Recept IPA

Gestart door Erwinaalders, 09-12-2019 19:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erwinaalders

Goedenavond medebrouwers,

Aanstaande zaterdag is het weer brouwdag. Ik ben van plan onderstaand recept te brouwen.
Ik wil voor het eerst hop toevoegen tijdens de whirlpool.
Na het terug koelen naar 70 graden wil ik de hieronder genoemde hop gift 20 minuten laten draaien.
Ik brouw met een Easybrew 30 en heb een whirlpool arm en hopspider.
Even het praktische gedeelte, ik hang de koeler, de whirlpool arm én de hopspider er natuurlijk alvast in, maar zal vanaf het koelen de hopspider moeten legen en de nieuwe hop toevoegen, of laat ik de bitter en aroma 10 min. stap gift er gewoon in?

Verdere tips en tricks van harte welkom!

Groet, Erwin

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk5
Naam receptIPA
Brouwdatum14-12-2019
BierstijlAmerikaanse IPA
Volume20,0 l
Begin SG1,065 SG
Berekende kleur (Morey)21 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)51 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
22,20 lWater uit Zutphen
7,56 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,50 kgSwaen AleDe Swaen7 EBC86,9 %
0,33 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC5,2 %
0,30 kgCara-hellWeyermann25 EBC4,7 %
0,20 kgCaramunich IIWeyermann120 EBC3,2 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eiwitrust53,0 °C1 min.20 min.3,5 l/kg
Beta-amylase63,0 °C20 min.30 min.3,5 l/kg
Alfa-amylase72,0 °C15 min.30 min.3,5 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
18,0 gSummitbellen17,0%60 min.33,2 IBU
20,0 gSimcoepellets12,9%10 min.11,2 IBU
20,0 gAmarillopellets8,9%10 min.7,0 IBU
15,0 gSimcoepellets12,9%whirlpool0,0 IBU
15,0 gAmarillopellets8,9%whirlpool0,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
0,10 gIers mosklaringsmiddelkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafale American (US-05)bovengist


Rinus

Citaat van: Erwinaalders op 09-12-2019  19:47 uGoedenavond medebrouwers,
Even het praktische gedeelte, ik hang de koeler, de whirlpool arm én de hopspider er natuurlijk alvast in, maar zal vanaf het koelen de hopspider moeten legen en de nieuwe hop toevoegen, of laat ik de bitter en aroma 10 min. stap gift er gewoon in?
Ik zat daar laatst ook mee bij het gebruik van pellets, met bloemen gebruik ik geen spider en dat gaat gewoon prima.
Pellets stort ik liever niet los omdat dat teveel prut geeft, dus in de spider gedaan, maar ik ervaar dan dat de spider verstopt geraakt waardoor ik de afgifte van de laatste hopgift niet helemaal optimaal veronderstel.
Ik heb het uiteindelijk maar voor lief genomen en wel de spider er af en toe uitgehaald, laten leeg lopen en weer terug gedaan. Maar het laten leeg lopen ging erg moeizaam (omdat het gaas van de spider verstopt raakt).
Het enige wat ik nog kan bedenken is geen spider gebruiken en hopen op een goede filtering...
Maar ik ben ook benieuwd naar andere ervaringen en of tips...

Mark0411

Citaat van: Rinus op 09-12-2019  19:57 uIk zat daar laatst ook mee bij het gebruik van pellets, met bloemen gebruik ik geen spider en dat gaat gewoon prima.
Pellets stort ik liever niet los omdat dat teveel prut geeft, dus in de spider gedaan, maar ik ervaar dan dat de spider verstopt geraakt waardoor ik de afgifte van de laatste hopgift niet helemaal optimaal veronderstel.
Ik heb het uiteindelijk maar voor lief genomen en wel de spider er af en toe uitgehaald, laten leeg lopen en weer terug gedaan. Maar het laten leeg lopen ging erg moeizaam (omdat het gaas van de spider verstopt raakt).
Het enige wat ik nog kan bedenken is geen spider gebruiken en hopen op een goede filtering...
Maar ik ben ook benieuwd naar andere ervaringen en of tips...
Ik heb zelf geen spider en weet niet hoe groot die dingen zijn en of ze in de weg zitten bij het brouwen.
Maar is een extra spider mogelijk een optie? Kan je de lasten verdelen.

lier

Hopzakje gebruiken en met een stukje keukentouw ergens aanbinden.
Tijdens het leegpompen hang je ze boven je ketel en kunnen ze mooi uitlekken.

Ik heb een hopspider, maar gebruik hem bijna nooit meer, losse hopzakjes vind ik praktischer

Jacques

Citaat van: lier op 09-12-2019  20:40 uHopzakje gebruiken en met een stukje keukentouw ergens aanbinden.
Tijdens het leegpompen hang je ze boven je ketel en kunnen ze mooi uitlekken.

Ik heb een hopspider, maar gebruik hem bijna nooit meer, losse hopzakjes vind ik praktischer

Voor mij geen losse hopzakjes meer. Zeker niet bij hoppellets. De zakjes laten te veel hopgruis door.
Vaak voeg ik op meerdere momenten hop toe. Simpel in de hopspider laten zakken volstaat.

De hopspider laat ik uitlekken boven mijn ketel tijdens het koelen.

EBC

Hopspider, hopzakje?

Nee, dat levert niks. Enkel schuim en prut en subcirculatie in dat ding.

Hop hoort in je wort thuis, het moet koken, overal. Niet in een circulatievrije zone.
Het is net Andre Hazes junior. Leef!, alsof het je laatste dag is. Maar dan voor de hop.
Hobbybrouwers weten er toch steeds een rommeltje van te maken. Denk toch na! Neuzelen over details en het grotere plaatje niet meer zien.

Hopspider ... gevangen in het net. Zonde van de hop.

Al die extreme moeite voor de pH en zuurstof en autolyse en wateraanpassing en vloeibare gist en zo meer achter de komma, en dan de hop basaal minachten. Poundfoolish en pennywise. Waar is het gevoel, waar is het ambacht? Brr.  :weetniet:

Maak een eenvoudig filter en dat houdt al je hopeiwitten en andere rommel tegen.

Haagse Wouter

Met ongeveer welk percentage verminder je de extractie door gebruik te maken van een hopspider of hopzakjes tegenover los in de ketel? Een ruwe schatting?

hobbyman

Citaat van: EBC op 11-12-2019  01:03 uHopspider, hopzakje?

Maak een eenvoudig filter en dat houdt al je hop eiwitten en andere rommel tegen.

Hoe ziet een goed werkend filter eruit wat de hop prut van pellets ed. tegenhoud?

EBC

Citaat van: hobbyman op 11-12-2019  07:33 uHoe ziet een goed werkend filter eruit wat de hop prut van pellets ed. tegenhoud?

Een stuk rvs gaas voor de kraan, een dot rvs staalwol om een hevelfilterpijp, eigenlijk houdt alles hop en eiwit tegen.

Hoppenbrouwers

Citaat van: EBC op 11-12-2019  16:31 uEen stuk rvs gaas voor de kraan, een dot rvs staalwol om een hevelfilterpijp, eigenlijk houdt alles hop en eiwit tegen.
Heeft bij mij steevast voor filterproblemen gezorgd. Voor mij dus alleen bloemen. (qua smaak vergeleken met pellets maakt het toch weinig uit) En anders pellets in een hopzakje en dan door de ketel heen laten dansen.

Als antwoord op het recept van TS. Ik zou zeker koudhoppen en verdriedubbel je whirlpoolhop. Om de extra IBU's te vermijden zou ik voor de toevoeging van whirlpoolhop eerst wat ijsklonten in je wort doen zodat die rond de 80°C uit komt. Heb je dat probleem ook weer ondervangen.

lier

Citaat van: Jacques op 10-12-2019  23:18 uVoor mij geen losse hopzakjes meer. Zeker niet bij hoppellets. De zakjes laten te veel hopgruis door.
Vaak voeg ik op meerdere momenten hop toe. Simpel in de hopspider laten zakken volstaat.

De hopspider laat ik uitlekken boven mijn ketel tijdens het koelen.

Ieder zijn ding.

middelaersch

Citaat van: Jacques op 10-12-2019  23:18 uVoor mij geen losse hopzakjes meer. Zeker niet bij hoppellets. De zakjes laten te veel hopgruis door.
Vaak voeg ik op meerdere momenten hop toe. Simpel in de hopspider laten zakken volstaat.

De hopspider laat ik uitlekken boven mijn ketel tijdens het koelen.

Citaat van: EBC op 11-12-2019  01:03 uHopspider, hopzakje?

Nee, dat levert niks. Enkel schuim en prut en subcirculatie in dat ding.

Hop hoort in je wort thuis, het moet koken, overal. Niet in een circulatievrije zone.
Het is net Andre Hazes junior. Leef!, alsof het je laatste dag is. Maar dan voor de hop.
Hobbybrouwers weten er toch steeds een rommeltje van te maken. Denk toch na! Neuzelen over details en het grotere plaatje niet meer zien.

Hopspider ... gevangen in het net. Zonde van de hop.

Al die extreme moeite voor de pH en zuurstof en autolyse en wateraanpassing en vloeibare gist en zo meer achter de komma, en dan de hop basaal minachten. Poundfoolish en pennywise. Waar is het gevoel, waar is het ambacht? Brr.  :weetniet:

Maak een eenvoudig filter en dat houdt al je hop eiwitten en andere rommel tegen.
Ik zit ook over een hopspider na te denken (sorry EBC, ben ongehoorzaam....  :biersmile: )

Nu zie ik verschillende hopspiders staan, eentje met een fijnheid van 800 micron (bijna een millimeter) en eentje met een fijnheid van 300 micron (0.3 millimeter). Dat is nogal een verschil.
Wat is wijsheid? Ik neig naar de 'grove' van 800 micron, omdat ik denk dat je daarmee het effect dat EBC beschrijft minder hebt als met een veel fijnere. Maar dan vraag ik me af of je met die grove niet alsnog allerlei 'toei' in je wort krijgt?

Hoe zijn de ervaringen hiermee, wat voldoet in de praktijk beter?


Haagse Wouter

Citaat van: middelaersch op 11-12-2019  20:30 uIk zit ook over een hopspider na te denken (sorry EBC, ben ongehoorzaam....  :biersmile: )

Nu zie ik verschillende hopspiders staan, eentje met een fijnheid van 800 micron (bijna een millimeter) en eentje met een fijnheid van 300 micron (0.3 millimeter). Dat is nogal een verschil.
Wat is wijsheid? Ik neig naar de 'grove' van 800 micron, omdat ik denk dat je daarmee het effect dat EBC beschrijft minder hebt als met een veel fijnere. Maar dan vraag ik me af of je met die grove niet alsnog allerlei 'toei' in je wort krijgt?

Hoe zijn de ervaringen hiermee, wat voldoet in de praktijk beter?

Mijn gevoel zegt zo fijn mogelijk met zo´n groot mogelijke inhoud.

Jacques

Citaat van: EBC op 11-12-2019  01:03 uHopspider, hopzakje?

Nee, dat levert niks. Enkel schuim en prut en subcirculatie in dat ding.

Hop hoort in je wort thuis, het moet koken, overal. Niet in een circulatievrije zone.
Het is net Andre Hazes junior. Leef!, alsof het je laatste dag is. Maar dan voor de hop.
Hobbybrouwers weten er toch steeds een rommeltje van te maken. Denk toch na! Neuzelen over details en het grotere plaatje niet meer zien.

Hopspider ... gevangen in het net. Zonde van de hop.

Al die extreme moeite voor de pH en zuurstof en autolyse en wateraanpassing en vloeibare gist en zo meer achter de komma, en dan de hop basaal minachten. Poundfoolish en pennywise. Waar is het gevoel, waar is het ambacht? Brr.  :weetniet:

Maak een eenvoudig filter en dat houdt al je hopeiwitten en andere rommel tegen.

Ik heb een nylonzak met een maaswijdte van 100 micron als hopspider. Hierdoor heb je geen last van hopgruis bij gebruik van pellets. Met het gebruik van pellets is overigens niets mis.
Deze hopspider gebruik ik al een paar jaar. Diverse zeer hoppige bieren mee gebrouwen. De zak is niet dicht en de kookbeweging doet de rest.

Ik brouw met een Braumeister en als bij een dergelijke automaat geen hopzakjes of hopspider gebruikt slaat de pomp vast. Het maken van een filter voor de ingang van de pomp is geen optie. Dankzij de hopspider is dat ook niet nodig. Een mogelijk iets minder rendement van de hop neem ik voor lief. Het voordeel van de hopspider weegt voor mij zwaarder dan het ambachtelijke gevoel dat je krijgt als je hopbloemen voorbij ziet komen tijdens het koken.

GekkeGwuido

Citaat van: middelaersch op 11-12-2019  20:30 uIk zit ook over een hopspider na te denken (sorry EBC, ben ongehoorzaam....  :biersmile: )

Nu zie ik verschillende hopspiders staan, eentje met een fijnheid van 800 micron (bijna een millimeter) en eentje met een fijnheid van 300 micron (0.3 millimeter). Dat is nogal een verschil.
Wat is wijsheid? Ik neig naar de 'grove' van 800 micron, omdat ik denk dat je daarmee het effect dat EBC beschrijft minder hebt als met een veel fijnere. Maar dan vraag ik me af of je met die grove niet alsnog allerlei 'toei' in je wort krijgt?

Hoe zijn de ervaringen hiermee, wat voldoet in de praktijk beter?
Ik heb er eentje van 200 micron en zeer tevreden van.
Ben verre van ervaringsdeskundige om het verschil te merken tussen hopakjes, hopspider of losse pellets in de ketel...
Deze werkt voor mij prima en houdt nagenoeg heel de pellet trub uit de ketel.
Bij een voldoende rollende kook zie ik voor mijn gevoel ook voldoende circulatie op...

middelaersch

Ik heb er eentje besteld, 200 micron.

Bedankt voor de reacties / adviezen!

Erwinaalders

Citaat van: Hoppenbrouwers op 11-12-2019  16:44 uHeeft bij mij steevast voor filterproblemen gezorgd. Voor mij dus alleen bloemen. (qua smaak vergeleken met pellets maakt het toch weinig uit) En anders pellets in een hopzakje en dan door de ketel heen laten dansen.

Als antwoord op het recept van TS. Ik zou zeker koudhoppen en verdriedubbel je whirlpoolhop. Om de extra IBU's te vermijden zou ik voor de toevoeging van whirlpoolhop eerst wat ijsklonten in je wort doen zodat die rond de 80°C uit komt. Heb je dat probleem ook weer ondervangen.

Hoi Hoppenbrouwers,

Dank voor je reactie! Ik hang mijn spiraalkoeler tijdens het koken al in de ketel zodat ik terug kan koelen tot 80 graden en hem ook direct ontsmet heb.
Ik was van plan om terug te koelen tot 70-75 graden om de extra IBU´s te vermijden en dan de ketel weer in te stellen op deze temperatuur en 20-25 minuten te whirlpoolen.

Het wordt een beetje een gepuzzel dat whirlpoolen, met een koeler en hopspider er al in hangend in combinatie met mijn whirlpool arm.
Ik denk dat ik moet gaan uitvinden wat voor mij het prettigst werkt.

Je tips voor wat betreft het verhogen van de hopgift tijdens het whirlen en koudhop neem ik mee!

Morgen brouw dag en voor het eerst mijn Klarstein fermenter in gebruik nemen!

Groetjes Erwin

Erwinaalders

Dit moet hem worden voor morgen:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk5
Naam receptIPA
Brouwdatum14-12-2019
BierstijlAmerikaanse IPA
Volume20,0 l
Begin SG1,065 SG
Berekende kleur (Morey)21 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)50 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
22,20 lWater uit Zutphen
7,56 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,50 kgSwaen AleDe Swaen7 EBC86,9 %
0,33 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC5,2 %
0,30 kgCara-hellWeyermann25 EBC4,7 %
0,20 kgCaramunich IIWeyermann120 EBC3,2 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eiwitrust53,0 °C1 min.20 min.3,5 l/kg
Beta-amylase63,0 °C20 min.30 min.3,5 l/kg
Alfa-amylase72,0 °C15 min.30 min.3,5 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
18,0 gSummitbellen17,0%60 min.33,2 IBU
20,0 gSimcoebellen12,9%10 min.10,2 IBU
20,0 gAmarillobellen8,9%10 min.7,0 IBU
40,0 gSimcoebellen12,9%whirlpool0,0 IBU
40,0 gAmarillobellen8,9%whirlpool0,0 IBU
30,0 gSimcoebellen12,9%koudhop0,0 IBU
30,0 gAmarillobellen8,9%koudhop0,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
0,10 gIers mosklaringsmiddelkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafale American (US-05)bovengist

:proost: :proost:


EBC

Ik was gisteren bij The Swaen ...

Het schijnt dat de verstijfselingstemperatuur van gerst elk jaar hoger wordt. 2019 met Franse gerst al 67 °C.

Dus inmaischen bij 65 °C is tegenwoordig slim. En eigenlijk te laag, maar ja, anders werkt beta niet meer.

Waarom doe je 53 °C voor een IPA? Lees je de literatuur niet of wat?

seed7

Citaat van: EBC op 13-12-2019  23:57 uHet schijnt dat de verstijfselingstemperatuur van gerst elk jaar hoger wordt. 2019 met Franse gerst al 67 °C.

Dat gaat dan rap: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,32959.msg501612.html#msg501612

Had het er een paar weken geleden over met de opperbrouwer van Grolsch. Die moest wel een beetje gniffelen, zij brouwen decoctie en hebben er dus geen/minder last van.

Ingo

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.