveelheid water =gewicht suiker maal 1,5). Ook hierover loont het wat langer in te lezen op dit forum (subforum 'brouwproces')

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #2 Gepost op: 10-12-2019 07:17 u »
Brouwen bestaat uit opeenvolgende stappen.
- Het brouwen zelf in uw Brew Monk All-in-one.
- Koken van het bekomen wort waarin de kruiden en hopbellen los mogen meekoken.
- Na het koken koelen, liefst met een dompelkoeler.
- Na het koelen het wort overhevelen naar het gistvat via een hevelbuis voorzien van een droesemkapje waarbij je de laag hopbellen als filter gebruikt om de kruiden en de eiwitten en trub te scheiden zodat je enigzins helder wort in je gistvat krijgt. Niet vergeten eerst de densiteit van het wort te meten, het zogenaamde SG.
- Als het SG gedaald is naar ongeveer 1010 (meten is weten) overhevelen naar het lagervat waarin de gist bezinkt naar de bodem. Hierin kan je eventueel koudhoppen voor extra hoparoma.
- Nogmaals overhelen zonder de gist, met droesemkapje naar de bottelemmer waarin je de opgekookte suikeroplossing kan mengen door zachtjes te roeren om een homogeen mengsel van de bottelsuiker 6 7 g/L verkrijgen.
- Nu kan je bottelen.     
- Na de hergisting in de flessen bij 20 25C. nog een tijdje koel en donker rijpen en dan proost!

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #3 Gepost op: 10-12-2019 08:17 u »
Iers mos is om de eiwitten te laten uitvlokken aan het einde van het koken. De Iers mos moet je dus de laatste 10 minuten van het koken in de kookketel erbij doen.

Overhevelen na de hoofdgisting kan, maar geeft meer stappen en meer kans op besmettingen en ongewenst contact met zuurstof uit de lucht. Ik zou als ik jou was bij je eerste brouwsel niet overhevelen.

Bottelen doe je als het helemaal is uitgegist. (waterslot staat dan stil, maar moet wel lekvrij in het vat zitten dan, anders trek je verkeerde conclusies) Dan nog 1 a 2 weken wachten om de gist te laten bezinken en dan bottelen.

Offline PrinsPils89

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 03-01-2020 22:28 u »
Hallo,

Allereerst bedankt voor jullie reacties! De eerste brouwdag heeft iets langer op zich laten wachten, maar afgelopen zondag is dan eindelijk het eerste bier gebrouwen! Het bier staat inmiddels actief te vergisten in een afgesloten koelkast waarin de temperatuur constant wordt gehouden.

Nu wachten op het bottelen! Ik ben niet van plan om dit eerste bier over te hevelen, dus bottelen als er geen activiteit meer in het waterslot te zien is en de SG over enkele dagen constant is?

Wel heb ik een vraag omtrent het reinigen van de flessen.. Ik lees op het forum dat de meningen nogal uiteenlopen. Ik heb 3 dozen nieuwe Steinie flessen staan. Wat is in dit specifieke geval aan te raden, enkel omspoelen of volledig reinigen met evt. een middel? Ik hoor het graag!

Online bierfan

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 04-01-2020 02:16 u »
Nieuwe flessen alleen afspoelen zodat het stof er af is.

Tags: