Bottelen zonder O2 inslag

Gestart door pincopallino, 22-11-2019 12:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Koen S

Samengevat: veel discussies, vaak erg subjectief, weinig bewezen conclusies. We weten nog steeds niet meer dan wat de brouwwinkels op hun websites plaatsen. Misschien moet je maar eens een mail sturen naar de producent, die kan je vragen beantwoorden. Dan is het gedaan met al die speculaties, dat lijkt me efficiënter dan blijven graven.

hansHalberstadt


hansHalberstadt

Citaat van: Koen S op 12-07-2020  07:53 uMisschien kunnen ze samen een kamer huren en daar verder boomstammen doorzagen?
Nee heren, serieus, kan je deze discussie niet elders voeren? Kan iemand misschien een chat toevoegen aan dit forum, er komt echt te veel ruis op.
Ik heb hier een apart topic voor angemaakt:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,41648.msg628301.html#msg628301
dus laten we daar gebruik van maken om dit topic daar niet verder mee te belasten

pincopallino

Terroriseren is een grote woord, wel is het zo dat een zinloze discussie is geworden. Het wegen van de dopjes om via het gewicht achter komen of er O2 geabsorbeerd wordt is naar mijns inziens utopie. De fabrikant is kennelijk niet wettelijk verplicht om detail te publiceren over zijn product dus het blijft een zinloze discussie waar de leden praktisch gezien niets aan hebben.  Discussiëren als doel de discussie levend te houden tja dat is ook een hobby. Via een geschikte microscoop moet mogelijk zijn om de standaard & O2 ab. dopjes te analyseren.

André de Laat

Citaat van: hansHalberstadt op 12-07-2020  11:46 uIk heb net eens grofweg gekeken wat er allemaal is besproken:
#1 introductie zuurstof absorberende dopjes
#7 vraag over nadeel gist omdat gist mogelijk zuurstof nodig heeft voor de nagisting die dan weggevangen is door de dopjes
#13 discussie zuurstofverbruik door de gist tijdens de hergisting, dus vraag of dopjes wel nodig zijn.
#24 Onduidelijkheid over de specificatie: zijn de dopjes wel geschikt om zoveel zuurstof op te nemen bv uit de kopruimte?
#119 voorstel voor zuurstofarm bottelen om op die manier het gebrek aan specificatie zuurstofopnamacapaciteit te omzeilen.
#161 ervaring na 6 maanden. alle flesjes hebben begin van oxidatie. daar is ongeloof over bij sommigen en levert veel discussie op vooral door gebrek aan feiten in de discussies.
#200 terug naar kernvraag over het nut van de dopjes als gevolg van als die onzekerheden.
#232 nieuw punt: hoe dopjes te activeren. fles even op zijn kop houden, maar dat levert mogelijk weer zuurstofmenging op dus oxidatie gelijk? wer veel discussie vanwege onzekerheden.
#234 ontsmetten noodzaak en start dat gelijk de werking? 
#253 opnieuw discussie over zuurstof bij aanvang/ verbruik door gist, dus weer veel onzekerheden en te weinig feiten om conclusies te kunnen trekken.
#274 opnieuw voorstel voor zuurstofarm bottelen om zo het probleem van te slechte specificatie van zuurstofopnamecapaciteit te omzeilen.
#279 start van proefjes om de zuurstofopnamecapaciteit te bepalen zodat we eindelijk weten of ze echt werken. opzet van proefjes veraagt echter de nodige discussie ter verbetering.

kortom, veel duscussie omdat we feitelijk onvoldoende informatie hebben van de fabrikant en alle routes om dat te omzeilen ook weer vaar zijn gebaseerd op te weinig informatie of gekleurde inzichten/stokpaardjes. Maar je kunt denk ik niet zeggen dat we in dit topic niet verder zijn gekomen en het allemaal nutteloos is. 
 
 

Ik waardeer het dat je elke keer weer de moeite doet om tóch even je gelijk te halen. Dit is wat er ontstaat in dit topic alleen al. Maar het gaat in bijna elk topic zo. Dat jij graag rekent tot vijf cijfers of meer achter de komma, dat mag je voor jezelf houden. Ik ben gaan brouwen om een lekker biertje te kunnen drinken op zijn tijd. Rekenen moest ik vroeger op school al genoeg. Je praat ook de hele tijd in dit topic over specificatie´s van een fabrikant. Een kroonkurk is een kroonkurk in mijn beleving. Het is toch van de gekke dat jullie ze op een begeven moment zelfs gaan wegen? Refractometers wegen, de lengte van handschoenen opmeten, meer van zo´n ongein. En er is haast niet aan te ontkomen om die info ongewild te moeten lezen. Doe dat allemaal in een apart gedeelte binnen het forum. Net zoals Koen S al aangaf. Ga ik dan mijn eigen mengen in een discussie, dan ben ik daar zelf bij. Ik verzeker je dat ik dat gedeelte van het forum zal mijden. Hopelijk kan het forumbeheer zoiets bewerkstelligen. Zou mooi zijn.

Met vriendelijke groet,

André de Laat.

<EDIT> Ik heb net mijn vingers blauw zitten tikken terwijl er is gereageerd. Ik plaats het evengoed. Hans Halberstadt: TOP!!!! </EDIT>

hansHalberstadt

Citaat van: André de Laat op 12-07-2020 &nbsp;12:22 u<EDIT> Ik heb net mijn vingers blauw zitten tikken terwijl er is gereageerd. Ik plaats het evengoed. Hans Halberstadt: TOP!!!! </EDIT>
Ok ik reageer dan even in het andere topic.


William

Laat iedereen zijn hobby binnen een hobby hebben. Interesseert het je niet, glimlach een keer en ga naar het volgend topic. Of ga brouwen😉

pincopallino

Er is een gezegde "Geef aan de keizer wat des keizers is "'
Matheus22:15-22. Ik moet gedeeltelijk mijn conclusie rectificeren. De laatste 2 flessen open gemaakt en geproefd. De structuur van de blauw dop is veranderd, zie foto. Jacques had het eerder aangegeven. D.w.z. na ruim 9 maanden is de dop gaan werken of heeft gewerkt. Echter het verschil van oxidatiesmaak tegenover de standaard dop is minimaal maar wel aanwezig. Of iedereen een zo' minimale verschil kan proeven weet ik niet.  Ik kan het niet maatstaven maar ik denk dat de O2 absorberende doppen de O2 neutraliseert welke door het diffusieproces binnen dringt, zoals hansHalberstadt reeds aangegeven had.



Jan de Graaff

Citaat van: pincopallino op 13-08-2020 &nbsp;13:40 uEr is een gezegde "Geef aan de keizer wat des keizers is "'
Matheus22:15-22. Ik moet gedeeltelijk mijn conclusie rectificeren.
(Gr)ootmoedig! Petje af!! :petje-af:

Jacques

Citaat van: pincopallino op 13-08-2020 &nbsp;13:40 uEr is een gezegde "Geef aan de keizer wat des keizers is "'
Matheus22:15-22. Ik moet gedeeltelijk mijn conclusie rectificeren. De laatste 2 flessen open gemaakt en geproefd. De structuur van de blauw dop is veranderd, zie foto. Jacques had het eerder aangegeven. D.w.z. na ruim 9 maanden is de dop gaan werken of heeft gewerkt. Echter het verschil van oxidatiesmaak tegenover de standaard dop is minimaal maar wel aanwezig. Of iedereen een zo' minimale verschil kan proeven weet ik niet.  Ik kan het niet maatstaven maar ik denk dat de O2 absorberende doppen de O2 neutraliseert welke door het diffusieproces binnen dringt, zoals hansHalberstadt reeds aangegeven had.



Dank voor jouw reactie.

Mijn ervaring is dat je al eerder dan 9 maanden profijt kunt hebben van deze doppen. De wijze van bottelen is daarbij een factor van belang. Jouw methode van bottelen zorgt er voor dat je minder last hebt van oxidatie, ga daar vooral mee door.
De doppen zijn aanvullend. Ook wanneer je de doppen gebruikt zul nog altijd moeten oppassen dat er geen oxidatie plaatsvindt tijdens het bottelen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.