Houtsnippers in bier: hoeveel?

Gestart door Jukkie, 23-11-2019 11:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jukkie

We gaan zondag een blond, wat zwaarder bier brouwen. Zeg een procent of 9 (recept nog niet klaar). De gist weet ik ook nog niet; zit te denken aan een saison gist om een wat droog bier te krijgen.
Qua hop en moutsoorten wil ik het recept simpel houden.
En, nou komt het, ik wil houtsnippers toevoegen. De vraag is, hoeveel? Wie heeft er ervaringen met gebruik van houtsnippers? Hoeveel heb je gebruikt? hoe lang hebben de snippers in het bier gelegen?
De 'houtsmaak' mag best duidelijk naar voren komen. 

jackodb

Ruim een maand geleden heb ik ook eens houtsnippers geprobeerd. Amerikaans Eikensnippers.

5 gram op 10 liters. Eerst wel een kwartiertje in de oven op 200 ºC. En tegelijk met de gist toegevoegd.

Ter controle heb ook 10 liter zonder hout gedaan. Maar 5 gram is dan iets te weinig naar mijn idee. De smaak is nagenoeg niet terug te vinden.

Sietze K

Dosering  moet ca 0.5 - 3 g/L zijn, contacttijd enkele dagen tot enkele weken tijdens vergisting of rijpen. Regelmatig proeven om de smaakevolutie te volgen, of maak een tinctuur en voeg deze naar smaak toe aan het bier.
Gebruiksadvies: ontsmet de eik chips voor gebruik: enkele dagen weken in whiskey of alcohol en het geheel toevoegen aan het bier. Of brand 1/4 zwavelwiek in een gesloten zak of vat met de chips erin en laat 15 minuten inwerken. :brouwen:

Jacques

Citaat van: Jukkie op 23-11-2019  11:36 uEn, nou komt het, ik wil houtsnippers toevoegen. De vraag is, hoeveel?

Jouw vraag is vergelijkbaar met hoeveel hop moet je gebruiken bij het brouwen van bier...  ;)

Bierstijl, zwaarte en ook de houtsnippers maken veel uit.
Het handigst is de houtsnippers ontsmetten door deze 48 uur in een wodka of goedkope whiskey te leggen. Daarna toevoegen en regelmatig van het bier proeven. De contacttijd maakt namelijk ook veel uit.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.