Ik heb inmiddels bovenstaande bier al een tijdje op de fles staan, hij ziet er mooi uit, aardig wat koolzuur, goede schuimstabiliteit... echter het bier is een beetje zurig van smaak en ik proef er nog wat in....maar wat.?
Ik heb inmiddels ook een dubbel (uit Jacques zijn boek) en een tripel gebrouwen die inmiddels ook al een week of vier op de fles zitten, ook hier een bijsmaak aan waar die bij de dubbel er net bovenuit komt, en bij de tripel iets meer, maar die smaak kan ik moeilijk duiden (deze twee bieren zijn zeker niet zo zuur als mijn eerste). Ik heb wel het idee dat het dezelfde smaakafwijking is...
Dan naar de opties waar ik aan denk:
Infectie weet ik niet, ik ben met nieuwe spullen begonnen die ik eerst allemaal gepoetst heb en alles mooi ge-starsand aan de koude kant.
Kan ik zuur bier / bijsmaken krijgen doordat ik mijn water aanzuur? Ik heb het waterprofiel ingevoerd en laat BrouwHulp hierin rekenen, ik heb ook de pH gemeten tijdens het maischen en die was goed. Wat me wel opvalt is dat BrouwHulp in het recept een x aantal ml melkzuur zet en dat ik deze vervolgens in de maisch moet toevoegen, maar daar bovenop ik nog een x aantal ml aan het spoelwater moet toevoegen...
De volgende optie waar ik nu aan denk is gecontroleerde vergisting (volgende batch), waarschijnlijk is de temperatuur voor alle bieren wat aan de hoge kant geweest, ze stonden in de woonkamer...
Andere optie waar ik nog aan denk ik overhevelen, ik heb alle bieren op de gist laten staan (twee a drie weken), maar had ook gelezen dat dit niet zo'n probleem moet zijn.
Laatste optie: ik doe nog iets anders niet goed... maar wat?
Aangezien ik de smaakafwijking niet kan plaatsen weet ik niet waar ik het moet zoeken voordat ik mijn volgende batch start

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?