Lambiek

Gestart door norbertus, 14-03-2006 23:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hopmans


CiteerHoutsnippers zijn hier helemaal niet aan de orde. We hoeven helemaal geen tannines of vanillesmaken. Tevens de beste tonnen zijn oude en reeds goed gebruikte tonnen. In sommige lambik-brouwerijen gebruikt men tonnen van wel 100 ( honderd ) jaar oud!

norbertus.

CiteerIk hoop met de houtschilfers een iets betere lambiksmaak te verkrijgen.

Bakzeil?  ;)

Heb jij nog iets van een wit vlies op je Lambiek Norbertus?

 :degroeten:

norbertus

Hoppie,

De snippers werden gevoegd bij het kriekbier. Dit bier werd op een rvs fermenter vergist en smaakt zoals reeds eerder meegedeeld niet echt lekker. Een soort metaalachtige smaak blijft merkbaar. Gezien ik momenteel geen houten ton vrij heb en het volume slechts 20 l omvat heb ik verkozen hier houtsnippers toe te voegen om de smaak enigzins te wijzigen.

Het principe van de vergisting van lambik op een houten ton blijft. Meer als vermoedelijk heeft de zuurstofwerking doorheen de houten wanden een invloed op het vergistingsproces en zeker op de smaak.

De houtsnippers gaan het smaakprobleem bij het kriekbier vermoedelijk niet helemaal oplossen. Ik aanzie het als een probeersel. Tevens is het bier vrij jong. Bij de industriële productie is de lambic overjaars dus van vorig jaar. Vermoedelijk is ook hier heel wat te zoeken in verband met smaak.

Norbertus.


Oscar

Norbertus,

Gewoon nog even laten staan gedurende de zomer. zoals je zelf al aangeft heeft een lambiek tijd nodig. en mijn ervaring is dat ie zelf in glas vergist nog wel een redelijke smaak opleverd.... Bij het bottelen niet al te veel suiker toevoegen en daarna zeker nog een jaar laten staan....Tja je moet gedult hebben met een lambiek, maar als je dit jaarlijks doet....het je op den duur ieder jaar een batch om van te genieten.. :biersmile:

Groeten en gezondheid
Oscar

norbertus

Vandaag 10 dagen na het afvullen van 1 fles kriekbier geeft de manometer 2 kg druk aan en klaart het bier enigzins uit.
Ik ga mij proberen te bedwingen om deze fles niet open te maken. Voorlopig heb ik de manometer niet nodig.

Hoppie vroeg mij ook of ik een soort vlies op mijn vat met lambikbier heb. Inderdaad is er een soort vlies aanwezig dat niet dikker wordt maar ook niet verdwijnt. Ik herinner mij bij een bezoek aan een lambikbrouwerij dat op de vloeistofspiegel in de vaten ook een vlies aanwezig was. Dit vlies is volgens mij niet te vergelijken met een kaam zoals we die al eens moeten ervaren bij de wijnbereiding. Een kaam gaat de vloeistof met de duur vertroebelen en verteert een deel van het zuurgehalte. Bij de lambikbereiding verhoogt het zuurgehalte nog! Ik heb zo meer het vermoeden dat dit vlies een soort van natuurlijk beschermlaagje is of althans de pret niet bederft.

Groeten,

Norbertus.

BuBS

Ik ben absoluut geen Lambic fan, maar eens per 2 jaar een tour de geuze vind dan wel weer leuk.
Na een dag geuze en lambicjes, ga je de Westmalle tripel ineens veel meer waarderen.

Een brouwmaat van mij heeft ook een Lambic gebrouwen ( Bram H te Kapelle ) en hij heeft de gist gehaald uit een fles van de Drie Fonteinen en heeft daar een giststarter van gemaakt.
Ik was bij Bram en hij had twijfels over de staat van de giststarter, hij rook nogal zuur.
En inderdaad, het stond echt. Puur azijn, echt smerig :nut:
Hij heeft er toch meegebrouwen en haalde er 3 jaar later op het onk in Almere een eerste plaats mee. Dus voor een lambic moet je zeker geduld hebben en dan komt het zeker goed.
Hij heeft het bier ook aan Armand de Beelder laten proeven en hij vond het bier ook zeer goed.
Dus ook in Zeeland kan je een lambic brouwen.

Gr Kees

Oscar

Citaat van: BuBS op 20-07-2006  16:30 uDus ook in Zeeland kan je een lambic brouwen.

Ja als je de gist ook opkweekt.....dan maakt het ook niet uit....Spontane gisting is daarentegen een ander verhaal (wat natuurlijk in zeeland ook kan).

Groeten en gezondheid
Oscar

Hopmans


CiteerNa een dag geuze en lambicjes, ga je de Westmalle tripel ineens veel meer waarderen.

Niet mee eens. Geef mij maar een lekkere frisse Geuze.

 :degroeten:

norbertus

Gisteren onze lambiekskes nog een nagemeten en geproefd.

De keldertemperatuur is onder invloed van de voorbije warmte gestegen tot 18°c. De lambiek op vat heeft een pH van 3.44. De kleur is lichtgeel en klaart uit. De smaak ik zurig maar niet wrang ruikt lekker in zuurbiernormen.

De kriek op fles heeft een druk opgebouwd van 2kg/m² en schijnt zich te berusten in deze druk en klaart uit. De kriek op kunststof vat heeft een pH van 3.77 en heeft met de houtschilfers een houtachtige smaak aangenomen en de eerder beschreven metaalachtige smaak is verdwijnend. De smaak is eerder plat, de kleur lichtrozig en gist nog steeds.

Vorige keer hadden we het ook over een vlies dat op de lambiek dreef. Valt op dat dit nu is verdwenen en de vloeistofoppervlak vrij is van enig attribuut.

Tot nu geen negatieve vaststellingen buiten dat de kriek nogal plat uitvalt maar dit kan misschien nog beteren.

Norbertus.


MO

Nobertus, met welk apparaat en hoe meet jij de pH's? 3,44 - dat is best erg laag.

norbertus

Ik heb jaren geleden een pH meter aangeschaft bij Brouwland. Dit toestel is onder een andere vormgeving nog steeds in het assortiment opgenomen onder het nr 013 086 4 voor de prijs van 59 €.
Indien dit apparaat goed wordt verzorgd hetzij opgeborgen na gebruik met een bewaarvloeistof gaat dit blijkbaar jaren mee. Er zijn twee eikvloeistoffen leverbaar ( pH 4.01 en 7.??) zodat het toestel kan afgesteld worden.

norbertus.

Hopmans

Hoi Norbertus,

Ben je niet bang met al dat gesample, meten en geproef dat je Lambic besmet wordt?
Ik ergens op een Lambic-site gelezen te hebben dat het vat van een Lambic met rust gelaten
moet worden (o.a. zuurstof dicht). Maw zelfs een Lambic kan met met slechte bacterien besmetten.

Ik heb mijn vat niet meer aangeraakt.

 :weetniet:

norbertus

Ik heb reeds enkele lambiekbrouwerijen bezocht evenals geuzestekers en ik heb niet de indruk in farmalabo's te vertoeven bij het betreden van deze tempels. Ik verzorg mijn labomateriaal goed en laat de vaten niet onnodig lang openstaan en begin ook niet te morsen van het ene vat naar het andere. Tevens zijn de vaten steeds topvol en de weinige vrije ruimte zal zich wel vullen met CO2  gezien de gisting nog steeds verdergaat.

Een reine omgeving en proper materiaal is noodzakelijk en tot op heden heb ik geen last van ongewenste infecties of dergelijke. Het meten wordt dan ook gedaan om de evolutie te kunnen volgen en in te schatten welke gisten hun werking uitoefenen.

Norbertus.


norbertus

LITERATUUR
 :leren:

De Vlaamse uitgeverij ' Davidsfonds/Leuven ' heeft een nieuw prachtig boek uitgegeven naar de schrijfselen van Jef van den Steen. Jef is geen nieuwkomer in het biermilieu en kan aangenaam anekdotisch schrijven. Het boek heeft als titel meegekregen ' Geuze en kriek de champagne onder de bieren '
De schrijver wandelt door de tijd, licht de sluier van de brouwmethodes even op en brengt de huidige brouwers in kaart samen met hun oorsprong. Zoals het een Brabants schrijfsel past worden de laatste bladzijden gevuld met recepten waarin geuze, kriek, lambic, meerts en faro worden gebruikt.

Dit 176 blz tellend boek kan bekomen worden bij Boekhandel Davidsfonds en bereikbaar via telefoon +32 16 310 650 en per fax op het nr +32 16 310 608. Er kan niet per electronische winkelkar besteld worden maar wel geconverseerd op het adres -  boekhandel.infodok@davidsfonds.be  -. Ik betaalde voor het boek 34.5 € en 2 € verzendingskosten.
Een aanrader voor de geïnteresseerden en een mooi boek voor de boekenkast.

Hiernaast, ook van de hand van Jef van den Steen, heeft de Belgische provincie Brabant een klein 90 blz tellend boekje uitgegeven met als titel ' Het pajottenland en de Zennevallei bakermat van lambi(e)k en geuze - met recepten '
Het kleine handige boekje laat de lezer kennismaken met het pajottenland, land van meerts, faro, lambik en geuze, schets de geschiedenis van deze bieren en stelt in het kort de huidige brouwerijen voor om te eindigen met enkele Bourgondische geneugten.

Dit boekje is verkrijgbaar via de website van de provincie Vlaams Brabant -  www.vlaamsbrabant.be --> doorklicken naar publicaties en doorgaan naar toerisme.
Het boekje kost 2.5 € ( twee euro vijftig cent ) + portkosten en wordt u na betaling per post overgemaakt. Dit schrijfsel is ongetwijfeld zijn geld waard.

Veel leesgenot.
Norbertus

MO

In dit uitgebreide Engelse artikel staan wel heel veel interessante, wetenschappelijk onderbouwde tips voor het brouwen van spontaan vergiste bier. Bijvoorbeeld dat je na hout het beste in food-grade HDPE (plastic) zou kunnen vergisten/rijpen:

Material    Oxygen Permeability     cc-mm/m2-day, 23C
Wood, Oak                                   57
High-density polyethylene HDPE        18
Polypropylene PP                            20
Polycarbonate PC                           36
Nylon (not oriented)                      0.62
Saran                                        0.02
Vinyl                                            20
Silicone                                       10600
Water                                         34400

Lees en huiver (wel een lang stuk)

norbertus

Beste Lambik-vrienden,

Hier zijn we terug. Vandaag de laatste vruchten van het seizoen geperst en de vaten gevuld zodat de gisten hun werk kunnen doen om er wijn van te maken. Terug tijd om aan bier te denken. De laatste flessen bier van vorig seizoen worden gekraakt dus tijd om de brouwketel op te poetsen.

Heb ook even het vaatje lambik gekeurd en aangevuld na eerst even geproefd te hebben. Het bier is gelig van kleur geworden, bijna helder en aangenaam zurig, echte lambik. pH meting 3.33.

Ga eerdaags recept posten zodat we hierover kunnen discuteren en brouwsels kunnen voorbereiden.

Ik hoop een vijftal lambik-brouwers ( het mogen er natuurlijk meer zijn )  bereid te vinden zodat we zoals hiervoor reeds aangehaald ooit een Belgisch-Nederlandse geuze kunnen prepareren.

Groeten,
Norbertus.

Oscar

Norbertus,

Nog even het doel van deze actie oprakelen..Het is dus de bedoeling om een heuse lambiek te maken welke met een spontane vergisting
verkregen wordt. Ongeveer een jaar later kunnen we dan ergens afspreken om een dagje "geuze steken" te organiseren om zo van enkele regionele lambieken een landelijke geuze te maken.

Voor wat betreft het recept lijkt het mij leuker als niet idereen het zelfde recept hanteerd. Een geuze steker koop ook verschillende Lambieken in welke niet volgens het zelfde recept verkregen zijn.

De basis van een Lambiek is 60% tarwe en 40% pilsmout. Het maischschema..tja. Bij de Cantillon wordt het mout mengsel continue gespoeld met water van ± 65°C totdat alle suikers er uit zijn "gewassen" Het kookproces duurt zeker 3-5 uur en wordt tijdens het "uitwassen" van de mout al ingezet.

Als hop wordt traditioneel oude hop (3 jaar oud) gebruikt welke voornamelijk voor de houdbaarheid wordt toegevoegd. Natuurlijk zal er best nog wel wat bitterheid uit komen..

Voor het brouwen moet je nog even wachten en een koude avond/nacht uitzoeken ( Tussen de -5°C en 5°C ). Het wort mag in deze nacht natuurlijk niet bevriezen...maar met zoveel suiker in het wort zal dit niet zo snel gebeuren.

Dus wie doet er tzt mee..??

Groeten en gezondheid
Oscar

MO

Ik ben wel van plan om mee te doen maar heb (nog) niet de beschikking over een houten vat. Misschien splits ik een wort op in een buitenbatch en de Wyeast lambic.

Oscar

Citaat van: MO op 23-10-2006  13:15 uIk ben wel van plan om mee te doen maar heb (nog) niet de beschikking over een houten vat.

Een houten vat is niet noodzakelijk....deze zijn nogal prijzig....tenzij je er natuurlijk iets goedkoper aan kunt komen....
Vergisten in glas gaat ook goed...met het al wel bekende propje watten...(ik heb het vaak gewoon met waterslot gedaan...en voldoet redelijk)

Citaat van: MO op 23-10-2006  13:15 uMisschien splits ik een wort op in een buitenbatch en de Wyeast lambic.

Dat is natuurlijk een leuke/interessante vergelijking.....

Groeten en gezondheid
Oscar

Adrie

Ik wil graag meedoen. Lijkt me geweldig, zo'n steek/botteldag. Thema van de MTG/hobbybrouwendag van 2007?

Oscar

Citaat van: Adrie op 23-10-2006  13:21 uThema van de MTG/hobbybrouwendag van 2007?

Leuk idee..als Themadag....echter voor het "Steken" nog wat vroeg...een Lambiek heeft toch wel een jaartje nodig hoor. Dat wordt dan ergens begin 2008... Het wordt wel een Lange termijn project...MO Kun je dat geduld opbrengen..?  :D :D

Groeten en gezondheid
Oscar

Liemingbrouwer

Hoi lambikbrouwers,

Ik was wel van plan volgende winter een lambiek te brouwen om dan in de zomer een kriek van te maken (te vroeg?), maar nu ik hoor dat je niet noodzakelijk een houten vat nodig hebt wil ik ook wel meedoen.  Aan welke hoeveelheden hadden jullie gedacht?  In glas kan ik tot 50L. gaan.
Eens kijken of de natuurlijke "besmetting" bij ons even goed gaat als in het pajottenland...
Tussen Kerst en Nieuwjaar ben ik in verlof dus ideaal on een paar brouwsels te brouwen ALS het weer mee wil natuurlijk.
Groetjes
Liemingbrouwer

Oscar

Citaat van: Liemingbrouwer op 23-10-2006  16:05 uAan welke hoeveelheden hadden jullie gedacht?  In glas kan ik tot 50L. gaan.

50 liter lijkt mij meer dan genoeg....ik had gedacht, omdat we uiteindelijk ook willen gaan "gueuze steken", dat er per deelnemende brouwer iets van 10 liter wordt megenomen. Als er dan gemengd wordt kunnen we natuurlijk een heel scale aan gueuzes maken...en als we deze dan insturen voor het ONK..hebben we dat jaar de grootste inzendingen aan gueuzes (Ook een leuke competitie : wie steekt de beste gueuze ?).

Groeten en gezondheid
Oscar

Hopmans


CiteerIk ben wel van plan om mee te doen maar heb (nog) niet de beschikking over een houten vat.

Je zegt het zelf al:

CiteerIn dit uitgebreide Engelse artikel staan wel heel veel interessante, wetenschappelijk onderbouwde tips voor het brouwen van spontaan vergiste bier. Bijvoorbeeld dat je na hout het beste in food-grade HDPE (plastic) zou kunnen vergisten/rijpen:

En ik kan het beamen.
Naast het 9 ltr vaatje heb ik een litertje in een plastic colafles (= food-grade HDPE).
Zuur Mo. En als ik zeg zuur, dan bedoel ik ook zuur.  ;)

Ik weet niet zeker of ik mee doe, want ik ga voor de Rodenbach Crand Cru van de winter.
misschien ook iets in plastic.

 :degroeten:

Oscar

Citaat van: Hoppie op 23-10-2006  17:12 uIk weet niet zeker of ik mee doe,

Oh jawel...want die Lambiek/Lambic gaan wij samen brouwen manneke... :D :D :D ;D ;D  Afsproak is afsproak... :D :D :D :D

Groet'n en gezondhied
Ooooscar  :degroeten:


Hopmans

Natuurlijk.  :proost2:
Maar dat is de batch die nu staat te rijpen op vat.
De meesten hier op het forum moeten nog beginnen met brouwen.

Aah. Nu vat ik 'm.
We gaan naast bottelen nog brouwen ook.
Wat een lambic-feest. samenvol

Lang leve den wilde gyscht.  samenvol
Er gaat niets boven wilde gist uit de vrije natuur.
Veel frisser als die tamme troep.  ;)

Verzoeting? Boeie! We maken gewoon onze eigen Lambics en Bruine.

 :degroeten:
 :degroeten:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.