Lambiek

Gestart door norbertus, 14-03-2006 23:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

norbertus

Medebrouwers,

Het experimenteren bij het brouwen met verschillende gistsoorten, giststarters en oorsprongen van gist, heeft ons al heel wat bijgebracht. Het brouwen zonder toegevoegde gist spreekt nog tot de verbeelding, voor mij dan toch. In andere threads lees ik dat er reeds proefbrouwsels worden opgezet.

Bij het doornemen van de documentaties blijkt het maken van natuurlijk gistend bier ( lambik dus ) niet zo bijzonder moeilijk. Maar gezien er geen controle bestaat over welke gisten er precies inwerken op het wort ontstaat er een diversiteit aan eindsmaken. Zo ook bepaald de ligging ( geografisch dan ), welke gisten er in de lucht aanwezig zijn, die het wort zullen bevruchten.

De professionele geuze-stekers ( mengers van lambic-bieren ) kopen bij verschillende lambic-brouwers hoeveelheden bier aan en gaan deze naar smaak mengen. Door dit mengen proberen zij de verschillende brouwsels tot een homogeen drinkbaar sapje op de markt te brengen.

Mijn doelstelling is de volgende :

Proberen minstens vijf ( hoe meer hoe liever ) brouwers bij mekaar te brengen die ieder in zijn brouwerij een lambik prepareert naar receptuur die we hierna zullen samenstellen.
Een vergistingsschema op te stellen en later de mengsels op een proeverij samen te brengen en zo nodig te mengen tot een geuze.

Het resultaat zou dan een Belgisch - Nederlandse  ( of Nederlands - Belgische ) geuze worden.

Wie heeft er interesse?

Wat ik kan meegeven is dat geuze een bijzonder lekker biertje is evenals een niet te zure lambik.

Norbertus.



Oscar

Norbertus,

vind ik een leuk idee, echter is het recept van een lambiek vrij simpel en is de tijd om een lambiek te brouwen al bijna voor bij (Mijn lambiek staat al te gisten). Dus dit zou voor volgend jaar of het jaar daarna moeten plaats vinden.

Na hen mengen van de lambieken moet ook dit nog even staan om een lichte koolzuur druk op te bouwen..maar het idee is goed !! Ik probeer wel mee te doen.

Vraag is dan : moet iedereen dit met een spontane vergisting doen ? of is een lambiek blend van Brouwland ook getolereerd..?

Groeten en gezondheid
Oscar


MO

Ik ben volgend jaar van plan om zeker Oscar's spontane vergisting te gaan copieren in het Brabantse land. Ik wil er best twee brouwen zodat er een verstoken kan worden. Ik zou ook wel eens willen brouwen met de blend van Wyeast.

Het steken lijkt me een goed idee. Wie doet er mee? Brouwen in winter 2006/2007 en steken in 2007/2008, of kan dat al eerder?

Edwin

Zo op het eerste gezicht een mooie uitdaging! :proost:

Ik denk dat rond die tijd mijn Liefmanspogingen wel uit dat vat zijn en dat ik hem dus kan vullen met een Lambic. Hopelijk is de A2 geen storende factor hierbij. Die weg ligt zo'n 75 meter van mijn huis (kan ook 100 zijn) en echt schone lucht komt daar niet van af. Hopelijk krijg ik dan geen andere stoffen in het wort dan de benodigde gisten...Anders is de Wyeast mogelijk een alternatief, hoewel ik ooit van Jacques begrepen heb dat die gist nu niet echt bijzonder is.

Edwin

Liemingbrouwer

Norbertus,

Wat heb je allemaal nodig, en nog belangrijker kan dat wel in het leuvense, ik dacht dat de streek rond Brussel (uw ligging is ideaal) de enige plaats is waar de natuurlijke gisting, met de juiste gisten, voorkwam.
Wat heb je nu allemaal nodig? (bvb lagerflessen die lang bezet blijven?) Leg eens kort uit wat je verwacht van de "medewerkers", welke wort en bierbehandelingen er nodig zijn.  En het zou toch maar voor volgend jaar zijn dacht ik?
Als je het voor mekkaar krijgt een aantal brouwers te vinden stel ik mij ook kandidaat om mee te werken. (Experimenteren doe ik wel graag.)  Proeven we onze "duvels" eens samen?

Groetjes
Liemingbrouwer

 

Adrie

Ik doe ook graag mee. De gestoken geuze heeft dan een mooie dwarsdoorsnee van de luchtbacteriën van Nederland en Vlaanderen.

Koen

Ga je ook oude Lambik gebruiken?
Geuze is een mengsel van pasgebrouwen "jonge" Lambik en op vat gerijpte "oude". Ik heb in de streek regelmatig lambiken geproefd en oude lambik smaakt als een goede geuze terwijl echt jonge lambic "nergens" naar smaakte.

Waarschijnlijk brouwen thuisbrouwers wel een smakelijke jonge lambik dus kan het mengen toch een smakelijk experiment worden.

Veel succes, Lambik is een van mijn favoriete biersoorten.

Hopmans


CiteerVraag is dan : moet iedereen dit met een spontane vergisting doen ?
Ja  :)
Citeerof is een lambiek blend van Brouwland ook getolereerd..?
Nee  :neenee:

1.) Het gaat juist om wilde gisten te onderzoeken in verschillende streken.
2.) Lambiekblend is geen lol aan.

misschien dat als de boel niet aanslaat men wel gebruik mag maken van natuurlijke
wilde gisten op fruit, mout, bladeren, boomschors, etc in geval van nood.

 :degroeten:


Oscar

Citaat van: MO op 15-03-2006  08:30 uIk ben volgend jaar van plan om zeker Oscar's spontane vergisting te gaan copieren in het Brabantse land. Ik wil er best twee brouwen zodat er een verstoken kan worden. Ik zou ook wel eens willen brouwen met de blend van Wyeast.

Mo dan moet je er ook eentje met een "echte" spontane vergisting doen....

Maar leuk om te lezen dat er toch nog zoveel "zuur bier" liefhebbers zijn.......

groeten en gezondheid
Oscar

 

norbertus

Beste medebrouwers,

Zoals ik lees is er enige interesse.

Misschien toch even nader toelichten.
Hier moet niets want dit is louter amusement maar de doelstelling is dat we met enige brouwers een spontane gisting op gang brengen in verschillende streken.
Dus duidelijk geen gisten toevoegen. Volgens literatuur en genoteerde ervaringen begint een wort die enige tijd is blootgesteld aan de open lucht overal te gisten. De hoeveelheid en aard van de gistcellen, in de lucht aanwezig, zullen  het karakter van het bier bepalen.
Het is juist deze diversiteit die het experiment beoogd.

Na de gistingsfase is het de bedoeling om de bereikte resultaten, in dit stadium wordt het bier lambik genaamd, te gaan proeven en in een later stadium eventueel te mengen tot de zogenaamde blend.

Geuze-stekers mengen jonge lambik( 1 jaar oud ) met oudere bieren van 2 en 3 jaar oud en laten dit goedje terug vergisten in de fles. Het resultaat is dan een geuze.

In eerste instantie is het ons te doen een lambik te brouwen.

Norbertus.



norbertus

Na de doelstellingen de praktische kant even bekijken.

Het recept wordt eerdaags geplaatst zodat hierover kan gediscuteerd worden.

Het lambikbrouwen is een oude brouwmethode in gebruik lang voor intreden van moderne brouwtechnieken en wordt hedendaags nog steeds heel artisanaal uitgevoerd.

Buiten onze gebruikelijke brouwspullen hebben we zeker niets meer nodig. Het vergisten gebeurt in één recipiënt bij voorkeur een gebruikte houten ton maar in een ander vat zal het ook wel lukken. Minder geschikt blijft glas omdat dit niet ademt. Lambic is nu eenmaal een bier dat veel van de lucht moet hebben tegen alle klassieke brouw- en vergisttechnieken in.

We gaan dus vergisten en lageren in hetzelfde recipiënt. Ook hier tegen alle lagertechnieken in blijven de gisten op het jongbier en degenereren in het vat.

Lambik-brouwen was tot voor enkele decennia een huisbezigheid in de Zennevallei. Ik ben dan ook van mening dat we het zo eenvoudig mogelijk moeten gaan zoeken.

Norbertus.

MO

Wat de vergisting betreft, voorzie ik wel een probleem. Ik heb de keuze tussen een plastic vat of glazen flessen. Ik heb niet de beschikking over een houten ton. De wilde gisten komen er toch al meteen in, dan kunnen we daarna toch over gaan op vergisting in glas? Plastic lijkt me niet het juiste materiaal om er maanden bier in te laten vergisten.
Of zouden we op enigerlei wijze aan houten tonnen moeten komen? Die van Brouwland zijn me te duur (tussen de 50 en 200 euro). Op marktplaats staat niet veel.
Ik begrijp dat we niet mogen lageren, maar vanaf het begin in hetzelfde vat moeten blijven?

Johannes

Het zou toch geniaal zijn als blijkt dat we op vele plaatsen in Nederland en Belgie lambic kunnen brouwen. Ik ben er alleen nog niet echt voor om een complete batch aan de buitenwereld bloot te stellen....  misschien een halve dan.

Oscar

Citaat van: MO op 16-03-2006  08:56 uWat de vergisting betreft, voorzie ik wel een probleem. Ik heb de keuze tussen een plastic vat of glazen flessen. Ik heb niet de beschikking over een houten ton.

Mo, Ik heb pas sinds kort zo'n houten vaatje, erg mooi hoor, maar de vergisting gaat ook prima in glas..... De "eis" van een houten ton/vat is ook niet reeel/haalbaar voor dit experiment lijkt mij.  :neenee:

Citaat van: Johannes op 16-03-2006  09:12 uHet zou toch geniaal zijn als blijkt dat we op vele plaatsen in Nederland en Belgie lambic kunnen brouwen. Ik ben er alleen nog niet echt voor om een complete batch aan de buitenwereld bloot te stellen.... misschien een halve dan.

Een hele batch lijkt mij ook niet nodig...als een ieder 5 liter "doneerd" dan kunnen we daar of één mooie blend van maken, of een aantal mooie
blends  samenvol

groeten en gezondheid
Oscar

Oscar

Citaat van: norbertus op 15-03-2006  23:16 uBuiten onze gebruikelijke brouwspullen hebben we zeker niets meer nodig. Het vergisten gebeurt in één recipiënt bij voorkeur een gebruikte houten ton maar in een ander vat zal het ook wel lukken. Minder geschikt blijft glas omdat dit niet ademt. Lambic is nu eenmaal een bier dat veel van de lucht moet hebben tegen alle klassieke brouw- en vergisttechnieken in.

Het contact met de lucht gebeurd voornamelijk in het koelschip lijkt mij...daarna is er geen direct contact met de lucht meer. De houten vaten ademen inderdaad...daardoor kan er in het vat geen koolzuur druk worden opgebouwd. Deze vaten bevatten vaak ook "brouwerij eigen" organismen. Echter staan deze vaten ook vaak in ruimtes die ook nooit "echt" schoon gemaakt worden omdat deze ook die "specifieke" organismen bevatten. Of er door die vaten ook "lucht contact" .. ik denk niet dat je daar van kunt spreken. Er zullen wel organismen in en uit kunnen komen.

Maar naar mijn idee kun je deze vergisting ook gewoon in glas laten verlopen..met een waterslot. Plastic is ook niet echt ademend.....

Groeten en gezondheid
Oscar


MO

Plastic is wel licht ademend maar je blijft toch zitten met het feit dat er stoffen (weekmakers? anderen?) uit plastic geextraheerd kunnen worden, zeker bij oplopend alcohol%. Daarnaast heb ik nog het probleem dat ik andere bieren wil brouwen nadat ik de lambic heb gebrouwen (zeker weer een brouwstop van 0.5-1 jaar, dat eens maar nooit weer!). Alleen die lambic mag/moet zuur worden, de rest niet, dus ik wil mijn vergisting absoluut gesloten houden!

Nog iets: van Baetsle heb ik vorige week geleerd dat het inderdaad onzin is dat er alleen rond Brussel de juiste microorganismes aanwezig zouden zijn om een lambic te brouwen. Hij vond het ook onzin om overjarige hop te gebruiken (net als Oscar niet doet). Zijn advies: gewoon niet te veel hop gebruiken. Zullen we dat hier ook afspreken?

Adrie

Dat ademen van de houten vaten is niet voor niets. Sommige organismen hebben een beetje zuurstof nodig. Als alternatief kun je je glazen fles niet afsluiten met een waterslot, maar met een dikke prop watten, eventueel nog afgedekt met aluminiumfolie. Er komt dan nog steeds een beetje zuurstof door, maar geen stof of vervelende beestjes.

Weinig hop gebruiken lijkt me inderdaad een goede actie.

Oscar

Citaat van: MO op 16-03-2006  09:43 uNog iets: van Baetsle heb ik vorige week geleerd dat het inderdaad onzin is dat er alleen rond Brussel de juiste microorganismes aanwezig zouden zijn om een lambic te brouwen.

Volgens mij heb ik dat hier ook al aangetoond...... :brouwen:

Citaat van: MO op 16-03-2006  09:43 uHij vond het ook onzin om overjarige hop te gebruiken (net als Oscar niet doet).

Is niet echt onzin....Want overjarige hop bevat weinig tot geen bitterheid en is alleen voor de houdbaarheid van het bier. Ik doe dat niet omdat ik simpelweg geen overjarige hop heb...en mijn eigen teelt krijg ik nog steeds niet goed gedroogd

Bij de lambiekbrouwers is dat vaak ook grijs grouwe/ lichtbruine hop....dus de groene kleur is dan ook weg mede als de bitterstoffen....

Maar voor dit experiment lijkt mij overjarige hop niet nodig....ik denk dat we dan een hop moeten nemen lage bitterheid en daar iets meer van gebruiken

groeten en gezondheid
Oscar

Johannes

Ik gooi al mijn laatste restjes hop in een apart zakje speciaal voor dit doel. Uiteraard bewaar ik dit op kamertemperatuur.

Oscar

Citaat van: Johannes op 16-03-2006  09:59 uIk gooi al mijn laatste restjes hop in een apart zakje speciaal voor dit doel.

Dat wordt dan een mooie "hop-blend"   ;D

groeten en gezondheid
Oscar

norbertus

Het vergisten in een houten ton is geen noodzaak maar wordt aanbevolen omdat er tijdens het vergistingsproces en ook nog tijdens het rijpingsproces kleine hoeveelheden zuurstof welkom zijn.

De bewering dat er enkel rond het Brusselse goede lambikbieren zouden kunnen geprepareerd worden wil ik toetsen. Ikzelf geloof dit niet en wil dit proefondervindelijk aantonen en hoe kan dit beter dan met ons gezelschap.

In een latere fase zou het kunnen dat we hoeveelheden lambik naar een proeverij brengen en mengen. Het is dan de bedoeling dat ieder met dezelfde hoeveelheid gemengd bier huiswaarts gaat in aftrok van wat werd genuttigd. samenvol

Bij het brouwen gebruiken we liefst overjaarse hop. Dus alle restjes oude hop zijn welkom. Het wort wordt hier gehopt om de bewaarbaarheid te verhogen en niet voor de bitterstoffen.

norbertus.


Hopmans

Er zijn meerdere manieren om nieuwe hop binnen no time oud te krijgen.
De papieren zak met aardappelschillen, en de warme lucht oven.

Ik meen dat industriele Lambicbrouwerijen ook geen eiken gebruiken, maar RVS/INOX.
Alleen weet ik dan niet of men het Lambic wel zo lang mag laten staan.
2 Jaar Lambic in een glazen fles lijkt me niet echt lekker fris.
Glas verstikt de boel volgens mij.

 :degroeten:

Oscar

Citaat van: Hoppie op 17-03-2006  07:17 uEr zijn meerdere manieren om nieuwe hop binnen no time oud te krijgen.
De papieren zak met aardappelschillen, en de warme lucht oven.

Hee....dat is een goede !! echter "degenereer" je daarmee ook de bitterstoffen...?? Anders heeft het nog geen zin...

Citaat van: Hoppie op 17-03-2006  07:17 uIk meen dat industriele Lambicbrouwerijen ook geen eiken gebruiken, maar RVS/INOX.

Ik hoop toch van niet...want het principe en de basis van Lambic is toch ook de lange vergisting/lagering op houten vaten. Dit kun je volgens mij in RVS niet nabootsen.


Citaat van: Hoppie op 17-03-2006  07:17 u2 Jaar Lambic in een glazen fles lijkt me niet echt lekker fris.
Glas verstikt de boel volgens mij.

Bedoel je tijdens de gisting/lagering..? Dan maakt het denk ik niet zo veel uit (uitgaande van een thuisbrouw situatie) omdat je natuurlijk je waterslot op je fles hebt...

Adrie

Nogmaals:

Citaat van: Adrie op 16-03-2006  09:45 uDat ademen van de houten vaten is niet voor niets. Sommige organismen hebben een beetje zuurstof nodig. Als alternatief kun je je glazen fles niet afsluiten met een waterslot, maar met een dikke prop watten, eventueel nog afgedekt met aluminiumfolie. Er komt dan nog steeds een beetje zuurstof door, maar geen stof of vervelende beestjes.

Houten vaten laten maar weinig zuurstof door, dus een beetje is echt genoeg.

Hopmans

CiteerNogmaals:


Quote from: Adrie op Gisteren om 09:45:16
Dat ademen van de houten vaten is niet voor niets. Sommige organismen hebben een beetje zuurstof nodig. Als alternatief kun je je glazen fles niet afsluiten met een waterslot, maar met een dikke prop watten, eventueel nog afgedekt met aluminiumfolie. Er komt dan nog steeds een beetje zuurstof door, maar geen stof of vervelende beestjes.


Houten vaten laten maar weinig zuurstof door, dus een beetje is echt genoeg.

Als je er 100% achter staat, geloof ik je Adrie.
Maar dan moet men wel eikensnippers gebruiken voor de smaak.
Ongeveer 30 gram/20liter.

Ja Oscar, de bitterstoffen gaan naar de eeuwige jachtvelden met die methodes.
Ben nu op werk.
Vanavond effe kijken naar de temperaturen.

 :degroeten:

norbertus

Hoppie,

De vergisting en lagering van lambik-bier wordt niet in hoofdzaak in een houten ton gedaan voor de smaakafgifte van de ton maar wel degelijk voor de beperkte zuurstoftoegang tot het jongbier zodat bepaalde gisten hun werk kunnen doen. Ik kom hier later op terug.

Houtsnippers zijn hier helemaal niet aan de orde. We hoeven helemaal geen tannines of vanillesmaken. Tevens de beste tonnen zijn oude en reeds goed gebruikte tonnen. In sommige lambik-brouwerijen gebruikt men tonnen van wel 100 ( honderd ) jaar oud!

norbertus.


Adrie

Ga maar eens bij Boon kijken. Daar liggen inderdaad tonnen van 100 jaar oud, maar dat zijn wel de oudsten die niet lang meer meegaan. Ik meen me te herinneren dat de oudste nog in gebruik zijnde ton 108 jaar oud was toen ik een bezoek bracht. Verse tonnen worden trouwens in Frankrijk gehaald en zijn oude wijntonnen. Het lijkt me dat daar inderdaad geen houtsmaak meer uitkomt.

Hopmans

Hoi Norbertus,

CiteerHoppie,

De vergisting en lagering van lambik-bier wordt niet in hoofdzaak in een houten ton gedaan voor de smaakafgifte van de ton maar wel degelijk voor de beperkte zuurstoftoegang tot het jongbier zodat bepaalde gisten hun werk kunnen doen. Ik kom hier later op terug.

Houtsnippers zijn hier helemaal niet aan de orde. We hoeven helemaal geen tannines of vanillesmaken. Tevens de beste tonnen zijn oude en reeds goed gebruikte tonnen. In sommige lambik-brouwerijen gebruikt men tonnen van wel 100 ( honderd ) jaar oud!

CiteerWe hoeven helemaal geen tannines of vanillesmaken.

Weet je dat zeker? Het wordt wel gedaan door industriele Lambicbrouwers.
http://home.tiscali.be/pajottenland/pajot/bier/geuze.htm

Oude hop:

CiteerI use aged hops exclusively.
They are 2-3 years old at room temperature in an open bag,
or may be baked at 200F for an hour or two (not browned!).
Hopping is generous, 50-120gms/20L.
The fresh wort has a clear and coarse bitterness, but after
aging the bitterness disappears.

Van iemand die z'n hersencelletjes naar mijn inziens aardig heeft ontwikkeld:
http://www2.parc.com/emdl/members/apte/flemishredale.shtml

en

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1940.0.html


 :degroeten:


Oscar

Zojuist een lambiek uit mijjn eigen bierachief aan het proeven.

dit bier is gebrouwen op 21-01-2001 en gebotteld op 02-08-2002

Recept voor 10 liter :
1800 gram pilsmout
1200 gram Tarwemout
63 gram oude hop
250 gram suiker (waarschijnlik om het de dichtheid te verhogen)

maischschema :
10 minuten op 40°C
30 minuten op 52°C
45 minuten op 63°C
60 minuten op 72°C
5 minuten op 78°C

Uiteindelijke alcohol percentage : ± 6,6%   :brouwen:

Het bier is troebel, zoals bij een witbier.
De kleur is geel.
De schuim is matig, en niet stabiel
Er is geen koolzuur sprankeling te zien en in de smaak zit een lichte prikkeling.
De geur is vrij vlak en doet licht denken aan oud bier (Zoals een oude lambiek) 

De smaak is fris, citrus achtig. Heeft wel iets weg van een oude Boon Gueuze, maar deze is absoluut niet zuur en lijkt meer op een blonde , hoewel het dan wel een mindere blonde zou zijn

Wat het leuke hiervan is ...je kunt met behulp van spontane vergisting nog best wel een redelijk bier maken, maar het valt nog niet mee om deze dan ook daadwerkelijk zuur te krijgen na enkele jaren.... :weetniet:

dit bier heeft dus alleen maar in glas gegist....er is dus geen hout aan te pas gekomen... Wellicht dat hout toch invloed heeft op de zurigheid van het bier...
 :denken:

Groeten en gezondheid
Oscar

Hopmans


Citeerdit bier heeft dus alleen maar in glas gegist....er is dus geen hout aan te pas gekomen... Wellicht dat hout toch invloed heeft op de zurigheid van het bier...

Bacterien die het zuurtje produceren hebben zuurstof nodig.
Ik denk dat eiken toch beter is als een fles met een prop watten, omdat je dan rondom zuurstof
hebt ipv alleen van bovenaf.
Een fles is naar mijn inziens mooi voor jonge lambic, en een vaatje voor oude.

 :degroeten:

MO

Een vraagje: wat is het nut van het gebruik van tarwe in een Lambic? Is het eenvoudigweg traditie en schop ik tegen schenen als ik suggereer dat je ook gewoon met enkel en alleen pilsmout een lambic zoudt kunnen brouwen.

Hopmans

Dat vraag ik me ook af.

Ook vraag ik mij af of alle middeleeuwse bieren zolang gelagerd werden.
Ik kan me voorstellen dat de boerin die het Boerinnekesbier uit Breda vervaardigde
geen zin had om twee jaar te zitten wachten.
Zijn er geen middeleeuwse bieren bieren die na een paar weken al geboteld kunnen worden?
De Lambic is volgens mij in de middeleeuwen al een appart bier geweest met de opslagtijd
denk ik.

 :degroeten:

Jacques

Natuurlijk kun je een zuur bier brouwen met enkel pilsmout. Lambiek is echter een oude biersoort. Gerstemout en zeker pilsmout zijn nog niet zo oud. Dus als je autentiek wilt zijn dan zijn tarwe en haver de graansoorten die je moet gebruiken. Verder geeft tarwe eerder een wat zurige smaak aan je bier dan gerst.

In de middeleeuwen werd het bier standaard bier niet maanden gelagerd. Het was een volksdrank die door ierdereen de gehele dag gedronken werd. Er waren daarom veel brouweijen. Deze waren allemaal vrij klein. Veel plek voor opslag zullen ze niet gehad hebben. Was ook niet nodig want het bier had een snelle doorlooptijd.

Oscar

Citaat van: jacbier op 20-03-2006  08:18 uVerder geeft tarwe eerder een wat zurige smaak aan je bier dan gerst.

juist..net zoals bij een witbier.....Echter ben ik dan wel benieuwd wat er nou in tarwe zit waardoor er een zurige smaak ontstaat.  :weetniet:

groeten en gezondheid
Oscar  :degroeten:

Jacques

Geen idee. Misschien dat de gist wat meer zuren aanmaakt bij tarwe. Het zou ook kunnen zijn dat tarwezetmeel meer afgebroken wordt tot enkelvoudige suikers waardoor er minder restsuikers zijn die de zure smaak maskeren.

norbertus

Oorspronkelijk werd ongemouten tarwe gebruikt omdat hierop geen taxen werden geheven ( 18e eeuw ) en bijgvolg goedkoper was dan gerst waarop de fiscus blijkbaar nauwlettend toekeek.

Later werd vastgesteld dat het gebruik van ongemouten tarwe een beter filterbed maakte en vooral dat het gebruik van ongemouten tarwe het verouderingsproces van de lambik vertraagt. Dit zou iets te maken hebben met de zetmelen die trager omgezet worden en er voor zorgen dat de verschillende gisten in de latere fase van het lageringsproces nog aan vergistbare suikers geraken. Dit zou de reden zijn dat er vandaag nog steeds ongeveer 35à40% van storting ongemouten tarwe in de storting aanwezig is.

norbertus.


Liemingbrouwer

Hallo,

Ik heb ook al een triple en witbier gemaakt met ongemoute tarwe en dat lukt toch goed.
Dat dit verschil geeft bij filtering heb ik alleszins niet gemerkt, en dat die bieren langer bewaren; tja daar krijgen ze de tijd niet voor.
Alleen was het nogal moeilijk om, tegen normale prijzen, propere ongemoute tarwe te vinden.
Een oude molenaar heeft mij die tarwe en ook gezuiverde haver aan de hand gedaan, aan een redelijke prijs.
Dus kan ik wel ongemoute tarwe bezorgen.

Groetjes
Liemingbrouwer

Johannes

Citaat van: norbertus op 21-03-2006  23:44 uLater werd vastgesteld dat het gebruik van ongemouten tarwe een beter filterbed maakte en vooral dat het gebruik van ongemouten tarwe het verouderingsproces van de lambik vertraagt.

Merkwaardig, normaal gesproken levert tarwe helemaal geen positieve bijdrage aan het filterbed en de houdbaarheid, maar goed als het om Lambic gaat willen de gangbare 'regels' nogal eens niet van toepassing zijn.

Hopmans

CiteerWat het leuke hiervan is ...je kunt met behulp van spontane vergisting nog best wel een redelijk bier maken, maar het valt nog niet mee om deze dan ook daadwerkelijk zuur te krijgen na enkele jaren....

Gewoon geen jaren wachten, maar na een jaar gaan bottelen.
In onze kleine vaatjes is het binnen een jaar gepiept (versneld het proces).

Echte Lambicbrouwers hebben 250, 600 en 3000ltr-vaten.

 :degroeten:

norbertus

Vorige zondag een lambic brouwsel gemaakt op de herms met een decoctiemethode. De kookketel werd gebruikt om de dunne deelmaisch op te warmen.

Hier het recept voor 10 l :

1.4 kg pilsmout
0.8 kg ongemoute tarwe
60 gr overjaarse hop

4 l water/kg storting

15 min - 45 °c
15 min - 52 °c
45 min - 65 °c
30 min - 72 °c
20 min - 78 °c

spoelen tot sg 1008 ( 20°c)

koelen naar 30 °c
deel van het brouwsel geënt met een opgekweekte Wyeast 3278 en een deel blootgesteld tijdens 20 h aan de buitenlucht.

Het gedeelte met de entgist werd in een een fermenter geplaatst bij 20°c en gist gezwind.

Het gedeelte dat aan de buitenlucht werd blootgesteld ( volgens de ene 'geënt' met wilde gist - voor de ander 'besmet ' ) werd overgehaald in een houten ton van 30 l en gevuld met 25 l wort.

Na vijf dagen was er geen leven in dit vat. Ik heb vandaag 1 h belucht.

Het verhaal wordt vervolgd.

norbertus.

norbertus

Deze ochtend vreugde in huis, zowel het belucht gedeelte als het niet belucht gedeelte is aan het gisten geslaan. Naast de 25 l in een houten vat van 30 l stond nog een inhoud van 5 l apart in een emmer. Dit laatste heb ik bij wijze van proef niet belucht. Blijkt nu dat het beluchten niet echt nodig was, maar kwaad kan het zeker niet.

Dus 5 dagen na koelen en aftap uit het koelschip ( bak) is het zootje aan het gisten.Omgevingstemperatuur van de vaten 15°c.

norbertus.

norbertus

De gisting verloopt rustig met een dunne vettige schuimlaag met  hier en daar een bruine samenklitting van hopharsen. De geur is moeilijk definieerbaar maar zeker niet ongaangenaam. Ik lees beschrijvingen als rotte eierllucht, rioollucht, zurig enz.. Niets van dit en ook geen overdreven geur in de omgeving van de vaten.

Het gedeelte in de fermeter werd gemeten met een sg van 1017 en een pH van 4.5.

norbertus.

Hopmans

Hoi Norbertus,

CiteerHet gedeelte in de fermeter werd gemeten met een sg van 1017 en een pH van 4.5.

Hij staat al op 1017, en nog niet zuur? Dat is merkwaardig.

 :degroeten:


norbertus

Inderdaad niet zuur. Ik heb vandaag een beetje bier geproefd uit de fermenter en het goedje smaakt vlak, droog en ruikt iets paardenhaar achtig. Er is een dunne schuimlaag op de oppervlake gekomen die praktisch de volledige oppervlakte dekt. Het waterslot reageert amper.

In het houten vat is nog steeds vlotte aktiviteit. Bij het beluisteren van het buitenoppervlak van het vat, met het oor tegen het vat, hoor je duidelijk aktiviteit. Een 2 cm dikke schuimlaag staat op het bieroppervlak. Morgen meet ik pH en sg.

norbertus.

norbertus

Zoals beloofd hier de resultaten van de metingen voor het bier op het houten vat.
Sg na één week gisten : 1020
pH : 4.7.
Smaak : plat - ligt zurig - het hout van de ton komt goed door
Geur : niet defineerbaar maar zeker niet slechtruikend - een beetje paardenhaar

Ondertussen schuimt het houten vat over via het bomgat ( opening bovenaan ). Een bruine smurrie op het witte schuim verlaat het vat. ( vermoedelijk hopharsen )

Gistactiviteit blijft constant.

norbertus

norbertus

Vandaag de houten ton, het gedeelte met de spontane gisting, in de kelder geplaatst ( 14 °c ). De gisting loopt nog steeds maar dan zeer rustig gezien de activiteit van het ondertussen geplaatste waterslot. Sg 1012 met een pH van 4.1.

Het gedeelte met de kultuurgist in de fermenter gist praktisch niet meer. Sg 1014 bij een pH van 4.3.

De smaakproef geeft wel grote verschillen.

Het jongbier uit het houten vat proeft licht zurig en heeft heel wat smaak van het hout overgenomen, zeker niet onaangenaam.
Het bier uit de fermenter daarentegen is zeer troebel minder zurig, metaalachtig eerder onaangenaam.

Het goedje wordt nu verder overgelaten aan moeder natuur. Het gedeelte in de fermenter ga ik overhalen naar een platiekvat en ook in de kelder plaatsen. Een plastiek vat kan nog wat lucht uitwisselen tov van een glazen fles.

norbertus.



norbertus

Beste lambikvrienden,

Vorig weekend heb ik bij het gedeelte bier met kultuurgist, nog steeds verblijvende in de fermenter,  7 kg ontdooide schaarbeek-se krieken ( uit eigen boomgaard ) gevoegd. Voor het toevoegen van de vruchten nog even gemeten sg 1013 en pH 4.2. Smaak is niet schitterend en moeilijk definieerbaar. De metaalachtige smaak zoals vorige keer reeds beschreven blijft.
Dit goedje is door de aanwezige vruchtsuikers van de krieken terug gezwind aan het gisten gegaan. De gistkast houdt de fermenter op 18 °c.

Het gedeelte met de spontane gisting in de houten ton in de kelder gist nog steeds maar zeer langzaam. Het vat werd topvol gevuld met de inhoud van een kleine fles die afzonderlijk werd gehouden met doel het vat aan te vullen. De metingen geven een sg van 1011 en een stabiele pH ( sinds vorige meting ) van 4.1. De smaak is licht zurig, de houtsmaak is dominant en een eerder platte afdronk maar niet onaangenaam.

Het ziet er goed uit. Van zodra de gisting met de krieken is geluwd gaan we terug meten en proeven. Na een maand gaan we het vat met de spontane gisting ook terug meten.

Wordt vervolgd.

Norbertus.

MO

Ik vind echt dat jij het wederom zeer grondig aanpakt Nobertus. Mijn complimenten. Volgens mij suggereerde ik in het begin van dit onderwerp dat we niet allemaal in hout zouden kunnen vergisten. Volgens jouw resultaten ziet het er voorlopig naar uit dat vergisting in hout essentieel is voor complexiteit en gewenste zuurtegraad, iedereen die Kriek wil brouwen moet dus de beschikking hebben over een houten vat.

Heb ik weer iets om naar te zoeken.

Anderzijds: het is nog wat kort dag voor conclusies. Maar ik maak me geen zorgen dat je ons niet op de hoogte zoudt houden.

Oscar

Citaat van: MO op 10-05-2006  08:54 uVolgens jouw resultaten ziet het er voorlopig naar uit dat vergisting in hout essentieel is voor complexiteit en gewenste zuurtegraad, iedereen die Kriek wil brouwen moet dus de beschikking hebben over een houten vat.

Lambiek brouwerijen gebruiken natuurlijk niet voor niets nog steeds houten vaten voor de vergisting. Als dit niet noodzakelijk zou zijn zouden er allang lambiekbrouwerijen zijn die RVS installatie's hadden met mooie conus vormige RVS gisttanken....

Groeten en gezondheid
Oscar

norbertus

Hoi,

De zomerse tuinactiviteiten en de trouwpartij van mijn zoon in het vooruitzicht ( 21.07) beperkt mijn brouwactiviteit zich tot het dagelijks nuttigen van hetgeen in de winter werd geprepareerd.

Gisteren even de lambik op houten ton nagemeten. Het sg is gezakt tot 1009 en de pH tot 3.35. De kleur is licht - troebel - geel en aangenaam zurig van smaak.

Het kriekbier werd van de fermenter gehaald. Het bier ziet mooi rozig rood met een massa gist onderaan in de fermenter. Er werd één champagnefles  ( 0.75 l ) afgevuld met 6 gr suiker en de manometer als gist- activiteit - controle. Gezien ik geen houten ton ter beschikking heb voor dit kriekbier heb ik 40 gr eikenhouten medium houtschilfers bij 20 l bier gevoegd. De smaak is iets beter geworden onder invloed van de krieken. Ik hoop met de houtschilfers een iets betere lambiksmaak te verkrijgen.

Blijft er goed uitzien.

Zomerse groeten,
Norbertus.

Hopmans


CiteerHoutsnippers zijn hier helemaal niet aan de orde. We hoeven helemaal geen tannines of vanillesmaken. Tevens de beste tonnen zijn oude en reeds goed gebruikte tonnen. In sommige lambik-brouwerijen gebruikt men tonnen van wel 100 ( honderd ) jaar oud!

norbertus.

CiteerIk hoop met de houtschilfers een iets betere lambiksmaak te verkrijgen.

Bakzeil?  ;)

Heb jij nog iets van een wit vlies op je Lambiek Norbertus?

 :degroeten:

norbertus

Hoppie,

De snippers werden gevoegd bij het kriekbier. Dit bier werd op een rvs fermenter vergist en smaakt zoals reeds eerder meegedeeld niet echt lekker. Een soort metaalachtige smaak blijft merkbaar. Gezien ik momenteel geen houten ton vrij heb en het volume slechts 20 l omvat heb ik verkozen hier houtsnippers toe te voegen om de smaak enigzins te wijzigen.

Het principe van de vergisting van lambik op een houten ton blijft. Meer als vermoedelijk heeft de zuurstofwerking doorheen de houten wanden een invloed op het vergistingsproces en zeker op de smaak.

De houtsnippers gaan het smaakprobleem bij het kriekbier vermoedelijk niet helemaal oplossen. Ik aanzie het als een probeersel. Tevens is het bier vrij jong. Bij de industriële productie is de lambic overjaars dus van vorig jaar. Vermoedelijk is ook hier heel wat te zoeken in verband met smaak.

Norbertus.


Oscar

Norbertus,

Gewoon nog even laten staan gedurende de zomer. zoals je zelf al aangeft heeft een lambiek tijd nodig. en mijn ervaring is dat ie zelf in glas vergist nog wel een redelijke smaak opleverd.... Bij het bottelen niet al te veel suiker toevoegen en daarna zeker nog een jaar laten staan....Tja je moet gedult hebben met een lambiek, maar als je dit jaarlijks doet....het je op den duur ieder jaar een batch om van te genieten.. :biersmile:

Groeten en gezondheid
Oscar

norbertus

Vandaag 10 dagen na het afvullen van 1 fles kriekbier geeft de manometer 2 kg druk aan en klaart het bier enigzins uit.
Ik ga mij proberen te bedwingen om deze fles niet open te maken. Voorlopig heb ik de manometer niet nodig.

Hoppie vroeg mij ook of ik een soort vlies op mijn vat met lambikbier heb. Inderdaad is er een soort vlies aanwezig dat niet dikker wordt maar ook niet verdwijnt. Ik herinner mij bij een bezoek aan een lambikbrouwerij dat op de vloeistofspiegel in de vaten ook een vlies aanwezig was. Dit vlies is volgens mij niet te vergelijken met een kaam zoals we die al eens moeten ervaren bij de wijnbereiding. Een kaam gaat de vloeistof met de duur vertroebelen en verteert een deel van het zuurgehalte. Bij de lambikbereiding verhoogt het zuurgehalte nog! Ik heb zo meer het vermoeden dat dit vlies een soort van natuurlijk beschermlaagje is of althans de pret niet bederft.

Groeten,

Norbertus.

BuBS

Ik ben absoluut geen Lambic fan, maar eens per 2 jaar een tour de geuze vind dan wel weer leuk.
Na een dag geuze en lambicjes, ga je de Westmalle tripel ineens veel meer waarderen.

Een brouwmaat van mij heeft ook een Lambic gebrouwen ( Bram H te Kapelle ) en hij heeft de gist gehaald uit een fles van de Drie Fonteinen en heeft daar een giststarter van gemaakt.
Ik was bij Bram en hij had twijfels over de staat van de giststarter, hij rook nogal zuur.
En inderdaad, het stond echt. Puur azijn, echt smerig :nut:
Hij heeft er toch meegebrouwen en haalde er 3 jaar later op het onk in Almere een eerste plaats mee. Dus voor een lambic moet je zeker geduld hebben en dan komt het zeker goed.
Hij heeft het bier ook aan Armand de Beelder laten proeven en hij vond het bier ook zeer goed.
Dus ook in Zeeland kan je een lambic brouwen.

Gr Kees

Oscar

Citaat van: BuBS op 20-07-2006  16:30 uDus ook in Zeeland kan je een lambic brouwen.

Ja als je de gist ook opkweekt.....dan maakt het ook niet uit....Spontane gisting is daarentegen een ander verhaal (wat natuurlijk in zeeland ook kan).

Groeten en gezondheid
Oscar

Hopmans


CiteerNa een dag geuze en lambicjes, ga je de Westmalle tripel ineens veel meer waarderen.

Niet mee eens. Geef mij maar een lekkere frisse Geuze.

 :degroeten:

norbertus

Gisteren onze lambiekskes nog een nagemeten en geproefd.

De keldertemperatuur is onder invloed van de voorbije warmte gestegen tot 18°c. De lambiek op vat heeft een pH van 3.44. De kleur is lichtgeel en klaart uit. De smaak ik zurig maar niet wrang ruikt lekker in zuurbiernormen.

De kriek op fles heeft een druk opgebouwd van 2kg/m² en schijnt zich te berusten in deze druk en klaart uit. De kriek op kunststof vat heeft een pH van 3.77 en heeft met de houtschilfers een houtachtige smaak aangenomen en de eerder beschreven metaalachtige smaak is verdwijnend. De smaak is eerder plat, de kleur lichtrozig en gist nog steeds.

Vorige keer hadden we het ook over een vlies dat op de lambiek dreef. Valt op dat dit nu is verdwenen en de vloeistofoppervlak vrij is van enig attribuut.

Tot nu geen negatieve vaststellingen buiten dat de kriek nogal plat uitvalt maar dit kan misschien nog beteren.

Norbertus.


MO

Nobertus, met welk apparaat en hoe meet jij de pH's? 3,44 - dat is best erg laag.

norbertus

Ik heb jaren geleden een pH meter aangeschaft bij Brouwland. Dit toestel is onder een andere vormgeving nog steeds in het assortiment opgenomen onder het nr 013 086 4 voor de prijs van 59 €.
Indien dit apparaat goed wordt verzorgd hetzij opgeborgen na gebruik met een bewaarvloeistof gaat dit blijkbaar jaren mee. Er zijn twee eikvloeistoffen leverbaar ( pH 4.01 en 7.??) zodat het toestel kan afgesteld worden.

norbertus.

Hopmans

Hoi Norbertus,

Ben je niet bang met al dat gesample, meten en geproef dat je Lambic besmet wordt?
Ik ergens op een Lambic-site gelezen te hebben dat het vat van een Lambic met rust gelaten
moet worden (o.a. zuurstof dicht). Maw zelfs een Lambic kan met met slechte bacterien besmetten.

Ik heb mijn vat niet meer aangeraakt.

 :weetniet:

norbertus

Ik heb reeds enkele lambiekbrouwerijen bezocht evenals geuzestekers en ik heb niet de indruk in farmalabo's te vertoeven bij het betreden van deze tempels. Ik verzorg mijn labomateriaal goed en laat de vaten niet onnodig lang openstaan en begin ook niet te morsen van het ene vat naar het andere. Tevens zijn de vaten steeds topvol en de weinige vrije ruimte zal zich wel vullen met CO2  gezien de gisting nog steeds verdergaat.

Een reine omgeving en proper materiaal is noodzakelijk en tot op heden heb ik geen last van ongewenste infecties of dergelijke. Het meten wordt dan ook gedaan om de evolutie te kunnen volgen en in te schatten welke gisten hun werking uitoefenen.

Norbertus.


norbertus

LITERATUUR
 :leren:

De Vlaamse uitgeverij ' Davidsfonds/Leuven ' heeft een nieuw prachtig boek uitgegeven naar de schrijfselen van Jef van den Steen. Jef is geen nieuwkomer in het biermilieu en kan aangenaam anekdotisch schrijven. Het boek heeft als titel meegekregen ' Geuze en kriek de champagne onder de bieren '
De schrijver wandelt door de tijd, licht de sluier van de brouwmethodes even op en brengt de huidige brouwers in kaart samen met hun oorsprong. Zoals het een Brabants schrijfsel past worden de laatste bladzijden gevuld met recepten waarin geuze, kriek, lambic, meerts en faro worden gebruikt.

Dit 176 blz tellend boek kan bekomen worden bij Boekhandel Davidsfonds en bereikbaar via telefoon +32 16 310 650 en per fax op het nr +32 16 310 608. Er kan niet per electronische winkelkar besteld worden maar wel geconverseerd op het adres -  boekhandel.infodok@davidsfonds.be  -. Ik betaalde voor het boek 34.5 € en 2 € verzendingskosten.
Een aanrader voor de geïnteresseerden en een mooi boek voor de boekenkast.

Hiernaast, ook van de hand van Jef van den Steen, heeft de Belgische provincie Brabant een klein 90 blz tellend boekje uitgegeven met als titel ' Het pajottenland en de Zennevallei bakermat van lambi(e)k en geuze - met recepten '
Het kleine handige boekje laat de lezer kennismaken met het pajottenland, land van meerts, faro, lambik en geuze, schets de geschiedenis van deze bieren en stelt in het kort de huidige brouwerijen voor om te eindigen met enkele Bourgondische geneugten.

Dit boekje is verkrijgbaar via de website van de provincie Vlaams Brabant -  www.vlaamsbrabant.be --> doorklicken naar publicaties en doorgaan naar toerisme.
Het boekje kost 2.5 € ( twee euro vijftig cent ) + portkosten en wordt u na betaling per post overgemaakt. Dit schrijfsel is ongetwijfeld zijn geld waard.

Veel leesgenot.
Norbertus

MO

In dit uitgebreide Engelse artikel staan wel heel veel interessante, wetenschappelijk onderbouwde tips voor het brouwen van spontaan vergiste bier. Bijvoorbeeld dat je na hout het beste in food-grade HDPE (plastic) zou kunnen vergisten/rijpen:

Material    Oxygen Permeability     cc-mm/m2-day, 23C
Wood, Oak                                   57
High-density polyethylene HDPE        18
Polypropylene PP                            20
Polycarbonate PC                           36
Nylon (not oriented)                      0.62
Saran                                        0.02
Vinyl                                            20
Silicone                                       10600
Water                                         34400

Lees en huiver (wel een lang stuk)

norbertus

Beste Lambik-vrienden,

Hier zijn we terug. Vandaag de laatste vruchten van het seizoen geperst en de vaten gevuld zodat de gisten hun werk kunnen doen om er wijn van te maken. Terug tijd om aan bier te denken. De laatste flessen bier van vorig seizoen worden gekraakt dus tijd om de brouwketel op te poetsen.

Heb ook even het vaatje lambik gekeurd en aangevuld na eerst even geproefd te hebben. Het bier is gelig van kleur geworden, bijna helder en aangenaam zurig, echte lambik. pH meting 3.33.

Ga eerdaags recept posten zodat we hierover kunnen discuteren en brouwsels kunnen voorbereiden.

Ik hoop een vijftal lambik-brouwers ( het mogen er natuurlijk meer zijn )  bereid te vinden zodat we zoals hiervoor reeds aangehaald ooit een Belgisch-Nederlandse geuze kunnen prepareren.

Groeten,
Norbertus.

Oscar

Norbertus,

Nog even het doel van deze actie oprakelen..Het is dus de bedoeling om een heuse lambiek te maken welke met een spontane vergisting
verkregen wordt. Ongeveer een jaar later kunnen we dan ergens afspreken om een dagje "geuze steken" te organiseren om zo van enkele regionele lambieken een landelijke geuze te maken.

Voor wat betreft het recept lijkt het mij leuker als niet idereen het zelfde recept hanteerd. Een geuze steker koop ook verschillende Lambieken in welke niet volgens het zelfde recept verkregen zijn.

De basis van een Lambiek is 60% tarwe en 40% pilsmout. Het maischschema..tja. Bij de Cantillon wordt het mout mengsel continue gespoeld met water van ± 65°C totdat alle suikers er uit zijn "gewassen" Het kookproces duurt zeker 3-5 uur en wordt tijdens het "uitwassen" van de mout al ingezet.

Als hop wordt traditioneel oude hop (3 jaar oud) gebruikt welke voornamelijk voor de houdbaarheid wordt toegevoegd. Natuurlijk zal er best nog wel wat bitterheid uit komen..

Voor het brouwen moet je nog even wachten en een koude avond/nacht uitzoeken ( Tussen de -5°C en 5°C ). Het wort mag in deze nacht natuurlijk niet bevriezen...maar met zoveel suiker in het wort zal dit niet zo snel gebeuren.

Dus wie doet er tzt mee..??

Groeten en gezondheid
Oscar

MO

Ik ben wel van plan om mee te doen maar heb (nog) niet de beschikking over een houten vat. Misschien splits ik een wort op in een buitenbatch en de Wyeast lambic.

Oscar

Citaat van: MO op 23-10-2006  13:15 uIk ben wel van plan om mee te doen maar heb (nog) niet de beschikking over een houten vat.

Een houten vat is niet noodzakelijk....deze zijn nogal prijzig....tenzij je er natuurlijk iets goedkoper aan kunt komen....
Vergisten in glas gaat ook goed...met het al wel bekende propje watten...(ik heb het vaak gewoon met waterslot gedaan...en voldoet redelijk)

Citaat van: MO op 23-10-2006  13:15 uMisschien splits ik een wort op in een buitenbatch en de Wyeast lambic.

Dat is natuurlijk een leuke/interessante vergelijking.....

Groeten en gezondheid
Oscar

Adrie

Ik wil graag meedoen. Lijkt me geweldig, zo'n steek/botteldag. Thema van de MTG/hobbybrouwendag van 2007?

Oscar

Citaat van: Adrie op 23-10-2006  13:21 uThema van de MTG/hobbybrouwendag van 2007?

Leuk idee..als Themadag....echter voor het "Steken" nog wat vroeg...een Lambiek heeft toch wel een jaartje nodig hoor. Dat wordt dan ergens begin 2008... Het wordt wel een Lange termijn project...MO Kun je dat geduld opbrengen..?  :D :D

Groeten en gezondheid
Oscar

Liemingbrouwer

Hoi lambikbrouwers,

Ik was wel van plan volgende winter een lambiek te brouwen om dan in de zomer een kriek van te maken (te vroeg?), maar nu ik hoor dat je niet noodzakelijk een houten vat nodig hebt wil ik ook wel meedoen.  Aan welke hoeveelheden hadden jullie gedacht?  In glas kan ik tot 50L. gaan.
Eens kijken of de natuurlijke "besmetting" bij ons even goed gaat als in het pajottenland...
Tussen Kerst en Nieuwjaar ben ik in verlof dus ideaal on een paar brouwsels te brouwen ALS het weer mee wil natuurlijk.
Groetjes
Liemingbrouwer

Oscar

Citaat van: Liemingbrouwer op 23-10-2006  16:05 uAan welke hoeveelheden hadden jullie gedacht?  In glas kan ik tot 50L. gaan.

50 liter lijkt mij meer dan genoeg....ik had gedacht, omdat we uiteindelijk ook willen gaan "gueuze steken", dat er per deelnemende brouwer iets van 10 liter wordt megenomen. Als er dan gemengd wordt kunnen we natuurlijk een heel scale aan gueuzes maken...en als we deze dan insturen voor het ONK..hebben we dat jaar de grootste inzendingen aan gueuzes (Ook een leuke competitie : wie steekt de beste gueuze ?).

Groeten en gezondheid
Oscar

Hopmans


CiteerIk ben wel van plan om mee te doen maar heb (nog) niet de beschikking over een houten vat.

Je zegt het zelf al:

CiteerIn dit uitgebreide Engelse artikel staan wel heel veel interessante, wetenschappelijk onderbouwde tips voor het brouwen van spontaan vergiste bier. Bijvoorbeeld dat je na hout het beste in food-grade HDPE (plastic) zou kunnen vergisten/rijpen:

En ik kan het beamen.
Naast het 9 ltr vaatje heb ik een litertje in een plastic colafles (= food-grade HDPE).
Zuur Mo. En als ik zeg zuur, dan bedoel ik ook zuur.  ;)

Ik weet niet zeker of ik mee doe, want ik ga voor de Rodenbach Crand Cru van de winter.
misschien ook iets in plastic.

 :degroeten:

Oscar

Citaat van: Hoppie op 23-10-2006  17:12 uIk weet niet zeker of ik mee doe,

Oh jawel...want die Lambiek/Lambic gaan wij samen brouwen manneke... :D :D :D ;D ;D  Afsproak is afsproak... :D :D :D :D

Groet'n en gezondhied
Ooooscar  :degroeten:


Hopmans

Natuurlijk.  :proost2:
Maar dat is de batch die nu staat te rijpen op vat.
De meesten hier op het forum moeten nog beginnen met brouwen.

Aah. Nu vat ik 'm.
We gaan naast bottelen nog brouwen ook.
Wat een lambic-feest. samenvol

Lang leve den wilde gyscht.  samenvol
Er gaat niets boven wilde gist uit de vrije natuur.
Veel frisser als die tamme troep.  ;)

Verzoeting? Boeie! We maken gewoon onze eigen Lambics en Bruine.

 :degroeten:
 :degroeten:

norbertus

Beste Lambik-brouwers,

Ik stel vast dat er verschillende schrijfwijzes worden gebruikt om lambik en geuze aan te geven. Ik ben dit even gaan opzoeken en heb in het boek ' Geuze en kriek de champagne onder de bieren ' van de hand van Jan van den Steen op blz. 42 een nota kunnen vinden waarin wordt gesteld dat de schrijfwijze niet ' lambiek ' of dergelijke  is maar wel degelijk ' LAMBIK '.

Verderop in hetzelfde boek vanaf blz 53 vinden we onder de titel ' van lambic-gueuse tot geuze ' de evolutie van de schrijfwijzes om te belanden bij het woordje ' GEUZE '.

Dus laten we afspreken dat we voortaan de twee benamingen eenvoudig houden en deze schrijven zoals hiervoor aangegeven.

Heren moderators aan jullie om dit in het oog te houden, wij gaan ons bezig houden met een lambik te brouwen.

Norbertus.

Jacques

Citaat van: norbertus op 25-10-2006  22:11 uHeren moderators aan jullie om dit in het oog te houden, wij gaan ons bezig houden met een lambik te brouwen.

Ok, bij nieuwe berichten zal ik dit aanpassen. (En ook geuze in plaats van geuse.)

norbertus

Beste Lambik-brouwers,

Ik ben verheugd te lezen dat er verschillende kandidaten zich aandienen tot het brouwen van een lambik.

In ieder geval de doelstelling even herhalen :

1. het brouwen van een lambik aan de hand van een spontane gisting, al of niet op houten vaten vergist, het belangrijkste is de spontaniteit van moeder natuur.
    - er wordt beweerd dat er enkel in de Zennevallei, waarin ik zelf woon, de Zenne loopt binnen reuk-afstand van mijn woning, lambik kan geprepareerd worden. Ik heb hierbij bedenkingen en wil dit proefondervindelijk vaststellen. Gezien dit forum bezocht wordt door enthousiaste brouwers is dit de kans om één en ander uit te proberen.

2. het samenbrengen van de brouwsels, keuren en uitwisselen zodat we hiermee een geuze kunnen bereiden, in de volksmond - een geuze steken -.
    - in het pajottenland is er een traditie ontstaan waarbij verschillende brouwerijen hun brouwsels ter beschikking stellen aan geuzestekers die hiermee een eindproduct maken.

3. een proeverij organiseren waarbij onze brouwsels vergeleken worden met de commerciële oude geuze.
    - het moet ook een beetje plezant blijven.

Hoe meer kandidaten er zin in hebben hoe mooier het resultaat kan zijn.

Groeten,
Norbertus.




Oscar

Citaat van: norbertus op 25-10-2006  22:44 uIk heb hierbij bedenkingen en wil dit proefondervindelijk vaststellen.

Dat vaststellen is natuurlijk hier al gedaan, dat lijkt mij duidelijk. Het mooie hiervan is dat je bieren krijgt met spontane gisten uit verschillende regio's. Ik ben er bijna van overtuigd dat hier grote verschillen in gaan zitten. Dus dat is al zeer interessant. Verder natuurlijk het geuzesteken en op deze schaal, dat wordt een unieke dag!

Groeten en gezondheid
Oscar

Hopmans

Hoi Norbertus,

Volgens mij is het Lambic of Lambiek, en Gueuse of Geuze.
Ik doe daar niet zo moeilijk over omdat het hier in Nederland toch al jaren een zooitje is met de
continue veranderende spelling en taalstrijd (groene en witte boekje).

Waar ik wel moeilijk over doe is het verschil tussen Lambik en Geuze.
Gaan we nu wat brouwen met bubbels of een platte azijnrakker.

Met mijn vriend Oscar ga ik in ieder geval al eerder een Geuze maken van 2 soorten Lambik.
Immers moet menigeen hier nog de winter afwachten.
Maar een stekerij volgend jaar lijkt me wel leuk.

 :degroeten:

norbertus

Beste Hoppie,

Ik vond het interessant om de juiste schrijfwijze te kennen en te gebruiken. Meer wil ik hieraan dan ook niet besteden.

Zoals ik van in den beginne heb aangegeven is het de bedoeling dat wij enkele brouwsels lambik gaan brouwen en deze dan later samenbrengen en uitwisselen om er dan geuzes van te  maken.

Voor alle duidelijkheid is lambik het basisbrouwsel, hetzij uitgegist of deels uitgegist plat bier, dat volgens de gebruiken later gemengd wordt met brouwsels van andere brouwerijen en ouderdom.
Hierna wordt een hergisting van het mengsel uitgevoerd op champagneflessen zodat een sprankelende drank ontstaat hetzij de geboorte van geuze.

Het is ook de bedoeling dat we hier later uitgebreid op terug komen om de werkwijze van deze na gisting te bespreken.

Dus om de woorden van Hoppie te gebruiken gaan we eerst een ' platte azijnrakker ' prepareren en hierna een drankje met ' bubbels ' fabriceren.

Groeten,
Norbertus

Hopmans


CiteerDus om de woorden van Hoppie te gebruiken gaan we eerst een ' platte azijnrakker ' prepareren en hierna een drankje met ' bubbels ' fabriceren.

Wat zijn die Noord-Hollanders toch eigenlijk lompe boeren Hé?  :D
Maar OK, geuze dus.

Toch is Lambik in platte vorm nog steeds te koop.
Zelfs bij ons hadden ze een paar maanden terug een paar flessen in de schappen.
Dat was goed zuur.

Maar de sample van mij was vrezelijk zuur.  :-X  ,maar wel lekker met al die esters.

 :degroeten:

norbertus

Hoppie,

Niet verkeerd interpreteren, ik vond uw verwoording gewoon leuk en daarom heb ik deze herhaald! :weetniet:

Norbertus.

Liemingbrouwer

Norbertus en andere lambik lovers,

Ik heb in het boekje "Het pajottenland en de Zennevallei bakermat van Lambi(e)k en Geuze" uitgegeven door provincie Vlaams Brabant en geschreven door Jef Van Den Steen gelezen dat Lambik bestaat uit 37,5 % tarwe en 62,5 % gerstemout aan gemiddeld 20 KG graan per HL. Maar wat ik heel eigenaardig vind is de maischbeschrijving. Door een geperforeerde plaat in het wort te laten zakken wordt een melkwitte vloeistof afgepompt en die wordt dan opgewarmd en terug toegevoegd aan de maisch om zodoende de temperatuur te doen stijgen naar de volgende stap. Of anders wordt er te dik ingemaisht en wordt kokend water toe gevoegd om de stappen 63° en 72° te bereiken.
Later wordt er dan 4 uur gekookt.

Norbert heb jij dat ook zo gedaan? Of heb je een andere techniek toegepast. Wat wordt er van ons verwacht?
Hoe is het nu met uw kriek? Heb je al eens geproefd?
Weeral veel vragen...

Groetjes
Liemingbrouwer

Oscar

Liemingbrouwer,

Ik weet niet precies in welke streek je woont, maar binnenkort heb je de "unieke" kans om een volledig brouwproces van een echte lambiekbrouwer mee te maken. Moet je hier eens kijken.
Dit is op 11 november, dus nog een paar nachtjes slapen. Ik kan je deze dag sterk aanraden en je leert er een hoop van. En Als toetje van de dag kun je aan het einde van de dag met je snuffert in een wolk van dampende wort staan terwijl je kijkt hoe het koelschip gevuld wordt.
Indien je tijd hebt mis het niet! Je kunt zelfs, tijdens het brouwen, vragen aan de brouwer stellen. Deze is zeer trots op zijn produkt en zal dan ook zeker geen geheimen hebben en je alles vertellen wat je wilt.

Ik ben hier in het verleden ook eens geweest en kan je verzekeren dat hun er een hele andere brouwmethode op na houden dan dat jij beschrijft.

Groeten en gezondheid
Oscar

Liemingbrouwer

Oscar,
Dat is geen probleem ik woon in Leuven en Cantillon is in Brussel dus zal ik zeker van de partij zijn.
Wat ik beschrijf komt wel uit een boekje geschreven door een redelijke geuze en lambik-kenner, of het juist is zullen we hier moeten proberen uit te zoeken.
Jef Van Den Steen schreef ook het boek "Lambik en Geuze de champagnes onder de bieren" waarvan Norbertus een boekbeschrijving gegeven heeft hier op het forum.
Ik weet niet hoe ik daar naar kan verwijzen
Groetjes
Liemingbrouwer

norbertus

Tijd om na te denken,

We weten ondertussen hoe wij 'lambik' moeten schrijven maar aan brouwen zijn we nog niet toe.

Een klassieke brouwmethode is de slijmmethode, Jeff Sparrow in zijn boek ' Wildbrews ' heeft dit proces als volgt beschreven :

Storting : 60 % gerstemout en 40 % ruwe tarwe.
Graan/water verhouding : 1/4.22

1. Inmaischen in 20% van het watervolume op een temp van 70°c ( berekenen met bvb promash met de temp van de storting ) en dit voor 15 ' met als doeltemp 45°c.

2. Toevoegen van 20% kokend water om de volgende stap op 52°c te bekomen met een rustperiode van 15 '.

3. Aftappen van 33% van het volume en dit aftapsel verwarmen in een aparte ketel tot op een temp van 88°c en op temp houden.

4. Toevoegen van 30% van het watervolume 100 °c om 65°c te bekomen met een rustperiode van 45'.

5. Aftappen van 50 % van het volume en dit toevoegen aan het aftapsel van stap 3 en verwarmen tot 88°c en aanhouden.

6. Toevoegen van 30 % van het watervolume 100°c om 72°c te bekomen met een rustperiode van 30 '.

7. Aftappen van een gedeelte van de maisch en deze eveneens opwarmen met de voorgaande aftapsels naar een temp te berekenen via promach om bij het samenvoegen toe een temp van 78°c te komen. ( zonder berekening wordt 38 % van het volume voorgesteld )

8. Samenvoegen van de twee ketels om een temp van 78°c te bekomen voor een periode van 20'.

9. voorklaren van het wort.

10. spoelen met water van 88°c tot een sg van 1.008.

Op  het eerste zicht een heel gedoe maar dit valt best mee. Ik heb mijn laatste lambik-brouwsel met de herms gemaakt en dat lukte perfect. Met de herms kan men pompen, in het andere geval dienen de tussenaftapsels geheveld te worden of via een kraan afgelaten.

Om het nu makkelijk te maken heb ik een excelbestandje aangemaakt zodat de volumes per kg storting kunnen berekend worden. Ik weet nu wel niet hoe ik dit bestand bij jullie krijg. Kan ik dit als bijlage ergens toevoegen of dienen we dit per email te verzenden. Hulp gevraagd.

Is dit te volgen?
Graag reactie.

Groeten,
Norbertus.







norbertus

How, heel wat interesse.

Inderdaad is er op 11 november een openbrouwdag bij Cantillon, ik heb deze dag gereserveerd in mijn agenda en ben van plan daar een dagje te verblijven. Zijn er nog geïnteresseerden dan kunnen we dit misschien gezamenlijk organiseren en ons amuseren. Ik noteer Liemingbrouwer al als medebezoeker.

Hoe meer volk hoe meer vreugde.

Norbertus.

Oscar

Dit is wel te volgen, het is echter een omslachtige methode.

Laten we het simpel houden. De 60/40 verhouding is wel ok (had ik al eerder vermeld hier geloof ik) en verder gewoon een simpel maischema. Zo moeilijk is het niet. Gewoon brouwen met een 3stapsmaisschema (52, 63,72) / 2stapsmaisschema (60, 70) of simpel een 1stapsschema (65/66).

De kern van deze lambik is naar mijn idee niet het maischschema, maar de spontane vergisting. Dus na koken heet filteren en buiten, tijdens een frisse tot koude nacht, laten afkoelen zo dat er een luchtstroom over het wort gaat, maar dat er geen neerslag in het vat kan komen.

Waar ik benieuwd naar ben is: wie doen er allemaal mee? (En hiermee verplicht je jezelf ook tot het verschijnen, met een deel van je lambik, op de "Nationale Geuze steek dag").

Ik denk dat we 2007 moeten uitroepen tot:

Het jaar van de spontane vergisting!

Groeten en gezondheid
Oscar

Jacques

Citaat van: norbertus op 27-10-2006  23:00 uOm het nu makkelijk te maken heb ik een excelbestandje aangemaakt zodat de volumes per kg storting kunnen berekend worden. Ik weet nu wel niet hoe ik dit bestand bij jullie krijg. Kan ik dit als bijlage ergens toevoegen of dienen we dit per email te verzenden. Hulp gevraagd.

Je kunt excelbestanden als bijlage aan een bericht koppelen. Dit kan ook achteraf door 'het bericht te veranderen'.

norbertus

Oscar,

Ik ben het volledig met je eens dat de brouwmethode hier niet het belangrijkste is maar wel de spontane gisting. Anderzijds kunnen we de brouwmethode van onze voorbrouwers niet zomaar over ons heen gooien.

Ik kan mij toch wel voorstellen dat onze medebrouwers een leidraad willen en indien we erin slagen om met welke methode ook verschillende lambik-brouwsels te maken dit extra input kan geven op voorwaarde wij achteraf de brouwmethode kunnen achterhalen.

Ik vind het zelf een prachtig idee om het volgend jaar uit te roepen tot het jaar van de spontane gisting maar we moeten wel weten dat onze lambiks toch minstens één jaar oud zouden moeten zijn om ze te mengen en dan dient de gisting op fles nog plaats te hebben voordat we een geuze kunnen ontkurken. Ik denk dat we dan best het jaar 2008 uitroepen toe het jaar van de spontane gisting gezien het gebrek aan resultaten in 2007.

Geuze vraagt nu eenmaal tijd en is dan ook één van de hoofdredenen, naast het verzoetingsproces,  waarom het grotendeel van de brouwerijen met de tijd is verdwenen.

Norbertus.


Oscar

Citaat van: norbertus op 27-10-2006  23:37 uIk denk dat we dan best het jaar 2008 uitroepen toe het jaar van de spontane gisting gezien het gebrek aan resultaten in 2007.

De spontane vergisting vindt plaat gedurende geheel 2007 (in Januari hoop ik te gaan brouwen/bottelen en alvast een voorproefje in het geuze steken met Hoppie). In 2008 gaan we geuze steken, dat is wat anders.

Groeten en gezondheid
Oscar

EBC

Toch nog even terug...

De Van Dale geeft aan http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=lambiek:

lam·biek (de ~ (m.))
1 natuurlijk gegist Belgisch streekbier met een scherpe, zurige smaak, ook gebruikt als basisbier voor geuze en kriek

Nou Jacques, ik hoop dat je een 'replace' functie hebt op het forum...  ;D

Jacques

Laten we maar eerst eens kijken in de Woordenlijst der Nederlandse taal.

Ja, en ook daar dus "lambiek (m)". Het is dus officieel de lambiek.

Dat wordt dus het onderwerp van deze thread handmatig wijzingen  ;D
De rest laat ik voor wat het is. Weten we met zijn allen ook weer hoe je lambiek moet schrijven.  ::)

Hopmans

CiteerIk ben het volledig met je eens dat de brouwmethode hier niet het belangrijkste is maar wel de spontane gisting. Anderzijds kunnen we de brouwmethode van onze voorbrouwers niet zomaar over ons heen gooien.

Maakt wel een punt.
Ik heb wel eens gelezen dat lambiekbrouwers expres de boel nog een beetje zetmeelpositief houden bij het maisen.
Dit wordt dan langzaam omgezet naar suikers door bepaalde bacterien, zodat de laatste gisten nog wat om te
zetten hebben. Dit is dan puur voor de laatste fase van het gistproces.

Ik brouw de boel gewoon volgens mijn vaste routine (infusie).
Dan maar wat korter maisen of zo. Of wat maisena.

Helemaal volgens de middeleeuwen brouwen zie ik het nut niet zo van in.
We zitten nu eenmaal in 2006.

In het boek "Brewing classic European beers at home" wordt ook gesproken over het feit dat
Rodenbach gebrouwen wordt middels de dubbele decoctiemethode.
"But a simple infusion mash should do just as well"
Dit zal ook voor lambiek gelden.

Niet te moeilijk doen dus.

 :degroeten:

EBC

Lambieken worden traditioneel met de slijmmethode gemaischt (edit: ik zie dat Norbertus dat ook al zei). Dat is net weer ff anders dan infusie en decoctie. De reden hiervoor zit 'm meer in de brouwinstallatie die ze gebruikten, dan in 'biertechische' achtergronden.

En neem dan dat Zennewater...brrr, dat wil je ook niet nadoen.

Volgens mij maakt het allemaal niks uit dat maischen, maar dat heb ik geloof ik al vaker gezegd.

Citaat van: Hoppie op 28-10-2006  11:44 uNiet te moeilijk doen dus.
Juist!

MO

Ah, ik lees heel wat medestanders. Ik zou ook graag een eenvoudig maischschema voor willen stellen, het liefst een eenstapsmaisch. Ik zou persoonlijk mijn eigen Lambiek verder willen vereenvoudigen, zonder dat dit de norm hoeft te worden. Ik zou graag een blond bier van 1050 willen brouwen met alleen pilsmout en 5-10 IBU normale hop, in een gift van 90 min. Is hier bezwaar tegen?
Hoe ver gisten spontaan vergiste bieren door, meestal tot 1000? Dan zou 1050 al te hoog zijn (7% alcohol).

Edgar

Citaat van: MO op 28-10-2006  14:35 uHoe ver gisten spontaan vergiste bieren door, meestal tot 1000? Dan zou 1050 al te hoog zijn (7% alcohol).

Die SG-vermindering is niet allemaal alcoholische gisting he MO.

Hopmans


CiteerIk zou graag een blond bier van 1050 willen brouwen met alleen pilsmout en 5-10 IBU normale hop,
in een gift van 90 min. Is hier bezwaar tegen?

Wat je brouwprocedure is maakt niet zoveel uit.
De hoggift is ook aannemelijk, maar laten we in ieder geval met z'n allen wel 30-40% tarwe aanhouden.
Lambic is tenslotte een tarwebier.

 :degroeten:

Oscar

..en laten we afspreken dat we het bier wel een jaar laten staan...en dat de volgende actie na de vergisting het gezamenlijk steken (in 2008) is.

Groeten en gezondheid
Oscar

norbertus

Hierbij als bijlage het excelbestandje waarvan sprake hiervoor. Hierbij heb ik de berekening omgedraaid. Normaal vertrekken we van het bepaald volume eindresultaat na kan aan de hand van de storting bepaald worden hoeveel water wanneer dient toegediend en hoeveel vloeistof er dient afgetapt. Ik vond dit overzicht handig bij het brouwen volgens de slijmmethode.

Dank Jacques voor de tip in verband met  het plaatsen van een bijlage.

Norbertus.

norbertus

Vandaag een reuze dag mogen beleven. De ganse dag, samen met Marc (Liemingbrouwer), doorgebracht in de brouwerij Cantillon te Anderlecht (Brussel)
Wel vroeg op. Ik was ter plaatse om 6 h 30 (geen typfout) om de storting te mogen bijwonen en dit na een lekkere tas koffie en croissants ons aangeboden door het huis.
Het bouwproces kan in al zijn stappen gevolgd worden en na een niet al te vakkundige uitleg van een ingehuurde gids krijgt men wel de gelegenheid om met eigenaar en brouwer een babbel te plegen en men is vrijgevig met details.
Ik zal eerdaags enkele foto's plaatsen van deze prachtige brouwerij en tevens verslag uitbrengen van het brouwproces.
Een aanrader voor diegenen die een ambachtelijke brouwerij willen bezoeken en kennis willen maken met de Brusselse brouwerssfeer en zijn producten.

Moe en voldaan.
Norbertus.


Oscar

Citaat van: norbertus op 11-11-2006  20:16 uwel de gelegenheid om met eigenaar en brouwer een babbel te plegen en men is vrijgevig met details.

Leuk man! Ik benieuwd naar de foto's. Heb je gemerkt hoe gepassioneerd de eigenaar en zijn zoon is bij het brouwen? Kom niet aan zijn produkt! Hij is er erg trots op en terecht! ;)

Groeten en gezondheid
Oscar

Liemingbrouwer

Hallo lambik vrienden,
Er staan al een paar foto's op mijn site, maar Norbertus zal zeker nog betere foto's hebben.
http://www.liemingbrouwer.be/Foto's%20Cantillon.htm
We hebben gisteren een hele mooie dag gehad, we moesten er wel vroeg voor op.  De passie straalde er gewoon van af.  Dit moesten meer brouwers doen.
Voor de groene jongens onder ons; Cantillon brouwt uitsluitend met bio grondstoffen. Bio mout uit Duitsland.
Wat ons ook opgevallen is dat er een groot aantal rondleidingen in het Duits, Engels en zelfs Italiaans gegeven werden.  Straks wordt al onze lekkere geuze van Cantillon allemaal naar het buitenland verscheept.  En dat hij lekker is hebben we zelf geproefd. (meermaals)
We misten natuurlijk enkele medebrouwers van het forum.  Was het maar om de discutie levendig te houden.
Op VTM (Belgische televisie) werd een reportage gegeven 's avonds in het nieuws. 
Groetjes
Liemingbrouwer

lambicus

Beste mensen,
Gisteren ook een leerrijke voormiddag bij Cantillon gehad. De gids wist niet zoveel interessants te vertellen (wel een hele hoop onwaarheden) maar vader en zoon brouwer en anderen waren steeds bereid de nodige uitleg te verschaffen.

Voor de lambiek- en geuzebrouwers onder jullie een aantal zaken om in het achterhoofd te houden:

1) Bij het versnijden van lambiek om geuze te verkrijgen is het belangrijk om genoeg jonge lambiek toe te voegen om nog genoeg vergistbare suikers over te hebben om CO2 te kunnen vormen. Enkel meerjarige lambiek versnijden kan tot tekorten leiden. Echter, ook een teveel aan jonge lambiek leidt tot problemen zoals te hoge druk in de flessen.  Een veel gebruikte verhouding is 40% minder dan een jaar oude lambiek (+/- 7 maanden), 50% 2 jarige (+/- 19 maanden) , en 10% driejarige lambiek.

2) De discussie over het soort vergistingsrecipiënt is voor de meesten hier reeds een tijdje afgesloten. Als ik het goed voorheb ging er bij brouwerij Cantillon ongeveer honderd liter lambiek verloren doorheen het hout (deels door vorming CO2/ deels door verdamping van wort/lambiek) per vat van minder dan 300 liter (juiste maat vergeten). Ik weet wel niet dat het hier over 1 jarige of meerjarige lambiek gaat. Volgens mij is dit moeilijk te evenaren in niet houten vergistingsrecipiënten. Houten vaten zijn zoals eerder vermeld niet goedkoop maar voor wie echt geïnteresseerd is leidt eventjes googlelen toch tot redelijke resultaten. De vaten zijn meestal reeds gebruikt wat zeker positief is. De invloed van de houtsoort op het bier is door mij niet gekend. Bij echt oude vaten kan de invloed volgens mij niet zo groot.
http://www.moensverpakkingen.be/details.asp?language=NL&productID=112840
http://www.barry-pot.nl/

3) Terwijl wij steeds geleerd hebben zeer nauwkeurig te werken wordt bij cantillon het brouwproces met de natte vinger gecontroleerd. Als je de brouwer naar de maischtijden vraagt zal hij hier niet in minuten kunnen op antwoorden. Het gewoon ongeveer de tijd die hij nodig heeft om iets anders te doen. Ook te toevoeging van het water gebeurt maar op het zicht. Heeft de brouwer geluk dan slipt de filter niet dicht en kan hij een keer extra filteren. Dit kan vóór het koken toch wel tot een hoeveelheidsverschil van meer dan 100 liter op iets meer 1000 liter wort leiden.
Toen ik hem vroeg hoe warm het water was waarmee hij spoelde zei hij 85°C maar een beetje later was hij weg en was de temperatuur van het spoelwater gezakt zodat hij aan het spoelen was met water van minder dan 75°C.
Missschien omdat op deze manier geen enkel brouwsel helemaal hetzelfde is dat het veel belangrijker wordt om het juiste vat lambiek te kiezen bij het steken van geuze om een zo constant mogelijke smaak te behouden.

4) I.v.m. de spontane gisting: er valt niet over te twisten dat overal in Belgë en Nederland er juiste gisten voorkomen om een lambiekachtig bier te maken. Het is echter wel zo dat het niet zeker is dat je wort in voldoende maten bevrucht is door het 1 nacht in de tocht te laten afkoelen. Bij de lambiekbrouwers is het zo dat de nodige gisten en micro-organismen zich in grote maten in de brouwerij gevestigd hebben en dat dit niet onbelangrijk is. Zo moest brouwerij Boon na bezoek van inspecteurs iets doen aan de hygene. Na het opkuisen van de brouwerij raakte het wort van nieuwe brouwsel echter lange tijd niet meer bevrucht.

Lambicus

Oscar

Citaat van: lambicus op 12-11-2006  22:53 uzo dat de nodige gisten en micro-organismen zich in grote maten in de brouwerij gevestigd hebben en dat dit niet onbelangrijk is. Zo moest brouwerij Boon na bezoek van inspecteurs iets doen aan de hygene.

Dit is uit den bose in een echte Lambiek brouwerij, die inspecteurs wisten waarschijnlijk niet waar ze mee bezig waren.

Groeten en gezondheid
Oscar

Oscar

Voor de Labiek brouwers had Hoppie een super goede link gepost. Ik plaats deze hier nogmaals :

http://www.barry-pot.nl/

Voor de indruk :



Vuren houten Haringvaten.     
     
Nieuw blank vurenhouten haringvaten dicht en onbehandeld.

Inhoud 6 liter
Afm. 19 x 27h
€ 29,00
 
Inhoud 12.5 liter
Afm. 26 x 31h
€ 30,00
 
Inhoud 25 liter
Afm. 30 x 42h
€ 36,00
 
Inhoud 50 liter
Afm. 40 x 54h
€ 55,00
 
Inhoud 100 liter
Afm. 50 x 70h
€ 66,00

Voor mensen die voor een schappelijke prijs een houten vaatje willen voor een echte lambiek. Ikzelf heb nog meer voor mijn vaatje betaald (Maar die was dan ook wel behandeld en de gaten met stoppen zaten er al in).

Met een beetje hout knutselen kun je er zelf 1 of 2 gaten in maken voor een stop en/of een kraantje.

Groeten en gezondheid
Oscar

Oscar

Citaat van: Oscar op 13-11-2006  21:52 uMet een beetje hout knutselen kun je er zelf 1 of 2 gaten in maken voor een stop en/of een kraantje.

en die verkopen ze ook :



Groeten en gezondheid
Oscar

Hopmans


CiteerVoor de Labiek brouwers had Hoppie een super goede link gepost. Ik plaats deze hier nogmaals :

Ho Ho Ho Ho (zei de kerstman).  ;D

Wel de credits bij de juiste persoon graag.  :lessmile:

Geplaatst door: lambicus
http://www.barry-pot.nl/

 :degroeten:


norbertus

Verslagje bij ons bezoek aan Cantillon.

Storting : ( volgens de gids )
              40 % tarwe ongemout ( volgens de zakken ter plaatse bio tarwe - gekuist en geconditioneerd )
              60 % gestemout van Weyerman eveneens bio
                            op de zolder stond eveneens Bio Pale Ale Malz
                            ( op de vraag in verband met de verhouding kreeg ik geen duidelijk antwoord maar naar de hoeveelheid opgestapeld lijkt mij een    verhouden 30 % Pale Ale Malz en 70 % Pilsmout de vermoedelijke verhouding )

In de maichketel werd 850 kg gerstemout en 450 kg tarwemout gestort volgens de brouwer. Hetzij 65 % gerstemout en 35 % tarwe wat dan weer dichter komt bij de klassieke 1/3 - 2/3 verhouding. Ik geloof eerder de brouwer dan de gids want de gids heeft nog andere waarheden verkocht, maar de dame deed haar best. De brouwer daarentegen had het te druk om uit zijn nek te kletsen en gaf bereidwillig antwoord op de gestelde vragen.

Het schrootsel wel redelijk grof, voor zover zichtbaar bij het inmaischen want het schroot werd direct uit de opslagsilo gemengd met water in de maischton gebracht en onmiddellijk omgeroerd.

Schema :
              Inmaischen tussen de 46 en 48 °c
              Na 10 min met kokend water verhogen naar 56 °c
              Aftappen van een deel van het vocht dat de ketel wou laten lopen naar een kookketel overgepompt.
              Na het aftappen terug kokend water toevoegen tot 66 °c
              Aftappen van een deel van het vocht dat de ketel wou laten en overpompen bij het voorgaande en aan de kook brengen.
              Toevoegen van het aan de kook gebrachte vocht tot 72 °c.
              Klaren en spoelen met water van 85 ° c.
              Naar de kookketel in totaal 6.700 l om bij zwaar koken 2.500 l te verdampen + 20 kg overjaarse hop ( de soort niet te weten gekomen  maar Belgisch )
              Na koken +/- 4.200 l met sg van 1050.
( bij de vraag naar volumes water antwoordde de brouwer dat dat voor hem niet zo belangrijk was. Het belangrijkste was de versuikering en de rest spoel ik er wel uit was het antwoord )

              Overpompen over hopfilter naar het koelschip op de zolder.

              De dag nadien ( hebben we niet meer kunnen zien ) zou het wort overgepompt worden naar de houten tonnen op een temp van ongeveer 20 °c. Hierna worden de vaten bomvol ( = topvol ) gevuld en het bomstop word los op de opening gelegd. Binnen de week treedt er normaal gisting op en men laat het schuim zijn vrije loop uit het vat.
Na de hoofdgisting worden de vaten bijgevuld en definitief afgesloten en vult men niet meer bij.
Een vat van 650 l zou na drie jaar een verlies hebben van 150 l hetzij aan verdamping en aan bodemrestant.

De methode gebruikt in deze brouwerij komt dicht bij de methode hiervoor beschreven die ik gehaald heb uit het boek van Jeff Sparrouw ' Wildbrews '.

Een bezoek aan dit type van brouwerij inspireert buitengewoon omdat de gebruikte apparaten gewoon wat groter zijn dan de onze en de handelingen heel erkentelijk en waarbij elektronica en doorgevoerde mechanisatie nog moeten passeren.

Norbertus






lambicus

Beste bierliefhebbers


CiteerEen vat van 650 l zou na drie jaar een verlies hebben van 150 l hetzij aan verdamping en aan bodemrestant.
norbertus
Sorry voor de verkeerde informatie over de hoeveelheid lambik die verloren gaat bij rijping op het vat. Ik heb blijkbaar niet goed opgelet en meende verstaan te hebben dat de vaten heel wat kleiner waren.

lambicus

Oscar

Citaat van: norbertus op 13-11-2006  23:12 uEen bezoek aan dit type van brouwerij inspireert buitengewoon

Zeker weten, het heeft mij geïnspireerd tot de Twentsche Lambik. !!!

Heb je bij het vullen van het koelschip nog met je snuffert in de heerlijke wort dampen gestaan ?  :brouwen:

Groeten en gezondheid
Oscar

EBC

Hmmm, nieuw vurenhout, lijkt me toch niet echt geschikt om bier in te maken...

Hopmans

Hoi Lambicus,

Nog bedankt voor de mooie links.
Heeft Cantillon geen verschillende vaten?
Volgens mij gaat het van 250 liter tot zelfs 3000 litrr bij sommige brouwerijen.

Bij mij 10ltr Ha Ha    ;D

 :degroeten:



Hopmans


CiteerHmmm, nieuw vurenhout, lijkt me toch niet echt geschikt om bier in te maken...

Vanwege het "nieuw" of het vuren EBC?  :weetniet:

 :degroeten:

Hopmans


Ik weet wel dat sommige lambiekvaten meer als 100 jaar oud zijn om een
overdreven houtsmaak te voorkomen.

Maar ik weet eigenlijk niet wat het beste hout is.
Eiken sowieso.
Kastanje ook dacht ik.
Maar andere houtsoorten?  :weetniet:

 :degroeten:

lambicus

Hoppie,

Bij Cantillon zijn alle vaten min of meer van dezelfde grootte. Bij andere lambiekbrouwerijen en geuzestekers zit er inderdaad dikwijls verschil op de maat (kijk maar eens op de site van brouwerij boon).

Voorts had ik ook niet meteen de haringvaten in gedachte toen ik de links postte maar eerder de gebruikte kastanje- of eikehoutenvaten. Als de vaten bovendien oud genoeg zijn vermoed ik dat de soort niet veel uitmaakt.

Lambicus

EBC

Volgens mij gebruiken lambiek brouwers voornamelijk derdehands hout. Gebruikte port en whiskyvaten. Waarbij deze vaten veelal al tweedehands waren, want port wordt niet in nieuw hout opgeslagen en whisky dacht ik ook niet. Al deze dranken moeten lang liggen, maar zitten niet op houtsmaak te wachten. Vandaar meerdehands hout, want dat smaakt niet meer.

Gebruik je nieuw hout, dan krijg je veel houtsmaak. Wijnmakers gebruiken altijd harde houtsoorten, dan gaan de vaten langer mee, dringt er minder zuurstof naar binnen (en verdampt minder wijn naar buiten) en zal er minder smaakafgifte zijn. Van de harde houtsoorten is eiken favoriet, maar ook kastanje wordt gebruikt. Om de smaakafgifte wat te versterken worden de vaten van binnen wat geschroeid.

Vurenhout is nog een klasse apart. Dat ruikt naar hars en houtzagerij, ga maar eens ruiken in de Praxis of de Gamma. Veel zachter dan vuren bestaat er niet. Misschien goed voor zoute haring, maar of het lekker is voor bier ???

Maar ja, zoals wel vaker op dit forum wordt gezegd. Experimenteer!

Hopmans

CiteerMaar ja, zoals wel vaker op dit forum wordt gezegd. Experimenteer!

Ben ik helemaal met je eens, maar dit experimentje sla ik even over.  ;)

 :degroeten:

Edwin

Citaat van: EBC op 14-11-2006  19:35 uVurenhout is nog een klasse apart. Dat ruikt naar hars en houtzagerij, ga maar eens ruiken in de Praxis of de Gamma.

En de reden dat het naar hars ruikt is dat er hars inzit! Nu is er wel noestvrij hout te krijgen, maar dan is het volgens mij grenen. Het hout is zo poreus dat het schaafsel in die poriën gaat zitten. Mijn idee is ook zeker om geen vurenhout te gebruiken voor lagering!

Edwin

Oscar

Beste forummers,

De intensie van deze draad is om zoveel mogeljik mensen te vinden die een Lambic gaan maken van spontane gisting en deze ± een jaar
later op een gezamelijke dag gaan blenden tot een gueuze. Ik ben deze draad nog even langs gelopen om te inventariseren wie er nu
allemaal hieraan mee gaan doen. Ik kom tot de volgende lijst :

Norbertus
Oscar
Mo
Adrie
Johannes
Edwin
Hoppie
Liemingbrouwer
Koen

Zijn er nog meer brouwers die komend seizoen een Lambik van spontane gisting gaan maken ? en ergens in 2008 meedoen met een
"Gueuze-steek dag" ?

Groeten en gezondheid
Oscar

Sjaak

Hoi Oscar,

Ik wil ook wel meedoen om volgend jaar een lambiekje te maken en dan gezamenlijk een Gueuze steek dag.
Ik neem aan dat jij coordineert wannneer en met welk schema we gaan brouwen
 :degroeten:
Sjaak

Oscar

Citaat van: sjaak op 23-11-2006  10:53 uIk neem aan dat jij coordineert wannneer en met welk schema we gaan brouwen

Sjaak, lees de gehele threed even door. Het brouw schema, recept, en brouw datum e.d. is eigenlijk niet zo belangrijk. Essentie is een lambic achtig bier dat dan spontaan vergist wordt (Na koken niet koelen maar een nacht buiten onder een afdakje neer zetten). Deze laat je dan een jaartje gisten waarna we gaan gueuze-steken. Alleen de gueuze-steek dan zal geregels moeten worden. Maar dat is voor latere zorg.

De temperaturen dalen al....dus ik denk dat vanaf december tot ergens in eind februari er lambieken gebrouwen kunnen worden.

Groeten en gezondheid
Oscar

Caspar

Wat is de minimale inbreng Oscar?

Ik zie wel een mogelijkheid om een litertje of 7 te brouwen als proefbrouwsel...  ;D.

Oscar

Citaat van: Caspar op 23-11-2006  12:30 uIk zie wel een mogelijkheid om een litertje of 7 te brouwen als proefbrouwsel...  ;D.

 :biersmile: Dat is ruim voldoende  :dansen:

Groeten en gezondheid
Oscar

Caspar

Mooi, dan ben ik van de partij!


norbertus

Beste lambikvrienden,

Ik zie dat er heel wat liefhebbers zijn om een lambikje te wagen. Ik denk toch ook dat we best de storting afspreken en de temperatuursstappen iets of wat respecteren. In ieder geval de bevruchting van het wort in de open lucht en liefst vergisten op hout als het kan. In ieder geval zou het nuttig zijn dat ieder duidelijk weet mee te delen hoe hij vergist heeft om de mogelijke verschillen vast te stellen.
Ik probeer dit seizoen twee brouwsels voor lambik te maken en ga het eerste brouwsel een eenvoudig decoctiesysteem volgen en het tweede brouwsel met het aftappen en apart verwarmen van het wort zoals dit blijkbaar in de lambikbrouwerijen gebeurt.

Ik heb ook de foto's van het bezoek aan de brouwerij Cantillon geplaatst. De foto's kunnen bekeken worden op het adres www.vaneyken.be/norbertus/ en dan doorklikken op bezoek Cantillon.

Norbertus.


Caspar

Eergister een Oude Kriek Boon gedronken uit 2003... brrrrrr, mijn god... ik kon het echt bijna niet wegkrijgen bah  :ziek:!!

Ik moet echt nog wennen aan de smaak van oude lambiek, zo zuur en een gygantische lading Bret... Hij was behoorlijk op leeftijd en ik proefde helemaal geen krieken.

Nou ja, als we gaan geuze steken heb ik wat meer proefervaring... ik geef niet gauw op! Het is net als olijven en franse kaas waarschijnlijk  ;D

norbertus

Caspar,

Dit verhaal heb ik reeds talloze malen mogen horen. In het algemeen indien men het heeft over geuze of kriek denkt de doorsnee mens aan zoetigheden. Het zijn echter de lambikbrouwers die zoeter bier op de markt brengen omdat dit een grotere afzet heeft. Oorspronkelijk is geuze zurig en dit geldt eveneens voor de kriek.
Het is even wennen maar eens de smaak te pakken is het een welgekome drankje niet voor dagelijks gebruik maar indien ik er zin in heb en in mijn kelder even kan gaan kiezen welke fles ik ga koud zetten is het toch steeds een feestje.
Mijn vrouw sprak altijd over rioolwater maar kan het nu toch niet laten om steeds mee te drinken als er een fles oude geuze op tafel komt.

Alleen de methode van brouwen, de natuurlijke gisting, het mengen van lambik van drie verschillende jaartallen en het lange wachten op het eindresultaat geven het bier toch een speciale plaats in het biergebeuren en dat mag dan een speciaal smaakje hebben vind ik.

norbertus.

Liemingbrouwer

Hoi lambiek-lovers,

Vrijdag is het zo ver dan brouw ik "mijn" lambiek die we hopelijk eind volgend jaar gaan blenden.
Ik dacht mij te houden aan wat wij (Norbertus en ik) gezien en geleerd hebben bij Cantillon.
Norbert heeft dat hier hoger nog eens netjes beschreven.
Citaat van: norbertus op 13-11-2006  23:12 uVerslagje bij ons bezoek aan Cantillon.

Heeft er iemand opmerkingen laat dan iets weten.
Norbert: voor uw boekhouding ik brouw 40 L. en wil daarvan ongeveer de helft ter beschikking stellen voor uw experiment.

Groetjes
Liemingbrouwer

norbertus

Liemingbrouwer,

Ben terug van een weekje niksen, enfin een weekje teveel eten en drank verteren dan goed is maar ja..

Kan je iets meer vertellen van de je resultaten bij dit brouwsel?

Norbertus.

Liemingbrouwer

Hallo Norbert,

Zie hier eens: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,5511.0.html

Ik heb geprobeerd een verslagje te maken terwijl ik brouwde.
Het wort heeft een nacht buiten gestaan, en werd dan in een vergistingtank (plastiek) gedaan en warm (18°) gezet, na 3 dagen verhuisde het vat naar schoonma's kelder waar het ongeveer 16 -18° is.  En nu maar hopen.
Ik heb wel geen houten vat (nog niet).

Groetjes
Liemingbrouwer

norbertus

Liemingbrouwer,

Ik heb het maischproces doorgelezen en inderdaad de methode van Cantillon is herkenbaar.
Bij het afhalen van de melk werd er inderdaad niet gekeken of de bostel vrij kwam, men tapte de melk zoveel mogelijk af.

Tijdens het plaatsbezoek deelde de brouwer mij mee dat hij net voldoende melk aftapte om de laatste stap op te warmen en kookte de melk niet maar liet deze tot +/- 90 ° opwarmen.

Hoeveel wort hebt u kunnen verdampen tijdens de drie uur koken?

Welke temperatuur hebt u bekomen na een nacht koelen?

Groeten,
Norbertus.

norbertus

Liemingbrouwer,

Blijkbaar bleef de jodiumproef positief. Maar ik stel mij de vraag of de brouwer bij Cantillon geen opwarming meer deed naar 78 °c voor hij overging tot het spoelen. Door gebrek aan thermometer op de maischton was dit niet controleerbaar maar is dit wel mogelijk.

Indien ik het maischschema zoals beschreven in het boek van Jeff Sparrow ( blz 141 ) vergelijk met de maischmethode bij Cantillon is er zeer grote gelijkenis en hier wordt de laatste stap ook uitgevoerd met de opgewarmde melk tot 88°c om de eindstap van 78°c te bekomen.

Ik ga één van de volgende weekends ook een lambikbrouwsel opzetten.

Groeten,
Norbertus.

Emile

Citaat van: Oscar op 23-11-2006  11:00 uNa koken niet koelen maar een nacht buiten onder een afdakje neer zetten).
Kijk, dat lijkt mij niet zo verstandig. De noodzakelijke gisten zwermen niet onder ons afdakje, hooguit fijnstof en roet (hier in de Randstad).

Wat mij een veel beter idee lijkt is een gesloten vergisting, maar dan met gist opgekweekt van bijv. de 3 Fonteinen. Dan heb je toch een gesloten vergisting, maar wel met de echte Lambiek gist. Dat maakt het experiment ook wat gecontroleerder.

Liemingbrouwer

Norbertus,
Ik heb de melk opgewarmd tot kookpunt, maar dat zal zeker geen 100° geweest zijn.  Een grote kom die kookefecten geeft en dan afgezet dus zeker niet lang doorgekookt.
De kookketel was gevuld met 63,5 L. voor koken, en er is, in het gistvat, maar net 40 L. over.  Dus 23,5 L verkookt, eigenlijk wel veel dus.

Van kookpunt om 1600 Hr. naar zeker beneden 37° om 1900 Hr. Ik heb gevoeld aan de zijkant van het koelschip om 1900 Hr. en toen was het reeds kouder als lichaamstemperatuur.  'S morgens was het wort gewoon buitentemperatuur ongeveer 7°, het heeft geduurt tot na de middag voor het vat genoeg opgewarmd was en er schuim op het wort stond. 

Ik heb wel als laatste de melk van ongeveer 95° bijgevoegd en dan nog zeker 8 L. kokend water tot ik in de maish 75° mat dan heb ik gefilterd en gespoeld tot ik dus 63,5 L in de kookketel had.

De jodium proef was niet 100% negatief, alleen als ik echt de granen ging uitpersen werd de kleur paars.  Maar het is juist ik heb ze dit bij Cantillon ook niet zien doen.
Toch heb ik zeker genoeg suiker uit de maish gehaald want het sg was voor koken 1048, doel was 1050.  Eigenaardig na zoveel verkoking toch maar 1052 als eind SG.

Herman

Het is dat ik verhuisplannen heb dit jaar, anders had ik 100% zeker een poging gewaagd. Hier in Groningen hebben we gelukkig nog enigszins gezonde lucht (Emile), beter dan in mijn vorige woonplaats Amsterdam in ieder geval. Wellicht dat ik het er toch binnenkort op waag (70%).

Wat is zo'n beetje de laatste dag voor een goede wilde 'besmetting'? Begin maart? Ik ben zelf ook van plan de slijm-methode toe te passen en wil daarnaast het wort splitsen, waarbij ik een deel met Wyeast-Lambic blend aan wil zetten. Beide bieren ben ik vervolgens van plan te gaan blenden tot één brouwsel.

Herman

Hopmans


Waar ga je naar toe Herman?

 :degroeten:

Oscar

Citaat van: Herman op 05-01-2007  00:29 uWellicht dat ik het er toch binnenkort op waag (70%).

Gewoon doen !! Dan doe je volgend jaar ook mee met de landelijke gueuze steek dag...  ;)

Citaat van: Herman op 05-01-2007  00:29 uWat is zo'n beetje de laatste dag voor een goede wilde 'besmetting'? Begin maart?

Ja zoiets, hangt ook een beetje van het weer af, als maart nog een koude nacht heeft kan het wel.

Citaat van: Herman op 05-01-2007  00:29 umet Wyeast-Lambic blend aan wil zetten.

Nee toch ?  :huilen: :huilen: :huilen: :huilen:  Hoppie !?

Hopmans


Wyeast-Lambic blend is voor mietjes.
Lambiek is je wort buiten laten afkoelen klaar uit.

 :degroeten:

Herman

Jongens, ik heb die zak nu eenmaal al tijden (dus overtijd) in de koelkast en gebruik hem gewoon voor een deel. Punt, basta, Schluss.

Herman

Citaat van: Hoppie op 05-01-2007  00:33 uWaar ga je naar toe Herman?
Naar een droomhuis. Ik ben het alleen nog aan het zoeken ;) De bedoeling is Noord-Drenthe, een huis met een mooie brouwlocatie en (hop)tuin.

MO

Herm, ik ben precies hetzelfde van plan. Ik ben nog veel eigenwijscher en ga gewoon voor de eenstapsmaisch. Wie maakt zich met zo'n overduidelijke gist- en zuuroverheersching in smaak- en geurpalet nog zorgen over zoiets futiels als een maischschema. Is mijn hypothese dus, ga ik onderzoeken.

Hopmans

Ik ben het met MO eens, tenzij er een aantoonbaar argument is voor de slijmmethode.

 :degroeten:

Oscar

Citaat van: Hoppie op 05-01-2007  16:16 utenzij er een aantoonbaar argument is voor de slijmmethode.

Is er niet volgens mij, ik doe volgende week gewoon een 3 stapsmaisch.

Pieter.

Interessant dat lambiek, ik heb de draadjes over spontane vergisting eens gelezen en op wat andere sites over lambiek zitten neuzen en het heeft mijn interesse wel gewekt. Nu moet ik zeggen dat ik geuze niet te pruimen vind maar een vruchtenlambiek wel weer lekker vind, vooral de framboise versie vond ik echt heerlijk. Ik zit er dus aan te denken om een Framboise Lambiek te maken maar een hoop vragen staan nog open.

Wat ik begrepen heb is dat je ongemoute tarwe nodig hebt, nu ben ik op zoek gegaan bij de bekende leveranciers maar geen heeft het in het assortiment. Wel zijn er ongemoute tarwevlokken, na wat speurwerk leerde ik dat dit gestoomde ongemoute tarwe is die daarna is geplet en gedroogd. Zou je dit ook kunnen gebruiken? of eventueel gewoon tarwemout?

(misschien beter om hier een nieuw draadje van te maken?)

Emile

Citaat van: Hoppie op 05-01-2007  00:37 uWyeast-Lambic blend is voor mietjes.
Lambiek is je wort buiten laten afkoelen klaar uit.

Haha, die Hoppie. Je hebt het niet helemaal begrepen vrees ik. Ik had het niet over een Lambic Blend, maar over het opkweken van gist uit een fles Oude Geuze van de 3 Fonteinen. Ook al is de lucht nog zo schoon, je krijgt nooit die specifieke smaak zoals je die m.b.v de gist uit zo'n fles krijgt. Bij Armand debelder persoonlijk gehaald!

Hopmans


CiteerOok al is de lucht nog zo schoon, je krijgt nooit die specifieke smaak zoals je die m.b.v de gist uit zo'n fles krijgt.

We zullen zien.  :weetbeter:

De kick van een pakje of een flesje haalt het niet bij de voldoening die je krijgt als wilde gist uit je eigen tuin
aanslaat, en als je het later gaat vergelijken met de smaak van dezelfde lambiek elders in het land bevrucht.

Speel je op save, dan is opkweken beter, maar lang niet zo leuk.

 :degroeten:

Oscar

Natuurlijk krijg je die specifieke smaak niet...wat je natuurlijk wel krijg is die specifieke smaak van gist uit eigen tuin. En dat die anders is kunnen op dit moment Hoppie, Martin (heeft mijn kriek geproefd), Adrie (heeft mijn perziklambiek geproefd) en ik je beamen.

En wat mij betreft is anders... spannend. Maar natuurlijk is het opkweken van zo'n Zenne gist ook zeker spannend. Ik ga binnen kort verse Twentsche gist opkweken  :hoera:

Hopmans


Ik heb trouwens wat appelsap in het depot van de literfles gespoten.
Benieuwd of het aan gaat slaan.
Zo ja, dan maak ik een reinstreik.

 :degroeten:

MO

Pieter,

Tarwevlokken zijn uitstekende bruikbaar.

willem

Ongemoute, ongemalen tarwe vind je bij het dierenvoer (en daar is niets mis mee !).

Tarwe is wel veel harder dan mout, dus niet te malen met de moutmolen.
Met zo'n oude koffiemolen met een boormachine op gemonteerd gaat het prima
(voor niet al te grote hoeveelheden).

w

Adrie

Je kunt echt veel beter tarwevlokken gebruiken. Die hoef je niet te malen of te verstijfselen. Voor een lambiek zijn die prima te gebruiken.

Oscar

Vandaag samen met Hoppie een gueuze gestoken en een Vlaamse bruine/grand cru gebrouwen. Wat ons opviel, en voor ons beide is aangetoond bij deze, dat  een wilde gist uit streek a radicaal anders is dan een wilde gist uit streek B. Mijn lambiek had een eind SG van 1002 en die van Hoppie een eind SG van 1020. Dat lijkt mij een wezenlijk verschil. ook was de geur en het smaakprofiel totaal verschillend.


MO

Oh ja, en jullie hadden ook heel andere mouten en hoppen gebruikt, toch?

Oscar

Hmm... dat verschil was niet zo groot. Alleen de hopgift van Hoppie was iets schappelijker (20 EBU, en verouderd in de oven).

korek

Citaat van: norbertus op 17-03-2006  12:33 uIn sommige lambik-brouwerijen gebruikt men tonnen van wel 100 ( honderd ) jaar oud!

Krijg je dan ook niet de smaak van de houtwormen in je lambiek, een soort 'Mescal', worm in je bier?

norbertus

Beste Korek,

Kan je mij vertellen wat de smaak is van houtwormen? Heb er tot nu toe geen genuttigd ik prefereer andere eiwitten!

Ik werk al verschillende jaren met houten tonnen en heb nog nooit één houtworm in een houten vat gezien laat staan ander ongedierte.

Norbertus.

korek

't was bedoeld als grapje natuurlijk. Ik kan me voorstellen dat houtwormen dit soort hout niet lusten.

Oscar

Mo ik las even deze post nog eens van jou en deze. Staat dit nog op de planning? Of toch maar niet (Tsja ik zit in een spontane vergistings periode, kan ik ook niets aan doen. ;D ). Het is er nu de tijd voor en die opmerking is al een jaar oud.

Ook ben ik benieuwd naar dit
en ook naar dit
En wat doet deze er mee?




Oscar

Citaat van: norbertus op 17-03-2006  12:33 uDe vergisting en lagering van lambik-bier wordt niet in hoofdzaak in een houten ton gedaan voor de smaakafgifte van de ton maar wel degelijk voor de beperkte zuurstoftoegang tot het jongbier zodat bepaalde gisten hun werk kunnen doen.

Zo, dit las is dus net ook even en ik heb het verschil in smaak en geur geproefd tussen vergisiting in glas en op houten vat. Resultaat :

Glas : Zurig, vlak, vrij weinig aroma's
Hout : Iets minder zurig, iets voller van smaak, en een aroma's wauauauw ! Vanille, hout, unieke gist geuren, heeerlijk. Een wereld van verschil !

Conclusie : hout is wel degelijk voor een groot deel ook voor de smaak en geur !

MO

Staat nog niet letterlijk op de planning. Ik heb nog steeds geen houten vat, dan heeft het toch minder zin of niet?

Oscar

Mo : Het alternatief is vergisten in plastic of glas en houtsnippers toevoegen, gaat ook werken.

Edwin

Oscar linkte naar mijn opmerking, dus ja, daar moet ik dan toch wel op reageren.

De spontane gisting zit er voor dit jaar niet in. Omdat ik nogal wat geboortebier moet brouwen is mijn planning wat omgegooid. Bovendien heb ik een mooie Vlaamse bruine (en een met kriek) gebrouwen en daar ben ik eigenlijk al heel tevreden mee. Volgend jaar wellicht.

Edwin

norbertus

Beste lambiekvrienden,

Eind januari heb ik een lambiekbrouwsel opgezet van 35 l en dit in een pvc-vat in de kelder geplaatst. In pvc omdat ik het verschil wil vaststellen tussen hout en pvc. Het vorig brouwsel werd op een houten ton vergist en is vlot verlopen en rust momenteel nog steeds in dit vat.
Vorige keer ging het brouwsel aan de gist na ongeveer 10 dagen. Deze keer in de topvolle pvc-container was er tot vorige week woensdag geen enkele reactie behalve een schimmellaagje in de hals van het vat. Deze morgen bij het betreden van de kelder een gistreukje en inderdaad het schuim had het losliggend dop op de container weggeduwd en het schuim vloeide over de rand. Dus wanhoop nooit met dit soort brouwsels de tijd lost het wel op. Ben wel benieuwd naar de smaak na de gisting.

Zijn er nog andere ervaringen?

Groeten,
Norbertus.

Hopmans


CiteerDus wanhoop nooit met dit soort brouwsels de tijd lost het wel op. Ben wel benieuwd naar de smaak na de gisting.

Zijn er nog andere ervaringen?

Yep.  ;D

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?PHPSESSID=fc5a295484774b5843ed8d94cb362e48&topic=5791.msg63104#msg63104

 :degroeten:

Pieter.

Ik heb in januari twee lambieken gebrouwen bestaande uit 60% pilsmout en 40% ongemoute tarwevlokken met hetzelfde maischschema, beide met overjarige hop en beide batches zijn 18 liter. Bovendien in beide brouwsels eikenhouten snippers toegevoegd. De eerste batch buiten gezet voor spontane vergisting en voor de tweede heb ik Lambic Blend van Wyeast gebruikt. Batch 1 kwam na ca 4 dagen op gang en heeft ongeveer 2 weken activiteit in het waterslot gegeven daarna viel het stil, Batch 2 was veel actiever en pas na 3 weken werd het waterslot rustiger, het pruttelt nog steeds zo nu en dan vooral op het warmste moment van de dag. Batch 1 heeft kaam gist op de zijkanten van de gistemmer staan batch 2 heeft dit niet. Batch 1 ruikt beduidend zuurder dan batch 2 die momenteel vrij standaard ruikt, zegmaar de geur die je normaal hebt na een dag of 2 a 3 gisten al heeft het wel zurig geroken maar dit is weer weggetrokken. Batch 1 rook zurig na een paar weken om daarna te gaan stinken, maar momenteel ruikt het weer zurig. Ik heb geen idee van het SG en pH in beide brouwsels, op de gistemmer van batch 1 zit ook geen kraantje om wat af te tappen, ik meet dit later wel eens.

Beide brouwsels moesten een framboise gaan worden maar ik denk dat ik beide batches ga verdelen mede omdat het lastig gaat worden om voldoende frambozen te krijgen. Morgen ga ik in ieder geval frambozen stekjes bestellen te weten Autumn Bliss, een herfst framboos waarvan je met een beetje geluk ook in het eerste jaar wat kan oogsten. Van beide batches zet ik ook een deel apart om over een paar jaar geuze te steken, ik ben sowieso van plan het zelfde recept ieder jaar te gaan brouwen op de zelfde manier als ik dat dit jaar heb gedaan, het recept komt ook het dichtst bij het oorspronkelijke lambiek recept zoals word gebrouwen in de Zennevalei. Ook zou ik graag van een deel een kriek willen maken mits ik aan zure kersen kan komen komende zomer.

Genoeg om me bezig te houden in ieder geval :)

Vriendelijke groeten,
Pieter

norbertus

Pieter,

Kan jij het sg eens meten van beide brouwsels. Ik heb vorig jaar ook een Wyeast gebruikt naast een natuurlijke gisting en na twee maanden hadden beide brouwsels ongeveer hetzelfde sg en pH. De natuurlijke gisting geeft minder woelige gisting maar gaat wel even gestaag door.

Wat de vruchten betreft zowel framboos als zure kers zijn in de handel rond half juli. Ik ga dit jaar nog een lambikbrouwsel opzetten rond half mei om rond half juli een uitgegiste lambik te hebben waarbij ik dan de vruchten ga voegen. Ik ga dan wel een deel uitgistende lambik gebruiken van een winterbrouwsel om er zeker van te zijn dat het boeltje gaat gisten.
Ik heb de vruchten uit eigen tuin en kan ze dan ook vrij rijp laten worden. Kwestie is wel onze gevleugelde vrienden voor te zijn want die zijn op die momenten ook van de partij.

Groeten,
Norbertus.

Pieter.

Citaat van: norbertus op 19-03-2007  22:01 uPieter,

Kan jij het sg eens meten van beide brouwsels. Ik heb vorig jaar ook een Wyeast gebruikt naast een natuurlijke gisting en na twee maanden hadden beide brouwsels ongeveer hetzelfde sg en pH. De natuurlijke gisting geeft minder woelige gisting maar gaat wel even gestaag door.

Wat de vruchten betreft zowel framboos als zure kers zijn in de handel rond half juli. Ik ga dit jaar nog een lambikbrouwsel opzetten rond half mei om rond half juli een uitgegiste lambik te hebben waarbij ik dan de vruchten ga voegen. Ik ga dan wel een deel uitgistende lambik gebruiken van een winterbrouwsel om er zeker van te zijn dat het boeltje gaat gisten.
Ik heb de vruchten uit eigen tuin en kan ze dan ook vrij rijp laten worden. Kwestie is wel onze gevleugelde vrienden voor te zijn want die zijn op die momenten ook van de partij.

Groeten,
Norbertus.

Ik zal een dezer dagen beide SG's eens meten, ben zelf ook wel benieuwd.

Geen idee of hier in Nederland zure kersen te krijgen zijn, zal gaan rondkijken zodra het de tijd is.

Hevel jij je brouwsel eerst over naar een ander vat voordat de vruchten gaat toevoegen?

En heb jij zelf ook frambozenin je tuin, zoja hoeveel opbrengst per struik heb je ongeveer?

Vrg,
Pieter

Pieter.

Hier de metingen die ik vandaag heb gedaan op mijn lambieken.

Batch1, brouwdatum:13-01-07, spontane vergisting, begin SG 1062, huidige SG 1014
Batch2, brouwdatum:18-02-07, Lambic Blend, begin SG 1062, huidige SG 1010

Beide brouwsels zijn troebel en zo geel als sinaasappelsap. Batch1 ruikt beduidend zuurder dan batch2. Beide brouwsels ook geproefd maar ze smaken hoofdzakelijk onaangenaam bitter, ik hoop dat dit met de tijd wel wegtrekt  :denken:

Vriendelijke groeten,
Pieter

norbertus

Pieter,

De natuurlijke gisting is iets trager maar lambiek vraagt tijd. Een sg van 1014 na 2 maanden lijkt mij een goed resultaat. Wat de smaak en geur betreft is dit steeds een moeilijke. Heb je een echte oude geuze ter beschikking? Even proeven, ruiken en vergelijken om de karakteristieke smaak en geur te gewennen.

Wat de frambozen betreft. De vruchten aan de frambozenstruik komen op het eenjarig hout en de vruchtzetting geschiedt over verschillende weken. Naargelang de soort zijn deze vroeg of later. In mijn tuin oogst ik frambozen van begin juli tot een eind in augustus. Ik oogst naargelang rijpheid en verzamel de vruchten in de diepvries. Frambozen zijn echte zonnekloppers en de vruchtzetting en afrijping is dan ook afhankelijk van de uren zon.
Van zodra voldoende voorraad en lambiek ter beschikking voeg ik de ontdooide en op kamertemp gebrachte vruchten bij de lambiek. Indien je mij nu vraagt hoeveel vruchten kan ik hierop niet antwoorden. Maar er mogen veel vruchten bij het lambiekbier meer dan je kan oogsten. Laatst had ik op een vat van 30 l ongeveer 5 kg vruchten en dit mochten er nog meer zijn bij de smaakproef.

Noteren is de boodschap maar vaak wordt dit vergeten.

Groeten,
Norbertus.

Pieter.

Bedankt voor het andwoord Norbertus. Ik heb inmiddels frambozen struiken besteld, dit is een herfst framboos, ik heb nog net een plekje waar ze vol in de zon kunnen staan. Over het SG ben ik dik tevreden, niet gedacht dat het na 2 maanden al zo laag zou zijn. Ik maak me alleen wat zorgen over de bitterheid, via diverse sites over lambiek leerde ik dat 5 gr overjarige hop van 2 liefst 3 jaar oud per liter gebruikelijk is, helaas had ik deze hop niet, eigenlijk een samenraapsel van diverse soorten hop varierend van 3,4 tot 7 EBU allen en  maar half jaar over de datum. Nu vraag ik me wel af of hop van 3 jaar over de datum zijn bitterheid ook volledig kwijt is  :denken: Kwestie van afwachten maar en over een paar maanden nog eens proeven. Ik las dat kriek/framboise gemaakt kan worden van jonge lambiek van tenminste een half jaar oud, mocht na een half jaar tot 8 maanden het bier nog te bitter zijn laat ik het gewoon nog een tijd staan. Helaas kan ik hier in de buurt geen echte geuze krijgen, alleen een aangezoete nep variant, in het verleden wel eens een echte geuze gedronken en dat was heel wat anders herinner ik me nog.

Vriendelijke groeten,
Pieter

Hopmans

Ajajay,  :-\

Jammer dat je niet even geïnformeerd hebt over de hop.
Je kunt namelijk je hop binnen 1 uur 3 jaar oud krijgen door deze in een oven
te stoppen van 120 graden Celsius.
Eerst stinkt je hele keuken ernaar, en daarna is de reuk weg, en de hop bruinig.

Hopbitterheid kan helaas toch lang blijven hangen.
Maar daarintegen vind ik de Boonlambiek ook best wel bitter dit jaar.
Daarbij moet het bier van jou nog een jaar op eiken, en dan een jaar in flesjes.
Dus het kan nog flink bijtrekken.

 :degroeten:

korek

Ik bewonder jullie dat je het geduld kunt opbrengen om een paar jaar te wachten op het resultaat. Bij mij is het zo dat mijn vrouw en ik meestal de helft opgedronken hebben voordat het bier volledig gerijpt is.

Oscar

Citaat van: korek op 21-03-2007  09:04 uBij mij is het zo dat mijn vrouw en ik meestal de helft opgedronken hebben voordat het bier volledig gerijpt is.

Dat is toch zonde. De truuk is om als "afleiding" dan meteen aan ander lekker bier te brouwen, zo blijf je makkelijker van je lambiek af. Hoewel ik eigenlijk al wel heel benieuwd ben naar de Lambiek/gueuze die afgelopen Januari gebotteld is

Hopmans

Oscar,

Ik moet je wat bekennen ...  :verbergen:

 :-[

Oscar

NEEEEEEEEEE , is je krat al leeg?

JeroenCV

Citaat van: Oscar op 21-03-2007  09:47 uDat is toch zonde. De truuk is om als "afleiding" dan meteen aan ander lekker bier te brouwen, zo blijf je makkelijker van je lambiek af. Hoewel ik eigenlijk al wel heel benieuwd ben naar de Lambiek/gueuze die afgelopen Januari gebotteld is

volgens mij is de truuk toch echt een kast met een slot waarvan je de sleutel bij weggooit, anders blijft er niets over.... :pan:

Hopmans

Ik heb hem geproefd vorige week.

Er is al koolzuur.
De smaak ... Ikzelf vind hem SUPER! GENIAAL!  :dansen: :elifant: :hoera:

Mijn lowbach was zuur op de tong.
Deze gaat tot aan je voorhoofdsholte !
De esters vullen je schedelpan.
Iedere slok is genieten.
Ik heb die avond geen biertje meer gedronken omdat het toch niet meer haalt bij deze.

Probeer jij hem eens zal ik zo zeggen ...  ;)

 :degroeten:

Oscar

Citaat van: Hoppie op 21-03-2007  09:59 uEr is al koolzuur.
De smaak............... Ikzelf vindt hem SUPER! GENIAAL!  :dansen: :elifant: :hoera:
Probeer jij hem eens zal ik zo zeggen.....  ;)

Yeah  :dansen: :dansen: Ik ga hem zeker even  proeven deze week. Zullen we dan maar het onk 2007 gaan winnen?  :D :D :D

Pieter.

Tja met het pogen tot het brouwen van Lambiek bieren heb ik me er op ingesteld dat het een meerjarenplan gaat worden, mijn planning is om iedere winter 2 batches te maken en hoe alles gaat uitkomen wat betreft geuze, kriek en framboise dat zie ik wel, kwestie van uitproberen en ervaring opdoen en alles goed in de gaten houden. Misschien nog wat lectuur aanschaffen over het lambiek brouwen om meer kennis op te doen. Het is in ieder geval leuk te zien dat spontane vergisting hier in Nederland ook mogelijk is. Volgend jaar in ieder geval de hop beter voorbereiden. Maar uiteindelijk is het mijn bedoeling een goed smakende lambiek te kunnen brouwen, al duurt het nog 10 jaar.

Vriendelijke groeten,
Pieter

Hopmans

CiteerZullen we dan maar het onk 2007 gaan winnen ?

Ik laat dat aan jouw expertise over.
Laat maar weten wat jij ervan vindt.
Het is nog niet volle bak met de koolzuur, maar toch ...

 :degroeten:

MO

Ik moet toegeven dat ik dit seizoen ook geen prioriteit kan geven aan het lambiek brouwen. Misschien dat ik in de loop van het jaar de lambic blend van Wyeast nog ga gebruiken. Toch erg jammer want de lambiek van Girardin op het Goese festival afgelopen weekeinde was echt een schitterend bier. Net als Hoppie zegt, prachtig zuur, geniale esters etc.

JeroenCV

Citaat van: MO op 21-03-2007  10:36 uIk moet toegeven dat ik dit seizoen ook geen prioriteit kan geven aan het lambiek brouwen.

Is het niks om de Muifelbrouwerij als een van de weinige lambiekbrouwerijen van Nederland te beginnen?

Adrie

Reken maar dat ik ook aan de lambiek ga, maar nu nog even niet. Dit jaar staat een verhuizing op de planning en ik wil niet met lagerend/rijpend bier gaan lopen slepen, dat is vragen om problemen. Dus pas in het nieuwe (nog te zoeken huis), gaat het gebeuren.

Oscar

Als ik Hoppie zo hoor/lees is onze geuze erg lekker, dus die ga je dan op het Pronk sowieso proeven!

toon van den broek

Heb nog niet zo lang geleden deze site ondekt en met verbazing gelezen dat er toch nog zoveel belangstelling is voor geuze!
Ben net begonnen met het uitwerken van plannen voor een (semi)professionele  microbrouwerij. Daarom zou ik graag in contact willen komen met mensen die buiten het Brusselse spontaanvergistende bieren maken. Alvast een gezegend 2008 gewenst. Toon van den Broek/ Groningen.

Oscar

Citaat van: toon van den broek op 29-12-2007  22:09 uDaarom zou ik graag in contact willen komen met mensen die buiten het Brusselse spontaanvergistende bieren maken.

Hallo !  :biersmile:

Citaat van: toon van den broek op 29-12-2007  22:09 uBen net begonnen met het uitwerken van plannen voor een (semi)professionele  microbrouwerij.

Je wilt een commerciële geuze en/of lambiek van spontane gisting op de markt gaan zetten?

William

Citaat van: toon van den broek op 29-12-2007  22:09 uBen net begonnen met het uitwerken van plannen voor een (semi)professionele  microbrouwerij.

Vertel 'ns wat meer: is dat alleen een papieren exercitie of heb je ook al de nodige praktische ervaring met brouwen c.q. spontane vergisting. Er zijn hier zeker een aantal "ervaren" mensen...

toon van den broek

Hallo William/Oscar,

Nee het is geen luchtfietserij wat ik doe. Ik ben al in 1970 begonnen (15jr oud) met een brouwerij in Eindhoven waar ik bovengistende en ondergistende bieren brouwde. Destijds was ik misschien een van de eersten die zelf begonnen is met deze fascinerende hobby. Omdat ik toen niet aan informatie kon komen heb ik bij enkele brouwerijen gewerkt en/of stage gelopen. Hierdoor kreeg ik meer inzichten en waren er ook mogelijkheden om aan vooral gist te komen. Dat was destijds het moeilijkste voor me. In 1972 brouwde ik 1hl per week wat vooral opging in het uitbundige studentenleven.
Na mijn HLS ben ik in de zuivel terechtgekomen maar wil -nu ik daar weer de mogelijkheden toe heb- zien of er hier in Groningen mogelijkheden zijn.
Ja, en mijn grootste uitdaging is spontane vergisting. Lievelingsbier is dan ook Oude Boon, maar ook Rodenbach Grand Cru en een platte lambiek (echt niet koud) kunnen me echt doen genieten.
Mijn wens is om op 1 maart bij Cantillon de openbrouwdag te bezoeken.
En graag zou ik een wortketel kopen van 10-15 hl, welke geschikt is voor directe verhitting (koper/rvs/ijzer). Heeft iemand een tip?

In ieder geval iedereen een gezegend 2008 gewenst. Groeten Toon van den Broek.

Caspar

Pfoei, volgens mij is het erg moeilijk om de juiste beestjes op te vangen... Heb je nooit gedacht aan de speciale blends van Wyeast en deze in een open kuip te laten vergisten?

Groet Caspar

 

Oscar

Citaat van: toon van den broek op 31-12-2007  13:33 uMijn wens is om op 1 maart bij Cantillon de openbrouwdag te bezoeken.

Dat kan ik je aanbevelen. Zorg dan wel dat je 's ochtends op tijd aanwezig bent (± 06.00 uur) Het is een lange dag maar wel een mooie dag.  :brouwen:
Maar spontane gisting is niet zo'n uitdaging hoor, gewoon gedurende een koude nacht buiten je wort laten koelen. That's al  :brouwen:

Caspar

Ja, maar of dat een lekker bier wordt ;D?

Oscar

Jij vindt van niet  ;)

Caspar

Nee nee Oscar... wie zegt dat er in Groningen zulke heerlijke wilde gisten rond zweven als in Enschede en IJmuiden :clownsmile:.

Hopmans

CiteerMaar spontane gisting is niet zo'n uitdaging hoor, gewoon gedurende een koude nacht buiten je wort laten koelen. That's al 
Bij mij was het laatst mislukt, maar het is tegen mijn principes om Wyeast te gebruiken.

 :)

Menno

Citaat van: Hopmans op 31-12-2007  17:58 uhet is tegen mijn principes om Wyeast te gebruiken.
Geldt dit uitsluiten voor een lambiek, of in zijn geheel? Je moppert soms ook al over korrelgisten...  :weetniet:

MO

Toon, ik zou toch met Wyeast gaan vergisten. Dat geeft je veel meer zekerheid. Je weet nooit wat je vangt als je zomaar wort buiten zet. Soms krijg je zelfs geen zuur bier (toch Oscar?).

Hopmans

CiteerGeldt dit uitsluiten voor een lambiek, of in zijn geheel? Je moppert soms ook al over korrelgisten... 
Met name lambiek.
Maar als het kan kweek ik een flesje op, en dan eventueel de beste kolonie op agar selecteren.
 :degroeten: 

Pieter.

Citaat van: MO op 31-12-2007  22:45 uToon, ik zou toch met Wyeast gaan vergisten. Dat geeft je veel meer zekerheid. Je weet nooit wat je vangt als je zomaar wort buiten zet. Soms krijg je zelfs geen zuur bier (toch Oscar?).

Daarom brouw ik naast een lambiek van spontane vergisting ook een lambiek met de Wyeast lambic blend, mooi om beide te vergelijken ook ter zijne tijd :)

 :degroeten:

lambicus

Toon,

Volgens mij kun je zolang je niet de Hassan II-moskee of the Sydney Opera House vanuit je achtertuin kunt zien de geschikte gisten gewoon uit de lucht halen. Natuurlijk is het niet zo slim om meteen 15hl wort buiten te zetten in de hoop daar goede lambik uit te krijgen.

Omdat je spreekt over een wortketel van 10 à 15 hl neem ik aan dat je beschikt over de plaats om ergens beschut van regen en te veel wind een koelschip te zetten. Wat je volgens mij het best doet is beginnen met potjes giststarter een tijdje in de omgeving van het koelschip te plaatsen. De gist en andere mircro-organismen die hier op af komen vul je eventueel aan met micro-organismen uit een fles geuze of lambik en kweek je vervolgens op. Deze brei smeer je dan rondom het koelschip zodat je zeker bent voldoende bevruchting te hebben de eerste maal dat je op grote schaal lambik gaat brouwen. Dit raad ik je aan omdat zelfs brouwerij Boon ooit al eens problemen heeft gehad met bevruchting van zijn wort nadat de voedselinspectie hem had verplicht zijn brouwerij op te ruimen en te schilderen.

veel lambikplezier
jonas

Ronnie

De natuurlijke enting krijg je in je gewone brouwzaal. Denk er aan dat bij de lambiekbrouwers de enting gebeurt in het koelschip, door neerslaande dampen die de wilde gisten en bacterieën op hun weg meenemen.

Dus als je in je brouwzaal steeds aan brouwen, aan schroten en aan vergisten gedaan hebt, is de kans groot op een goede enting. Als je daar dan met javelwater telkens alles weggeveegd hebt, vergeet het dan maar. Als dat in uw garage is waar je met benzinedamp bezig bent en aan auto's sleutelt, dan heb je ook een killer in huis.

Weet u dat volgens een rapport van de université de Bordeaux rond wijngaarden en wijnpers/gistzalen een verhoogde concentratie van Brettanomyces Bruxelliencis rondhangt? en dat die concentratie verschrikkelijk afneemt in de buurt van distilleries (Charente) alsook rond benzinestations?

De Brett proberen ze wel weg te houden van de opslag voor wijn in houten vaten, verschrikkelijk besmettelijk > slechte smaak.

Oscar

Citaat van: MO op 31-12-2007  22:45 uSoms krijg je zelfs geen zuur bier (toch Oscar?).

Klopt, maar dit was in combi met een vergisting in glas.

den_organolept

Nou, ook in plastic kan dat verzuren een probleem zijn.

Ik zit met een vat Nederlambik wat na een half jaar nog niet zuur wil worden  :echtboos:

Ik heb een starter gebruikt met Lambic blend van Wyeast en het depot van 2 flesjes geuze Boon (na een hoofdgisting met s-04) maar het resultaat is eerder een wat flauw en geoxideerd smakend blond tarwebier. (uit het vat komt wel een herkenbare lambik walm, raar)

Volgende week gaan de krieken erbij, ik hoop dat dat wat helpt. En anders donder ik er nog een pakje melkzuurbacterien van Wyeast bij. Zuur zult u worden  :-X


Liemingbrouwer

Morgen begin ik er weer aan; lambi(e)k brouwen, deze keer voor het eerst direct in hout vergisten. (Aa de nacht in het koelschip natuurlijk.)
De kriek die in het houten vat zat is gebotteld dus het vat is leeg.
Ik hoop dat de kriek niet te veel accenten achter gelaten heeft in het vat.
Het vat werd zeer goed gespoeld met heet water.
Of je een houten vat mag reinigen met iets sterkers, chemipro of zoiets weet ik niet, want laat dat geen residu achter in het vat?
We zien wel, de kriek was in elk geval heel goed pH 3,95 sg 1010. 
De pH is "natuurlijk" zover gedaald, het bier is lekker zuur en heeft een mooie houtsmaak.


Liemingbrouwer

Citaat van: Liemingbrouwer op 25-01-2008  19:35 uOf je een houten vat mag reinigen met iets sterkers, chemipro of zoiets weet ik niet, want laat dat geen residu achter in het vat?


Oscar kun jij hier niet op antwoorden aub
Niet meer nodig dank U

Oscar

Zo'n houten vat kun je gewoon reinigen met heet water en even goed doorspoelen (schudden). Bij de Cantillon ooit gezien dat ze een metaal werktuig in het vat doen, en dan met stoom of heet water het vat vullen/doorspoelen en dat al draaiend waardoor het metalen werktuig de wanden goed schoon slaat.

Voor ons volstaat heet water, ik heb vorig jaar met vat eerst even met een lichte sulfietoplossing behandeld....

hobbybob

Laatste bericht 2008, ik ga dit jaar als de temperaturen op de juiste waarden zijn ook eens een litertje of 10 proberen

60% pilsmouth
40% tarwemout
3 jaar oude hop ( hmmm maar ff hop "oud" maken dan )

Heb nog 2 5 liter flessen staan waar ik toch niets mee doe die kunnen best langer dan een jaar gevuld staan ( staan tenslotte nu al 8 jaar leeg )

Ben benieuwd

Oscar

Citaat van: hobbybob op 13-09-2012  11:08 uhmmm maar ff hop "oud" maken dan

Je kunt ook gewoon verse hop gebruiken hoor...het is helemaal geen must dat je oude hop gebruikt.

Citaat van: hobbybob op 13-09-2012  11:08 uHeb nog 2 5 liter flessen staan waar ik toch niets mee doe die kunnen best langer dan een jaar gevuld staan ( staan tenslotte nu al 8 jaar leeg )

Dat zal geen zure lambiek worden dan.....

hobbybob

Yep ben al op "jacht" naar een eiken vaatje >:D moet dus wat meer worden dan 10 liter.

Dan maar in "etappes" brouwen

lupulus

Heel oud topic maar handig als je een lambic wilt gaan brouwen voor de eerste keer. Ik heb een heel mooi eiken vaatje gekocht hier bij mij om de hoek in Waddinxveen bij Tas Boomkwekerij. Het is van eiken en heeft een inhoud van 15 liter. Gisteren met koud water het vat gedicht. Nu om de dag spoelen en zondag wort erin. Ik ga wel voor safe met Wyeast Lambic Blend.

http://www.tasboomkwekerij.nl/epages/PH1280022.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/PH1280022/Categories/Mini_vaten

ciesvandekwis

Jammer dat je safe gaat, anders had je een uniek product... Toch maar eens proberen om de helft van je batch buiten te zetten gedurende een nacht? Wel pas vanaf november brouwen, nu nog te warm.
Heb je oude hop? Lambiek mag niet bitter worden.

ciesvandekwis

Volgende week nog eens de vlam onder de ketel voor een 40 litertjes lambiek, waarvan een deel bestemd voor het Ardennenvat bij Brucero.



Zoals het 3e jaar op rij al: alles 1,5 uur koken en een nachtje buiten laten afkoelen. Er gaat sowieso een deel lambiekblend van vorig jaar bij, waar de brett al goed in zit, dus komt allemaal wel goed.

De tarwevlokken vervang ik gewoontegetrouw door gewone (volkoren) bloem, gaat samen met de havervlokken bovenop de maisch eens het filterbed gevormd is.




BROUWPLANNER RAPPORT - (versie: 7.testF (FORA applicable))  - Datum Export: 18-12-2017

Naam van het bier                        : Lambiek2017v5
Type van het bier                        : Lambiek2017v5
Brouwvolume                              : 40 liter
Extractie-efficiëntie                    : 75%

Voorspelling begindensiteit              : 1044,7 SG /11,1 °P /11,5 Brix
Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1007,3 SG /2,0 °P
Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 4,9%
Voorspelling IBU totaal  / EBC-kleur     : 28 IBU  /  10 EBC

STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS

Grondstof                            EBC       kg       % Gewicht

Pilsmout 3                           3       4,000        50,0 %
Tarwemout                            3       2,000        25,0 %
Tarwevlokken                         4       1,000        12,5 %
Havervlokken / havermout             4       1,000        12,5 %

MAISCHEN EN SPOELEN
Gekozen Profiel: (Z) Zacht
Maischwater : 31,0 liter aan 67 °C
63,0°C gedurende 25 min (ß amylase (maltose))
72,0°C gedurende 30 min (a amylase (body) )
Filterspoelen: ga naar 75..78°C

Totaal spoelwater : 33,9 liter aan Max.80°C
Spoelen tot : 1011 SG (Of 3,0 °P of 3,1 Brix)

HOPPEN
Totale kooktijd : 90 minuten

Hop                           Vorm  alfa%  gram  Toev.na..'   IBU
wilde hop verouderd           PELL  2,5%    150     0'        27,9

VERGISTING

Gistnaam           : 5112 Brettan. Bruxellensis
Gisteigenschappen  : Produceert klassieke lambic karakteristieken zoals zuur en zweterig paardehaar. / Lambiekcultuur
geen gist toevoegen, nacht buiten laten koelen + toevoegen aan rest lambiek


ciesvandekwis

Voila zie, gisteren nog maar es een vrachtje lambiek gebrouwen, én terwijl we toch bezig waren, een 7-tal liter verse melk tot een mooie 5 camembertjes en wat ricotta verwerkt.

En zo (forumnaam 'loser') heeft me goed geassisteerd, en tussendoor was er plaats voor wat lekkere proevertjes.

Ik had het ook wel een beetje gezocht, met een kilo witte bloem, slibde het filterbed lichtjes dicht, maar het pompje en kraantje smoren, en met het opkrikken van de temperatuur en wat geduld pompte alles toch nog goed rond.

40 liter aan SG 1051, beter dan verwacht dus.

Alles in 4 bakken gegoten, buitengezet onder de tuintafel (ideaal: open hemel en lichte vorst) en na een uur of 8, net voor slapengaan, verdeeld over 2 mandflessen.



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.