Heftige vergisting en waterslot leeg

Gestart door Hans007, 07-12-2019 09:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hans007

Vorige week een winterbier gebrouwen met een start SG van 1094. Bij controle blijkt dat de vergisting zo heftig was geweest dat er bier en gist door het waterslot naar buiten zijn gekomen.
Kan het bier dit hebben, eventueel met nieuwe gist als het proces stil is gevallen, of afschrijven en opnieuw beginnen?

Foto volgt.
Vergistingsvat ss brewtech (eerste keer in gebruik).

GroetS,

Hans

Rinus

Citaat van: Hans007 op 07-12-2019  09:54 uVorige week een winterbier gebrouwen met een start SG van 1094. Bij controle blijkt dat de vergisting zo heftig was geweest dat er bier en gist door het waterslot naar buiten zijn gekomen.
Kan het bier dit hebben, eventueel met nieuwe gist als het proces stil is gevallen, of afschrijven en opnieuw beginnen?

Foto volgt.
Vergistingsvat ss brewtech (eerste keer in gebruik).

GroetS,

Hans
Ik heb dit ook gehad, bij mij was zelfs het waterslot eraf geknald, het plafond zat zelfs onder de prut.
Omdat er toch een koolzuurlaag bovenop je bier in het vat ligt kan er niets mis gaan (mits het niet te lang (dagen) open is natuurlijk).
Je zal wel wel gistcellen verloren hebben, maar ik zou mij niet al te druk maken. Gewoon netjes een schoon waterslot er terug opzetten en dan zal de vergisting wel verder gaan.

Volgende keer beter tijdens de hoofdvergisting een slang gebruiken en die onder water houden.
Voldoende kopruimte respecteren in je vat, ik heb ook wel eens gehad dat zelfs de slang verstopt raakte door te weinig afstand t.o.v. het bier.

Hans007


Hans007


Waterslotje gisteren gespoeld en weer gevuld.
Gist activiteit niet waarneembaar aanwezig.

Gestart met SG 1094
Deze morgen gemeten

SG 1014
Geur is van donker bier
Smaak is van kruidige wintergloed (op mijn nuchtere maag[emoji6])

Nog een zakje gist erbij of in de loop van de week nog eens wegen en meten?

GroetS,
Hans

mbroek

Het is bijna uitgegist, denk je echt dat een zakje gist hier nog wat aan toevoegt? Geduld is een beter ingrediƫnt.

Hans007

Dank je, ik zal afwachten en nog een paar keer meten. Zal over een week bottelklaar zijn schat ik in.

HuygenMeester

bij sommige gisten gaat het soms heftig tekeer; mijn oplossing voor dit euvel: een blow-off

bij de Wyeast 3787 gebruik ik een rivellafles die is wat groter :brouwen:
 :degroeten:
Huygenmeester

Hans007

Dus slang, fles water, slang er in en ruimte in de dop om koolzuurgas te laten ontsnappen?
Simpel en doeltreffend denk ik[emoji6]

Dank en GroetS,
Hans

hansHalberstadt

Misschien kun je nog wat meer vertellen:
Welke gist had je gebruikt en hoeveel? 
Hoeveel wort had je en hoeveel kopruimte?
Heb je temperatuurgecontroleerd vergist?

Jacques

Citaat van: Hans007 op 07-12-2019  09:54 uVorige week een winterbier gebrouwen met een start SG van 1094. Bij controle blijkt dat de vergisting zo heftig was geweest dat er bier en gist door het waterslot naar buiten zijn gekomen.
Kan het bier dit hebben, eventueel met nieuwe gist als het proces stil is gevallen, of afschrijven en opnieuw beginnen?

Geen enkel probleem wanneer er geen water zit in het waterslot aan het begin van de vergisting. Het is zelfs zo dat ik sinds een tijd de eerste dagen geen waterslot op mijn CCT. Pas als de vergisting wat minder wordt plaats ik het waterslot.
Sinds kort volg ik overigens het verloop van de vergisting met een BrewBrain Float en is de behoefte aan het volgen van de bluppen een stuk kleiner.

Als de gist door het waterslot komt geeft dat veel rommel. Mijn advies is alles goed op te ruimen om de kans op infecties te verkleinen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.