Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: De invloed van het moment van de hopgift  (gelezen 823 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
De invloed van het moment van de hopgift
« Gepost op: 04-12-2019 23:13 u »
In de laatste editie van Brauwelt international staat een interessant artikel over de invloed van het moment van de hopgifte op de smaak van een bier.
Bij een onderzoek is gekeken naar de verschillen tussen "late hopping", hopgifte in de whirlpool en koudhoppen. Uit het artikel blijkt niet wanneer de late hopgifte gegeven is.

De gebruikte hop was Barbe Rouge, een Franse hop met rood fruit aroma (aardbeiachtig en kersen), maar ook houtachtig, kruidnagelachtig, peperachtig en bloemig.

Uit het onderzoek blijkt dat de aanwezige stoffen uit de hop verschillend is afhankelijk van de manier van hoppen.

Deze verschillen zijn in de smaak van het bier terug te vinden.

Dat het moment van hopgifte uitmaakt wisten we al, maar het is leuk om te zien dat dit ook wetenschappelijk wordt bevestigd.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: De invloed van het moment van de hopgift
« Reactie #1 Gepost op: 04-12-2019 23:17 u »
Dat het moment van hopgifte uitmaakt wisten we al, maar het is leuk om te zien dat dit ook wetenschappelijk wordt bevestigd.

Leuk, maar voor mij zeker niet vernieuwend... Hop in bier is zeer complex!!! De bitterheid afgifte van hop is afhankelijk van alle voorgaande hopgiften! (En de aroma-afgifte ongetwijfeld ook)   :)

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #2 Gepost op: 05-12-2019 09:43 u »
Leuk.

Ook leuk dat de marketing rondom het roodfruit aroma met een korrel zout moet worden genomen, want de hop lijkt vooral bloemig en fruitig, het roodfruit aandeel is niet enorm. Ook het kruidige is maar heel beperkt.

En zoals we al wisten geeft dryhoppen vooral rauwe houtige harsige smaken. Maar de verschillen in het plaatje lijken me uiterst klein.

Weet iemand het verschil tussen vegetaal en groen?

Hoe is het spinnewebplaatje samengesteld? Proefpanel of analyse?

Ik vraag me af of de gemiddelde consument het verschil tussen de bieren benoemen kan.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 05-12-2019 21:39 u »
Leuk, maar voor mij zeker niet vernieuwend... Hop in bier is zeer complex!!! De bitterheid afgifte van hop is afhankelijk van alle voorgaande hopgiften! (En de aroma-afgifte ongetwijfeld ook)   :)

Het is interessant te zien dat niet alleen de concentratie van bepaalde stoffen anders. Er zijn andere aromastoffen in het bier afhankelijk van de wijze waarop in een laat stadium hop wordt toegevoegd.
Overigens gaat het bij het bovenste plaatje om resultaten die behulp van analyse-apparatuur zijn vastgesteld.

Leuk.

Ook leuk dat de marketing rondom het roodfruit aroma met een korrel zout moet worden genomen, want de hop lijkt vooral bloemig en fruitig, het roodfruit aandeel is niet enorm. Ook het kruidige is maar heel beperkt.

En zoals we al wisten geeft dryhoppen vooral rauwe houtige harsige smaken. Maar de verschillen in het plaatje lijken me uiterst klein.

Weet iemand het verschil tussen vegetaal en groen?

Hoe is het spinnewebplaatje samengesteld? Proefpanel of analyse?

Ik vraag me af of de gemiddelde consument het verschil tussen de bieren benoemen kan.

Mijn ervaring is dat koudhoppen bij sommige hopsoorten zorgt voor strooi-achtige en houtige smaakjes maar ook dat er veel hopsoorten zijn die fruitige en bloemige smaakjes geven.

De roos is tot stand gekomen door proefervaringen van een panel. Uiteraard moet je een geoefende proever zijn om de verschillen te kwantificeren. Neemt niet weg dat ook een gemiddelde consument verschillen kan proeven.

Wat het precieze verschil is tussen vegetaal en groen is inderdaad niet zo duidelijk.
In het normaal spraakgebruik is vegetaal een ruimer begrip dan groen.

Zie ook
https://beerandbrewing.com/off-flavor-of-the-week-vegetal/
https://beerandbrewing.com/off-flavor-of-the-week-grassy/

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #4 Gepost op: 05-12-2019 22:02 u »
Het is interessant te zien dat niet alleen de concentratie van bepaalde stoffen anders. Er zijn andere aromastoffen in het bier afhankelijk van de wijze waarop in een laat stadium hop wordt toegevoegd.
Overigens gaat het bij het bovenste plaatje om resultaten die behulp van analyse-apparatuur zijn vastgesteld.

Mijn ervaring is dat koudhoppen bij sommige hopsoorten zorgt voor strooi-achtige en houtige smaakjes maar ook dat er veel hopsoorten zijn die fruitige en bloemige smaakjes geven.

De roos is tot stand gekomen door proefervaringen van een panel. Uiteraard moet je een geoefende proever zijn om de verschillen te kwantificeren. Neemt niet weg dat ook een gemiddelde consument verschillen kan proeven.

Wat het precieze verschil is tussen vegetaal en groen is inderdaad niet zo duidelijk.
In het normaal spraakgebruik is vegetaal een ruimer begrip dan groen.

Zie ook
https://beerandbrewing.com/off-flavor-of-the-week-vegetal/
https://beerandbrewing.com/off-flavor-of-the-week-grassy/

Allemaal wazig dus.
Leuk voor de wetenschap, er kan weer iemand op promoveren, maar praktisch heb je er niet veel aan.  :brouwen:

Gewoon zelf ervaren dat whirlpool en vlamuit (nee dat is niet gelijk aan late hopping) veel lekkerder is dan koudhop.  ;D

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #5 Gepost op: 05-12-2019 22:18 u »
Gewoon zelf ervaren dat whirlpool en vlamuit (nee dat is niet gelijk aan late hopping) veel lekkerder is dan koudhop.  ;D

En first wort hop.... ^-^ :biersmile: :proost:

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #6 Gepost op: 05-12-2019 22:19 u »

En first wort hop.... ^-^ :biersmile: :proost:
Hop moet warm  :brouwen: :biersmile:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 05-12-2019 22:27 u »
Allemaal wazig dus.
Leuk voor de wetenschap, er kan weer iemand op promoveren, maar praktisch heb je er niet veel aan.  :brouwen:

Smaken verschillen. Persoonlijk vind ik gedooghopte bieren veel lekkerder dan bieren met vlamuit zonder drooghopt. De laatste tijd heb ik namelijk voor late hopgiften gedaan en vlamuit maar ik mis de typische smaak door het koudhoppen. Overigens ben ik voorzichtig geworden met koudhoppen in verband met het hop creep verschijnsel.
Zit nu aan mijn laatste bier waarbij ik weer koudhop gebruikt heb en die smaakt mij weer prima. Voor het bottelen heb ik maar 3,5 g suiker per liter gebruikt. Het bier heeft een mooie schuimkraag. Nu hopen dat het huidige koolzuurgehalte niet (veel) hoger wordt door de hop creep.

Nog even verder gekeken.
https://www.wildabouthops.nz/hop_aroma.html

Zo te merken is "green" grasachtig
en "vegetal" DMS en vergelijkbare smaakstoffen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 05-12-2019 22:31 u »
Hop moet warm  :brouwen: :biersmile:

Waardoor je aromastoffen kwijt raakt...   :D

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #9 Gepost op: 05-12-2019 22:32 u »
Waardoor je aromastoffen kwijt raakt...   :D

Bij first wort hop juist niet... Geeft toch iets extra's  :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 05-12-2019 22:44 u »
Bij first wort hop juist niet... Geeft toch iets extra's  :)

Het geeft een andere hopsmaak dan wanneer je koudhopt.
Het wort is veel warmer dan je bier na de hoofdgisting maar wel kouder dan wanneer je een late hopgiften en vlamuit hopgift doet.

Het vermoeden is dat bij de lager temperatuur bij first wort hopping hopromastoffen zich binden aan het wort waardoor deze minder snel verdampen. Dat geeft weer andere smaken dan dit onderzocht zijn bij het onderzoek waarover verslag wordt gedaan in het Brauwelt artikel.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #11 Gepost op: 05-12-2019 23:22 u »
Smaken verschillen. Persoonlijk vind ik gedooghopte bieren veel lekkerder dan bieren met vlamuit zonder drooghopt. De laatste tijd heb ik namelijk voor late hopgiften gedaan en vlamuit maar ik mis de typische smaak door het koudhoppen. Overigens ben ik voorzichtig geworden met koudhoppen in verband met het hop creep verschijnsel.

Ieder zijn smaak. Gelukkig evolueert smaak. Na een tijdje ben je uitgekeken en ga je voor iets nieuws. We komen elkaar weer tegen  ;D. Ik heb al te lang koudhop moeten proeven. Ik ben het beu. Ik mis de finesse. Het is raw, leuk voor de jeugd, maar ... Het is net als wijn. De goede bourgognes ga je pas op latere leeftijd waarderen. Dat komt omdat je smaak verandert. Je kan er niets aan doen.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #12 Gepost op: 05-12-2019 23:30 u »
Overigens ben ik voorzichtig geworden met koudhoppen in verband met het hop creep verschijnsel.

Het creep verschijnsel bestaat ook zonder koudhop.

Wanneer je een bier brouwt zonder toevoegingen. Zonder filtratie, pasteurisatie, en zonder ... dan krijg je creep.

Bij bieren op fles merk je het niet heel erg, een fles schenkt iets schuimvoller in. Maar vul eens af op vat. Na een paar maanden merk je de creep. Het is goed meetbaar in CO2 druk. Bij alle gistsoorten. Koudhop of niet.

Ik vrees dat de industrie/wetenschap geen onderzoek doet naar dit verschijnsel, omdat het probleem daar niet bestaat. Zij voegen diverse hulpstoffen toe, filtratie, pasteurisatie, etc. Dus geen mooie doco in Brauwelt en zo meer.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 05-12-2019 23:30 u »
Ieder zijn smaak. Gelukkig evolueert smaak. Na een tijdje ben je uitgekeken en ga je voor iets nieuws. We komen elkaar weer tegen  ;D. Ik heb al te lang koudhop moeten proeven. Ik ben het beu. Ik mis de finesse. Het is raw, leuk voor de jeugd, maar ... Het is net als wijn. De goede bourgognes ga je pas op latere leeftijd waarderen. Dat komt omdat je smaak verandert. Je kan er niets aan doen.

Niet iedereen heeft dezelfde voorkeuren. Ook bij koudhoppen zijn er nuances. Ik ben ouder maar geniet er enorm van.
Zelf ben ik helemaal uitgekeken op bieren met een uitgesproken (Belgisch) gistprofiel.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 05-12-2019 23:35 u »
Het creep verschijnsel bestaat ook zonder koudhop.

Wanneer je een bier brouwt zonder toevoegingen. Zonder filtratie, pasteurisatie, en zonder ... dan krijg je creep.

Bij bieren op fles merk je het niet heel erg, een fles schenkt iets schuimvoller in. Maar vul eens af op vat. Na een paar maanden merk je de creep. Het is goed meetbaar in CO2 druk. Bij alle gistsoorten. Koudhop of niet.

Ik vrees dat de industrie/wetenschap geen onderzoek doet naar dit verschijnsel, omdat het probleem daar niet bestaat. Zij voegen diverse hulpstoffen toe, filtratie, pasteurisatie, etc. Dus geen mooie doco in Brauwelt en zo meer.

Daar is een aantal jaren geleden wel over gepubliceerd. In nagenoeg alle bieren is er een beperkte hoeveelheid vergistbare suikers op het moment van bottelen.

Bij hop creep komt door de enzymen uit de hop substantieel veel meer suikers vrij. Een lastig probleem voor ons hobbybrouwers.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #15 Gepost op: 05-12-2019 23:46 u »
Daar is een aantal jaren geleden wel over gepubliceerd. In nagenoeg alle bieren is er een beperkte hoeveelheid vergistbare suikers op het moment van bottelen.

Ik doel op CO2 vermeerdering na bottelen. De groei ca 5 maanden nadien. Geen pasteurisatie, geen filtratie, geen enzymatische toevoegingen gedaan.
Daarover worden geen onderzoeken gedaan, omdat dit in de professionele 'pils'wereld niet wordt toegepast. Vooral de enzymatische aanpassing van het wort. Weinigen weten waar het over gaat. Maar wij kleine jongens ...
De wetenschap is niet ge´nteresseerd in onze toepassing.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #16 Gepost op: 05-12-2019 23:48 u »
Zelf ben ik helemaal uitgekeken op bieren met een uitgesproken (Belgisch) gistprofiel.
Nu suggereer je dat ik daar fan van ben. ???

Niets is minder waar.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #17 Gepost op: 05-12-2019 23:56 u »
Ik doel op CO2 vermeerdering na bottelen. De groei ca 5 maanden nadien. Geen pasteurisatie, geen filtratie, geen enzymatische toevoegingen gedaan.
Daarover worden geen onderzoeken gedaan, omdat dit in de professionele 'pils'wereld niet wordt toegepast. Vooral de enzymatische aanpassing van het wort. Weinigen weten waar het over gaat. Maar wij kleine jongens ...
De wetenschap is niet ge´nteresseerd in onze toepassing.

Dat de wetenschap daarin niet ge´nteresseerd is klopt niet. Er is steeds meer aandacht voor de problemen waarmee de kleinere brouwerij mee worstelt. Niet zo vreemd want inmiddels zijn er heel veel. De grotere van de kleintjes kunnen het zich veroorloven onderzoek te laten uitvoeren.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #18 Gepost op: 05-12-2019 23:56 u »
Nu suggereer je dat ik daar fan van ben. ???

Niets is minder waar.

Ik geef mijn eigen smaakontwikkeling weer...

Offline Jeltuh

• Junior lid
  • **
  • Hop hop!
« Reactie #19 Gepost op: 06-12-2019 20:51 u »
Een vraag van een beginner, hoppen tijdens de whirpool is direct na 'vlam uit'? Dan whirpoolen/filteren etc?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #20 Gepost op: 06-12-2019 21:56 u »
Een vraag van een beginner, hoppen tijdens de whirpool is direct na 'vlam uit'? Dan whirpoolen/filteren etc?

Vlamuit is een hopgifte in de brouwketel zonder dat er nog verwarmd wordt,
Bij commerciŰle brouwerijen wordt het gehopte wort overgepompt naar de whirlpool. Tijdens het overbrengen van het wort wordt deze gekoeld tot 85 Ó 80 ║C.
Het wort wordt zodanig de whirlpool ingebracht dat deze gaat ronddraaien. Aan het ronddraaiende wort voegt men hop toe.

Veel hobbybrouwers bootsen ook een whirlpool na door met een roerstok in de brouwketel te roeren. De meesten koelen niet vooraf...
Overigens door het wort snel te koelen tot 80 ║C heb je minder last van navorming van DMS. ║C   

Tags: