Vraag over instellen moutmolen

Gestart door Brouwdraakje, 07-12-2019 21:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwdraakje

Dag medebrouwers,

Ik heb een moutmolen van Arsegan, deze: https://www.braumarkt.com/en/arsegan-malt-mill-pro-with-stainless-steel-rollers
Nou beschikt die over beide kanten over een instelmogelijkheid, met 0,25, 0,5 en 1 mm gemarkeerd.
Hoe bereken je nu de schrootafstand? Is het optellen of het gemiddelde nemen?
Ik wist het vanmiddag niet zo goed en heb pas bij het laatste beetje mout gecorrigeerd aan de hand van de test met een pasje.

De handleiding en internet brachten mij niet veel verder.

beermenke

Instellen en uitproberen wat voor jou t meest geschikt is
De mijne staat op net geen 2 bankpasjes
Dwz 2 bankpasjes ertussen en toen aangedraaid. De bankpasje(oude) er hard uit moeten trekken
Ik schroot klam, 15 ml water per kg 5 minuutjes voor schroten en ik schroot met n snelheid van 180 rpm.
Prachtschrootsel
Dus gewoon proberen

brouwerwaldonk

De afstand tussen de rollen wordt bepaald door de draaisnelheid en de doormeter van de rollen.
Hoe dikker de rol, hoe trager de rol moet draaien.  Hoe sneller de rol draait, hoe groter de afstand.
Hier is de tussenafstand 0,9 mm bij een toerental is 60 t/m met een doormeter van 90 mm.

https://myalbum.com/photo/MHhPTSu84sFj/1k0.jpg

Rely

Bij mij staat de afstand voor het schroten altijd op 1,3 mm,
ik stel dit af dmv een voelermaat zoals deze https://www.toolstation.nl/ampro-voelermatenset/p16709?channable=e10897.MTY3MDk&gclid=EAIaIQobChMIgtDdu7-l5gIVWfBRCh3lhwdEEAQYAiABEgIemPD_BwE
en zoals hiervoor al beschreven wordt, even kijken wat voor jou het beste is.
Het is geen wet van meden en perzen.

Succes :brouwen:

EBC

Het gaat niet zozeer om de preciese afstand tussen de rollen te meten, maar om het schrootsel wat er uit komt.

Stel de molen op de middelste stand in.
Draai er wat mout door, en bekijk het schrootsel. Zitten er nog hele onbeschadigde korrels in? Voel ze, breken ze niet open, zijn ze echt nog heel, dan mogen de rollen iets meer naar elkaar toe.
Zitten er helemaal geen hele korrels tussen? Stel de rollen dan wat dichter op elkaar.

En dan probeer je nog eens, en bekijk je het weer. Net zolang totdat alle korrels beschadigd zijn.

Korrels die nog heel zijn doen niet mee. Dat wil je niet. Maar pas op, wanneer het echt hele kleintjes zijn ten opzichte van de rest, laat het dan gaan.

Er is verschil in afstand tussen droog en klam schroten.
Cara, geroosterde, en andere dan gerstemouten, mag je fijner schroten.

Voor een professioneel resultaat stel je bij een aan twee kanten instelbare molen de rollen asymmetrisch in. Eerst stel je af zoals hierboven. Beide rollen parallel. Eenmaal de juiste afstand gevonden, dan stel je 1 kant iets dichter op elkaar. Je krijgt dan meer het effect van een professionele 6 rollen molen, die verschillende fijnheden schroot. Dat komt je rendement wellicht ietjes ten goede.


brouwerwaldonk

Hier zie je hoe het schroot moet/kan zijn.



Jacques


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.