Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gezocht: Wunderbar cooler CO2  (gelezen 909 keer)

Offline Zj0rsDeEerste

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
  • Contra Torrentem
Gezocht: Wunderbar cooler CO2
« Gepost op: 08-12-2019 07:49 u »
Goedemorgen,

Geďnspireerd door een paar draadjes hier wil ik een Wunderbar gaan ombouwen zodat er Chinese vaatjes of een kleine Cornelius keg in kan. Heeft iemand misschien nog een wunderbar cooler staan? Liefst met de CO2 aansluiting.

Groet,

Sjors

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Gerald

• Senior lid
  • Land: nl
  • without faillure there is no succes.
    • praktijk manitou
Re: Gezocht: Wunderbar cooler CO2
« Reactie #1 Gepost op: 08-12-2019 09:58 u »

Offline TimW

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 08-12-2019 11:57 u »
Zou het met dit type proberen. Hier passen de kleine cornelius kegs mooi in. Wel de bovenkant eraf halen en een andere kraan erop zetten.

http://link.marktplaats.nl/m1462887324?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Offline Zj0rsDeEerste

• Boven 10 berichten
  • *
  • Contra Torrentem
« Reactie #3 Gepost op: 08-12-2019 14:58 u »
Zo een? ;)

http://link.marktplaats.nl/m1485131262

Hoi Gerald, Nee, zover ik kan zien is dat geen Wunderbar. Over de Wunderbar is al best het een en ander geschreven vandaar dat ik specifiek op zoek ben naar de Wunderbar.

Offline Zj0rsDeEerste

• Boven 10 berichten
  • *
  • Contra Torrentem
« Reactie #4 Gepost op: 08-12-2019 14:59 u »
Zou het met dit type proberen. Hier passen de kleine cornelius kegs mooi in. Wel de bovenkant eraf halen en een andere kraan erop zetten.

http://link.marktplaats.nl/m1462887324?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Hoi Tim, zo een bedoel ik inderdaad. Bij de aangeboden Wunderbars op Marktplaats zit enkel de lucht aansluiting en niet de CO2 aansluiting.

Offline TimW

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #5 Gepost op: 08-12-2019 16:20 u »
Bij de aangeboden Wunderbars op Marktplaats zit enkel de lucht aansluiting en niet de CO2 aansluiting.

Waarvoor de CO2 aansluiting? Als je de keg erin zet zijn de aansluitingen aan de bovenzijde vrij. De deksel moet er toch af.

Offline Chipmunk03

• Junior lid
  • **
  • Today is a gift. That's why we call it "Present".
« Reactie #6 Gepost op: 08-12-2019 22:42 u »
Beste Zj0rsDeEerste,

ik heb het type Wunderbar dat jij beschrijft. Het is een 'Wunderbar Cooler' type ME-WBT. Het heeft een aparte aansluiting om een CO2 fles aan te sluiten. Misschien helpt dat bij je queeste. Kijk ook op e-bay (Engeland en Duitsland).
Ik was opzoek naar de originele aansluiting voor een CO2 fles op de Wunderbar. Ik ben ze nog wel eens tegen gekomen op een Franse en Engelse hobbybrouw site. Maar ze zijn niet meer te krijgen en ik heb ze nog nooit op marktplaats gezien. Tot ik via dit forum bij zapfanlagendokter.de uit kwam. Die heeft een slangenset voor zowel mijn systeem (ME-WBT) als voor het type dat nu op marktplaats te koop staat.
Een brouwmaat van me heeft er onlangs een op mijn aanraden gekocht (het type dat nu op marktplaats staat). We zijn naar zapfanlagendokter.de in Duitsland gereden en hebben de CO2 aansluitingen voor onze typen thuistaps gekocht voor resp. 9 en 10 euro (voor de ME-WBT die ik heb). De hele set (met slang, sleutel, gasfles van 2kg en de drukregelaar) kostte ons ongeveer € 120,- p.p. CO2 fles vullen kost er € 6,-. En als je toch aan het hobbyen bent, er is hier nog een draadje te vinden van iemand die een CO2 compressor heeft gebouwd en de flessen vult met het afval van het fermentatieproces. Maar dat even terzijde... Ik dwaal af.

We hebben bij thuiskomst een gaatje in de thuistap van die brouwmaat van me geboord, zodat de CO2 slang daar door naar binnen kan en kan worden aangesloten. Dit werkt heel erg goed. Je kan daarna alleen nog CO2 gebruiken, omdat het systeem niet meer lucht dicht is. Maar dat lijkt me geen probleem.
Het type dat ik heb en jij zoekt, komt niet vaak op de markt. Het type dat nu op marktplaats staat, komt het meest voor. Ik zou niet wachten en voor deze gaan als je niet bang bent om te boren. En ook omdat ze niet vaak meer worden aangeboden.

Ik vind de party vaatjes niet prettig om schoon te maken. Ook kan er maar beperkt druk worden opgebouwd, omdat de vaatjes niet heel erg stevig zijn. De vaatjes van Perfect Draft heb ik nooit gebruikt. Maar die lijken nog wel het meest op de Cornelius Mini kegs van 5 liter. Zelf loop ik al een poosje met de gedachte om de 4 of 5 liter Cornelius kegs aan te schaffen. Maar die lijken een stuk groter dan de party vaatjes.
Zijn die net zo groot als die Perfect Draft vaatjes?
Passen die zonder aanpassing in het Wunderbar systeem?
Als ze groter zijn, dan moet de thuistap worden aangepast, want dan sluit de deksel niet meer en koelt het systeem niet goed meer.
Hoe wil je dat gaan aanpakken?
Zijn daar aanpassingen voor te maken?
Ik ben erg benieuwd naar hoe dat moet.

Offline Chipmunk03

• Junior lid
  • **
  • Today is a gift. That's why we call it "Present".

Offline Tambier

• Boven 10 berichten
  • *
  • Is het niet te douwen? Opnieuw brouwen!
« Reactie #8 Gepost op: 09-12-2019 16:17 u »
Ik heb er nog eentje staan zonder CO2 aansluiting.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #9 Gepost op: 09-12-2019 16:31 u »
Je hebt wel een Wunderbar nodig met compressorkoeling, beter niet de peltiervariant.

Offline Zj0rsDeEerste

• Boven 10 berichten
  • *
  • Contra Torrentem
« Reactie #10 Gepost op: 09-12-2019 20:13 u »
Beste Zj0rsDeEerste,

ik heb het type Wunderbar dat jij beschrijft. Het is een 'Wunderbar Cooler' type ME-WBT. Het heeft een aparte aansluiting om een CO2 fles aan te sluiten. Misschien helpt dat bij je queeste. Kijk ook op e-bay (Engeland en Duitsland).
Ik was opzoek naar de originele aansluiting voor een CO2 fles op de Wunderbar. Ik ben ze nog wel eens tegen gekomen op een Franse en Engelse hobbybrouw site. Maar ze zijn niet meer te krijgen en ik heb ze nog nooit op marktplaats gezien. Tot ik via dit forum bij zapfanlagendokter.de uit kwam. Die heeft een slangenset voor zowel mijn systeem (ME-WBT) als voor het type dat nu op marktplaats te koop staat.
Een brouwmaat van me heeft er onlangs een op mijn aanraden gekocht (het type dat nu op marktplaats staat). We zijn naar zapfanlagendokter.de in Duitsland gereden en hebben de CO2 aansluitingen voor onze typen thuistaps gekocht voor resp. 9 en 10 euro (voor de ME-WBT die ik heb). De hele set (met slang, sleutel, gasfles van 2kg en de drukregelaar) kostte ons ongeveer € 120,- p.p. CO2 fles vullen kost er € 6,-. En als je toch aan het hobbyen bent, er is hier nog een draadje te vinden van iemand die een CO2 compressor heeft gebouwd en de flessen vult met het afval van het fermentatieproces. Maar dat even terzijde... Ik dwaal af.

We hebben bij thuiskomst een gaatje in de thuistap van die brouwmaat van me geboord, zodat de CO2 slang daar door naar binnen kan en kan worden aangesloten. Dit werkt heel erg goed. Je kan daarna alleen nog CO2 gebruiken, omdat het systeem niet meer lucht dicht is. Maar dat lijkt me geen probleem.
Het type dat ik heb en jij zoekt, komt niet vaak op de markt. Het type dat nu op marktplaats staat, komt het meest voor. Ik zou niet wachten en voor deze gaan als je niet bang bent om te boren. En ook omdat ze niet vaak meer worden aangeboden.

Ik vind de party vaatjes niet prettig om schoon te maken. Ook kan er maar beperkt druk worden opgebouwd, omdat de vaatjes niet heel erg stevig zijn. De vaatjes van Perfect Draft heb ik nooit gebruikt. Maar die lijken nog wel het meest op de Cornelius Mini kegs van 5 liter. Zelf loop ik al een poosje met de gedachte om de 4 of 5 liter Cornelius kegs aan te schaffen. Maar die lijken een stuk groter dan de party vaatjes.
Zijn die net zo groot als die Perfect Draft vaatjes?
Passen die zonder aanpassing in het Wunderbar systeem?
Als ze groter zijn, dan moet de thuistap worden aangepast, want dan sluit de deksel niet meer en koelt het systeem niet goed meer.
Hoe wil je dat gaan aanpakken?
Zijn daar aanpassingen voor te maken?
Ik ben erg benieuwd naar hoe dat moet.

Ik begreep van een ander draadje op dit forum dat er een smalle soda keg van 219mm breed en 372 mm hoog er precies in paste. Een beetje rondkijkend op Aliexpress leerde me dat er 5 liter vaatjes en 6 liter corny kegs te krijgen zijn die er precies in passen. Dan zou het een kwestie zijn van een doorvoer naar de CO2 maken en de tap aanpassen. Ik kan overigens zo snel nergens de exacte binnenmaten vinden. Daarnaast afhankelijk van of het chinees vaatje of corny keg is komt er nog een aansluiting bovenop.

Offline Zj0rsDeEerste

• Boven 10 berichten
  • *
  • Contra Torrentem
« Reactie #11 Gepost op: 09-12-2019 20:14 u »
Je hebt wel een Wunderbar nodig met compressorkoeling, beter niet de peltiervariant.

Daar was ik inderdaad naar op zoek ja. De " Wunderbar cooler" variant.

Offline Zj0rsDeEerste

• Boven 10 berichten
  • *
  • Contra Torrentem
« Reactie #12 Gepost op: 09-12-2019 20:15 u »
Waarvoor de CO2 aansluiting? Als je de keg erin zet zijn de aansluitingen aan de bovenzijde vrij. De deksel moet er toch af.

Ik wilde kijken of het me zou lukken met kleinere vaatjes (5 liter oid) te werken zodat de deksel erop zou kunnen blijven.

Offline Zj0rsDeEerste

• Boven 10 berichten
  • *
  • Contra Torrentem
« Reactie #13 Gepost op: 09-12-2019 20:19 u »
Ik heb er nog eentje staan zonder CO2 aansluiting.
  Ik stuur je even een PM

Tags: