Norbertus,
Ik heb de melk opgewarmd tot kookpunt, maar dat zal zeker geen 100° geweest zijn. Een grote kom die kookefecten geeft en dan afgezet dus zeker niet lang doorgekookt.
De kookketel was gevuld met 63,5 L. voor koken, en er is, in het gistvat, maar net 40 L. over. Dus 23,5 L verkookt, eigenlijk wel veel dus.
Van kookpunt om 1600 Hr. naar zeker beneden 37° om 1900 Hr. Ik heb gevoeld aan de zijkant van het koelschip om 1900 Hr. en toen was het reeds kouder als lichaamstemperatuur. 'S morgens was het wort gewoon buitentemperatuur ongeveer 7°, het heeft geduurt tot na de middag voor het vat genoeg opgewarmd was en er schuim op het wort stond.
Ik heb wel als laatste de melk van ongeveer 95° bijgevoegd en dan nog zeker 8 L. kokend water tot ik in de maish 75° mat dan heb ik gefilterd en gespoeld tot ik dus 63,5 L in de kookketel had.
De jodium proef was niet 100% negatief, alleen als ik echt de granen ging uitpersen werd de kleur paars. Maar het is juist ik heb ze dit bij Cantillon ook niet zien doen.
Toch heb ik zeker genoeg suiker uit de maish gehaald want het sg was voor koken 1048, doel was 1050. Eigenaardig na zoveel verkoking toch maar 1052 als eind SG.