Lambiek

Gestart door norbertus, 14-03-2006 23:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hopmans

Oscar,

Ik moet je wat bekennen ...  :verbergen:

 :-[

Oscar

NEEEEEEEEEE , is je krat al leeg?

JeroenCV

Citaat van: Oscar op 21-03-2007  09:47 uDat is toch zonde. De truuk is om als "afleiding" dan meteen aan ander lekker bier te brouwen, zo blijf je makkelijker van je lambiek af. Hoewel ik eigenlijk al wel heel benieuwd ben naar de Lambiek/gueuze die afgelopen Januari gebotteld is

volgens mij is de truuk toch echt een kast met een slot waarvan je de sleutel bij weggooit, anders blijft er niets over.... :pan:

Hopmans

Ik heb hem geproefd vorige week.

Er is al koolzuur.
De smaak ... Ikzelf vind hem SUPER! GENIAAL!  :dansen: :elifant: :hoera:

Mijn lowbach was zuur op de tong.
Deze gaat tot aan je voorhoofdsholte !
De esters vullen je schedelpan.
Iedere slok is genieten.
Ik heb die avond geen biertje meer gedronken omdat het toch niet meer haalt bij deze.

Probeer jij hem eens zal ik zo zeggen ...  ;)

 :degroeten:

Oscar

Citaat van: Hoppie op 21-03-2007  09:59 uEr is al koolzuur.
De smaak............... Ikzelf vindt hem SUPER! GENIAAL!  :dansen: :elifant: :hoera:
Probeer jij hem eens zal ik zo zeggen.....  ;)

Yeah  :dansen: :dansen: Ik ga hem zeker even  proeven deze week. Zullen we dan maar het onk 2007 gaan winnen?  :D :D :D

Pieter.

Tja met het pogen tot het brouwen van Lambiek bieren heb ik me er op ingesteld dat het een meerjarenplan gaat worden, mijn planning is om iedere winter 2 batches te maken en hoe alles gaat uitkomen wat betreft geuze, kriek en framboise dat zie ik wel, kwestie van uitproberen en ervaring opdoen en alles goed in de gaten houden. Misschien nog wat lectuur aanschaffen over het lambiek brouwen om meer kennis op te doen. Het is in ieder geval leuk te zien dat spontane vergisting hier in Nederland ook mogelijk is. Volgend jaar in ieder geval de hop beter voorbereiden. Maar uiteindelijk is het mijn bedoeling een goed smakende lambiek te kunnen brouwen, al duurt het nog 10 jaar.

Vriendelijke groeten,
Pieter

Hopmans

CiteerZullen we dan maar het onk 2007 gaan winnen ?

Ik laat dat aan jouw expertise over.
Laat maar weten wat jij ervan vindt.
Het is nog niet volle bak met de koolzuur, maar toch ...

 :degroeten:

MO

Ik moet toegeven dat ik dit seizoen ook geen prioriteit kan geven aan het lambiek brouwen. Misschien dat ik in de loop van het jaar de lambic blend van Wyeast nog ga gebruiken. Toch erg jammer want de lambiek van Girardin op het Goese festival afgelopen weekeinde was echt een schitterend bier. Net als Hoppie zegt, prachtig zuur, geniale esters etc.

JeroenCV

Citaat van: MO op 21-03-2007  10:36 uIk moet toegeven dat ik dit seizoen ook geen prioriteit kan geven aan het lambiek brouwen.

Is het niks om de Muifelbrouwerij als een van de weinige lambiekbrouwerijen van Nederland te beginnen?

Adrie

Reken maar dat ik ook aan de lambiek ga, maar nu nog even niet. Dit jaar staat een verhuizing op de planning en ik wil niet met lagerend/rijpend bier gaan lopen slepen, dat is vragen om problemen. Dus pas in het nieuwe (nog te zoeken huis), gaat het gebeuren.

Oscar

Als ik Hoppie zo hoor/lees is onze geuze erg lekker, dus die ga je dan op het Pronk sowieso proeven!

toon van den broek

Heb nog niet zo lang geleden deze site ondekt en met verbazing gelezen dat er toch nog zoveel belangstelling is voor geuze!
Ben net begonnen met het uitwerken van plannen voor een (semi)professionele  microbrouwerij. Daarom zou ik graag in contact willen komen met mensen die buiten het Brusselse spontaanvergistende bieren maken. Alvast een gezegend 2008 gewenst. Toon van den Broek/ Groningen.

Oscar

Citaat van: toon van den broek op 29-12-2007  22:09 uDaarom zou ik graag in contact willen komen met mensen die buiten het Brusselse spontaanvergistende bieren maken.

Hallo !  :biersmile:

Citaat van: toon van den broek op 29-12-2007  22:09 uBen net begonnen met het uitwerken van plannen voor een (semi)professionele  microbrouwerij.

Je wilt een commerciële geuze en/of lambiek van spontane gisting op de markt gaan zetten?

William

Citaat van: toon van den broek op 29-12-2007  22:09 uBen net begonnen met het uitwerken van plannen voor een (semi)professionele  microbrouwerij.

Vertel 'ns wat meer: is dat alleen een papieren exercitie of heb je ook al de nodige praktische ervaring met brouwen c.q. spontane vergisting. Er zijn hier zeker een aantal "ervaren" mensen...

toon van den broek

Hallo William/Oscar,

Nee het is geen luchtfietserij wat ik doe. Ik ben al in 1970 begonnen (15jr oud) met een brouwerij in Eindhoven waar ik bovengistende en ondergistende bieren brouwde. Destijds was ik misschien een van de eersten die zelf begonnen is met deze fascinerende hobby. Omdat ik toen niet aan informatie kon komen heb ik bij enkele brouwerijen gewerkt en/of stage gelopen. Hierdoor kreeg ik meer inzichten en waren er ook mogelijkheden om aan vooral gist te komen. Dat was destijds het moeilijkste voor me. In 1972 brouwde ik 1hl per week wat vooral opging in het uitbundige studentenleven.
Na mijn HLS ben ik in de zuivel terechtgekomen maar wil -nu ik daar weer de mogelijkheden toe heb- zien of er hier in Groningen mogelijkheden zijn.
Ja, en mijn grootste uitdaging is spontane vergisting. Lievelingsbier is dan ook Oude Boon, maar ook Rodenbach Grand Cru en een platte lambiek (echt niet koud) kunnen me echt doen genieten.
Mijn wens is om op 1 maart bij Cantillon de openbrouwdag te bezoeken.
En graag zou ik een wortketel kopen van 10-15 hl, welke geschikt is voor directe verhitting (koper/rvs/ijzer). Heeft iemand een tip?

In ieder geval iedereen een gezegend 2008 gewenst. Groeten Toon van den Broek.

Caspar

Pfoei, volgens mij is het erg moeilijk om de juiste beestjes op te vangen... Heb je nooit gedacht aan de speciale blends van Wyeast en deze in een open kuip te laten vergisten?

Groet Caspar

 

Oscar

Citaat van: toon van den broek op 31-12-2007  13:33 uMijn wens is om op 1 maart bij Cantillon de openbrouwdag te bezoeken.

Dat kan ik je aanbevelen. Zorg dan wel dat je 's ochtends op tijd aanwezig bent (± 06.00 uur) Het is een lange dag maar wel een mooie dag.  :brouwen:
Maar spontane gisting is niet zo'n uitdaging hoor, gewoon gedurende een koude nacht buiten je wort laten koelen. That's al  :brouwen:

Caspar

Ja, maar of dat een lekker bier wordt ;D?

Oscar

Jij vindt van niet  ;)

Caspar

Nee nee Oscar... wie zegt dat er in Groningen zulke heerlijke wilde gisten rond zweven als in Enschede en IJmuiden :clownsmile:.

Hopmans

CiteerMaar spontane gisting is niet zo'n uitdaging hoor, gewoon gedurende een koude nacht buiten je wort laten koelen. That's al 
Bij mij was het laatst mislukt, maar het is tegen mijn principes om Wyeast te gebruiken.

 :)

Menno

Citaat van: Hopmans op 31-12-2007  17:58 uhet is tegen mijn principes om Wyeast te gebruiken.
Geldt dit uitsluiten voor een lambiek, of in zijn geheel? Je moppert soms ook al over korrelgisten...  :weetniet:

MO

Toon, ik zou toch met Wyeast gaan vergisten. Dat geeft je veel meer zekerheid. Je weet nooit wat je vangt als je zomaar wort buiten zet. Soms krijg je zelfs geen zuur bier (toch Oscar?).

Hopmans

CiteerGeldt dit uitsluiten voor een lambiek, of in zijn geheel? Je moppert soms ook al over korrelgisten... 
Met name lambiek.
Maar als het kan kweek ik een flesje op, en dan eventueel de beste kolonie op agar selecteren.
 :degroeten: 

Pieter.

Citaat van: MO op 31-12-2007  22:45 uToon, ik zou toch met Wyeast gaan vergisten. Dat geeft je veel meer zekerheid. Je weet nooit wat je vangt als je zomaar wort buiten zet. Soms krijg je zelfs geen zuur bier (toch Oscar?).

Daarom brouw ik naast een lambiek van spontane vergisting ook een lambiek met de Wyeast lambic blend, mooi om beide te vergelijken ook ter zijne tijd :)

 :degroeten:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.