Medebrouwers,
Het experimenteren bij het brouwen met verschillende gistsoorten, giststarters en oorsprongen van gist, heeft ons al heel wat bijgebracht. Het brouwen zonder toegevoegde gist spreekt nog tot de verbeelding, voor mij dan toch. In andere threads lees ik dat er reeds proefbrouwsels worden opgezet.
Bij het doornemen van de documentaties blijkt het maken van natuurlijk gistend bier ( lambik dus ) niet zo bijzonder moeilijk. Maar gezien er geen controle bestaat over welke gisten er precies inwerken op het wort ontstaat er een diversiteit aan eindsmaken. Zo ook bepaald de ligging ( geografisch dan ), welke gisten er in de lucht aanwezig zijn, die het wort zullen bevruchten.
De professionele geuze-stekers ( mengers van lambic-bieren ) kopen bij verschillende lambic-brouwers hoeveelheden bier aan en gaan deze naar smaak mengen. Door dit mengen proberen zij de verschillende brouwsels tot een homogeen drinkbaar sapje op de markt te brengen.
Mijn doelstelling is de volgende :
Proberen minstens vijf ( hoe meer hoe liever ) brouwers bij mekaar te brengen die ieder in zijn brouwerij een lambik prepareert naar receptuur die we hierna zullen samenstellen.
Een vergistingsschema op te stellen en later de mengsels op een proeverij samen te brengen en zo nodig te mengen tot een geuze.
Het resultaat zou dan een Belgisch - Nederlandse ( of Nederlands - Belgische ) geuze worden.
Wie heeft er interesse?
Wat ik kan meegeven is dat geuze een bijzonder lekker biertje is evenals een niet te zure lambik.
Norbertus.