Lambiek

Gestart door norbertus, 14-03-2006 23:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

MO

Pieter,

Tarwevlokken zijn uitstekende bruikbaar.

willem

Ongemoute, ongemalen tarwe vind je bij het dierenvoer (en daar is niets mis mee !).

Tarwe is wel veel harder dan mout, dus niet te malen met de moutmolen.
Met zo'n oude koffiemolen met een boormachine op gemonteerd gaat het prima
(voor niet al te grote hoeveelheden).

w

Adrie

Je kunt echt veel beter tarwevlokken gebruiken. Die hoef je niet te malen of te verstijfselen. Voor een lambiek zijn die prima te gebruiken.

Oscar

Vandaag samen met Hoppie een gueuze gestoken en een Vlaamse bruine/grand cru gebrouwen. Wat ons opviel, en voor ons beide is aangetoond bij deze, dat  een wilde gist uit streek a radicaal anders is dan een wilde gist uit streek B. Mijn lambiek had een eind SG van 1002 en die van Hoppie een eind SG van 1020. Dat lijkt mij een wezenlijk verschil. ook was de geur en het smaakprofiel totaal verschillend.


MO

Oh ja, en jullie hadden ook heel andere mouten en hoppen gebruikt, toch?

Oscar

Hmm... dat verschil was niet zo groot. Alleen de hopgift van Hoppie was iets schappelijker (20 EBU, en verouderd in de oven).

korek

Citaat van: norbertus op 17-03-2006  12:33 uIn sommige lambik-brouwerijen gebruikt men tonnen van wel 100 ( honderd ) jaar oud!

Krijg je dan ook niet de smaak van de houtwormen in je lambiek, een soort 'Mescal', worm in je bier?

norbertus

Beste Korek,

Kan je mij vertellen wat de smaak is van houtwormen? Heb er tot nu toe geen genuttigd ik prefereer andere eiwitten!

Ik werk al verschillende jaren met houten tonnen en heb nog nooit één houtworm in een houten vat gezien laat staan ander ongedierte.

Norbertus.

korek

't was bedoeld als grapje natuurlijk. Ik kan me voorstellen dat houtwormen dit soort hout niet lusten.

Oscar

Mo ik las even deze post nog eens van jou en deze. Staat dit nog op de planning? Of toch maar niet (Tsja ik zit in een spontane vergistings periode, kan ik ook niets aan doen. ;D ). Het is er nu de tijd voor en die opmerking is al een jaar oud.

Ook ben ik benieuwd naar dit
en ook naar dit
En wat doet deze er mee?




Oscar

Citaat van: norbertus op 17-03-2006  12:33 uDe vergisting en lagering van lambik-bier wordt niet in hoofdzaak in een houten ton gedaan voor de smaakafgifte van de ton maar wel degelijk voor de beperkte zuurstoftoegang tot het jongbier zodat bepaalde gisten hun werk kunnen doen.

Zo, dit las is dus net ook even en ik heb het verschil in smaak en geur geproefd tussen vergisiting in glas en op houten vat. Resultaat :

Glas : Zurig, vlak, vrij weinig aroma's
Hout : Iets minder zurig, iets voller van smaak, en een aroma's wauauauw ! Vanille, hout, unieke gist geuren, heeerlijk. Een wereld van verschil !

Conclusie : hout is wel degelijk voor een groot deel ook voor de smaak en geur !

MO

Staat nog niet letterlijk op de planning. Ik heb nog steeds geen houten vat, dan heeft het toch minder zin of niet?

Oscar

Mo : Het alternatief is vergisten in plastic of glas en houtsnippers toevoegen, gaat ook werken.

Edwin

Oscar linkte naar mijn opmerking, dus ja, daar moet ik dan toch wel op reageren.

De spontane gisting zit er voor dit jaar niet in. Omdat ik nogal wat geboortebier moet brouwen is mijn planning wat omgegooid. Bovendien heb ik een mooie Vlaamse bruine (en een met kriek) gebrouwen en daar ben ik eigenlijk al heel tevreden mee. Volgend jaar wellicht.

Edwin

norbertus

Beste lambiekvrienden,

Eind januari heb ik een lambiekbrouwsel opgezet van 35 l en dit in een pvc-vat in de kelder geplaatst. In pvc omdat ik het verschil wil vaststellen tussen hout en pvc. Het vorig brouwsel werd op een houten ton vergist en is vlot verlopen en rust momenteel nog steeds in dit vat.
Vorige keer ging het brouwsel aan de gist na ongeveer 10 dagen. Deze keer in de topvolle pvc-container was er tot vorige week woensdag geen enkele reactie behalve een schimmellaagje in de hals van het vat. Deze morgen bij het betreden van de kelder een gistreukje en inderdaad het schuim had het losliggend dop op de container weggeduwd en het schuim vloeide over de rand. Dus wanhoop nooit met dit soort brouwsels de tijd lost het wel op. Ben wel benieuwd naar de smaak na de gisting.

Zijn er nog andere ervaringen?

Groeten,
Norbertus.

Hopmans


CiteerDus wanhoop nooit met dit soort brouwsels de tijd lost het wel op. Ben wel benieuwd naar de smaak na de gisting.

Zijn er nog andere ervaringen?

Yep.  ;D

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?PHPSESSID=fc5a295484774b5843ed8d94cb362e48&topic=5791.msg63104#msg63104

 :degroeten:

Pieter.

Ik heb in januari twee lambieken gebrouwen bestaande uit 60% pilsmout en 40% ongemoute tarwevlokken met hetzelfde maischschema, beide met overjarige hop en beide batches zijn 18 liter. Bovendien in beide brouwsels eikenhouten snippers toegevoegd. De eerste batch buiten gezet voor spontane vergisting en voor de tweede heb ik Lambic Blend van Wyeast gebruikt. Batch 1 kwam na ca 4 dagen op gang en heeft ongeveer 2 weken activiteit in het waterslot gegeven daarna viel het stil, Batch 2 was veel actiever en pas na 3 weken werd het waterslot rustiger, het pruttelt nog steeds zo nu en dan vooral op het warmste moment van de dag. Batch 1 heeft kaam gist op de zijkanten van de gistemmer staan batch 2 heeft dit niet. Batch 1 ruikt beduidend zuurder dan batch 2 die momenteel vrij standaard ruikt, zegmaar de geur die je normaal hebt na een dag of 2 a 3 gisten al heeft het wel zurig geroken maar dit is weer weggetrokken. Batch 1 rook zurig na een paar weken om daarna te gaan stinken, maar momenteel ruikt het weer zurig. Ik heb geen idee van het SG en pH in beide brouwsels, op de gistemmer van batch 1 zit ook geen kraantje om wat af te tappen, ik meet dit later wel eens.

Beide brouwsels moesten een framboise gaan worden maar ik denk dat ik beide batches ga verdelen mede omdat het lastig gaat worden om voldoende frambozen te krijgen. Morgen ga ik in ieder geval frambozen stekjes bestellen te weten Autumn Bliss, een herfst framboos waarvan je met een beetje geluk ook in het eerste jaar wat kan oogsten. Van beide batches zet ik ook een deel apart om over een paar jaar geuze te steken, ik ben sowieso van plan het zelfde recept ieder jaar te gaan brouwen op de zelfde manier als ik dat dit jaar heb gedaan, het recept komt ook het dichtst bij het oorspronkelijke lambiek recept zoals word gebrouwen in de Zennevalei. Ook zou ik graag van een deel een kriek willen maken mits ik aan zure kersen kan komen komende zomer.

Genoeg om me bezig te houden in ieder geval :)

Vriendelijke groeten,
Pieter

norbertus

Pieter,

Kan jij het sg eens meten van beide brouwsels. Ik heb vorig jaar ook een Wyeast gebruikt naast een natuurlijke gisting en na twee maanden hadden beide brouwsels ongeveer hetzelfde sg en pH. De natuurlijke gisting geeft minder woelige gisting maar gaat wel even gestaag door.

Wat de vruchten betreft zowel framboos als zure kers zijn in de handel rond half juli. Ik ga dit jaar nog een lambikbrouwsel opzetten rond half mei om rond half juli een uitgegiste lambik te hebben waarbij ik dan de vruchten ga voegen. Ik ga dan wel een deel uitgistende lambik gebruiken van een winterbrouwsel om er zeker van te zijn dat het boeltje gaat gisten.
Ik heb de vruchten uit eigen tuin en kan ze dan ook vrij rijp laten worden. Kwestie is wel onze gevleugelde vrienden voor te zijn want die zijn op die momenten ook van de partij.

Groeten,
Norbertus.

Pieter.

Citaat van: norbertus op 19-03-2007  22:01 uPieter,

Kan jij het sg eens meten van beide brouwsels. Ik heb vorig jaar ook een Wyeast gebruikt naast een natuurlijke gisting en na twee maanden hadden beide brouwsels ongeveer hetzelfde sg en pH. De natuurlijke gisting geeft minder woelige gisting maar gaat wel even gestaag door.

Wat de vruchten betreft zowel framboos als zure kers zijn in de handel rond half juli. Ik ga dit jaar nog een lambikbrouwsel opzetten rond half mei om rond half juli een uitgegiste lambik te hebben waarbij ik dan de vruchten ga voegen. Ik ga dan wel een deel uitgistende lambik gebruiken van een winterbrouwsel om er zeker van te zijn dat het boeltje gaat gisten.
Ik heb de vruchten uit eigen tuin en kan ze dan ook vrij rijp laten worden. Kwestie is wel onze gevleugelde vrienden voor te zijn want die zijn op die momenten ook van de partij.

Groeten,
Norbertus.

Ik zal een dezer dagen beide SG's eens meten, ben zelf ook wel benieuwd.

Geen idee of hier in Nederland zure kersen te krijgen zijn, zal gaan rondkijken zodra het de tijd is.

Hevel jij je brouwsel eerst over naar een ander vat voordat de vruchten gaat toevoegen?

En heb jij zelf ook frambozenin je tuin, zoja hoeveel opbrengst per struik heb je ongeveer?

Vrg,
Pieter

Pieter.

Hier de metingen die ik vandaag heb gedaan op mijn lambieken.

Batch1, brouwdatum:13-01-07, spontane vergisting, begin SG 1062, huidige SG 1014
Batch2, brouwdatum:18-02-07, Lambic Blend, begin SG 1062, huidige SG 1010

Beide brouwsels zijn troebel en zo geel als sinaasappelsap. Batch1 ruikt beduidend zuurder dan batch2. Beide brouwsels ook geproefd maar ze smaken hoofdzakelijk onaangenaam bitter, ik hoop dat dit met de tijd wel wegtrekt  :denken:

Vriendelijke groeten,
Pieter

norbertus

Pieter,

De natuurlijke gisting is iets trager maar lambiek vraagt tijd. Een sg van 1014 na 2 maanden lijkt mij een goed resultaat. Wat de smaak en geur betreft is dit steeds een moeilijke. Heb je een echte oude geuze ter beschikking? Even proeven, ruiken en vergelijken om de karakteristieke smaak en geur te gewennen.

Wat de frambozen betreft. De vruchten aan de frambozenstruik komen op het eenjarig hout en de vruchtzetting geschiedt over verschillende weken. Naargelang de soort zijn deze vroeg of later. In mijn tuin oogst ik frambozen van begin juli tot een eind in augustus. Ik oogst naargelang rijpheid en verzamel de vruchten in de diepvries. Frambozen zijn echte zonnekloppers en de vruchtzetting en afrijping is dan ook afhankelijk van de uren zon.
Van zodra voldoende voorraad en lambiek ter beschikking voeg ik de ontdooide en op kamertemp gebrachte vruchten bij de lambiek. Indien je mij nu vraagt hoeveel vruchten kan ik hierop niet antwoorden. Maar er mogen veel vruchten bij het lambiekbier meer dan je kan oogsten. Laatst had ik op een vat van 30 l ongeveer 5 kg vruchten en dit mochten er nog meer zijn bij de smaakproef.

Noteren is de boodschap maar vaak wordt dit vergeten.

Groeten,
Norbertus.

Pieter.

Bedankt voor het andwoord Norbertus. Ik heb inmiddels frambozen struiken besteld, dit is een herfst framboos, ik heb nog net een plekje waar ze vol in de zon kunnen staan. Over het SG ben ik dik tevreden, niet gedacht dat het na 2 maanden al zo laag zou zijn. Ik maak me alleen wat zorgen over de bitterheid, via diverse sites over lambiek leerde ik dat 5 gr overjarige hop van 2 liefst 3 jaar oud per liter gebruikelijk is, helaas had ik deze hop niet, eigenlijk een samenraapsel van diverse soorten hop varierend van 3,4 tot 7 EBU allen en  maar half jaar over de datum. Nu vraag ik me wel af of hop van 3 jaar over de datum zijn bitterheid ook volledig kwijt is  :denken: Kwestie van afwachten maar en over een paar maanden nog eens proeven. Ik las dat kriek/framboise gemaakt kan worden van jonge lambiek van tenminste een half jaar oud, mocht na een half jaar tot 8 maanden het bier nog te bitter zijn laat ik het gewoon nog een tijd staan. Helaas kan ik hier in de buurt geen echte geuze krijgen, alleen een aangezoete nep variant, in het verleden wel eens een echte geuze gedronken en dat was heel wat anders herinner ik me nog.

Vriendelijke groeten,
Pieter

Hopmans

Ajajay,  :-\

Jammer dat je niet even geïnformeerd hebt over de hop.
Je kunt namelijk je hop binnen 1 uur 3 jaar oud krijgen door deze in een oven
te stoppen van 120 graden Celsius.
Eerst stinkt je hele keuken ernaar, en daarna is de reuk weg, en de hop bruinig.

Hopbitterheid kan helaas toch lang blijven hangen.
Maar daarintegen vind ik de Boonlambiek ook best wel bitter dit jaar.
Daarbij moet het bier van jou nog een jaar op eiken, en dan een jaar in flesjes.
Dus het kan nog flink bijtrekken.

 :degroeten:

korek

Ik bewonder jullie dat je het geduld kunt opbrengen om een paar jaar te wachten op het resultaat. Bij mij is het zo dat mijn vrouw en ik meestal de helft opgedronken hebben voordat het bier volledig gerijpt is.

Oscar

Citaat van: korek op 21-03-2007  09:04 uBij mij is het zo dat mijn vrouw en ik meestal de helft opgedronken hebben voordat het bier volledig gerijpt is.

Dat is toch zonde. De truuk is om als "afleiding" dan meteen aan ander lekker bier te brouwen, zo blijf je makkelijker van je lambiek af. Hoewel ik eigenlijk al wel heel benieuwd ben naar de Lambiek/gueuze die afgelopen Januari gebotteld is


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.