Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hoe lees je een hydrometer af  (gelezen 406 keer)

Offline Broeky

• Vol lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Hoe lees je een hydrometer af
« Gepost op: 29-11-2019 23:58 u »
Dit is een afgesplitst topic. Zie hier voor het originele topic.

...
Dan iets over de hydrometer: Als ik het SG probeer te bepalen via hydrometer dan zie ik bij aflezing van het resultaat geen nauwkeurig streepje maar eerder een schoteltje of nog beter een in de hoogte doorgesneden dunut. Ik noteer dan meestal de waarde (onderkant of bovenkant schoteltje) die ik het liefst zou willen bereiken. De twijfelzone gaat dan minstens over 2 SG punten wat overeenkomt met 40 gram volgens de weegmethode. Als deze redenering klopt dan kan men beter de weegmethode gebruiken dan de meting met hydrometer.

Als je op zo'n manier vloeistofniveaus of waardes meet dan is het naar mijn weten de bedoeling dat je de onderkant van het schoteltje aanhoudt. Ik ga er dan even van uit dat je met het schoteltje bedoeld dat er een soort van U-vorm te zien is en dat er afgevraagd wordt waar op die U de waarde af te lezen is.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline leonb

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
Re: Hoe lees je een hydrometer af
« Reactie #1 Gepost op: 30-11-2019 00:08 u »

Offline Broeky

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 30-11-2019 00:15 u »

Dankjewel. Dat is precies wat ik ook bedoelde. Een plaatje maakt het meer duidelijk.

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #3 Gepost op: 30-11-2019 00:24 u »
Als je op zo'n manier vloeistofniveaus of waardes meet dan is het naar mijn weten de bedoeling dat je de onderkant van het schoteltje aanhoudt. Ik ga er dan even van uit dat je met het schoteltje bedoeld dat er een soort van U-vorm te zien is en dat er afgevraagd wordt waar op die U de waarde af te lezen is.

Dit is per hydrometer verschillend, en staat in de handleiding als het goed is.
Ik heb er een waar je aan de bovenkant moet aflezen, en een waar je aan de onderkant moet aflezen.

Overigens is het handig met zo'n ding ook eens een meting in een glas schoon water van 20 graden te doen, en in suikerwater waarvan je het SG weet.....

Offline Kiekeboe

• Vol lid
  • Land: be
« Reactie #4 Gepost op: 30-11-2019 20:36 u »

Als het 'schoteltje' dat je ziet op de hydrometer volgens deze tekening klopt dan is de twijfelzone (bovenkant/onderkant schoteltje) bij het aflezen van een hydrometer geen 2 SG punten zoals ik hoger suggereerde, maar 7 SG punten (tussen 1065 en 1072 gram/liter).

7 SG punten komt bij een brouwsel van 20 liter overeen met een gewichtsverschil van 140 gram. Met een weegschaal die meet tot op 1 gram kan je dus met de weegmethode 140 keer nauwkeuriger meten en met een weegschaal (zoals de mijne) die meet op 2 gram nauwkeurig is dat 70 keer.

Maar goed, de twijfelzone wordt een heel stuk kleiner als zou vast staan of je met de boven- dan wel de onderkant van het schoteltje moet rekening houden. Maar volgens geacht forumlid Middelaersch is dat niet altijd zo. Ik heb de handleiding die geleverd werd bij mijn hydrometer erop na gelezen, maar daarop is geen duidelijke info te vinden over hoe je de hydrometer moet aflezen.

Offline henkg

• Junior lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 01-12-2019 06:52 u »
Op het schematische plaatje is de meniscus niet op schaal.
Zonet even een maatcilinder gevuld met water en een foto gemaakt:

Verschil tussen onder- en bovenkant van de meniscus is hier volgens mij hoogstens 1,5 SG-punt.
(Meting geeft niet precies 1,00 : temperatuur van mijn kraanwater was beduidend lager dan 20 graden. Kouder water heeft is dikker, heeft een hogere SG).
Het verschil tussen onderkant en bovenkant van de meniscus is trouwens niet relevant, want:

Hoe aflezen: Bij een holle meniscus toch echt altijd de onderkant. Bij een bolle meniscus (b.v. kwik) de bovenkant. 

Offline Snelbier

• Junior lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 01-12-2019 07:51 u »
Juiste antwoord is al gegeven: onderzijde aflezen voor bier.
Instructie Stevenson-meters: https://www.stevenson-reeves.co.uk/howto.htm
Instructie die bij de meters zit is dan weer minder handig, moet je eerst uitrollen om de hele tekst te zien..
Rode afbeelding blijkt dus FOUT, Blauwe plaatje/aflezing is correct.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #7 Gepost op: 01-12-2019 08:36 u »
Als je bier of wort voldoende helder is kan je perfect doorheen het bier langs onder aflezen.
Hier kan je zien dat het streepje van 1010 gelijk staat met het oppervlak.

https://myalbum.com/photo/MISpyd1cJYSY/540.jpg

Wil je correct meten dan moet je een hydrometer hebben die een schaalverdeling heeft van 1 sg, die van stevenson hebben een schaal per 2 sg. 

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 01-12-2019 10:47 u »

Zie http://members.ziggo.nl/drents.hopbier/analysemethodes.htm#hydrometer
waarbij opgelet moet worden dat de hydrometer niet de wand raakt.

Hopbier

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 01-12-2019 12:54 u »
Als je bier of wort voldoende helder is kan je perfect doorheen het bier langs onder aflezen.
Hier kan je zien dat het streepje van 1010 gelijk staat met het oppervlak.

https://myalbum.com/photo/MISpyd1cJYSY/540.jpg

Wil je correct meten dan moet je een hydrometer hebben die een schaalverdeling heeft van 1 sg, die van stevenson hebben een schaal per 2 sg.

Mooi voorbeeld hoe NIET gemeten moet worden. De hydrometer "leunt" tegen de wand van de maatcylinder.

Hopbier

Offline Kiekeboe

• Vol lid
« Reactie #10 Gepost op: 01-12-2019 18:29 u »
Meten soortelijk gewicht Wythems Weer en Wind Walnoot

Als ik de ondoorschijnende blubber zie in het maatglas voor de hydrometer zal het hier niet meevallen om de onderkant van de meniscus te kunnen vast stellen.

Tags: hydrometer