Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vocht verlies door koken  (gelezen 442 keer)

Offline Scientific_Brewing

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Vocht verlies door koken
« Gepost op: 27-11-2019 12:10 u »
Beste mede-brouwers,

Ik heb een vraagje. Ik heb laatst een batch gebouwen, dit was voor 20L bier.
Echter door het koken ben ik 4L te veel kwijtgeraakt.. waardoor er in het gistingsvat maar 16L zit. Mijn vraag is; kan ik de verloren liters gewoon aanvullen met water zodat ik rond de 20L uitkom? Of moet ik de volgende keer juist meer spoelwater gebruiken zodat ik meer buffer heb?

In principe lijkt het me dat je het verloren water gewoon kan aanvullen met water..

Wat is het handigst?

Alvast bedankt!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Battum80

• Super lid
  • Land: ch
  • Wat niet kan is nog nooit gebeurd
Re: Vocht verlies door koken
« Reactie #1 Gepost op: 27-11-2019 12:30 u »
Verdampen is een normaal verschijnsel tijdens het koken wat je kan incalculeren met je brouwsoftware. Je kan aanvullen met water. Over wanneer je dit doet verschillen de meningen en is op het forum het een en ander te lezen.
Voor je water gaat toevoegen zou ik controleren van je SG is en je geplande SG. Als dit niet al te ver uit elkaar ligt zou ik lekker niks doen en bij je volgende brouwsel rekening houden met je verdamping.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Land: nl
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #2 Gepost op: 27-11-2019 13:14 u »
Of moet ik de volgende keer juist meer spoelwater gebruiken zodat ik meer buffer heb?

Ja!

Offline hobbybob

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 27-11-2019 16:31 u »
Eerst meten!:

- Aantal liter en SG voor koken
 - Aantal liter en SG na koken

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 27-11-2019 22:49 u »
Mijn vraag is; kan ik de verloren liters gewoon aanvullen met water zodat ik rond de 20L uitkom? Of moet ik de volgende keer juist meer spoelwater gebruiken zodat ik meer buffer heb?

In principe lijkt het me dat je het verloren water gewoon kan aanvullen met water..

Wat is het handigst?

Alvast bedankt!

Het handigst is meer spoelwater gebruiken. Je krijgt hierdoor een beter rendement.

Als je water toevoegt is het beste dat te doen vr de vergisting. Dit om oxidatie zo veel mogelijk te voorkomen.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #5 Gepost op: 27-11-2019 22:52 u »
Beste mede-brouwers,

Ik heb een vraagje. Ik heb laatst een batch gebouwen, dit was voor 20L bier.
Echter door het koken ben ik 4L te veel kwijtgeraakt.. waardoor er in het gistingsvat maar 16L zit.

Als je brouwsoftware had gebruikt, had je kunnen zien dat je (uiteraard) meer liters voor koken nodig hebt dan je wilt vergisten... ;-)  :brouwen:

Tags: