Mangrove Jack's M41

Gestart door Akoester, 30-11-2019 18:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Akoester

Vraagje

Die M41 gaat echt ver. heb vorige zaterdag gebrouwen, begin SG: 1.051 (enkel pils) de suiker kwam er 3 dagen later bij (1.020) dus had ik even zitten rekenen (aangezien je SG niet mag optellen en plato's wel, dacht ik?) begin SG in Plato is (zonder suiker) dan 12.6.

Hierna kwam op dinsdagavond nog eens suiker bij aan SG 1.020 (Plato 5.1) dus begin SG met suiker zou dan 17.7 zijn geweest. (Tenzij ik hier rekenfouten of misse dingen doe...)


Nu vandaag (1 week later)is SG 1.002 (ofwel plato:0.5)


Ik heb enkel de berekening voor vergistingsgraad via SG en zou 97% vergist zijn. kan dit kloppen?

Ook brouwplanner waar ik alles via SG ingeef, geeft deze vergistingsgraad aan. dus is die M41 echt wel om ver te gaan toch?

chthon

Mijn nota's van het gebruik van M41 geven een vergisting tussen 86% (een quad) en 93% (drie verschillende zware blonde bieren).  Zal waarschijnlijk ook wel een beetje afhangen van je maischschema, en je beginsterkte.

Akoester

Citaat van: chthon op 30-11-2019  18:29 uMijn nota's van het gebruik van M41 geven een vergisting tussen 86% (een quad) en 93% (drie verschillende zware blonde bieren).  Zal waarschijnlijk ook wel een beetje afhangen van je maischschema, en je beginsterkte.


Maischschema was
45 min op 63°
20 min op 72°
en dan naar 78° om te spoelen
begin SG was1.051 zonder suiker

middelaersch

In dit draadje beschrijf ik een gistproef met o.a. de M41.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,39118.msg592305.html#msg592305

Om kort antwoord op jouw vraag te geven: je conclusie klopt, de M41 gist heel ver door.

Sjoerd

Kan kloppen, ik had bij een volmout zelfs een SVG van 93%

Akoester

Citaat van: middelaersch op 30-11-2019  18:53 uIn dit draadje beschrijf ik een gistproef met o.a. de M41.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,39118.msg592305.html#msg592305

Om kort antwoord op jouw vraag te geven: je conclusie klopt, de M41 gist heel ver door.

Bedankt!

hansHalberstadt

Bij mij ook SVG 94% zonder toegevoegde suiker bij 9.3% alcohol. Het is een var diasataticus gist.

Akoester

Citaat van: hansHalberstadt op 30-11-2019  19:26 uBij mij ook SVG 94% zonder toegevoegde suiker bij 9.3% alcohol. Het is een var diasataticus gist.

thanks!

Oxhead

Is een var diastaticus gist. Deze heeft geen suikergift nodig om een laag eind SG en dus een beter doordrinkbaar bier te maken.
Dus het recept moet je aanpassen aan de gebruikte gist.


El Pastor Belga (MaJa)

Citaat van: Oxhead op 30-11-2019  22:44 uDus het recept moet je aanpassen aan de gebruikte gist.



Zo is het...

PDGRRR

Hier ook een SVG van 89% zonder suiker, eind SG van 1006.

hobbybob

Dit is mijn laatste ervaring met de M41, 6% suiker in de stort.
Maisch-(schema) 60 min op 67 graden.

Is een overheerlijke Tripel geworden.

Fractus

Ik ben benieuwd op welke temperatuur jullie hebben vergist met de M41 en hoe fruitig dit vervolgens uitpakte. Op de verpakking staat 18-28 graden, dat is een gigantisch bereik. Ik zat zelf te denken aan een vergisting rond de 20-21 graden voor een volmout blonde van 6%. Ik wil wel een redelijk fruitig biertje, maar ik wil voorkomen dat het een bananensapje wordt. Als iemand zijn ervaring wilt delen, zou ik dat erg waarderen!

Neetje

Citaat van: Fractus op 21-02-2020  10:58 uIk wil wel een redelijk fruitig biertje, maar ik wil voorkomen dat het een bananensapje wordt. Als iemand zijn ervaring wilt delen, zou ik dat erg waarderen!

Mijn idee is dat je de verkeerde gist gebruikt. Lees de spec's van de gisten eens door en maak daaruit een mogelijk betere keuze.
Een bananensapje zal het niet worden maar bij hogere temperatuur zullen er wel wat meer estersmaakjes aanwezig zijn.
De hogere temperatuur, zeker na hoofdvergisting is om het bier goed uit te laten vergisten en geen schuimspuiters/plofflessen te krijgen.

Takkie83

Hebben jullie enig idee hoe lang die M41 bezig blijft in het vat? Ik heb er een strong blond in zitten met een begin SG van 1,060 die vorige week op 1,005 zat en vandaag - 2,5 week na start vergisting - op 1,003. En hij is nog niet klaar  :o Als ie nog naar 0,998 moet is ie nog wel even bezig op dit tempo - iedere 30 seconden een bescheiden blubje. Wat denken jullie wanneer ik mijn vat weer kan gebruiken?  ???

hansHalberstadt

Citaat van: Takkie83 op 16-05-2020  18:00 uHebben jullie enig idee hoe lang die M41 bezig blijft in het vat? Ik heb er een strong blond in zitten met een begin SG van 1,060 die vorige week op 1,005 zat en vandaag - 2,5 week na start vergisting - op 1,003. En hij is nog niet klaar  :o Als ie nog naar 0,998 moet is ie nog wel even bezig op dit tempo - iedere 30 seconden een bescheiden blubje. Wat denken jullie wanneer ik mijn vat weer kan gebruiken?  ???
De WY3787 is ook zo'n gist. Waarschijnlijk een var diastaticus. Die gaan langzaam richting SG=1000 en breken via geproduceerde enzymen langzaam de onvergistbare suikers af. Kan inderdaad langzaam gaan. 

Oxhead

Citaat van: Takkie83 op 16-05-2020  18:00 uHebben jullie enig idee hoe lang die M41 bezig blijft in het vat? Ik heb er een strong blond in zitten met een begin SG van 1,060 die vorige week op 1,005 zat en vandaag - 2,5 week na start vergisting - op 1,003. En hij is nog niet klaar  :o Als ie nog naar 0,998 moet is ie nog wel even bezig op dit tempo - iedere 30 seconden een bescheiden blubje. Wat denken jullie wanneer ik mijn vat weer kan gebruiken?  ???
Een week of 4 gisten in totaal en dan pas bottelen is wat ik doe. Is een diastaticus die langzaam door blijft gaan.

Takkie83

Ja als ie zo doorgaat dan gaat het wel richting vier weken inderdaad! Ik zal er aan moeten geloven. Als die gist er wat lekkers van maakt kan ik ermee leven   ;D

PDGRRR

Citaat van: Oxhead op 16-05-2020  19:37 uEen week of 4 gisten in totaal en dan pas bottelen is wat ik doe. Is een diastaticus die langzaam door blijft gaan.

Doe ik ook met mijn meest recente brouwsels met zulke gisten (M29/M31/M41), sindsdien geen gushers meer.

DavyDK

De mijne was gestopt op 1.001. hopelijk was dat dan het einde  :o

Denk ongeveer 2,5 week van brouwen tot bottel.

Takkie83

Zou je vergisting bij zo'n diastaticus gist nou sneller gaan/afgerond zijn als je hem meer 'vergistbare' suikers voert? Oftewel langer of alleen maar bij een lagere temperatuur maischt?

Snelbier

Citaat van: Takkie83 op 17-05-2020  16:05 uZou je vergisting bij zo'n diastaticus gist nou sneller gaan/afgerond zijn als je hem meer 'vergistbare' suikers voert? Oftewel langer of alleen maar bij een lagere temperatuur maischt?
Naar mijn (beperkte) ervaring met enkele diastatici: Meer vergistbaar materiaal (of kouder maischen) geeft een hevigere hoofdgisting incl snellere daling SG, maar die laatste SG puntjes duren net zo lang als anders... Op z'n Hollands gezegd: maakt weinig uit.
De vergistingscurve (daling SG over tijd) wordt wat anders, maar tijdstip SG eind blijft bijna gelijk.
De factor 'tijd' lijkt belangrijker dan de concentratie moeilijke suikers.
Brouwze,  Snelbier.

Jacques

Citaat van: Snelbier op 17-05-2020  17:38 uDe vergistingscurve (daling SG over tijd) wordt wat anders, maar tijdstip SG eind blijft bijna gelijk.
De factor 'tijd' lijkt belangrijker dan de concentratie moeilijke suikers.
Brouwze,  Snelbier.

Dat is logisch als je bedenkt dat het gaat om enzymatisch afbraak, dat heeft zijn tijd nodig.
Het feit dat er minder grote suikers aanwezig zijn maakt kennelijk niet dat het enzymatische proces sneller gaat.

Takkie83

Dat blijkt! Inmiddels zijn we drie weken verder en die gist is onvermoeibaar  :dansen:

Snelbier

Mangrove Jack's M29 is dan weer een uitzonderlijke, is (met beetje overdosering) na een weekje klaar, echt klaar. Van brouwen tot bottelen (inclusief drooghop) in 2 weken...
Zelfs binnen diastaticus-gisten heb je blijkbaar soorten en maten...
Net een Saison-Cheval (naar recept van A3) gemeten, en is 3 maanden na bottelen geen punt gezakt.
Géén stiekeme nagisting, géén hopcreep (met ElDorado-koudhop).
Ik blijf me verbazen in onze wonderlijke brouwhobby.
Blijf ervaringen uitwisselen, zegt mij meer dan 10 folders van de fabrikant..
Proost,  Snelbier

Takkie83

Heb ik ook gemerkt bij mijn vorige saison die ik met de M29 heb vergist. Ook die had ik na twee weken op fles, al had die daar nog wel aardig wat koolzuur ontwikkeld. En mijn laatste saison met de BE-134 heb ik ook niet bijzonder lang hoeven laten staan, 2,5 week..

Iemand die M41 wel eens als saisongist gebruikt? Of wordt dat niks?

GvB84

Citaat van: Takkie83 op 19-05-2020  21:06 uHeb ik ook gemerkt bij mijn vorige saison die ik met de M29 heb vergist. Ook die had ik na twee weken op fles, al had die daar nog wel aardig wat koolzuur ontwikkeld. En mijn laatste saison met de BE-134 heb ik ook niet bijzonder lang hoeven laten staan, 2,5 week..

Iemand die M41 wel eens als saisongist gebruikt? Of wordt dat niks?

Volgens mij heette deze gist vroeger M27. Die is geschikt voor een Saison/farmhouse ale.
Kan iemand dat bevestigen?

Jacques

Citaat van: GvB84 op 19-05-2020  21:50 uVolgens mij heette deze gist vroeger M27. Die is geschikt voor een Saison/farmhouse ale.
Kan iemand dat bevestigen?

Voor het antwoord op jouw vraag zie het topic Alternatieve gist voor Mangrove Jack's M41  ;)

Het topic wel verder doorlezen...  >:D

GvB84

Ik zie trouwens op hun site dat ze een nieuwe gist hebben. M12 Kveik. Ook de Voss. Zou dit dezelfde zijn als de Lallemand Voss Kveik?

Jacques

Citaat van: GvB84 op 19-05-2020  22:22 uIk zie trouwens op hun site dat ze een nieuwe gist hebben. M12 Kveik. Ook de Voss. Zou dit dezelfde zijn als de Lallemand Voss Kveik?

Zou zo maar kunnen...

Het is bekend dat Mangrove Jack's geen eigen gistfabriek heeft en de gist van elders betrekt. Dat kunnen meerdere gistfabrikanten zijn. De wereld van onze grondstoffen is niet altijd even doorzichtig.

Takkie83

Citaat van: Jacques op 19-05-2020  21:55 uVoor het antwoord op jouw vraag zie het topic Alternatieve gist voor Mangrove Jack's M41  ;)

Het topic wel verder doorlezen...  >:D

"Nee" was een korter antwoord geweest Jacques  ;D

M27 is dus M29 geworden.

M41 is... M41  :)

Al vraag ik me af of hij niet toevallig het broertje is van een vloeibare strong blond gist van whitelabs of Wyeast

GvB84

Citaat van: Takkie83 op 19-05-2020  23:37 u"Nee" was een korter antwoord geweest Jacques  ;D

M27 is dus M29 geworden.

M41 is... M41  :)

Al vraag ik me af of hij niet toevallig het broertje is van een vloeibare strong blond gist van whitelabs of Wyeast

Tja. Het is een raadsel. Ik heb nooit met M27 gebrouwen.
Ik kan mij goed voorstellen dat ze de M27 op de markt hebben gebracht als saison-gist. Daarna een beter alternatief hadden. De M29. De M27 hebben omgenummerd en in de markt hebben gezet als M41 om geen 2 saisongisten te hebben. De M41 geeft ook niet de typische saisonsmaak. Het kan dus ook zijn dat de M27 gewoon is vervallen en dat de M41 een andere gist is.  :weetniet:

chthon

Citaat van: GvB84 op 20-05-2020  11:54 uTja. Het is een raadsel. Ik heb nooit met M27 gebrouwen.
Ik kan mij goed voorstellen dat ze de M27 op de markt hebben gebracht als saison-gist. Daarna een beter alternatief hadden. De M29. De M27 hebben omgenummerd en in de markt hebben gezet als M41 om geen 2 saisongisten te hebben. De M41 geeft ook niet de typische saisonsmaak. Het kan dus ook zijn dat de M27 gewoon is vervallen en dat de M41 een andere gist is.  :weetniet:
Ik heb het oude en nieuwe MJ gistboekje naast elkaar gelegd.

M29 is de oude M27. De tekst is erbij is perfect hetzelfde, alleen is bij de M29 "Belgian Ale" vervangen door "Saison Ale". De technische specificaties zijn identiek.

Ik denk dat ze met deze saison gist origineel een beetje de bal hebben laten vallen, en met het hernoemen ook. Er bestaat geen Frans saison bier, wel bière de garde.

M41 is veeleer iets om Duvel mee te brouwen. Ik heb er vier bieren mee gebrouwen, maar ik kom tot een gemiddelde SVG van 91%, terwijl ik met de M27/M29 tot een gemiddelde SVG (vijf bieren) van 97% kom.

Jacques

Citaat van: Takkie83 op 19-05-2020  23:37 u"Nee" was een korter antwoord geweest Jacques  ;D

Korter wel, maar dan was topicstarter nog niet veel wijzer.
En had hij ook niet geweten dat er veel onduidelijkheid is over de Mangrove Jack's gisten. Niet voor niets adviseerde ik om het topic verder door te lezen.

Takkie83

Als een ware leermeester Jacques  ;)

Citaat van: chthon op 20-05-2020  16:14 uM41 is veeleer iets om Duvel mee te brouwen. Ik heb er vier bieren mee gebrouwen, maar ik kom tot een gemiddelde SVG van 91%

Dat verbaast me wel enigszins. Die van mij staat na drie weken nog steeds vrolijk door te werken met een SVG van inmiddels 95%

brewt

Vorige week zondag voor het eerst met de M41 gist van Mangrove Jack gewerkt. Ben verbaasd over de snelle vergisting! 1.074 naar 1.002 in 8 dagen :) heel benieuwd waar die op uit gekomen is als ik over een week of twee ga bottelen!
Ik wilde een tripel brouwen van 8.1%, haalde een veel hoger rendement dan bedoeld. Door te verdunnen met water alsnog een beetje kunnen drukken. Met 31 liter in de Grainfather start kook kon ik het niet lager krijgen! Niet helemaal de bedoeling dit dus, maar ben benieuwd naar het resultaat!

Takkie83

Het is echt niet te geloven maar mijn M41 is nu al 4,5 week bezig met een begin SG van 1,060 en er staat inmiddels 1,000 op de teller, een SVG van 100% dus, maar dat ding weet nog steeds niet van ophouden  :-\

Iemand enig idee hoe lang ik nog moet wachten voordat ik kan gaan bottelen? Is het nu nog steeds te vroeg als ik hem coldcrash en over een paar dagen bottel?

Jacques

Citaat van: Takkie83 op 30-05-2020  23:12 uHet is echt niet te geloven maar mijn M41 is nu al 4,5 week bezig met een begin SG van 1,060 en er staat inmiddels 1,000 op de teller, een SVG van 100% dus, maar dat ding weet nog steeds niet van ophouden  :-\

Iemand enig idee hoe lang ik nog moet wachten voordat ik kan gaan bottelen? Is het nu nog steeds te vroeg als ik hem coldcrash en over een paar dagen bottel?

Ja het nog steeds te vroeg. Een SG-waarde van 1000 wil niet zeggen dat alle suiker vergist zijn. Het kan zo maar dat je uitkomt om 990 of 985.
Niet voor niets is de regel: kijk naar het verloop van de vergisting en als er geen daling meer is gedurende 4 dagen kun je bottelen.

Takkie83

 :huilen:

Ok... Bizar dat 'ie nog zo ver door kan gaan zeg. Misschien moet ik maar gewoon een tweede RVS gistvat bestellen  ???

Takkie83

Nou het wonder is geschied; mijn M41 is na 5,5 week werken eindelijk klaar met de suikers uit m'n strong blond!  :o Helaas betekent dat ook dat 'ie nu al 5,5 week op die gist staat, want mijn brew bucket heeft wel een mooie aftapmogelijkheid, maar niet voor de gist. Ik ga kijken of ik hem morgen of overmorgenavond kan bottelen maar ik maak me nu een beetje zorgen om dooie gistcellensmaak. Terecht/niet terecht?

Biertje1985

Citaat van: Takkie83 op 07-06-2020  23:09 uovermorgenavond kan bottelen maar ik maak me nu een beetje zorgen om dooie gistcellensmaak. Terecht/niet terecht?
Ik denk dat je het niet gaat proeven, Autolyse heb je ook tijdens de vergisting, en wanneer er nog vergisting gaande is valt het allmaal wel mee. autolyseproducten worden ook door de vitale gist verbruikt. is mij verteld. Ook is het per gistsoort anders.
Maar als het bier op fles staat weet je het pas. Je kan het nu niet veranderen dus hoef je je er ook geen zorgen over maken. Wellicht overhevelen als je nog wilt coldcrashen echter kan je daardoor mogelijk weer meer oxidatie krijgen wellicht is het dan niet waard om moeilijk te doen.


Griebelienus

Citaat van: Takkie83 op 07-06-2020  23:09 uNou het wonder is geschied; mijn M41 is na 5,5 week werken eindelijk klaar met de suikers uit m'n strong blond!  :o Helaas betekent dat ook dat 'ie nu al 5,5 week op die gist staat, want mijn brew bucket heeft wel een mooie aftapmogelijkheid, maar niet voor de gist. Ik ga kijken of ik hem morgen of overmorgenavond kan bottelen maar ik maak me nu een beetje zorgen om dooie gistcellensmaak. Terecht/niet terecht?

Het lijkt me wijsheid om toch eerst voorzichtig de boel over te hevelen vanaf de bovenkant, als je geen gist kon aftappen. En dan nog eens een paar uur te laten staan voor je gaat bottelen. 5,5 week is wel echt lang...

Hay

Bij deze gist is het bij mij ook altijd 4 tot 5 weken voor ik bottel.
3 tot 4 weken gisten en dan nog een kleine week koud lageren.
Maar dan gebruik ik wel een paar gram van dezelfde gist als bottelgist.
Voor mij de ideale gist voor een tripel of een zwaar blond.

Takkie83

Ok bedankt voor het meedenken mannen. Volgende keer hevel ik hem denk ik over na 2-3 weken, maar denk dat dat nu niet zoveel meer toevoegt. Coldcrashen sla ik ook ff over. Ik ga eerst maar eens proeven hoe dit smaakt straks en inderdaad, ik kan er nu toch niet zoveel meer aan veranderen  :biersmile:

Jacques

Citaat van: Takkie83 op 07-06-2020  23:09 uNou het wonder is geschied; mijn M41 is na 5,5 week werken eindelijk klaar met de suikers uit m'n strong blond!  :o Helaas betekent dat ook dat 'ie nu al 5,5 week op die gist staat, want mijn brew bucket heeft wel een mooie aftapmogelijkheid, maar niet voor de gist. Ik ga kijken of ik hem morgen of overmorgenavond kan bottelen maar ik maak me nu een beetje zorgen om dooie gistcellensmaak. Terecht/niet terecht?

Een saison moet ook altijd lang op de gist staan. Daarbij proef ik autolysesmaken. Deze smaken zijn heel gebruikelijk bij een saison.

hobbybob

Gemiddeld zit de M41 bij mij op 0.996 na 8 dagen, vanaf dag 3 staat ie bij mij op 27 graden.

Laatste 3x:

- 0.994 vanaf 1060
- 0.996 vanaf 1067
- 0.998 vanaf 1080

Takkie83

Citaat van: Jacques op 09-06-2020  16:33 uEen saison moet ook altijd lang op de gist staan. Daarbij proef ik autolysesmaken. Deze smaken zijn heel gebruikelijk bij een saison.

En bij een strong blond?  :-\

Morgenochtend ga ik bottelen. Fingers crossed! Ik zal mijn 100%+ SVG hier ook nog wel even vermelden. Grappenmaker die M41 :leren:

Takkie83

Citaat van: hobbybob op 09-06-2020  21:06 uGemiddeld zit de M41 bij mij op 0.996 na 8 dagen, vanaf dag 3 staat ie bij mij op 27graden.

Laatste 3x:

- 0.994 vanaf 1060
- 0.996 vanaf 1067
- 0.998 vanaf 1080

Het beste bier brouw jezelf.

Ja ik ga de temperatuur de volgende keer ook maar omhoog gooien. Ik heb hem twee weken in m'n gistkast op 20 graden laten staan, daarna op kamertemperatuur verder vergist omdat ik m'n gistkast weer wilde gebruiken  ;D

Het beste bier kun je zelf misschien wel brouwen, maar jezelf brouwen is fysiek niet mogelijk  :nut:

hobbybob



Citaat van: Takkie83 op 09-06-2020  21:14 uHet beste bier kun je zelf misschien wel brouwen, maar jezelf brouwen is fysiek niet mogelijk  :nut:

Dat valt of staat wat je onder brouwen bedoelt[emoji41]



Het beste bier brouw jezelf.


hansHalberstadt

Citaat van: hobbybob op 10-06-2020  05:16 uHet beste bier brouw jezelf.
''brouw jezelf'' of ''brouw je zelf''
Lijkt mij het 2e, anders brouw je inderdaad jezelf en dat zal toch wel een aparte klasse bier worden.

bierfan

Citaat van: hobbybob op 09-06-2020  21:06 uGemiddeld zit de M41 bij mij op 0.996 na 8 dagen, vanaf dag 3 staat ie bij mij op 27graden.


Laatste 3x:

- 0.994 vanaf 1060
- 0.996 vanaf 1067
- 0.998 vanaf 1080

Bij volmout?

hobbybob

Eerste 2 volmout, 40 min 65, 20 min 72, 10 min 78 graden
Laatste met 15% suiker.

Het beste bier brouw jezelf.


bierfan

Dat is netjes, dan gaat die bij jou beter dan bij mij.

Takkie83

Citaat van: chthon op 20-05-2020  16:14 uM41 is veeleer iets om Duvel mee te brouwen. Ik heb er vier bieren mee gebrouwen, maar ik kom tot een gemiddelde SVG van 91%

Zojuist gebotteld met een eind SG van 0,997, SVG = 105%

Heb je die duveltjes van jou al op of gebruik je ze tijdens demonstraties?  ;D

hobbybob

Citaat van: hansHalberstadt op 10-06-2020  05:21 u''brouw jezelf'' of ''brouw je zelf''
lijkt mij het 2e, anders brouw je inderdaad jezelf en dat zal toch wel een aparte klasse bier worden.
Zo beter[emoji28][emoji106]

Het beste bier brouw je zelf.


Takkie83

Citaat van: hobbybob op 10-06-2020  13:57 uHet beste bier brouw je zelf.

  :hoera:

hansHalberstadt

Citaat van: hobbybob op 10-06-2020  13:57 uZo beter[emoji28][emoji106]

Het beste bier brouw je zelf.
:lekkerbier: :dansen:

Jacques

Citaat van: Takkie83 op 09-06-2020  21:10 uEn bij een strong blond?  :-\

Bij een zwaar blond is dat minder gewenst.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.