Lambiek

Gestart door norbertus, 14-03-2006 23:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

norbertus

Medebrouwers,

Het experimenteren bij het brouwen met verschillende gistsoorten, giststarters en oorsprongen van gist, heeft ons al heel wat bijgebracht. Het brouwen zonder toegevoegde gist spreekt nog tot de verbeelding, voor mij dan toch. In andere threads lees ik dat er reeds proefbrouwsels worden opgezet.

Bij het doornemen van de documentaties blijkt het maken van natuurlijk gistend bier ( lambik dus ) niet zo bijzonder moeilijk. Maar gezien er geen controle bestaat over welke gisten er precies inwerken op het wort ontstaat er een diversiteit aan eindsmaken. Zo ook bepaald de ligging ( geografisch dan ), welke gisten er in de lucht aanwezig zijn, die het wort zullen bevruchten.

De professionele geuze-stekers ( mengers van lambic-bieren ) kopen bij verschillende lambic-brouwers hoeveelheden bier aan en gaan deze naar smaak mengen. Door dit mengen proberen zij de verschillende brouwsels tot een homogeen drinkbaar sapje op de markt te brengen.

Mijn doelstelling is de volgende :

Proberen minstens vijf ( hoe meer hoe liever ) brouwers bij mekaar te brengen die ieder in zijn brouwerij een lambik prepareert naar receptuur die we hierna zullen samenstellen.
Een vergistingsschema op te stellen en later de mengsels op een proeverij samen te brengen en zo nodig te mengen tot een geuze.

Het resultaat zou dan een Belgisch - Nederlandse  ( of Nederlands - Belgische ) geuze worden.

Wie heeft er interesse?

Wat ik kan meegeven is dat geuze een bijzonder lekker biertje is evenals een niet te zure lambik.

Norbertus.



Oscar

Norbertus,

vind ik een leuk idee, echter is het recept van een lambiek vrij simpel en is de tijd om een lambiek te brouwen al bijna voor bij (Mijn lambiek staat al te gisten). Dus dit zou voor volgend jaar of het jaar daarna moeten plaats vinden.

Na hen mengen van de lambieken moet ook dit nog even staan om een lichte koolzuur druk op te bouwen..maar het idee is goed !! Ik probeer wel mee te doen.

Vraag is dan : moet iedereen dit met een spontane vergisting doen ? of is een lambiek blend van Brouwland ook getolereerd..?

Groeten en gezondheid
Oscar


MO

Ik ben volgend jaar van plan om zeker Oscar's spontane vergisting te gaan copieren in het Brabantse land. Ik wil er best twee brouwen zodat er een verstoken kan worden. Ik zou ook wel eens willen brouwen met de blend van Wyeast.

Het steken lijkt me een goed idee. Wie doet er mee? Brouwen in winter 2006/2007 en steken in 2007/2008, of kan dat al eerder?

Edwin

Zo op het eerste gezicht een mooie uitdaging! :proost:

Ik denk dat rond die tijd mijn Liefmanspogingen wel uit dat vat zijn en dat ik hem dus kan vullen met een Lambic. Hopelijk is de A2 geen storende factor hierbij. Die weg ligt zo'n 75 meter van mijn huis (kan ook 100 zijn) en echt schone lucht komt daar niet van af. Hopelijk krijg ik dan geen andere stoffen in het wort dan de benodigde gisten...Anders is de Wyeast mogelijk een alternatief, hoewel ik ooit van Jacques begrepen heb dat die gist nu niet echt bijzonder is.

Edwin

Liemingbrouwer

Norbertus,

Wat heb je allemaal nodig, en nog belangrijker kan dat wel in het leuvense, ik dacht dat de streek rond Brussel (uw ligging is ideaal) de enige plaats is waar de natuurlijke gisting, met de juiste gisten, voorkwam.
Wat heb je nu allemaal nodig? (bvb lagerflessen die lang bezet blijven?) Leg eens kort uit wat je verwacht van de "medewerkers", welke wort en bierbehandelingen er nodig zijn.  En het zou toch maar voor volgend jaar zijn dacht ik?
Als je het voor mekkaar krijgt een aantal brouwers te vinden stel ik mij ook kandidaat om mee te werken. (Experimenteren doe ik wel graag.)  Proeven we onze "duvels" eens samen?

Groetjes
Liemingbrouwer

 

Adrie

Ik doe ook graag mee. De gestoken geuze heeft dan een mooie dwarsdoorsnee van de luchtbacteriën van Nederland en Vlaanderen.

Koen

Ga je ook oude Lambik gebruiken?
Geuze is een mengsel van pasgebrouwen "jonge" Lambik en op vat gerijpte "oude". Ik heb in de streek regelmatig lambiken geproefd en oude lambik smaakt als een goede geuze terwijl echt jonge lambic "nergens" naar smaakte.

Waarschijnlijk brouwen thuisbrouwers wel een smakelijke jonge lambik dus kan het mengen toch een smakelijk experiment worden.

Veel succes, Lambik is een van mijn favoriete biersoorten.

Hopmans


CiteerVraag is dan : moet iedereen dit met een spontane vergisting doen ?
Ja  :)
Citeerof is een lambiek blend van Brouwland ook getolereerd..?
Nee  :neenee:

1.) Het gaat juist om wilde gisten te onderzoeken in verschillende streken.
2.) Lambiekblend is geen lol aan.

misschien dat als de boel niet aanslaat men wel gebruik mag maken van natuurlijke
wilde gisten op fruit, mout, bladeren, boomschors, etc in geval van nood.

 :degroeten:


Oscar

Citaat van: MO op 15-03-2006  08:30 uIk ben volgend jaar van plan om zeker Oscar's spontane vergisting te gaan copieren in het Brabantse land. Ik wil er best twee brouwen zodat er een verstoken kan worden. Ik zou ook wel eens willen brouwen met de blend van Wyeast.

Mo dan moet je er ook eentje met een "echte" spontane vergisting doen....

Maar leuk om te lezen dat er toch nog zoveel "zuur bier" liefhebbers zijn.......

groeten en gezondheid
Oscar

 

norbertus

Beste medebrouwers,

Zoals ik lees is er enige interesse.

Misschien toch even nader toelichten.
Hier moet niets want dit is louter amusement maar de doelstelling is dat we met enige brouwers een spontane gisting op gang brengen in verschillende streken.
Dus duidelijk geen gisten toevoegen. Volgens literatuur en genoteerde ervaringen begint een wort die enige tijd is blootgesteld aan de open lucht overal te gisten. De hoeveelheid en aard van de gistcellen, in de lucht aanwezig, zullen  het karakter van het bier bepalen.
Het is juist deze diversiteit die het experiment beoogd.

Na de gistingsfase is het de bedoeling om de bereikte resultaten, in dit stadium wordt het bier lambik genaamd, te gaan proeven en in een later stadium eventueel te mengen tot de zogenaamde blend.

Geuze-stekers mengen jonge lambik( 1 jaar oud ) met oudere bieren van 2 en 3 jaar oud en laten dit goedje terug vergisten in de fles. Het resultaat is dan een geuze.

In eerste instantie is het ons te doen een lambik te brouwen.

Norbertus.



norbertus

Na de doelstellingen de praktische kant even bekijken.

Het recept wordt eerdaags geplaatst zodat hierover kan gediscuteerd worden.

Het lambikbrouwen is een oude brouwmethode in gebruik lang voor intreden van moderne brouwtechnieken en wordt hedendaags nog steeds heel artisanaal uitgevoerd.

Buiten onze gebruikelijke brouwspullen hebben we zeker niets meer nodig. Het vergisten gebeurt in één recipiënt bij voorkeur een gebruikte houten ton maar in een ander vat zal het ook wel lukken. Minder geschikt blijft glas omdat dit niet ademt. Lambic is nu eenmaal een bier dat veel van de lucht moet hebben tegen alle klassieke brouw- en vergisttechnieken in.

We gaan dus vergisten en lageren in hetzelfde recipiënt. Ook hier tegen alle lagertechnieken in blijven de gisten op het jongbier en degenereren in het vat.

Lambik-brouwen was tot voor enkele decennia een huisbezigheid in de Zennevallei. Ik ben dan ook van mening dat we het zo eenvoudig mogelijk moeten gaan zoeken.

Norbertus.

MO

Wat de vergisting betreft, voorzie ik wel een probleem. Ik heb de keuze tussen een plastic vat of glazen flessen. Ik heb niet de beschikking over een houten ton. De wilde gisten komen er toch al meteen in, dan kunnen we daarna toch over gaan op vergisting in glas? Plastic lijkt me niet het juiste materiaal om er maanden bier in te laten vergisten.
Of zouden we op enigerlei wijze aan houten tonnen moeten komen? Die van Brouwland zijn me te duur (tussen de 50 en 200 euro). Op marktplaats staat niet veel.
Ik begrijp dat we niet mogen lageren, maar vanaf het begin in hetzelfde vat moeten blijven?

Johannes

Het zou toch geniaal zijn als blijkt dat we op vele plaatsen in Nederland en Belgie lambic kunnen brouwen. Ik ben er alleen nog niet echt voor om een complete batch aan de buitenwereld bloot te stellen....  misschien een halve dan.

Oscar

Citaat van: MO op 16-03-2006  08:56 uWat de vergisting betreft, voorzie ik wel een probleem. Ik heb de keuze tussen een plastic vat of glazen flessen. Ik heb niet de beschikking over een houten ton.

Mo, Ik heb pas sinds kort zo'n houten vaatje, erg mooi hoor, maar de vergisting gaat ook prima in glas..... De "eis" van een houten ton/vat is ook niet reeel/haalbaar voor dit experiment lijkt mij.  :neenee:

Citaat van: Johannes op 16-03-2006  09:12 uHet zou toch geniaal zijn als blijkt dat we op vele plaatsen in Nederland en Belgie lambic kunnen brouwen. Ik ben er alleen nog niet echt voor om een complete batch aan de buitenwereld bloot te stellen.... misschien een halve dan.

Een hele batch lijkt mij ook niet nodig...als een ieder 5 liter "doneerd" dan kunnen we daar of één mooie blend van maken, of een aantal mooie
blends  samenvol

groeten en gezondheid
Oscar

Oscar

Citaat van: norbertus op 15-03-2006  23:16 uBuiten onze gebruikelijke brouwspullen hebben we zeker niets meer nodig. Het vergisten gebeurt in één recipiënt bij voorkeur een gebruikte houten ton maar in een ander vat zal het ook wel lukken. Minder geschikt blijft glas omdat dit niet ademt. Lambic is nu eenmaal een bier dat veel van de lucht moet hebben tegen alle klassieke brouw- en vergisttechnieken in.

Het contact met de lucht gebeurd voornamelijk in het koelschip lijkt mij...daarna is er geen direct contact met de lucht meer. De houten vaten ademen inderdaad...daardoor kan er in het vat geen koolzuur druk worden opgebouwd. Deze vaten bevatten vaak ook "brouwerij eigen" organismen. Echter staan deze vaten ook vaak in ruimtes die ook nooit "echt" schoon gemaakt worden omdat deze ook die "specifieke" organismen bevatten. Of er door die vaten ook "lucht contact" .. ik denk niet dat je daar van kunt spreken. Er zullen wel organismen in en uit kunnen komen.

Maar naar mijn idee kun je deze vergisting ook gewoon in glas laten verlopen..met een waterslot. Plastic is ook niet echt ademend.....

Groeten en gezondheid
Oscar


MO

Plastic is wel licht ademend maar je blijft toch zitten met het feit dat er stoffen (weekmakers? anderen?) uit plastic geextraheerd kunnen worden, zeker bij oplopend alcohol%. Daarnaast heb ik nog het probleem dat ik andere bieren wil brouwen nadat ik de lambic heb gebrouwen (zeker weer een brouwstop van 0.5-1 jaar, dat eens maar nooit weer!). Alleen die lambic mag/moet zuur worden, de rest niet, dus ik wil mijn vergisting absoluut gesloten houden!

Nog iets: van Baetsle heb ik vorige week geleerd dat het inderdaad onzin is dat er alleen rond Brussel de juiste microorganismes aanwezig zouden zijn om een lambic te brouwen. Hij vond het ook onzin om overjarige hop te gebruiken (net als Oscar niet doet). Zijn advies: gewoon niet te veel hop gebruiken. Zullen we dat hier ook afspreken?

Adrie

Dat ademen van de houten vaten is niet voor niets. Sommige organismen hebben een beetje zuurstof nodig. Als alternatief kun je je glazen fles niet afsluiten met een waterslot, maar met een dikke prop watten, eventueel nog afgedekt met aluminiumfolie. Er komt dan nog steeds een beetje zuurstof door, maar geen stof of vervelende beestjes.

Weinig hop gebruiken lijkt me inderdaad een goede actie.

Oscar

Citaat van: MO op 16-03-2006  09:43 uNog iets: van Baetsle heb ik vorige week geleerd dat het inderdaad onzin is dat er alleen rond Brussel de juiste microorganismes aanwezig zouden zijn om een lambic te brouwen.

Volgens mij heb ik dat hier ook al aangetoond...... :brouwen:

Citaat van: MO op 16-03-2006  09:43 uHij vond het ook onzin om overjarige hop te gebruiken (net als Oscar niet doet).

Is niet echt onzin....Want overjarige hop bevat weinig tot geen bitterheid en is alleen voor de houdbaarheid van het bier. Ik doe dat niet omdat ik simpelweg geen overjarige hop heb...en mijn eigen teelt krijg ik nog steeds niet goed gedroogd

Bij de lambiekbrouwers is dat vaak ook grijs grouwe/ lichtbruine hop....dus de groene kleur is dan ook weg mede als de bitterstoffen....

Maar voor dit experiment lijkt mij overjarige hop niet nodig....ik denk dat we dan een hop moeten nemen lage bitterheid en daar iets meer van gebruiken

groeten en gezondheid
Oscar

Johannes

Ik gooi al mijn laatste restjes hop in een apart zakje speciaal voor dit doel. Uiteraard bewaar ik dit op kamertemperatuur.

Oscar

Citaat van: Johannes op 16-03-2006  09:59 uIk gooi al mijn laatste restjes hop in een apart zakje speciaal voor dit doel.

Dat wordt dan een mooie "hop-blend"   ;D

groeten en gezondheid
Oscar

norbertus

Het vergisten in een houten ton is geen noodzaak maar wordt aanbevolen omdat er tijdens het vergistingsproces en ook nog tijdens het rijpingsproces kleine hoeveelheden zuurstof welkom zijn.

De bewering dat er enkel rond het Brusselse goede lambikbieren zouden kunnen geprepareerd worden wil ik toetsen. Ikzelf geloof dit niet en wil dit proefondervindelijk aantonen en hoe kan dit beter dan met ons gezelschap.

In een latere fase zou het kunnen dat we hoeveelheden lambik naar een proeverij brengen en mengen. Het is dan de bedoeling dat ieder met dezelfde hoeveelheid gemengd bier huiswaarts gaat in aftrok van wat werd genuttigd. samenvol

Bij het brouwen gebruiken we liefst overjaarse hop. Dus alle restjes oude hop zijn welkom. Het wort wordt hier gehopt om de bewaarbaarheid te verhogen en niet voor de bitterstoffen.

norbertus.


Hopmans

Er zijn meerdere manieren om nieuwe hop binnen no time oud te krijgen.
De papieren zak met aardappelschillen, en de warme lucht oven.

Ik meen dat industriele Lambicbrouwerijen ook geen eiken gebruiken, maar RVS/INOX.
Alleen weet ik dan niet of men het Lambic wel zo lang mag laten staan.
2 Jaar Lambic in een glazen fles lijkt me niet echt lekker fris.
Glas verstikt de boel volgens mij.

 :degroeten:

Oscar

Citaat van: Hoppie op 17-03-2006  07:17 uEr zijn meerdere manieren om nieuwe hop binnen no time oud te krijgen.
De papieren zak met aardappelschillen, en de warme lucht oven.

Hee....dat is een goede !! echter "degenereer" je daarmee ook de bitterstoffen...?? Anders heeft het nog geen zin...

Citaat van: Hoppie op 17-03-2006  07:17 uIk meen dat industriele Lambicbrouwerijen ook geen eiken gebruiken, maar RVS/INOX.

Ik hoop toch van niet...want het principe en de basis van Lambic is toch ook de lange vergisting/lagering op houten vaten. Dit kun je volgens mij in RVS niet nabootsen.


Citaat van: Hoppie op 17-03-2006  07:17 u2 Jaar Lambic in een glazen fles lijkt me niet echt lekker fris.
Glas verstikt de boel volgens mij.

Bedoel je tijdens de gisting/lagering..? Dan maakt het denk ik niet zo veel uit (uitgaande van een thuisbrouw situatie) omdat je natuurlijk je waterslot op je fles hebt...

Adrie

Nogmaals:

Citaat van: Adrie op 16-03-2006  09:45 uDat ademen van de houten vaten is niet voor niets. Sommige organismen hebben een beetje zuurstof nodig. Als alternatief kun je je glazen fles niet afsluiten met een waterslot, maar met een dikke prop watten, eventueel nog afgedekt met aluminiumfolie. Er komt dan nog steeds een beetje zuurstof door, maar geen stof of vervelende beestjes.

Houten vaten laten maar weinig zuurstof door, dus een beetje is echt genoeg.

Hopmans

CiteerNogmaals:


Quote from: Adrie op Gisteren om 09:45:16
Dat ademen van de houten vaten is niet voor niets. Sommige organismen hebben een beetje zuurstof nodig. Als alternatief kun je je glazen fles niet afsluiten met een waterslot, maar met een dikke prop watten, eventueel nog afgedekt met aluminiumfolie. Er komt dan nog steeds een beetje zuurstof door, maar geen stof of vervelende beestjes.


Houten vaten laten maar weinig zuurstof door, dus een beetje is echt genoeg.

Als je er 100% achter staat, geloof ik je Adrie.
Maar dan moet men wel eikensnippers gebruiken voor de smaak.
Ongeveer 30 gram/20liter.

Ja Oscar, de bitterstoffen gaan naar de eeuwige jachtvelden met die methodes.
Ben nu op werk.
Vanavond effe kijken naar de temperaturen.

 :degroeten:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.