iSpindel reinigen

Gestart door McMelloW, 05-12-2019 15:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

McMelloW

Beste mede iSpindel gebruikers

Hoe reinigen jullie je iSpindel?

Na gebruik moet je onder de schroefdraad van de petling de boel goed schoonmaken.
Als je iSpindel uit de petling haalt, krijg je hem niet meer in dezelfde stand terug en moet je het geheel dus eigenlijk weer opnieuw kalibreren?
De electronica wil je ook niet in een sopje onderdompelen.

Is daar een handige methode voor?

hobbybob

Waarom zou je de binnenkant schoon willen maken?
Die komt niet in contact met je wort!

BertusBeensteen

Ik maak het schroefdraad en de dop apart schoon en een Star San behandeling. Vervolgens gaat de dop er weer op en wordr het geheel nog een keer gereinigd en ontsmet.

Als je ook de binnenkant schoon wil maken kun je ook de positie van de slede markeren met een stift of zo. Overigens denk ik dat het niet bijzonder veel uitmaakt voor de kalibratie als je hem net iets anders terug zet.

Pim

Citaat van: hobbybob op 05-12-2019  16:34 uWaarom zou je de binnenkant schoon willen maken?
Die komt niet in contact met je wort!
Nee, niet de binnenkant.  :nut:  >:D
Maar zoals McMellow al aangeeft, komt er wel gist tussen het schroefdraad van de dop en de petling en dat moet natuurlijk wel schoon worden gemaakt en ontsmet.  :o

hobbybob

Doe ik met een natte keukendoek en een champion borsteltje.

Scorpionrose

Het ligt er aan hoe de ispindel gebouwd is.
De originele slede kan bewegen in de petling en dit heeft inderdaad bij het eruit en erin stoppen gevolgen voor de kalibratie.

Als hij door mij gebouwd is dan zit er dus een pasring om de slede en kun je de slede evt gewoon eruit halen en de petling van binnen en buiten reinigen. Bij het terug plaatsen alles zover mogelijk in de petling drukken zodat de kant waar het extra gewicht zit zichzelf centreert onderin de petling.

Maar stop de petling NIET in de vaatwasser want dan krimpt de petling en past de ring er niet meer in.

Henielma

Met wat streepjes op de behuizing met een stift geef je aan hoe het iSpindel binnenwerk in de petling geplaatst is. Hierna zet je het iSpindel binnenwerk op dezelfde manier weer terug.

Voor het schoonmaken hoeft het binnenwerk er bij mij niet uit.

Het schoonmaken van de schroefdraad doe ik met een tandenborstel (die ik niet voor mijn tanden gebruik). De vervuiling is eenvoudig te verwijderen wanneer je daarvoor de petling opkop in een kopje met water plaatst. Voorkom dat er met het schoonmaken vloeistof in de petling komt door de petling op de kop schoon te maken. Dus met de opening naar beneden.

McMelloW

Citaat van: Scorpionrose op 05-12-2019  17:33 uHet ligt er aan hoe de ispindel gebouwd is.
Alles is op één basic printplaat samen gevoegd. Deze heeft de vorm van de binnenkant en zit erg klem in de petling. Zie onderstaande foto.



Citaat van: Scorpionrose op 05-12-2019  17:33 uMaar stop de petling NIET in de vaatwasser want dan krimpt de petling en past de ring er niet meer in.
Bedankt voor de tip.

Brouwdraakje

Het binnenwerk maak ik niet schoon want wordt niet vies. De buitenring maak ik schoon met wattenstaafjes gedoopt in een oxi-oplossing en nawrijven met wat nat keukenpapier. De dop laat ik even in een oplossing liggen en spoel ik uit. Daarna sluit ik hem af en doe ik hem afspoelen met een oxi-oplossing. Naspoelen met wat water en voila, schoon en gebruiksklaar.

lier

Bij mij ligt de slede niet los, past precies in de petling. Als ik hem na reinigen terug plaats en zo diep mogelijk in steek is er met de calibratie niks mis.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.