Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bottelen zonder O2 inslag  (gelezen 16000 keer)

Offline HermanH

• Senior lid
  • Land: be
  • Dimidium facti qui coepit habet
Re: Re: Hoe best bottelsuiker toevoegen?
« Reactie #225 Gepost op: 29-06-2020 12:47 u »
Ik heb met deze doppen geëxperimenteerd en bij mij werken ze niet. Geen bubbels geen kleurverandering en de smaak is gelijk als het bier met de standaard doppen.
Op hoeveel tijd heb je dit vastgesteld? Ik denk dat je zeker een jaar of meer moet wachten eer je echt kan bevestigen dat die doppen waardeloos of juist een aanwinst zijn indien je oxidatie waarneemt, en dan nog met blonde bieren, donkere hebben minder last van oxidatie....

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hobbybob

• Super lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #226 Gepost op: 29-06-2020 16:19 u »
Het heeft niets met sceptisch te zijn. Ik heb met deze doppen geëxperimenteerd en bij mij werken ze niet. Geen bubbels geen kleurverandering en de smaak is gelijk als het bier met de standaard doppen. Als jij blij bent en je geloof dat deze doppen de O2 absorbeert dan moet vooral blijven doen. En bij deze houdt voor mij de discussie op, het is zinloos en niemand wordt beter van.
Plus 1

Het beste bier brouw je zelf.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #227 Gepost op: 29-06-2020 16:39 u »
Op hoeveel tijd heb je dit vastgesteld? Ik denk dat je zeker een jaar of meer moet wachten eer je echt kan bevestigen dat die doppen waardeloos of juist een aanwinst zijn indien je oxidatie waarneemt, en dan nog met blonde bieren, donkere hebben minder last van oxidatie....
Ik weet niet hoe het bij jou is, maar bij mij halen de bieren normaal gesproken geen jaar. Dus als dat het criterium is dan zijn ze voor de mensen die hun bieren binnen een jaar opdrinken waarschijnlijk dus al zinloos.  Misschien had pincopallino ook een ander tijdsinterval in gedachten om de werkzaamheid op te testen?

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #228 Gepost op: 29-06-2020 18:30 u »
Ik weet niet hoe het bij jou is, maar bij mij halen de bieren normaal gesproken geen jaar. Dus als dat het criterium is dan zijn ze voor de mensen die hun bieren binnen een jaar opdrinken waarschijnlijk dus al zinloos.  Misschien had pincopallino ook een ander tijdsinterval in gedachten om de werkzaamheid op te testen?

Een jaar vind ik genoeg.  Na een half jaar smaken de twee bieren hetzelfde, dan is het naar mijn mening meer dan een half waarheid.

Offline André de Laat

• Senior lid
« Reactie #229 Gepost op: 29-06-2020 18:38 u »
Een jaar vind ik genoeg.  Na een half jaar smaken de twee bieren hetzelfde, dan is het naar mijn mening meer dan een half waarheid.

Je laat je toch weer verleiden hè?  :) :)

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #230 Gepost op: 29-06-2020 18:51 u »
Je laat je toch weer verleiden hè?  :) :)

Antwoorden op een vraag is geen discussie  ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Bottelen zonder O2 inslag
« Reactie #231 Gepost op: 29-06-2020 21:26 u »
In een topic over het toevoegen van bottelsuiker ontstond een discussie over zuurstofabsorberende kroonkurken. Deze discussie is zo goed en zo kwaad als dat kon afgesplitst en naar dit topic verplaatst.

Offline hobbybob

• Super lid
« Reactie #232 Gepost op: 30-06-2020 14:19 u »
O2 absorberend, hoe bewaar je eigenlijk deze kroonkurken?

Of werken ze pas nadat je ze op een fles drukt?

Offline JanDeGraaff

• Vol lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #233 Gepost op: 30-06-2020 16:15 u »
O2 absorberend, hoe bewaar je eigenlijk deze kroonkurken?
Of werken ze pas nadat je ze op een fles drukt?
Je bewaart ze in een plastic zak... De O2 absorberende liner wordt pas geactiveerd als ie nat is geworden.

Offline André de Laat

• Senior lid
« Reactie #234 Gepost op: 30-06-2020 16:52 u »
Je bewaart ze in een plastic zak... De O2 absorberende liner wordt pas geactiveerd als ie nat is geworden.

Is dat zo? Volgens mij mag je ze niet in een badje met Starsan leggen voor gebruik, zoals velen doen.

Offline JanDeGraaff

• Vol lid
« Reactie #235 Gepost op: 30-06-2020 16:56 u »
Is dat zo? Volgens mij mag je ze niet in een badje met Starsan leggen voor gebruik, zoals velen doen.
Bij mij gaan ze eerst 5 minuutjes in een Oxi-badje voor ze op de fles gaan..

Ik vul de schone fles met een bottelpijpje, pipetteer er met een injectiespuitje van 3 ml de suikeroplossing erbij, vis een dop uit z'n badje, leg die op de fles. Na alle flesjes zo gedaan te hebben, zet ik de doppen vast.

[Edit] Uit de instructies op de Braumarkt site:
  • wordt geactiveerd bij bevochtiging, we raden daarom aan de kroonkurken pas te bevochtigen of ontsmetten vlak voor gebruik.

Offline André de Laat

• Senior lid
« Reactie #236 Gepost op: 30-06-2020 16:58 u »
Bij mij gaan ze eerst 5 minuutjes in een Oxi-badje voor ze op de fles gaan..

Ik vul de schone fles met een bottelpijpje, pipetteer er met een injectiespuitje van 3 ml de suikeroplossing erbij, vis een dop uit z'n badje, leg die op de fles. Na alle flesjes zo gedaan te hebben, zet ik de doppen vast.

Misschien dat iemand anders daarop een antwoord heeft?

Offline JanDeGraaff

• Vol lid
« Reactie #237 Gepost op: 30-06-2020 17:04 u »
van http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=89570
Citaat
Soaking them is what activates the oxygen absorbing magic. It actually takes a week for them to do their job on the bottle.

On Basic brewing James Spencer contacted the maker of Oxygen Absorbing Caps (Crown Beverage), and actually recommended you santize them quickly, evidently the "Oxygen Absorbing Effect" of the caps is not immediate and they need to be wet for a period of time before the magic happens, like days.

They recommend sanitizing ONLY the caps you are using, and sanitizing just before bottling. But you do need to wet them, and it's probably the smartest idea to go and do it, with the sanitizer

Offline Koen S

• Super lid
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #238 Gepost op: 30-06-2020 17:55 u »
Waarom zou je kroonkurken überhaupt ontsmetten? Overbodig. Ik brouw al 30 jaar en heb nog nooit een kroonkurk ontsmet.

Offline JanDeGraaff

• Vol lid
« Reactie #239 Gepost op: 30-06-2020 18:08 u »
Waarom zou je kroonkurken überhaupt ontsmetten? Overbodig. Ik brouw al 30 jaar en heb nog nooit een kroonkurk ontsmet.
Deze O2 absorberende kroonkurken moeten nat gemaakt worden om te werken en dan kun je ze net zo goed in het Oxi- of starsan-badje mikken, die je toch al hebt staan...

Offline Koen S

• Super lid
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #240 Gepost op: 30-06-2020 18:59 u »
Deze O2 absorberende kroonkurken moeten nat gemaakt worden om te werken en dan kun je ze net zo goed in het Oxi- of starsan-badje mikken, die je toch al hebt staan...
Bottelen, kroonkurk erop, flesje even omdraaien. Maak het niet te moeilijk.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #241 Gepost op: 01-07-2020 14:16 u »

Mee eens. In het grijze verleden heb ik de doppen wel gedesinfecteerd. Dat doe ik al heel lang niet meer. Zo uit de zak op de fles. Het heeft bij mij nooit tot problemen geleid. Het is wat anders als er steeds stof bij de doppen kan komen, maar dat is bij mij niet het geval.

Offline André de Laat

• Senior lid
« Reactie #242 Gepost op: 01-07-2020 15:32 u »
Mee eens. In het grijze verleden heb ik de doppen wel gedesinfecteerd. Dat doe ik al heel lang niet meer. Zo uit de zak op de fles. Het heeft bij mij nooit tot problemen geleid. Het is wat anders als er steeds stof bij de doppen kan komen, maar dat is bij mij niet het geval.

Ik heb ze in een afgesloten emmer zitten, in plastic zakjes. Ook nooit in Starsan of iets dergelijks gedompeld. Met betrekking tot O2 absorberende kroonkurken, die heb je ook niet ¨nat¨ gebruikt? Blijkbaar niet dus en evengoed deden ze hun werk?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #243 Gepost op: 01-07-2020 22:37 u »
Ik heb ze in een afgesloten emmer zitten, in plastic zakjes. Ook nooit in Starsan of iets dergelijks gedompeld. Met betrekking tot O2 absorberende kroonkurken, die heb je ook niet ¨nat¨ gebruikt? Blijkbaar niet dus en evengoed deden ze hun werk?

Ik maak ze niet nat.

Het valt mij steeds op dat als ik een fles open dat er waterdruppeltjes aan de onderkant van deze doppen zitten.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #244 Gepost op: 01-07-2020 22:42 u »
Werkt het dan niet gewoon op basis van luchtvochtigheid? Ook dat verwacht je in de specificatie. Dan weet je tenminste ook hoe je ze moet bewaren zonder dat de werking terugloopt.

Offline JanDeGraaff

• Vol lid
« Reactie #245 Gepost op: 02-07-2020 09:20 u »
Als we nu even recapituleren:
  • De zuurstof absorberende kroonkurken hoeven niet gedesinfecteerd te worden voor gebruik, maar dat mag wel.
  • De zuurstof absorberende kroonkurken moeten volgens de instructies nat gemaakt worden voor gebruik om ze te activeren, maar dat hoeft niet.
En ze zijn er tegenwoordig in verschillende kleuren.
Ongeveer de helft (5/10) van ons is overtuigd dat de kroonkurken werken, circa 3 op de 10 is genegen om te geloven dat ze werken en zo'n 2 op de 10 heeft daar ernstige twijfels bij of gelooft het niet. Of de kroonkurken daadwerkelijk werken zou eigenlijk nog op een wetenschappelijk verantwoorde wijze onderzocht moeten worden om alle onzekerheden uit te sluiten.

Offline André de Laat

• Senior lid
« Reactie #246 Gepost op: 02-07-2020 09:47 u »
Als we nu even recapituleren:
  • De zuurstof absorberende kroonkurken hoeven niet gedesinfecteerd te worden voor gebruik, maar dat mag wel.
  • De zuurstof absorberende kroonkurken moeten volgens de instructies nat gemaakt worden voor gebruik om ze te activeren, maar dat hoeft niet.
En ze zijn er tegenwoordig in verschillende kleuren.
Ongeveer de helft (5/10) van ons is overtuigd dat de kroonkurken werken, circa 3 op de 10 is genegen om te geloven dat ze werken en zo'n 2 op de 10 heeft daar ernstige twijfels bij of gelooft het niet. Of de kroonkurken daadwerkelijk werken zou eigenlijk nog op een wetenschappelijk verantwoorde wijze onderzocht moeten worden om alle onzekerheden uit te sluiten.

Nou, onze wetenschapper Jacques zegt dat het werkt zonder ze op enige wijze te bevochtigen. Wat moet er wetenschappelijk bewezen worden? Ze werken, en je hoeft ze niet nat te maken, wat wil je nog meer weten?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #247 Gepost op: 02-07-2020 21:54 u »

Er zijn genoeg wetenschappelijke artikelen...

https://cdn.intechopen.com/pdfs/38354/InTech-Oxygen_scavengers_an_approach_on_food_preservation.pdf

https://link.springer.com/article/10.1007/s10311-018-0705-z

https://www.researchgate.net/publication/257742783_Oxygen_scavenging_films_for_food_application

https://yonsei.pure.elsevier.com/en/publications/oxygen-scavenging-films-in-food-packaging

https://www.bakeryonline.com/doc/an-overview-of-oxygen-scavenging-packaging-an-0002

Nu nog de hobbybrouwer over de streep trekken...

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #248 Gepost op: 03-07-2020 15:39 u »
Discussiëren over de werking van de O2 absorberende doppen heb ik achter mij gelaten. Wel is het zo dat ik deze topic ben gestart en ik vind dat ik deze voor mezelf moet afmaken. Laatste test na +/- 8 maanden. Geen verschil t.o.v. van 2 manden geleden.  Geen bubbels geen kleurverandering geen smaakverschil. Mijn conclusie is dat deze O2 absorberende doppen VOOR MIJ niet van toegevoegde waarde zijn. Het lijkt veel hier op …. Kijk naar voedingssupplementen te verkrijgen bij de bekende drogisterijen. Voor elke lichamelijk gebrek is er een natuurlijk wonderbare middel ondersteunt door een “” wetenschappelijk onderzoek “” van professor A tot Z. Geen arts zal een voedingssupplement voorschrijven (behalve in sommige gevallen vitaminen) Geen verzekering zal een voedingssupplement vergoeden omdat ze weten dat deze producten  niet werken en toch zijn er mensen die baat mee hebben. Het menselijk brein in complex.

Offline hobbybob

• Super lid
« Reactie #249 Gepost op: 03-07-2020 20:45 u »
Discussiëren over de werking van de O2 absorberende doppen heb ik achter mij gelaten. Wel is het zo dat ik deze topic ben gestart en ik vind dat ik deze voor mezelf moet afmaken. Laatste test na +/- 8 maanden. Geen verschil t.o.v. van 2 manden geleden.  Geen bubbels geen kleurverandering geen smaakverschil. Mijn conclusie is dat deze O2 absorberende doppen VOOR MIJ niet van toegevoegde waarde zijn. Het lijkt veel hier op …. Kijk naar voedingssupplementen te verkrijgen bij de bekende drogisterijen. Voor elke lichamelijk gebrek is er een natuurlijk wonderbare middel ondersteunt door een “” wetenschappelijk onderzoek “” van professor A tot Z. Geen arts zal een voedingssupplement voorschrijven (behalve in sommige gevallen vitaminen) Geen verzekering zal een voedingssupplement vergoeden omdat ze weten dat deze producten  niet werken en toch zijn er mensen die baat mee hebben. Het menselijk brein in complex.
Ik was al sceptisch, maar aangezien ik feitelijk alleen maar bottel in beugelflessen niet van toepassing voor mij.

Tags: