Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Westmalle tripel kloon nr. 9 van Henk oet Paiz  (gelezen 8255 keer)

Offline stiaanke

• Vol lid
  • Land: be
Re: Westmalle tripel kloon nr. 9 van Henk oet Paiz
« Reactie #25 Gepost op: 21-12-2019 22:50 u »
Niet alleen de vergistingstemperatuur maar ook de hoeveelheid gist is van belang. Gebruik zo'n 25% minder gist dan Mr Malty of een andere rekenhulp uitrekent en vergist bij zo'n 18 19 C. Je krijgt dan meer vergistingsnevenproducten zonder dat het een echte fruitschaal wordt.
Gelezen op de site van Westmalle.
Vergisting gebeurt op 19 tot 20 graden.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline middelaersch

• Super lid
  • Land: nl
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #26 Gepost op: 22-12-2019 01:05 u »
Gelezen op de site van Westmalle.
Vergisting gebeurt op 19 tot 20 graden.

Dat staat ook in Brew Like a Monk. Maar ik heb ergens gelezen dat je vergistingstemperaturen op een grote installatie niet zomaar mag vertalen naar 'onze' tonnetjes van 10/20/30 liter. De druk in die grote hoge vaten is veel hoger en dat schijnt ook een behoorlijke invloed op het vergistingsproces te hebben. Met andere woorden: dat ze bij Westmalle op 19/20 graden vergisten wil niet zeggen dat je dat voor een kloon ook aan moet houden. Hoe dit precies zit weet ik helaas niet (klok/klepel problematiek  :-[  )  Misschien dat iemand anders daar wel het fijne van weet?

Offline Juindorper

• Senior lid
  • Land: nl
« Reactie #27 Gepost op: 22-12-2019 15:14 u »
Dat staat ook in Brew Like a Monk. Maar ik heb ergens gelezen dat je vergistingstemperaturen op een grote installatie niet zomaar mag vertalen naar 'onze' tonnetjes van 10/20/30 liter. De druk in die grote hoge vaten is veel hoger en dat schijnt ook een behoorlijke invloed op het vergistingsproces te hebben. Met andere woorden: dat ze bij Westmalle op 19/20 graden vergisten wil niet zeggen dat je dat voor een kloon ook aan moet houden. Hoe dit precies zit weet ik helaas niet (klok/klepel problematiek  :-[  )  Misschien dat iemand anders daar wel het fijne van weet?
Door de hoge druk op de gistkoek worden relatief minder esters gevormd dan in onze hobby vaatjes.

Tags: