Klarstein vergistingsvat

Gestart door ruud1, 09-12-2019 21:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ruud1

Hi mensen
 ik heb op 28-11 een Klarstein vergistingsvat besteld bij .....   in .....
Nu wil ik de onderdelen die nog gemonteerd moesten worden gaan monteren en ik wil de temperatuurmeter op het vat vastschroeven met de hand!!
Nu breekt het voelerhuis gewoon van de achterkant van de meter af en kan hem dus niet meer monteren.
Het is een erg dun metaal op de meter en zo gauw er een beetje kracht opkomt (niet veel) breekt ie af
Ik heb daarnet al een mail naar ze gestuurd met het probleem.
ik heb ze ook gevraagd voor een nieuwe meter en als het kan een die van een goede kwaliteit is, dat mag toch wel voor 260 euro...
Nu is mijn vraag: zijn er meer mensen met dit probleem?
Ik zou graag een foto uploaden maar hij snapt niks van jpeg en of ligt te zeuren dat de foto te groot is...
groeten
ruud

Hay

Nee dat probleem niet gehad en ja is heel dun metaal en daar moet je met gevoel mee omgaan.
Verder heb ik hele goeie ervaringen met klarstein ook van verhalen van anderen.
Dus ga er van uit dat ze het goed oplossen.
En het had je dan ook gesierd als je eerst het antwoord afgewacht had ipv het hier meteen te plaatsen.

ruud1

Citaat van: Hay op 09-12-2019  21:54 uNee dat probleem niet gehad en ja is heel dun metaal en daar moet je met gevoel mee omgaan.
Verder heb ik hele goeie ervaringen met klarstein ook van verhalen van anderen.
Dus ga er van uit dat ze het goed oplossen.
En het had je dan ook gesierd als je eerst het antwoord afgewacht had ipv het hier meteen te plaatsen.

Ik leg mijn probleem uit zodat men weet waar het over gaat en vraag alleen maar of er meer mensen zijn die dit meegemaakt hebben.
Niet meer en niet minder gewoon een vraag... Sorry hoor

NaahedetleJ

Nee geen last van. Ik heb hetzelfde vat.

Daarnaast ben ik net als Hay erg tevreden over de customerservice van Klarstein dus ik ga er van uit dat ze dit voor je oplossen (nee is niet de vraag, maar wel een geruststelling:))

Groet

Jelte

DavyDK

Hallo jongens, ik zie dat jullie een Klarstein vat hebben. Nu komt Brew Monk ook met zo een vat. Lijkt me juist hetzelfde. Zijn jullie tevreden van de stevigheid? (Buiten het afbreken van die meter natuurlijk)

Grts

middelaersch

Citaat van: DavyDK op 15-12-2019  19:50 uHallo jongens, ik zie dat jullie een Klarstein vat hebben. Nu komt Brew Monk ook met zo een vat. Lijkt me juist hetzelfde. Zijn jullie tevreden van de stevigheid? (Buiten het afbreken van die meter natuurlijk)

Grts

Hier wat ervaringen van unzere Nachbarn im Osten:

https://hobbybrauer.de/forum/viewtopic.php?t=22445

ruud1

ik wil nog even een tussentijdse update doen mbt die afgebroken meter.
ik had ze gemaild en ze verzochten me het kapotte onderdeel te retourneren, keurig een sticker erbij voor ups, dus geen transportkosten voor me.
Nu even afwachten hoe het verder gaat, maar ik vermoed dat het goed gaat komen.
groeten
ruud

DavyDK

Citaat van: middelaersch op 15-12-2019  20:48 uHier wat ervaringen van unzere Nachbarn im Osten:

https://hobbybrauer.de/forum/viewtopic.php?t=22445

Ik kan spijtig genoeg geen Duits 😁

middelaersch

Citaat van: DavyDK op 16-12-2019  21:00 uIk kan spijtig genoeg geen Duits 😁

Google translate is je vriend!

Hay

Heb nu een paar keer met dit vat vergist en de gist aflaten valt me een beetje tegen.
Mijn laatste brouwsel was een pannepot en daar heb ik de t-58 voor gebruikt.
Na de hoofdgisting gist afgelaten maar kwam maar heel weinig uit.
Na 2 weken temperatuur verlaagd en weer een paar keer gist afgelaten maar kwam bijna niks.
Gisteren dit bier overgeheveld naar een mandfles.
En toen bleek alle gist onderin aan de schuine kanten te zitten.
Voor het overhevelen ook nog gist afgelaten.

DavyDK

Misschien sneller aflaten? In meerdere kleinere keren.

Je kan er spijtig genoeg niet doorkijken.

DavyDK

Citaat van: Hay op 04-01-2020  08:49 uHeb nu een paar keer met dit vat vergist en de gist aflaten valt me een beetje tegen.
Mijn laatste brouwsel was een pannepot en daar heb ik de t-58 voor gebruikt.
Na de hoofdgisting gist afgelaten maar kwam maar heel weinig uit.
Na 2 weken temperatuur verlaagd en weer een paar keer gist afgelaten maar kwam bijna niks.
Gisteren dit bier overgeheveld naar een mandfles.
En toen bleek alle gist onderin aan de schuine kanten te zitten.
Voor het overhevelen ook nog gist afgelaten.

Zijn er nog mensen met dit probleem? Want zou graag weten of ik deze of een SS moet kopen. Maar ja. De prijs... Of zou je hetzelfde kunnen voor hebben dat de gist achter blijft.

Brouwerij de Gijsbrecht

Twee weken geleden hebben we een Klarstein conisch vergistingsvat in gebruik genomen. Na hoofdvergisting (weekje) via de onderste aftapkraan het nodige weg laten lopen. Na een weekje lageren, eergisteren de boel overgeheveld naar een ander vat voor het bottelen. Dit is via het bovenste (kleinere) kraantje gedaan. Duurt wel even, maar dit ging prima. En alles dat onderin het conische gedeelte bleef zitten zag er toch te smerig uit om nog in een fles te doen.

We hadden er net voor de kerst twee besteld, waarvan eentje niet compleet (tempmeter ontbrak). Hiervoor is via een mailtje aan de klantenservice binnen een werkdag een RMA aangemaakt (met shipment via UPS). Ik wacht nu op verdere verwerking van deze retour en natuurlijk op de aflevering van een nieuw exemplaar.

Eerste indruk van dit vat: degelijk ding, geen issues met montage van meter of kraantjes gehad. Veel makkelijker met schoonmaken dan de vergistingsflessen en 100% verbetering ten opzichte van de emmers die we voorheen ook gebruikten voor vergisting.

Bij Brouwland staat een Brewmonk uitvoering van dit vat, deze is m.u.v. het logo exact gelijk aan het gene wij nu in de brouwschuur hebben staan. Helaas was die op het moment dat we in deze winkel waren (nog) niet leverbaar, ging nog wel even duren. Eind 2019 was een kerstkadootje nog wel even hard nodig, dus vandaar de bestelling bij Klarstein.

DavyDK

Citaat van: Brouwerij de Gijsbrecht op 07-01-2020  13:42 uTwee weken geleden hebben we een Klarstein conisch vergistingsvat in gebruik genomen. Na hoofdvergisting (weekje) via de onderste aftapkraan het nodige weg laten lopen. Na een weekje lageren, eergisteren de boel overgeheveld naar een ander vat voor het bottelen. Dit is via het bovenste (kleinere) kraantje gedaan. Duurt wel even, maar dit ging prima. En alles dat onderin het conische gedeelte bleef zitten zag er toch te smerig uit om nog in een fles te doen.

We hadden er net voor de kerst twee besteld, waarvan eentje niet compleet (tempmeter ontbrak). Hiervoor is via een mailtje aan de klantenservice binnen een werkdag een RMA aangemaakt (met shipment via UPS). Ik wacht nu op verdere verwerking van deze retour en natuurlijk op de aflevering van een nieuw exemplaar.

Eerste indruk van dit vat : degelijk ding, geen issues met montage van meter of kraantjes gehad. Veel makkelijker met schoonmaken dan de vergistingsflessen en 100% verbetering ten opzichte van de emmers die we voorheen ook gebruikten voor vergisting.

Bij Brouwland staat een Brewmonk uitvoering van dit vat, deze is m.u.v. het logo exact gelijk aan het gene wij nu in de brouwschuur hebben staan. Helaas was die op het moment dat we in deze winkel waren (nog) niet leverbaar, ging nog wel even duren. Eind 2019 was een kerstkadootje nog wel even hard nodig, dus vandaar de bestelling bij Klarstein.

Bleef er nog veel gist aan de wanden plakken? Dus de gist liet zich goed aflaten eigenlijk.

Ik heb zo een plastieken cct. En daarmee liet ik makkelijk de gist af in onderste kraan. En nadien bottelen ging ook makkelijk via daar. Geen gistafzetting te zien. Dus vroeg me af hoe het met de klarstein/brew monk cct gistvat goed zou werken.

Een aanrader?

Brouwerij de Gijsbrecht

Het restant onderin de tank liep initieel niet weg door de onderste kraan, dikke smurrie.
Moest toch schoon gemaakt, dus flinke waterstraal er doorheen.
Ik ben er erg blij mee. Ziet er ook mooi uit zo'n rvs tankje.



DavyDK

Toen je de kraan goed openzette ging het er wel goed uit ? Dat had ik met mijn plastiek vat ook. Even op tikken hielp ook. Maar ik vond het beter als je tijdig een beetje bij beetje aflaat. En niet alle smurrie bijeen laat komen. Iemand nog ervaring mee ?

Vlisbier

Heb zelf de Grainfather.
Om de 2 A 3 dagen aflaten en dit werkt perfect.

Erwinaalders

Hoi mensen,

Ik heb ook de Klarstein fermenter in gebruik, nu 2x gebruikt en zeer tevreden!
Nu wil ik een thermowell aanbrengen om via de sonde van de Inkbird de temperatuur te controleren. Ik kom niet echt een pasklare thermowell tegen voor dit vat.
Ik zie wel een 100mm 304 weldless thermowell van SS brewtech maar die praten over een gat van 17mm. Het gat van de Klarstein is volgens mij slechts 11 mm.

Iemand een pasklare oplossing voor me? Kom er na wat speuren niet helemaal uit.

Alvast bedankt!

Groet, Erwin

stiaanke

Citaat van: Erwinaalders op 11-03-2020  21:11 uHoi mensen,

Ik heb ook de Klarstein fermenter in gebruik, nu 2x gebruikt en zeer tevreden!
Nu wil ik een thermowell aanbrengen om via de sonde van de Inkbird de temperatuur te controleren. Ik kom niet echt een pasklare thermowell tegen voor dit vat.
Ik zie wel een 100mm 304 weldless thermowell van SS brewtech maar die praten over een gat van 17mm. Het gat van de Klarstein is volgens mij slechts 11 mm.

Iemand een pasklare oplossing voor me? Kom er na wat speuren niet helemaal uit.

Alvast bedankt!


Groet, Erwin

Gat groter maken  ;)

middelaersch

Citaat van: Erwinaalders op 11-03-2020  21:11 uHoi mensen,

Ik heb ook de Klarstein fermenter in gebruik, nu 2x gebruikt en zeer tevreden!
Nu wil ik een thermowell aanbrengen om via de sonde van de Inkbird de temperatuur te controleren. Ik kom niet echt een pasklare thermowell tegen voor dit vat.
Ik zie wel een 100mm 304 weldless thermowell van SS brewtech maar die praten over een gat van 17mm. Het gat van de Klarstein is volgens mij slechts 11 mm.

Iemand een pasklare oplossing voor me? Kom er na wat speuren niet helemaal uit.

Alvast bedankt!

Groet, Erwin

Ik denk dat je de sensor vd Inkbird beter met wat isolatiemateriaal tegen het vat kunt plakken. Dat leidt tot een stabielere regeling blijkt uit een proef.
Ik heb een vergelijkbaar vat van ss brewtech. Daarbij heb bewust voor de versie zonder thermowell gekozen. Niet omdat die goedkoper is, maar omdat zo'n thermowell in mijn ogen meer na- dan voordelen heeft.

Zie dit draadje voor meer informatie over genoemde proef: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=39693.50

lier

Ik heb thermowells in mijn vaten, maar gebruik ze nooit meer het leidt tot een heel onregelmatig temperatuur verloop in je vat. Gewoon de sensor achter een sponsje tegen je vat aanduwen met een spanbandje of zo.

beermenke

Citaat van: lier op 15-03-2020  12:50 uIk heb thermowells in mijn vaten, maar gebruik ze nooit meer het leidt tot een heel onregelmatig temperatuur verloop in je vat. Gewoon de sensor achter een sponsje tegen je vat aanduwen met een spanbandje of zo.
Hoezo onregelmatig? Je meet dus toch de temperatuur van je vloeistof? Omgevingstemperatuur lijkt me dan nagenoeg hetzelfde.
Ik heb een verwarmingslint om t vat en meet in de vloeistof. Deze meting stuurt mijn verwarmingselement aan. Nooit meer afwijking dan 1/2 graad dus ik begrijp het niet helemaal.

André de Laat

Ik heb een Brerwtech Brewbucket aangeschaft mét een thermowell. Een Brewmaster edition dus. Het lijkt me toch logisch dat het meten ¨in¨ je vat effectiever is dan aan de buitenkant van je vat?

middelaersch

Citaat van: André de Laat op 15-03-2020  19:41 uIk heb een Brerwtech Brewbucket aangeschaft mét een thermowell. Een Brewmaster edition dus. Het lijkt me toch logisch dat het meten ¨in¨ je vat effectiever is dan aan de buitenkant van je vat?

In een meet en regelsysteem heb je een factor demping nodig om te voorkomen dat de boel gaat 'resoneren'.

Het blijkt dat dit beter werkt wanneer de temperatuur van de omgevingslucht invloed heeft op de gemeten waarde.
Anders blijft het systeem vol door stoken totdat de gewenste waarde is bereikt, en stopt dan. Maar de temperatuur schiet dan door (overshoot). Wanneer je de sensor met een spons of wat ander isolatiemateriaal tegen het vat plakt, speelt dit probleem veel minder. Het systeem regelt dan veel rustiger naar de ingestelde temperatuur toe.
In het draadje waar ik in mijn vorige post naar verwees, blijkt dit ook uit een proef die Jacques een poos terug heeft gedaan.

beermenke

Citaat van: middelaersch op 15-03-2020  21:15 uIn een meet en regelsysteem heb je een factor demping nodig om te voorkomen dat de boel gaat 'resoneren'.

Het blijkt dat dit beter werkt wanneer de temperatuur van de omgevingslucht invloed heeft op de gemeten waarde.
Anders blijft het systeem vol door stoken totdat de gewenste waarde is bereikt, en stopt dan. Maar de temperatuur schiet dan door (overshoot). Wanneer je de sensor met een spons of wat ander isolatiemateriaal tegen het vat plakt, speelt dit probleem veel minder. Het systeem regelt dan veel rustiger naar de ingestelde temperatuur toe.
In het draadje waar ik in mijn vorige post naar verwees, blijkt dit ook uit een proef die Jacques een poos terug heeft gedaan.

Nou dan wil ik eigenwijs zijn en begrijp dat dit optreedt bij een ketel met dikke bodem en elektrisch verwarmen die overshoot
Maar in mijn 20 liter gistvat met 30 Watt verwarmingslint krijg ik toch nooit overshoot
Hooguit 1/2 graadje.
Als ik tegen het plastic vat meet dan heb ik gegarandeerd meer afwijking.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.