HERMS van PietO

Gestart door PietO, 14-03-2006 17:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PietO

Hoi Adrie,

Mijn "wurms" installatie is bewust simpel gehouden en niet vast geinstalleerd (eerst zien, geloven, testen en dan echt bouwen). Opgeborgen op 50x50 cm incl. onderstel. Het principe is echter identiek aan uitgebreidere installaties. Echter, je aanbeveling om een hevelfilter te proberen levert ook geen resultaat: dit doe ik reeds. Enige punten:

1. de leidingen zijn kort en van siliconen om zo min mogelijk warmteverlies te hebben tijdens het rond pompen; opbouw 5 min. max.
2. het filter is een rvs-hevelfilter en de rvs-sproeier verstelbaar in hoogte (zuurstof inslag / omgekeerd pompen, zie boven)
3. pomp is een IWAKI MD20 die 3 liter/min koud water rondpompt in deze constructie (even aanzuigen). Dus 10 graden verwarmen met 24 liter water kost ongeveer 8 min (meer dan 1 graad per minuut)
4. met maischwater en filterbed duurt het minimaal 3x zo lang of werkt helemaal niet.
5. de warmtewisselaar als dubbelspiraal wordt ook gebruikt als koeler: in 12 min wordt 24 liter gekoeld en voldoende warmwater geproduceerd om alles schoon te maken.





Brouwen moet simpel zijn; daarom nu overgestapt naar het 60-70 graden maischschema waarbij met een 97 graden water infusie wordt verwarmd (en van hand even gemengd). Tijdens de 70 graden rust wordt met een klein pompje IWAKI MD10 het wort rondgepompt zonder warmtewisselaar om het filterbed te creeren. Daarna wordt direct afgepompt naar de kookketel (slangetje van sproeier omzetten naar een rvs-buisje dat staat in de kookketel) waar wordt afgemaischd en direct verder verhit tot  100 graden. Indien nog spoelwater gepland is, wordt dit tijdens het filteren op de nu vrije sproeier dmv een slangetje toegevoerd.

Minimale warmteverliezen daarmee tijdwinst: tijdens het filteren wordt gespoeld en tegelijk weer verwarmd in de kookketel. (pomp constructie nog eenvoudiger, even aanzuigen en daarna kraan dicht totdat pomp aanstaat; zie laatste foto).



Duidelijk?

Gio

PietO,

Jouw installatie ziet er heel praktisch uit.
Ik heb echter een detailvraag over de koperen aansluitingen op je Iwakipomp.
Ik heb dezelfde pomp maar vraag me af hoe je daar koperen koppelingen op monteerd.
De in- uitgang van pomp zijn tapstoelopend en meer bedoeld om direct slang over te schuiven.
Hoe heb jij dit opgelost?

Gio

Cisdevésser

PietO,

Waarom heb je eigenlijk je pomp boven op de ketels geplaatst ?
Mijns inziens is het altijd beter om de pomp ONDER het vloeistofpeil te monteren, dan kan je pomp het werk een beetje beter aan, nu zit je pomp op het hoogste punt wat inhoud dat elk luchtbelletje zich daar zal verzamelen waardoor de opbrengst van de pomp met rasse schreden zal afnemen met als gevolg dat je flow zal afnemen waardoor je "warmtetransport" natuurlijk ook de mist in gaat.............

groetjes....Cis

MO

Piet,
hoe heb je van de hele grote gaten (25 mm?) geboord voor de afvoer van rookgassen?

PietO

Gio,

mijn MD20-RZ heeft schroefaansluitingen (26 mm, dus 1 inch denk ik). Hierop past een standaard koppelstuk dat verloopt naar 15 mm. Ik heb het een en ander verder naar 10 mm koper laten verlopen om slangaansluitingen te realiseren. De leverancier - zeeland- kan beide versies leveren (en zelfs ombouwen)

mijn MD10 heeft slang aansluitingen van 14 mm, waarop direct Brouwland siliconen-slang van 9 mm past (enige moeite) of b.v. zwarte kunststof waterpijp. Ook koper van 10 mm kan evt. direct in de aansluiting gestoken worden.

Cis,

natuurlijk ben ik mij bewust van de voor- en nadelen van de pomp boven.  Aangezien ik mijn ketels voorlopig heel wil houden, geen uitsteeksels, geen extra vuilknesten, etc.  totdat uiteindelijk duidelijk is
wat werkt,  blijft de pomp boven. De lucht uit het pomphuis is geen issue; de lucht uit het hevelfilter eerder: dit komt niet altijd in 1 keer naar boven!! Een en ander is direct te merken door het geluid van de pomp en de druk op de siliconen slang (uit).

Het echte thema is het verstoppen van het filterbed (zie foto van verbogen filterplaat). Dit is zeker geen lucht in de pomp!! Nee: mijn pomp liep bij 2 van de 5 brouwsels eerst goed, en verstopte daarna volledig; bij de drie andere ook eerst goed en daarna knepen de aanvoerslangen half dicht door de onderdruk. Daarom de siliconen slang vervangen door persluchtslang in het aanvoerciruit (minder dan 10 cm). Zeker geen lucht in de pomp! Ik ben het met je eens dat je daarop wel moet letten: het kraantje op de aanzuigslangetje kan open en zodat gemonitord kan worden hoe de pomp werkt. Spuit het eruit: alles oke.

Mijn conclusie blijft: deze methode is uiterst gevoelig voor de doorlaatbaarheid van het filterbed (afhankelijk van schrootmethode/ dikte van het bed / etc). Vandaar mijn aanbeveling boven eerst de andere richting te pompen aangezien zich om de aanzuigpijp boven geen filterbed kan vormen! De aanzuigpijp boven is tegelijk "sproeier" bij het spoelen.

MO:
gaten (32 mm) boor je natuurlijk met een "holle" gatenboor. Kijk voor een foto eens op
http://www.xs4all.nl/~adhuij12/WURMS/index.html waar de volledige levensloop / constructie van een andere WURMS installatie staat.

PietO




Harold

Citaat van: PietO op 14-03-2006  20:56 uMijn conclusie blijft: deze methode is uiterst gevoelig voor de doorlaatbaarheid van het filterbed (afhankelijk van schrootmethode/ dikte van het bed / etc). Vandaar mijn aanbeveling boven eerst de andere richting te pompen aangezien zich om de aanzuigpijp boven geen filterbed kan vormen! De aanzuigpijp boven is tegelijk "sproeier" bij het spoelen.

Voor het dichtslaan van ht graanbed tijdens het circuleren gedurende het maischen - ik noem het maar gran bed en geen filterbed; een filterbed is het pas tijdens het filteren/spoelen - ben ik ook erg bang. Een kapotte filterbodem is wel het laatste waarop ik zit te wachten. Het debiet van het circulerende wort mag, bij onttrekken aan de onderzijde,  een critische waarde niet overschrijden. Die kritische waarde wordt waarschijnlijk mede bepaald door de schroting. Met welke snelheid (aantal liters wordt per minuut gedeeld door het oppervlak van de maischpan) onttrekken jullie?

Zelf denk ik aan onttrekken aan de bovenzijde en terugvoer aan de onderzijde van de maischpan. Maar ja, blaas je de filterbodem er dan niet uit (extreem gedacht, maar ja, kan gebeuren)? Bij Kabel Zaandam hebben ze mooie filters die gebruikt kunnen worden bij het onttrekkingspunt om het meesleuren van graandeeltjes te voorkomen.

Harold

Brewzilla

Beste brouwers,

Graag sluit ik me aan bij Adrie: met een RIMS/HERMS hoef je echt geen last te hebben van een dichtgeslagen filterbed.

Zelf brouw ik al bijna vijf jaar met een RIMS (Brewzilla 1.4) en een HERMS (Brewzilla 2.1). Op één uitzondering na (toen ik per ongeluk veel te fijn geschroot had) heb ik nooit last gehad van een dichtgeslagen filterbed. Ook niet met de Weizen die ik vorig jaar heb gebrouwen met 55% tarwemout.

Eén aspect dat volgens mij nog niet aan bod is gekomen wil ik even benadrukken. Als mijn maischwater op temperatuur is stort ik de grof geschrote mout en roer het geheel even door om een gelijkmatige verdeling te krijgen. Daarna gaat de deksel op de ketel en doe ik *tien minuten* helemaal niets. Dat is dus (een gedeelte van) de eerste maischrust. Pas daarna zet ik de pomp aan met een *gesloten* kraan erachter, die ik vervolgens langzaam open draai.

Mijn idee is dat je het filterbed daarmee de gelegenheid geeft om rustig en 'losjes' op te bouwen. Ik roer mijn filterbed *tijdens* het maischen nooit door. Als ik dat wél zou doen, zou ik vervolgens iedere keer weer 10 minuten wachten alvorens te gaan pompen.

Houden jullie ook zo'n 'filterbedrust' aan?

Grtz, JW

marcel125

Citaat van: Brewzilla op 14-03-2006  22:07 uHouden jullie ook zo'n 'filterbedrust' aan?

Grtz, JW

Zo doe ik het ook.
Alleen roer ik het ook nog door als ik bij een volgende temparatuurstop ben aangekomen.
Weer 10min. rust en dan kan de pomp weer aan.
Een dichtgeslagen filterbed heb ik nog nooit gehad.
Ook niet bij zware bieren, witbieren of andere bieren met (veel) tarwe en havervlokken in de stort

Marcel

PietO

Beste Brewzilla,

nooit te oud om te leren: deze rust voor de storm inderdaad niet toegepast. Zeker een aanbeveling die het proberen waard is. Graag nog jouw gegevens over je gemiddelde doorstroomsnelheid zoals hiervoor gevraagd.

Ikzelf streef naar 1 graad verwarming / min. Mijn snelheid (24 liter in 10 min over diameter 33 cm) is 27,6 cm in 10 min = 2,76 cm / min = 0,5 mm / sec! Schijnt niet veel te zijn maar blijkbaar toch teveel zeker pas na het inmaischen.

Adrie

Citaat van: Brewzilla op 14-03-2006  22:07 uHouden jullie ook zo'n 'filterbedrust' aan?

Zo doe ik het inderdaad ook. Zo'n rust is heel belangrijk voor de vorming van het filterbed en voorkomen van verstoppingen. Verder ziet je installatie er prima uit, PietO. Wellicht dat je de hoeveelheid sleuven in je hevelfilter nog kunt verdubbelen, want zo te zien heb je nu elke cm een sleufje. Ik doe het met 1 sleufje per halve cm. Hoe meer sleuven, hoe beter het wort doorloopt en hoe kleiner de kans op verstopping.

Verder is mijn ervaring ook dat de pomp beter werkt als ie op het laagste punt staat.

PietO

Citaat van: Adrie op 15-03-2006  09:24 uVerder is mijn ervaring ook dat de pomp beter werkt als ie op het laagste punt staat.

Adrie,

ik wil mijn dubbelwandige ketel voorlopig niet beneden doorboren voor aansluiting op een pomp beneden. Vraagje: voer jij je hevelfilter naar beneden naar de pomp en daarna weer naar boven of staat je maischketel boven je kookketel zodat het wort sowieso naar beneden moet?? Ze staan bij mij op dezelfde hoogte op een frame zodat evt. zachtjes de lucht in dubbele wand bijverwarmd kan worden (brander verplaatsbaar).

MO

Ik heb a3's installatie gecopieerd. Tijdens het maischen wordt het wort verpompt van maischketel (filter onderin via kraan onderin) naar pomp naar warmtewisselaar weer terug naar maischketel. Na maischen gaat het wort met behulp van de zwaartekracht naar de kookketel. De Maischketel staat inderdaad op de warmwaterketel dus hoger dan de kookketel (die naast de warmwaterketel staat).

Adrie

Mijn maisch/filterkuip staat hoger dan mijn kookketel, zodat bij het filteren het wort onder vrij verval naar de kookketel kan terwijl ik tegelijkertijd heet water uit de heetwaterketel op mijn bostel kan pompen:



Kijk voor meer foto's op mijn site (Witte Paard, link hieronder).

Nogmaals: je moet het rustig laten ontstaan van een filterbed én het maximaliseren van de doorstroming door je hevelfilter (= genoeg sleuven) niet onderschatten! Beide zijn erg belangrijk voor een goede doorstroming.

Adrianus Tripel

Hoi Piet,

Je hebt mijn WURMS gezien. Als ik begin warm ik mijn maischwater op in de warmwaterketel. Als deze op temperatuur is pomp ik de juiste hoeveelheid in de maischketel en stort ik het schrootsel. Omdat mijn waterketel dan aangevuld moet worden en opgewarmd heb ik al een eerste rust. Als de waterketel op temperatuur is start ik pas de pomp. Alleen de eerste keer dat er mee gebrouwen werd heb ik last van verstopping gehad omdat het schrootsel te fijn was. Daarna geen problemen meer.

Groeten Ad

PietO

Citaat van: Adrianus Tripel op 15-03-2006  19:03 u
Je hebt mijn WURMS gezien. Groeten Ad

Ha die Ad,

inderdaad Ad, niet alleen gezien maar boven ook een link gelegd naar jouw site om duidelijk te maken hoe de gaten geboord worden. Na de discussie in deze thread, geloof ik inderdaad dat de problemen komen door het "te vroeg" te starten met pompen (direct na de storting) en niet door het hevelfilter en/of positie van de pomp. Een volgende brouw zal uitsluitsel geven; daarnaast zal ik een meting doen met koud water in hoeverre te positie van de pomp beneden/boven invloed heeft op te totale pompcapaciteit gezien de diverse weerstanden in het circuit. Het aantal sleufjes zal geen invloed hebben op deze meting aangezien het totale doorlaat oppervlakte van de sleuven, veel groter is dan de doorsnee van de aanzuigleiding (mogelijk wel van invloed als er mout in zit). Morgen meer nieuws. Piet

Met brouwgroet en dank voor de reaktie, Piet

PietO

Citaat van: PietO op 15-03-2006  19:37 udaarnaast zal ik een meting doen met koud water in hoeverre te positie van de pomp beneden/boven invloed heeft op te totale pompcapaciteit gezien de diverse weerstanden in het circuit. Het aantal sleufjes zal geen invloed hebben op deze meting aangezien het totale doorlaat oppervlakte van de sleuven, veel groter is dan de doorsnee van de aanzuigleiding (mogelijk wel van invloed als er mout in zit).

Meting dus vandaag gedaan met warm water rondpompen (incl. warmetewisselaar, hevelfilter via bovenkant ketel
- pomp MD20 boven zoals op foto: 2 liter / 23 sec.
- pomp MD20 beneden via 1 m extra slang: 2 liter / 24 sec.
m.a.w. alhoewel deze meting niet wetenschappelijjk is, heeft de positie van de pomp geen invloed gehad op het probleem. De weerstand van filterbed en warmtewisselaar (diameter/lengte) zijn van veel groter invloed.

Natuurlijk heeft de pomp beneden de voorkeur maar dan aangesloten via extra gat in de ketel beneden en dat was nu net -voorlopig- niet de bedoeling. Pas als het filterbed probleem met 10 min rust echt opgelost is -eventueel met extra sneetjes- wordt misschien geboord. zodat aanzuigen niet nodig is. Maisch en kookketel beneden zonder vaste aansluitingen heeft ook zo zijn voordelen bij het schoonmaken / verwijderen van borstel / eiwit- en hop resten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.