Koken of niet?

Gestart door mamaat, 23-11-2019 10:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mamaat

Ik heb nu enkele keren een Arsegan IPA pakket gebrouwen met bevredigend resultaat. Dit betreft een zak mout-extract met toevoegsuikers en een beetje (te weinig) hop waar ik zelf nog wat aan toevoeg.

Ik heb me vooraf goed ingelezen en veel video's bekeken. Het stond voor mij daarom als een paal boven water dat de suikeroplossing een uur gekookt moet worden en daarna zo snel mogelijk geforceerd moet worden afgekoeld, wat ik ook alle keren gedaan heb.

In de summiere gebruiksaanwijzing bij het pakket is echter geen sprake van koken. "Pleur alles maar in een emmer en zet weg" is waar de instructie op neer komt.

Ik durf dat niet goed aan met het oog op besmetting en het achterblijven van bijsmaakjes. Daarnaast vind ik het eigenlijk ook wel wat afdoen aan de beleving. Ik bedoel, het is allemaal geen rocket science maar het moet natuurlijk niet al te makkelijk worden!

Wie heeft er niettemin goede ervaringen met het volgen van de gebruiksaanwijzing? Zijn er mensen die beide manieren hebben geprobeerd en kunnen die waarneembare verschillen in resultaat melden?

CeesM

Zo'n IPA pakket is al kant en klaar en moet je mengen met ca. 2,5 liter heet water om het goed op te lossen. Daarna kan je het aanvullen met koud water. Het beetje hop wat er bij zit is zeer waarschijnlijk voor de whirlpool of koudhop. Een uur koken is hierbij niet nodig.
Het extra koken kan nadelig zijn voor moutextract pakketten.

mamaat

Dank voor de vlotte reactie. Ik word er echter nog niet veel wijzer van.

Wat is het verschil? Waarom zou het koken niet meer nodig zijn met het oog op het verwijderen van verkeerde stoffen uit het wort? Ik krijg nog steeds een breakout. Heb niet de indruk dat het al voorgekookt is in de fabriek. Of wel? Hoe wordt dat extract gemaakt? Hoe doen ze dat indikken?

Ik zou graag wat meer achtergrondinformatie en daarmee begrip krijgen van de betekenis van het koken en waarom dat al of niet zou gelden voor de kant-en-klaar extracten.

CM> Het extra koken kan nadelig zijn voor moutextract pakketten

In welke zin en waarom?

brouwerwaldonk

Wort bereid uit vloeibaar moutextract hoeft niet gekookt te worden. Het is gewoon verlies van energie en nergens voor nodig. Wil je het toch doen, dan is even koken meer dan genoeg. Het benodigde kraanwater is voldoende zuiver en mag koud gebruikt worden. Het extract oplossen in warm water en de gist pas toevoegen als al het koude water is toegevoegd en je een homogeen mengsel hebt van 20°C. Die breakout zijn uitvlokkende eiwitten wat normaal is in wort.

Als het droog moutextract is dan is het anders, dat moet een uur koken samen met hop om de bitterheid te bekomen.

Proper en hygiënisch werken moet altijd bij het brouwen.
Het ontvangende gistvat goed ontmetten alsook alle gebruikte gereedschappen. Niet vergeten het SG te meten vóór de gisting.   

Rob.Erto

Je hebt al een aantal keer de IPA gebrouwen, je goed ingelezen en veel video's bekeken. Blijkbaar bevalt het tot nu toe. Wordt het dan niet eens tijd voor de volgende stap, namelijk echt brouwen met mout? Is veel leuker dan dit aanmaakbier.

mamaat

Met dank voor de moeite en de ongetwijfeld goede bedoelingen, bovenstaande reacties zijn waardeloos en zijn geen antwoorden op mijn vragen.

Liever niet reageren als je het ook niet weet, dat voorkomt teleurstelling en irritatie bij lezers.

Rob.Erto

Handleidingen bij kant-en-klaar pakketten, die zijn doorgaans summier en niet volledig. Volgens mij hebben Waldonk en CeesM duidelijke antwoorden gegeven.
Heb je al contact opgenomen met de fabrikant? Zij zijn de aangewezen partij om jouw vragen te beantwoorden.

Je hebt het over 'afdoen aan de beleving'. Daarom zeg ik dat je beter kan gaan volmout brouwen, dan ervaar je de volledige bierbrouw beleving (schroten, maischen, filteren, spoelen).

sjreggel

Dan moet je wel even goed lezen! Je antwoord geeft brouwerwaldonk, deze  schrijft:

Wort bereid uit vloeibaar moutextract hoeft niet gekookt te worden. Het is gewoon verlies van energie en nergens voor nodig. Wil je het toch doen, dan is even koken meer dan genoeg. Het benodigde kraanwater is voldoende zuiver en mag koud gebruikt worden.


Koen S

Citaat van: mamaat op 01-12-2019  23:05 uMet dank voor de moeite en de ongetwijfeld goede bedoelingen, bovenstaande reacties zijn waardeloos en zijn geen antwoorden op mijn vragen.

Liever niet reageren als je het ook niet weet, dat voorkomt teleurstelling en irritatie bij lezers.
In dergelijke pakketten zit
- een gehopt moutextract: het maischen is voor jou gebeurd, het zo bekomen wort werd al gekookt met hop en daarna ingekookt tot siroop. Je hoeft dit dus niet opnieuw te koken, enkel wat verwarmen om het terug een beetje vloeibaar te maken.
- suiker: deze kan je best even oplossen in de opgegeven hoeveelheid water en dat eventueel koken als je bang bent voor infecties. Daarna gewoon toevoegen aan het moutextract.
- gist: toevoegen wanneer moutextract + suiker voldoende zijn afgekoeld.
- hop: toe te voegen tijdens de lagering als koudhop.
Moeilijker is het niet en... de meesten van ons zijn ooit zo begonnen.

Niels B.

Het wort wordt gekookt voor een paar redenen:
Eiwit coagulatie
Hopbitterheid extractie
Sterilisatie
Afkoken ongewenste componenten.

Het moutextract wat jij koopt, heeft tijdens de productie al extra lang gekookt (of in ieder geval onder vacuum) om zo het "teveel" aan water af te koken.
Daarna is er hopextract toegevoegd om te zorgen dat er bitterheid in zit.

Het product hoeft, na aanlengen met water, niet nogmaals gekookt te worden zoals dat wel met moutbrouwen het geval is, omdat de voornaamste redenen dus al tijdens het productieproces afgevinkt zijn.
Je zou het wel nogmaals kunnen koken als je je zorgen maakt over de steriliteit.

ciesvandekwis

Vergeet niet dat als je kokend water toevoegt je nog uren moet wachten tot de boel terug afgekoeld is tot 20° en je gist mag toevoegen? Dan riskeer je makkelijk een besmetting, tenzij je ergens sneller kan koelen via een ijsbad of zo. Maar dat is ook energieverspilling. En tipje: met een dank u aan de ervaren rotten hier op het forum kom je een eind verder. Zo is het ook in het leven.

CeesM

Citaat van: mamaat op 01-12-2019  23:05 uMet dank voor de moeite en de ongetwijfeld goede bedoelingen, bovenstaande reacties zijn waardeloos en zijn geen antwoorden op mijn vragen.

Liever niet reageren als je het ook niet weet, dat voorkomt teleurstelling en irritatie bij lezers.
Sorry, dat ik jou geen bevredigend antwoord heb gegeven. Ik denk dat ik met mijn waardeloze antwoorden best wel wat forumleden heb kunnen helpen. Maar dat terzijde. Jouw bericht klinkt een beetje respectloos.

Koen S

Citaat van: CeesM op 02-12-2019  17:40 uSorry, dat ik jou geen bevredigend antwoord heb gegeven. Ik denk dat ik met mijn waardeloze antwoorden best wel wat forumleden heb kunnen helpen. Maar dat terzijde. Jouw bericht klinkt een beetje respectloos.
Die indruk had ik ook en eigenlijk had hij al een volledig en waardevol antwoord in reactie #1.

mamaat

Toch nog enkele enigzins wetenschappelijke antwoorden (Niels B. en Koen S.). Ik ga maar eens een beperkte hoeveelheid proberen zonder koken om te zien of ik verschil proef en dan meld ik me weer.

Ik was niet zo aardig en dat was niet nodig waarvoor excuses. Ik ben wat strengere fora gewend waar berichten die niet to-the-point zijn negatief beoordeeld worden en zo vanzelf naar onderen verdwijnen en/of door de auteur zelf worden verwijderd omdat het hem punten kost.

Het is hier wel erg gezellig, dit neigt naar het andere uiterste.

Kennen jullie dit forum al? Hier heerst een wat zakelijker cultuur (zoals op alle fora binnen de stackexchange familie):
https://homebrew.stackexchange.com/questions/24672/beer-kits-why-when-would-there-be-no-need-to-cook-the-wort

brouwerwaldonk

Citaat van: mamaat op 01-12-2019  23:05 uMet dank voor de moeite en de ongetwijfeld goede bedoelingen, bovenstaande reacties zijn waardeloos en zijn geen antwoorden op mijn vragen.

Liever niet reageren als je het ook niet weet, dat voorkomt teleurstelling en irritatie bij lezers.
Ik begrijp gewoon niet waarom je de vraag hebt gesteld. Er staat u niemand in de weg om gewoon uw goesting te doen.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: mamaat op 23-11-2019  10:16 uWie heeft er niettemin goede ervaringen met het volgen van de gebruiksaanwijzing? Zijn er mensen die beide manieren hebben geprobeerd en kunnen die waarneembare verschillen in resultaat melden?
Waarom probeer je het zelf niet eens uit?
Als het resultaat je niet aanstaat dan doe je het in de stookketel of gooi je het weg!

Koen S

Door dit concentraat nog eens te koken zal je ook extra Maillardproducten krijgen en dat wil je niet in een ipa. Je bier zal minder fris en clean smaken.

Axmeriscota

Dit betreft een zak moutextract met toevoegsuikers en een beetje (te weinig) hop waar ik zelf nog wat aan toevoeg.

Waarom vindt u dit te weinig?
En welke hop voegt u toe?

mamaat

Citaat van: Koen S op 16-12-2019  17:29 uDoor dit concentraat nog eens te koken zal je ook extra Maillardproducten krijgen en dat wil je niet in een ipa. Je bier zal minder fris en clean smaken.

Hier leer ik wat van. Mijn bier is inderdaad niet bepaald "fris" in de zin dat het meer limonade dan bier is. Het gaat meer naar een quadrupel qua geur en smaak. Ik heb ooit een Amerikaanse IPA gedronken die ik wel als "fris" zou kwalifiseren. Die vond ik erg lekker maar het was ook een stuk lichter en een-dimensionaler dan wat ik zelf met zo'n pakket produceer.

Ik zou niet weten hoe het hoort, denk ook niet dat er een standaard voor bestaat, behalve dat er meer hop in hoort dan gewoonlijk.

Om een andere vraag te beantwoorden: ik voeg hop toe omdat ik dat lekker vind en ik de meeste bieren uit het schap te weinig hoppig  vind. Ik gebruik Chinook en Amarillo, in gelijke hoeveelheden. De Chinook als bitterhop op 15 minuten en de Amarillo als aromahop op 5 minuten, of los in het vergistingsvat (heb net twee batches gemaakt om dit goed te kunnen vergelijken). Het koudhoppen leek wel een sterker effect te hebben, aan het wort te proeven. Het smaakte veelbelovend. Helemaal koud heb ik het overigens niet gedaan, ik heb de Amarillo eerst in een kopje gekookt water gesopt om er snel zo veel mogelijk aroma uit te trekken zonder het kapot te koken en dat lijkt wel gewerkt te hebben. Maar het uiteindelijke resultaat is nog in wording, dat proef ik pas in 2020.

Jacques

Citaat van: mamaat op 18-12-2019  23:59 u...
Helemaal koud heb ik het overigens niet gedaan, ik heb de Amarillo eerst in een kopje gekookt water gesopt om er snel zo veel mogelijk aroma uit te trekken zonder het kapot te koken ...

Jammer...
Door de verhitting raak je veel aromastoffen kwijt. Koudhoppen doe je juist om meer hoparomastoffen in je bier te krijgen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.