Problemen met de Belgian Ardennes gist?

Gestart door Hoppenbrouwers, 24-11-2019 12:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robert1968

CiteerDoor te roeren krijg je wel een betere verdeling van de gist waardoor je een iets hogere vergistingsgraad krijgt.

Ik geloof er niets van en Brulosphy ook niet ;D

http://brulosophy.com/2016/10/17/the-impact-of-continuous-agitation-during-fermentation-exbeeriment-results/

De gisting zou door roeren sneller kunnen verlopen, maar de eind SG zou uiteindelijk het zelfde moeten zijn. Het is echt niet zo dat uitgezakte gist niet meer aan de vergisting deelneemt (vgl. bottelgist).

Het zou anders betekenen dat bij hergisting in de fles je niet geroerde bier veel verder zou doorgisten dan je geroerde bier.

hansHalberstadt

Dat effect van vergistingsgraad en roeren merk je denk ik vooral als je aan de zuinige kant ben met gist. Cellen die in een relatief dikke laag neerslaan (dat is wat anders dan in je flesje dus) kunnen niet meer meedoen, dus moeten de overige zellen het doen en die zijn dan met te weinig, dus loopt je gisting vast of krijg je een lagere SVG

Robert1968

CiteerDat effect van vergistingsgraad en roeren merk je denk ik vooral als je aan de zuinige kant ben met gist. Cellen die in een relatief dikke laag neerslaan (dat is wat anders dan in je flesje dus) kunnen niet meer meedoen, dus moeten de overige zellen het doen en die zijn dan met te weinig, dus loopt je gisting vast of krijg je een lagere SVG

Dat denk ik niet, als je aan de zuinige kant bent met de gist doet het langer voordat het(zelfde) eind SG behaalt (mits voldoende nutriënten aanwezig zijn!), roeren zal de vergisting wel versnellen, zo ook Brulosphy heeft aangetoond.
Een langzame (her)gisting in de fles waarbij de koolzuurdruk langzaam in de tijd toeneemt, is het bewijs dat een laag(je) gistcellen op de bodem (van de fles of vat) juist wel actief is.

hansHalberstadt

Je kunt hier heel veel van vinden, maar daarbij komen ook weer veel aannames waarvan ook nog maar de vraag is of ze kloppen. De enige manier om er echt achter te komen is proeven doen.

En die heb ik dus wel een keer gedaan: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35076.msg530748.html#msg530748
scheelde 1.5% op de SVG bij een SVG van 76.6 en 78%.
Je zou dit soort proefjes dus moeten herhalen voor diverse omstandigheden.



hansHalberstadt

ps, zou mooi zijn als meer mensen zulke proefjes zouden doen. bv met flocculerende gisten of overmaat/ondermaat gist.
Het proefje toonde aan dat er iets meer gist was gevormd 18 ml slurry versus 15.5 ml.

hansHalberstadt

Ik zal bij mijn volgende brouwsel eens de WY3787 in zo'n proefje stoppen: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=34211.0

Jacques

Citaat van: Robert1968 op 13-12-2019  08:55 uIk geloof er niets van en Brulosphy ook niet ;D

In mijn zoektocht naar meer wetenschappelijk onderzoek kwam ik de volgende samenvatting tegen van het artikel
Impacts of Premature Yeast Flocculation Factors on Yeast Physiological Characteristics and Metabolite Profiles during Stirred and Unstirred High-Gravity Fermentations

"Abstract
Premature yeast flocculation (PYF) is a sporadic condition of brewery fermentations in which yeast settles out from the fermenting wort earlier or more heavily than usual and before full attenuation has been reached. Factors originating from malt (i.e., high molecular weight polysaccharides and antimicrobial peptides) are believed to cause this accelerated flocculation. The impacts of PYF factors on yeast physiological characteristics and metabolite profiles were investigated during high-gravity (15°P) stirred and unstirred laboratory-scale fermentations. The PYF positive (PYF+) malt was known to have caused PYF in brewery fermentations and was confirmed as PYF+ using our in-house PYF test. However, comparing a range of yeast health, growth, and metabolic aspects of fermentation (gravity drop, ethanol yield, and CO2 evolution), only minor differences were observed between PYF+ and PYF negative (PYF–) fermentations. In particular, sugar uptake was not significantly affected by the PYF status of the wort. Hence, it is unlikely that significant amounts of membrane-disruptive antimicrobial peptides were present in this PYF+ sample; rather, it is more likely that it was inducing PYF primarily through the "bridging" polysaccharide mechanism. The main differences observed in these experiments were between the stirred and unstirred fermentations. Keeping yeast in suspension by mechanical agitation enabled more rapid yeast growth and fermentation progression."

Dit artikel geeft inderdaad aan dat er geen verschil is in de uiteindelijke vergistingsgraad.

Wel is het zo dat door te roeren je sneller de uiteindelijke vergistingsgraad zult halen.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 13-12-2019  17:47 uHet proefje toonde aan dat er iets meer gist was gevormd 18 ml slurry versus 15.5 ml.

Dat is voor mij geen verrassing. Roeren bevordert de aanmaak van nieuwe gistcellen. Zoals ik al eerder schreef heeft dat invloed op de smaak van je bier.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 14-12-2019  16:33 uDit artikel geeft inderdaad aan dat er geen verschil is in de uiteindelijke vergistingsgraad.

Bij het proefje van mij was er wel een verschil in SVG:
scheelde 1.5% op de SVG bij een SVG van 76.6 en 78%
(Daar was je trouwens zelf bij)
Ik geeft toe dat het niet heel veel verschil was, maar er was wel verschil.

middelaersch

Citaat van: hansHalberstadt op 14-12-2019  16:47 uBij het proefje van mij was er wel een verschil in SVG:
scheelde 1.5% op de SVG bij een SVG van 76.6 en 78%
(Daar was je trouwens zelf bij)
Ik geeft toe dat het niet heel veel verschil was, maar er was wel verschil.

Als je de onnauwkeurigheid van je meetinstrumenten meeneemt (Dus: 67.6 +/- x %), blijft er denk ik nauwelijks verschil over.

Ik weet niet hoe jij de sg meet, maar als ik mijn svg uitreken streep ik wat achter de komma staat weg. Anders zou ik een nauwkeurigheid suggereren die er (met mijn meetapparatuur) niet is.

Hoppenbrouwers

Om even terug te komen op de aanvankelijke reden waarom ik dit topic gestart ben. De enigszins problematische vergisting met bovenstaande gist.

Vandaag heb ik gemeten en was hij uitvergist met een SVG van 81.3 %. 10% meer dan het vorige bier met een lager sg. Eind SG was 1.017. Opmerkelijk was dat na 2 dagen het waterslot volledig doorgeblazen was en twee dagen daarna (dus vier dagen na aanvang vergisting) en geen blub meer geteld is tot vandaag. Dat wil zeggen dat deze toch al actieve en royaal overgeënte gist in vier dagen tijd van 1.091 naar 1.017 is gegaan en volledig uitgevlokt op de bodem lag. Best een prestatie.

De overeenkomst met de eerste keer was dat de vergisting een soortgelijk traject heeft doorlopen in tijdsduur. Wellicht alleen door het lagere begin SG ook een lager eind SG behaald. Ook was er minder gist geënt. De tweede versie was voorzien van een aanzienlijk hoger begin SG en royaal overgeënt. Hierdoor wellicht 10% meer weg weten te snoepen. Deze gaat in ieder geval op fust en dan even proeven of het gewenste resultaat ook in 4 dagen bereikt is. :brouwen:

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 15-12-2019  12:26 uOm even terug te komen op de aanvankelijke reden waarom ik dit topic gestart ben. De enigszins problematische vergisting met bovenstaande gist.

Vandaag heb ik gemeten en was hij uitvergist met een SVG van 81.3 %. 10% meer dan het vorige bier met een lager sg. Eind SG was 1.017. Opmerkelijk was dat na 2 dagen het waterslot volledig doorgeblazen was en twee dagen daarna (dus vier dagen na aanvang vergisting) en geen blub meer geteld is tot vandaag. Dat wil zeggen dat deze toch al actieve en royaal overgeënte gist in vier dagen tijd van 1.091 naar 1.017 is gegaan en volledig uitgevlokt op de bodem lag. Best een prestatie.

De overeenkomst met de eerste keer was dat de vergisting een soortgelijk traject heeft doorlopen in tijdsduur. Wellicht alleen door het lagere begin SG ook een lager eind SG behaald. Ook was er minder gist geënt. De tweede versie was voorzien van een aanzienlijk hoger begin SG en royaal overgeënt. Hierdoor wellicht 10% meer weg weten te snoepen. Deze gaat in ieder geval op fust en dan even proeven of het gewenste resultaat ook in 4 dagen bereikt is. :brouwen:

Dit is toch wel een groot verschil.
In het verleden heb ik meerdere keren tests gedaan waarbij ik verschillende enthoeveelheden heb gehanteerd (tot wel 8 keer zo veel gist). Daarbij heb ik niet zulke grote verschillen gezien. Maar dat was wel met andere gistrassen.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 14-12-2019  16:47 uBij het proefje van mij was er wel een verschil in SVG:
scheelde 1.5% op de SVG bij een SVG van 76.6 en 78%
(Daar was je trouwens zelf bij)
Ik geeft toe dat het niet heel veel verschil was, maar er was wel verschil.

Het zou kunnen als je het bier nog wat langer had laten staan dat er geen verschil meer was. Het feit dat de gist is neergeslaan wil niet zeggen dat er geen vergisting meer plaatsvindt. Al heel wat keren heb ik bij mijn tests gezien dat uit het depot koolzuurbellen ophoog kwamen...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.