Filteren na hoofdvergisting

Gestart door Noosting, 02-12-2019 12:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Noosting

Medebrouwers,

Afgelopen weekend voor het eerst met de nieuwe Brew Monk gebrouwen. Samen met mijn vriendin het recept uit 'Verander water in bier' voor een fruit witbier gebrouwen.


Nu staat het dus lekker te pruttelen met de frambozen in het gistvat.

Ik wil het na de hoofdvergisting overgieten in  een vat met minder kopruimte.
 Is het dan handig om alle trub eruit te filteren en hoe doe ik dit dan?

brouwerwaldonk

Gebruik een hevelbuis met onderaan een droesemkapje. Zo blijft alle trub in het vat en krijg je helder bier wat je kan bottelen.

https://myalbum.com/photo/n7A5nE1JRh4Y/540.jpg

beermenke

In ieder geval hevelen ipv gieten maar dat zul je wel bedoelen
Ik heb van een oude bierkoeler hevels gemaakt
Deze spiraal kun je voorzichtig buigen
Een gebogen hevel rvs en een recht stuk rvs met daartussen inca 1 meter siliconen slang
Gistvat hoog zetten. Gebogen hevel erin tot boven bezinksel en aanzuigen. Recht stuk rvs op bodem schoon vat. Zorg dat je vat of fles dan nagenoeg vol is. Zoveel mogelijk bezinksel in gistvat achterlaten. Hevel na gebruik goed schoonmaken en laten uitdruppen en voor gebruik ontsmetten
Het best de siliconenslang eraf halen

Noosting

Citaat van: brouwerwaldonk op 02-12-2019  12:42 uGebruik een hevelbuis met onderaan een droesemkapje. Zo blijft alle trub in het vat en krijg je helder bier wat je kan bottelen.

https://myalbum.com/photo/n7A5nE1JRh4Y/540.jpg
Ik heb ook een hevel met droesemkap.

Gezien ik nu voor het eerst fruit heb toegevoegd ben ik bang dat er veel troep mee zal gaan, zelfs met droesemkapje.

Ik zat me af te vragen of er wellicht een andere mogelijkheid was om te filteren met bijvoorbeeld uitgekookt kaasdoek.

GekkeGwuido

Citaat van: Noosting op 02-12-2019  16:18 uIk zat me af te vragen of er wellicht een andere mogelijkheid was om te filteren met bijvoorbeeld uitgekookt kaasdoek.
Dat heb ik ook al eens geprobeerd, maar vond het geen onverdeeld succes.
Ook die kaasdoek slibde bij mij nogal snel dicht, en de combinatie met zeer matige bevestiging (wasknijpers) heeft me toen doen besluiten om dat niet meer toe te passen.
Maar is misschien eerder te steken op mijn onkunde/onhandigheid dan op de kaasdoek zelf  ;D

tebje

Ik heb ook wel eens gefilterd met een kaasdoek maar vind het altijd vervelend lang duren een hevel heeft mijn voorkeur. Misschien heeft iemand een goede tip om te filteren met een kaasdoek?

Rob.Erto

Ik heb wel eens geprobeerd om een stuk kaadoek om de droesemkap te bevestigen. Zoals al eerder gezegd, slibt snel dicht dus was geen succes voor mij.

seed7

RVS schuursponsdinggeval om de droesemkop. De openingen zijn relatief groot, maar door de gelaagdheid komt er weinig door aan prut en loopt het niet vast,

Ingo

brouwerwaldonk

Eigenlijk zit het probleem van al die troep in het feit dat je dat vooraf toelaat in je gistvat.

Voor de zoveelste keer wil ik laten zien hoe wort hoort te zijn vóór het in het gistvat gaat.

https://myalbum.com/photo/6EDXIyfVBJP7/1k0.jpg   

Geef het de tijd om al die troep te laten bezinken. Dan is een droesemkapje voldoende hoog en heb je geen schuurspons-dinges of kaasdoek of wat dan ook nodig om helder bier over te hevelen.
In mijn gistvat (een meno pan van 70 L) zit enkel een laag van 0,5 cm dikke gistslurry al de rest is helder bier en die hevel ik zonder moeite over tot de laatste druppel.

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 02-12-2019  22:29 uVoor de zoveelste keer wil ik laten zien hoe wort hoort te zijn vóór het in het gistvat gaat.

https://myalbum.com/photo/6EDXIyfVBJP7/1k0.jpg   

Zo kraakhelder hoeft het niet te zijn...

Heel licht troebele wort (tweeschijn) bevat meer vetzuren wat gunstig is voor de vergisting.
Echt troebele wort is echter niet gewenst. Dat bevat weer te veel vetzuren wat ongunstig is voor de schuimvorming en de kans op het ontstaan van oxidatiesmaakjes is ook veel groter.

Noosting

Heren, mijn wort is niet echt heel troebel. Het feit zit hem erin dat ik fruit heb toegevoegd tijdens de vergisting. En die troep wil ik straks niet in mijn flesje.

brouwerwaldonk

Overhevelen met droesemkapje naar een lagervat om het meeste bezinksel van uw fruit te scheiden. Na 2 weken lageren overhevelen met droesemkapje naar een bottelemmer om het laatste fruitbezinksel te scheiden.
Hopelijk heb je uw fruit niet vermalen, toch gedaan dan volgende keer heel of half snijden en toevoegen, de gist kan daar wel mee overweg.

Noosting

Citaat van: brouwerwaldonk op 03-12-2019  07:35 uOverhevelen met droesemkapje naar een lagervat om het meeste bezinksel van uw fruit te scheiden. Na 2 weken lageren overhevelen met droesemkapje naar een bottelemmer om het laatste fruitbezinksel te scheiden.
Hopelijk heb je uw fruit niet vermalen, toch gedaan dan volgende keer heel of half snijden en toevoegen, de gist kan daar wel mee overweg.
Het fruit is er heel in gegaan.
Ik ga het maar proberen over te hevelen met de droesemkap.

Ieder bedankt voor de opmerkingen!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.