Blond Recept gevraagd

Gestart door sjreggel, 26-11-2019 20:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sjreggel

Ik wil vrijdag mijn eerste brouwsel gaan brouwen in mijn Brew Monk, een blonde voor mijn vrouw.
Nu had ik al wat spullen gekocht voor wat recepten, maar of ik ben wat vergeten of ik ben mijn originele recept kwijt :weetniet:
Kan iemand me aan een lekker (eenvoudig) recept helpen? Ik heb in huis:

mout:
pilsmout 3 ebc
pale ale 7 ebc
caramunich 110-130 ebc
carafa special t1 800-1000 ebc (voor een dubbel)

hop:
Perle
northern brew
east kent golding
Cascade
Saaz

gist:
mangrove jack m41
safeale s33
safeale t58
safeale be256

Wat voor lekkers kan ik hier van maken
Alvast bedankt

ps ik denk dat ik deze op het oog had, echter heb ik niet de juiste gist en heb ik het idee dat ik wat info mis...
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,16089.0.html

joerisch

Met de gisten die jij hebt gaat het niet lukken om een vergelijkbaar bier te maken zoals in het recept dat je hebt gelinkt. Dit betekent echter niet dat je met een ander soort gist geen lekker blond bier kan brouwen. Als ik jou was, zou ik de Fermentis Safale s33 of t58 gebruiken. Hierdoor wordt je blond iets minder zoet en iets fruitiger.
Het recept dat je wilt gebruiken is in principe compleet en mist alleen wat waardes die voor jou nu iets minder relevant zijn (zoals de kleur en bitterheid). Verder wordt er in dit recept gebruik gemaakt van een één-staps maischschema, waardoor het maischen vergemakkelijkt wordt (dit betekent niet dat het per definitie een minder lekker bier wordt). Misschien dat je hierdoor het gevoel hebt dat het recept niet compleet is. Voor je eerste brouwsel zou ik het sowieso niet te moeilijk maken voor jezelf. Succes!

GvB84

Ik zou voor je eerste brouwsel niet al te moeilijk doen.

Hoeveel liter wil je brouwen?

Ik zou 85% Pilsmout gebruiken.
15% suiker

een eenstaps maisch op 67graden (1uur)

Perle (edit: misschien is Northern Brewer een betere keuze) als first wort hop en Saaz op 20 en 10 min voor einde kook. (aantal grammen afhankelijk van het aantal liter dat je brouwen wil)

Ik zou de M41 gist nemen.

Lekker aan de slag gaan en de BrewMonk leren kennen...
goed meten SG voor kook, SG na koelen, aantal liters verlies in de kook per uur e.d.
noteer ook het gebruikte vermogen tijdens maisschen en koken.
en vooral lekker genieten van je brouwdag!!!

sjreggel

Bedankt voor de input, ik heb jou suggesties in BrouwHulp gegooid en daar onderstaande recept mee gemaakt.
Ik weet alleen niet of ik de juiste verhouding/hoeveelheden hoppen heb genomen, als iemand me hier een advies in kan geven hoor ik het graag.

Het recept is op basis van 20l maar ik wil eigenlijk een kleinere batch maken, heeft iemand ervaring met het minimaal aantal te brouwen liters in de brewmonk?


BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptTest Blond
Brouwdatum
BierstijlBlond
Volume20.0 l
Begin SG1.055 SG
Berekende kleur (Morey)6 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)28 IBU
Brouwzaalrendement75.0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20.00 lWater uit Zutphen
7.80 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3.75 kgPilsmoutDingemans3 EBC85.2 %
0.65 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC14.8 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
1staps67.0 °C1 min.60 min.5.3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
25.0 gNorthern Brewerpellets6.1%60 min.22.0 IBU
20.0 gSaazpellets2.2%20 min.3.8 IBU
20.0 gSaazpellets2.2%10 min.2.3 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
10.0 gBelgian Ale (M41)bovengist


Oscar

Doe die suikergift weg en brouw volmout! Dat is veel lekkerder  :brouwen: ^-^ Meer mout = meer smaak  :)

middelaersch

Citaat van: Oscar op 28-11-2019  19:05 uDoe die suikergift weg en brouw volmout! Dat is veel lekkerder  :brouwen: ^-^ Meer mout = meer smaak  :)

Normaalgesproken mag er in een blond best wat suiker zitten, al vind ik 15% wel veel voor een (licht) blond bier.
Maar de M41 is een gist die erg ver doorgist. Dat in combinatie met flink wat suiker zou wel eens een erg droog bier kunnen geven.

Ik zou dus ook de suiker er uit laten en wat meer mout storten om toch aan gewenst sg te komen.
Of een andere gist kiezen en dan 8 tot 10% suiker. De T58 en BE 256 kun je ook voor een blond gebruiken.

El Pastor Belga (MaJa)

Eens met Oscar die M41 is een echte allesvreter met zoveel suiker blijft er met die gist niet echt veel body over denk ik.
Als je toch suiker wil gebruiken dan andere gist


Edit; Middelaersch tikt wat sneller zo te zien andere gist voor blond met de suiker kan ook s33 zijn.

Oscar

Citaat van: middelaersch op 28-11-2019  19:39 uNormaalgesproken mag er in een blond best wat suiker zitten

Nee! Geen suiker in bier is mijn motto! Alleen suikers uit de mout... ;)

middelaersch

Citaat van: MaJa op 28-11-2019  19:53 uEens met Oscar die M41 is een echte allesvreter met zoveelsuiker blijft er met die gist niet echt veel body over denk ik.
Als je toch suiker wil gebruiken dan andere gist


Edit; Middelaersch tikt wat sneller zo te zien andere gist voor blond met de suiker kan ook s33 zijn

S33 kan wel, maar zou niet mijn eerste keuze zijn voor een blond als ik ook de andere genoemde gisten had liggen zoals TS heeft....

middelaersch

Citaat van: Oscar op 28-11-2019  19:58 uNee! Geen suiker in bier is mijn motto! Alleen suikers uit de mout... ;)

Smaken verschillen, maar in veel Belgische bieren wordt flink wat suiker gebruikt.  :brouwen:


GvB84

Hoi Sjreggel,

Ik was even benieuwd hoe het is gegaan vandaag.

sjreggel

Citaat van: GvB84 op 29-11-2019  19:17 uHoi Sjreggel,

Ik was even benieuwd hoe het is gegaan vandaag.

Goed en minder goed (denk ik), ik heb mijn recept aangepast naar een volmout met 2-staps maischschema, zie beneden.
Ik ben echter op een eind sg van 1.070 uitgekomen met net geen 10 liter aan wort in het gistvat  (die 2.5 zaten vast nog in de ketel)
Nu had ik het al in mijn vergistingsvat en ben ik achteraf mijn meetwaarden in BrouwHulp in aan het voeren, maar blijkbaar krijg ik nu een blond van 9.1%  >:D,
Toch nog maar wat water toevoegen, maar dat zal de smaak/bitterheid/kleur natuurlijk beinvloeden.
Verder nog wat oefenen met instellen van de ketel, hierdoor heeft het maischen misschien iets langer geduurd, aldoende leert men.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptEerste Blond
Brouwdatum
BierstijlBlond
Volume12.5 l
Begin SG1.061 SG
Berekende kleur (Morey)11 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)29 IBU
Brouwzaalrendement75.0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
12.50 lWater)
4.25 mlMelkzuur
7.49 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
42 mg/l5 mg/l15 mg/l156 mg/l15 mg/l25 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2.19 kgPilsmoutDingemans3 EBC63.6 %
1.25 kgPale Ale moutDingemans7 EBC36.4 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
1staps66.0 °C1 min.40 min.3.6 l/kg
stap 273.0 °C7 min.20 min.3.6 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20.0 gNorthern Brewerpellets6.1%60 min.25.2 IBU
20.0 gSaazpellets2.2%10 min.3.3 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
10.0 gBelgian Ale (M41)bovengist


middelaersch

Citaat van: sjreggel op 29-11-2019  19:44 uIk ben echter op een eind sg van 1.070 uitgekomen met net geen 10 liter aan wort in het gistvat  (die 2.5 zaten vast nog in de ketel)
Nu had ik het al in mijn vergistingsvat en ben ik achteraf mijn meetwaarden in BrouwHulp in aan het voeren, maar blijkbaar krijg ik nu een blond van 9.1%  >:D,
Toch nog maar wat water toevoegen, maar dat zal de smaak/bitterheid/kleur natuurlijk beinvloeden.

Als je geen water toevoegt wordt het waarschijnlijk een lekkere tripel  :biersmile:  Ik zou deze gewoon zo vergisten.
En vervolgens uitzoeken wat je precies verkeerd hebt gedaan en dan over een paar weken alsnog die blonde voor je vrouw brouwen.

Jacques

Citaat van: middelaersch op 28-11-2019  20:07 u
Citaat van: Oscar op 28-11-2019  19:58 uNee! Geen suiker in bier is mijn motto! Alleen suikers uit de mout... ;)

Smaken verschillen, maar in veel Belgische bieren wordt flink wat suiker gebruikt.  :brouwen:

Ook ik ben het niet eens met Oscar. In een tripel, dubbel en blond wordt een groot aandeel aan suikers gebruikt. Dit in combinatie met het enten van weinig gist geeft veel esters en hogere alcoholen dat heel kenmerkend is voor deze bieren.

Zware volmoutbieren zijn niet altijd lekkerder dan bieren waaraan suiker is toegevoegd. Zware Duitse bieren zijn voor mij zelden een feestje.

sjreggel

Citaat van: sjreggel op 29-11-2019  19:44 uIk ben echter op een eind sg van 1.070 uitgekomen met net geen 10 liter aan wort in het gistvat  (die 2.5 zaten vast nog in de ketel)

Ik heb inmiddels mijn drie brouwsels gebrouwen en ben een beetje naar mijn rendementen/verliezen aan het kijken. Dat ik hier en daar verliezen heb snap ik (restje in de ketel, restje in het gistvat, verdamping, absorptie). Echter komt mijn SG uiteindelijk te hoog uit, waardoor ik ergens in het proces water moet toevoegen.

Wat me op valt is dat ik mijn gewenste volumes na de maisch en spoelen een stuk lager liggen dan die wat BrouwHulp aangeeft..
bij dit recept 12.5l maisch- en 7.5l spoelwater is 20 liter water toegevoegd - 3.5 liter moutverlies, dan zou ik op een volume van ongeveer 16.5 liter uitkomen (BrouwHulp 16.7), echter ben ik  hier op 14.5 liter uitgekomen bij aanvang kook. Dus ergens 2 liter die ik nog niet heb kunnen verklaren, er zal wel een beetje verdampt zijn, echter niet zoveel.
Bij mijn 2e brouwsel mis ik 1.5 liter en mijn 3e brouwsel (maisch gedaan zonder deksel) 2.3 liter.  :weetniet:
Iemand een idee?

middelaersch

Citaat van: sjreggel op 02-01-2020  15:27 uDus ergens 2 liter die ik nog niet heb kunnen verklaren, er zal wel een beetje verdampt zijn, echter niet zoveel.

Dat zou toch wel eens het probleem kunnen zijn denk ik. Doe maar eens een afgemeten hoeveelheid water in je ketel, en laat dat een half uur koken. Daarna meten hoeveel je over hebt. Als je het verschil met twee vermenigvuldigt weet je hoeveel er met koken per uur verdampt.

Dat moet je in BrouwHulp invullen (Ik weet zo even niet of dat liters per uur is of procenten), en dan zou de berekening voortaan moeten kloppen denk ik.

Met maischen vindt er ook verdamping plaats, maar veel minder dan bij het koken.

** Edit ** Even nagekeken: bij mijn BIAB 'installatie' (10 liter brouwsels) heb ik de verdampingssneheid op 1,7 liter per uur staan, en bij de brewmonk (30 liter ketel) op 3,5 liter per uur.

Oscar

Citaat van: middelaersch op 28-11-2019  20:07 umaar in veel Belgische bieren wordt flink wat suiker gebruikt.  :brouwen:

Helaas wel... :-[

Jacques

Citaat van: Oscar op 02-01-2020  22:15 uHelaas wel... :-[

Natuurlijk is dat niet helaas. Het is onderdeel van het smaakprofiel van Belgische bieren. Door het gebruik van suiker is het bier minder moutig van smaak en heeft het meer vergistingsnevenproducten.

Het is een kwestie van smaak...

middelaersch

Citaat van: Oscar op 02-01-2020  22:15 uHelaas wel... :-[

Smaken verschillen, geloof dat ik dat al eerder had gezegd.  Da's maar goed ook, anders zou het saai worden. :biersmile:

Heb onlangs nog een Westmalle tripel gedronken, heerlijk bier.
Hoeveel suiker zou er in zitten? Vijftien procent, twintig procent, misschien nog iets meer?

Jacques

Citaat van: middelaersch op 03-01-2020  00:02 uHoeveel suiker zou er in zitten? Vijftien procent, twintig procent, misschien nog iets meer?

Reken maar op minstens 25%...

Koen S

Citaat van: Jacques op 03-01-2020  10:12 uReken maar op minstens 25%...
Ongeveer 20% van de storting dus ongeveer 25% van wat vergistbaar is.

sjreggel

Ik heb inmiddels bovenstaande bier al een tijdje op de fles staan, hij ziet er mooi uit, aardig wat koolzuur, goede schuimstabiliteit... echter het bier is een beetje zurig van smaak en ik proef er nog wat in....maar wat.?
Ik heb inmiddels ook een dubbel (uit Jacques zijn boek) en een tripel gebrouwen die inmiddels ook al een week of vier op de fles zitten, ook hier een bijsmaak aan waar die bij de dubbel er net bovenuit komt, en bij de tripel iets meer, maar die smaak kan ik moeilijk duiden (deze twee bieren zijn zeker niet zo zuur als mijn eerste). Ik heb wel het idee dat het dezelfde smaakafwijking is...

Dan naar de opties waar ik aan denk:

Infectie weet ik niet, ik ben met nieuwe spullen begonnen die ik eerst allemaal gepoetst heb en alles mooi ge-starsand aan de koude kant.

Kan ik zuur bier / bijsmaken krijgen doordat ik mijn water aanzuur? Ik heb het waterprofiel ingevoerd en laat BrouwHulp hierin rekenen, ik heb ook de pH gemeten tijdens het maischen en die was goed. Wat me wel opvalt is dat BrouwHulp in het recept een x aantal ml melkzuur zet en dat ik deze vervolgens in de maisch moet toevoegen, maar daar bovenop ik nog een x aantal ml aan het spoelwater moet toevoegen...

De volgende optie waar ik nu aan denk is gecontroleerde vergisting (volgende batch), waarschijnlijk is de temperatuur voor alle bieren wat aan de hoge kant geweest, ze stonden in de woonkamer...

Andere optie waar ik nog aan denk ik overhevelen, ik heb alle bieren op de gist laten staan (twee a drie weken), maar had ook gelezen dat dit niet zo'n probleem moet zijn.

Laatste optie: ik doe nog iets anders niet goed... maar wat?

Aangezien ik de smaakafwijking niet kan plaatsen weet ik niet waar ik het moet zoeken voordat ik mijn volgende batch start  :weetniet:
Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Jacques

Heb je ook het hoofdstuk over smaakafwijkingen doorgenomen?

Om vast te stellen of je bier een smaakafwijking heeft kun je het beste een ervaren bierproever/keurmeester in de arm nemen. Bij verenigingen voor hobbybrouwers zijn leden die je kunnen helpen. Bezoek eens een club in de buurt. Door het forum te volgen en ook lid te zijn van een vereniging leer je het meest. Via een toetsenbord kun je nu eenmaal geen bier proeven...  :D

Wolter

Jou idee om gecontroleerd te gaan vergisten is een goeie optie. Bij veel hobbybrouwers gaat het resultaat daarmee met sprongen vooruit. Veel 'ongewenste' smaken en geuren komen toch vaak voort uit een onregelmatige of te warme temperatuur tijdens de vergisting.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.