Lambiek

Gestart door norbertus, 14-03-2006 23:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caspar

Mooi, dan ben ik van de partij!


norbertus

Beste lambikvrienden,

Ik zie dat er heel wat liefhebbers zijn om een lambikje te wagen. Ik denk toch ook dat we best de storting afspreken en de temperatuursstappen iets of wat respecteren. In ieder geval de bevruchting van het wort in de open lucht en liefst vergisten op hout als het kan. In ieder geval zou het nuttig zijn dat ieder duidelijk weet mee te delen hoe hij vergist heeft om de mogelijke verschillen vast te stellen.
Ik probeer dit seizoen twee brouwsels voor lambik te maken en ga het eerste brouwsel een eenvoudig decoctiesysteem volgen en het tweede brouwsel met het aftappen en apart verwarmen van het wort zoals dit blijkbaar in de lambikbrouwerijen gebeurt.

Ik heb ook de foto's van het bezoek aan de brouwerij Cantillon geplaatst. De foto's kunnen bekeken worden op het adres www.vaneyken.be/norbertus/ en dan doorklikken op bezoek Cantillon.

Norbertus.


Caspar

Eergister een Oude Kriek Boon gedronken uit 2003... brrrrrr, mijn god... ik kon het echt bijna niet wegkrijgen bah  :ziek:!!

Ik moet echt nog wennen aan de smaak van oude lambiek, zo zuur en een gygantische lading Bret... Hij was behoorlijk op leeftijd en ik proefde helemaal geen krieken.

Nou ja, als we gaan geuze steken heb ik wat meer proefervaring... ik geef niet gauw op! Het is net als olijven en franse kaas waarschijnlijk  ;D

norbertus

Caspar,

Dit verhaal heb ik reeds talloze malen mogen horen. In het algemeen indien men het heeft over geuze of kriek denkt de doorsnee mens aan zoetigheden. Het zijn echter de lambikbrouwers die zoeter bier op de markt brengen omdat dit een grotere afzet heeft. Oorspronkelijk is geuze zurig en dit geldt eveneens voor de kriek.
Het is even wennen maar eens de smaak te pakken is het een welgekome drankje niet voor dagelijks gebruik maar indien ik er zin in heb en in mijn kelder even kan gaan kiezen welke fles ik ga koud zetten is het toch steeds een feestje.
Mijn vrouw sprak altijd over rioolwater maar kan het nu toch niet laten om steeds mee te drinken als er een fles oude geuze op tafel komt.

Alleen de methode van brouwen, de natuurlijke gisting, het mengen van lambik van drie verschillende jaartallen en het lange wachten op het eindresultaat geven het bier toch een speciale plaats in het biergebeuren en dat mag dan een speciaal smaakje hebben vind ik.

norbertus.

Liemingbrouwer

Hoi lambiek-lovers,

Vrijdag is het zo ver dan brouw ik "mijn" lambiek die we hopelijk eind volgend jaar gaan blenden.
Ik dacht mij te houden aan wat wij (Norbertus en ik) gezien en geleerd hebben bij Cantillon.
Norbert heeft dat hier hoger nog eens netjes beschreven.
Citaat van: norbertus op 13-11-2006  23:12 uVerslagje bij ons bezoek aan Cantillon.

Heeft er iemand opmerkingen laat dan iets weten.
Norbert: voor uw boekhouding ik brouw 40 L. en wil daarvan ongeveer de helft ter beschikking stellen voor uw experiment.

Groetjes
Liemingbrouwer

norbertus

Liemingbrouwer,

Ben terug van een weekje niksen, enfin een weekje teveel eten en drank verteren dan goed is maar ja..

Kan je iets meer vertellen van de je resultaten bij dit brouwsel?

Norbertus.

Liemingbrouwer

Hallo Norbert,

Zie hier eens: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,5511.0.html

Ik heb geprobeerd een verslagje te maken terwijl ik brouwde.
Het wort heeft een nacht buiten gestaan, en werd dan in een vergistingtank (plastiek) gedaan en warm (18°) gezet, na 3 dagen verhuisde het vat naar schoonma's kelder waar het ongeveer 16 -18° is.  En nu maar hopen.
Ik heb wel geen houten vat (nog niet).

Groetjes
Liemingbrouwer

norbertus

Liemingbrouwer,

Ik heb het maischproces doorgelezen en inderdaad de methode van Cantillon is herkenbaar.
Bij het afhalen van de melk werd er inderdaad niet gekeken of de bostel vrij kwam, men tapte de melk zoveel mogelijk af.

Tijdens het plaatsbezoek deelde de brouwer mij mee dat hij net voldoende melk aftapte om de laatste stap op te warmen en kookte de melk niet maar liet deze tot +/- 90 ° opwarmen.

Hoeveel wort hebt u kunnen verdampen tijdens de drie uur koken?

Welke temperatuur hebt u bekomen na een nacht koelen?

Groeten,
Norbertus.

norbertus

Liemingbrouwer,

Blijkbaar bleef de jodiumproef positief. Maar ik stel mij de vraag of de brouwer bij Cantillon geen opwarming meer deed naar 78 °c voor hij overging tot het spoelen. Door gebrek aan thermometer op de maischton was dit niet controleerbaar maar is dit wel mogelijk.

Indien ik het maischschema zoals beschreven in het boek van Jeff Sparrow ( blz 141 ) vergelijk met de maischmethode bij Cantillon is er zeer grote gelijkenis en hier wordt de laatste stap ook uitgevoerd met de opgewarmde melk tot 88°c om de eindstap van 78°c te bekomen.

Ik ga één van de volgende weekends ook een lambikbrouwsel opzetten.

Groeten,
Norbertus.

Emile

Citaat van: Oscar op 23-11-2006  11:00 uNa koken niet koelen maar een nacht buiten onder een afdakje neer zetten).
Kijk, dat lijkt mij niet zo verstandig. De noodzakelijke gisten zwermen niet onder ons afdakje, hooguit fijnstof en roet (hier in de Randstad).

Wat mij een veel beter idee lijkt is een gesloten vergisting, maar dan met gist opgekweekt van bijv. de 3 Fonteinen. Dan heb je toch een gesloten vergisting, maar wel met de echte Lambiek gist. Dat maakt het experiment ook wat gecontroleerder.

Liemingbrouwer

Norbertus,
Ik heb de melk opgewarmd tot kookpunt, maar dat zal zeker geen 100° geweest zijn.  Een grote kom die kookefecten geeft en dan afgezet dus zeker niet lang doorgekookt.
De kookketel was gevuld met 63,5 L. voor koken, en er is, in het gistvat, maar net 40 L. over.  Dus 23,5 L verkookt, eigenlijk wel veel dus.

Van kookpunt om 1600 Hr. naar zeker beneden 37° om 1900 Hr. Ik heb gevoeld aan de zijkant van het koelschip om 1900 Hr. en toen was het reeds kouder als lichaamstemperatuur.  'S morgens was het wort gewoon buitentemperatuur ongeveer 7°, het heeft geduurt tot na de middag voor het vat genoeg opgewarmd was en er schuim op het wort stond. 

Ik heb wel als laatste de melk van ongeveer 95° bijgevoegd en dan nog zeker 8 L. kokend water tot ik in de maish 75° mat dan heb ik gefilterd en gespoeld tot ik dus 63,5 L in de kookketel had.

De jodium proef was niet 100% negatief, alleen als ik echt de granen ging uitpersen werd de kleur paars.  Maar het is juist ik heb ze dit bij Cantillon ook niet zien doen.
Toch heb ik zeker genoeg suiker uit de maish gehaald want het sg was voor koken 1048, doel was 1050.  Eigenaardig na zoveel verkoking toch maar 1052 als eind SG.

Herman

Het is dat ik verhuisplannen heb dit jaar, anders had ik 100% zeker een poging gewaagd. Hier in Groningen hebben we gelukkig nog enigszins gezonde lucht (Emile), beter dan in mijn vorige woonplaats Amsterdam in ieder geval. Wellicht dat ik het er toch binnenkort op waag (70%).

Wat is zo'n beetje de laatste dag voor een goede wilde 'besmetting'? Begin maart? Ik ben zelf ook van plan de slijm-methode toe te passen en wil daarnaast het wort splitsen, waarbij ik een deel met Wyeast-Lambic blend aan wil zetten. Beide bieren ben ik vervolgens van plan te gaan blenden tot één brouwsel.

Herman

Hopmans


Waar ga je naar toe Herman?

 :degroeten:

Oscar

Citaat van: Herman op 05-01-2007  00:29 uWellicht dat ik het er toch binnenkort op waag (70%).

Gewoon doen !! Dan doe je volgend jaar ook mee met de landelijke gueuze steek dag...  ;)

Citaat van: Herman op 05-01-2007  00:29 uWat is zo'n beetje de laatste dag voor een goede wilde 'besmetting'? Begin maart?

Ja zoiets, hangt ook een beetje van het weer af, als maart nog een koude nacht heeft kan het wel.

Citaat van: Herman op 05-01-2007  00:29 umet Wyeast-Lambic blend aan wil zetten.

Nee toch ?  :huilen: :huilen: :huilen: :huilen:  Hoppie !?

Hopmans


Wyeast-Lambic blend is voor mietjes.
Lambiek is je wort buiten laten afkoelen klaar uit.

 :degroeten:

Herman

Jongens, ik heb die zak nu eenmaal al tijden (dus overtijd) in de koelkast en gebruik hem gewoon voor een deel. Punt, basta, Schluss.

Herman

Citaat van: Hoppie op 05-01-2007  00:33 uWaar ga je naar toe Herman?
Naar een droomhuis. Ik ben het alleen nog aan het zoeken ;) De bedoeling is Noord-Drenthe, een huis met een mooie brouwlocatie en (hop)tuin.

MO

Herm, ik ben precies hetzelfde van plan. Ik ben nog veel eigenwijscher en ga gewoon voor de eenstapsmaisch. Wie maakt zich met zo'n overduidelijke gist- en zuuroverheersching in smaak- en geurpalet nog zorgen over zoiets futiels als een maischschema. Is mijn hypothese dus, ga ik onderzoeken.

Hopmans

Ik ben het met MO eens, tenzij er een aantoonbaar argument is voor de slijmmethode.

 :degroeten:

Oscar

Citaat van: Hoppie op 05-01-2007  16:16 utenzij er een aantoonbaar argument is voor de slijmmethode.

Is er niet volgens mij, ik doe volgende week gewoon een 3 stapsmaisch.

Pieter.

Interessant dat lambiek, ik heb de draadjes over spontane vergisting eens gelezen en op wat andere sites over lambiek zitten neuzen en het heeft mijn interesse wel gewekt. Nu moet ik zeggen dat ik geuze niet te pruimen vind maar een vruchtenlambiek wel weer lekker vind, vooral de framboise versie vond ik echt heerlijk. Ik zit er dus aan te denken om een Framboise Lambiek te maken maar een hoop vragen staan nog open.

Wat ik begrepen heb is dat je ongemoute tarwe nodig hebt, nu ben ik op zoek gegaan bij de bekende leveranciers maar geen heeft het in het assortiment. Wel zijn er ongemoute tarwevlokken, na wat speurwerk leerde ik dat dit gestoomde ongemoute tarwe is die daarna is geplet en gedroogd. Zou je dit ook kunnen gebruiken? of eventueel gewoon tarwemout?

(misschien beter om hier een nieuw draadje van te maken?)

Emile

Citaat van: Hoppie op 05-01-2007  00:37 uWyeast-Lambic blend is voor mietjes.
Lambiek is je wort buiten laten afkoelen klaar uit.

Haha, die Hoppie. Je hebt het niet helemaal begrepen vrees ik. Ik had het niet over een Lambic Blend, maar over het opkweken van gist uit een fles Oude Geuze van de 3 Fonteinen. Ook al is de lucht nog zo schoon, je krijgt nooit die specifieke smaak zoals je die m.b.v de gist uit zo'n fles krijgt. Bij Armand debelder persoonlijk gehaald!

Hopmans


CiteerOok al is de lucht nog zo schoon, je krijgt nooit die specifieke smaak zoals je die m.b.v de gist uit zo'n fles krijgt.

We zullen zien.  :weetbeter:

De kick van een pakje of een flesje haalt het niet bij de voldoening die je krijgt als wilde gist uit je eigen tuin
aanslaat, en als je het later gaat vergelijken met de smaak van dezelfde lambiek elders in het land bevrucht.

Speel je op save, dan is opkweken beter, maar lang niet zo leuk.

 :degroeten:

Oscar

Natuurlijk krijg je die specifieke smaak niet...wat je natuurlijk wel krijg is die specifieke smaak van gist uit eigen tuin. En dat die anders is kunnen op dit moment Hoppie, Martin (heeft mijn kriek geproefd), Adrie (heeft mijn perziklambiek geproefd) en ik je beamen.

En wat mij betreft is anders... spannend. Maar natuurlijk is het opkweken van zo'n Zenne gist ook zeker spannend. Ik ga binnen kort verse Twentsche gist opkweken  :hoera:

Hopmans


Ik heb trouwens wat appelsap in het depot van de literfles gespoten.
Benieuwd of het aan gaat slaan.
Zo ja, dan maak ik een reinstreik.

 :degroeten:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.