Bottelen zonder O2 inslag

Gestart door pincopallino, 22-11-2019 12:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pincopallino

Citaat van: Oscar op 27-11-2019  22:48 u;D ;D ;D :lol: :lol: :lol:

Uitspraken Oscar over deze onderwerp :

"" Hahaha goede marketing door in te spelen op de angst van de (amateur)brouwer! Hahah en dan betaal je € 0,29  per dopje... VETTE HANDEL!       Ik wou dat ik het verzonnen had, ik zou er goud geld mee kunnen verdienen.


Je reinste kolder dus... En reguliere dopjes zijn prima en hoef je niets extra voor te betalen. Oxidate van je bier zit in je proces en niet in je dopjes... Iemand die dat gelooft...
 
Puristisch geneuzel om niks. Gebruik die doppen gewoon.

Ja jij moet ze verkopen, dus jouw reactie begrijp ik wel. Klein beetje commercieel belang... 

Voor een hobbybrouwer die met hergisting op fles werkt is zo'n dopje totaal overbodig...

Wie geeft hier toe dat hij/zij last heeft van (regelmatige) oxidatie in zijn homebrews??
Een ieder die ja zegt... moet dus zijn proces aanpassen. Dat los je niet op met zo'n dopje op je fles.
Voor een grote commerciële brouwer die zijn bieren filtreert en pasteuriseert kan het mogelijk interessant zijn om zijn bieren een paar maanden meer houdbaarheid te garanderen... maar dan nog in het twijfelachtig...

Hoeveel restzuurstof zit er mogelijk in je bier? En hoeveel zuurstof kan zo'n dopje opnemen? Zou de leverancier/producent hier data over hebben?

Maar waarom zou je ze niet gebruiken?

Omdat het niet nodig is... 
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,34539.0.html

Koen S

Citaat van: pincopallino op 04-12-2019  15:13 uHoeveel restzuurstof zit er mogelijk in je bier? En hoeveel zuurstof kan zo'n dopje opnemen? Zou de leverancier/producent hier data over hebben?
Als je dat wil weten, moet je het navragen bij de leverancier. Of mag het geen moeite kosten?
Maar waarom zou je ze niet gebruiken?
Omdat het niet nodig is... 
Heb je ze al gebruikt? Dan kan je niets zinnigs zeggen over het nut ervan. Al wat je vertelt is puur gebaseerd op vooroordelen.

hobbybob

Eens, die doppen zijn onzin!

Beheer je proces en voorkom "overgevoeligheid" voor bepaalde zaken.

Laat de "commercie" je niet leiden..

Grootste "onzin" ooit gehoord:
- ik vind/vond de Duvel het lekkerste bier totdat ik een opleiding volgde tot keurmeester waarbij werd gewezen op DMS in  Duvel, daarna lustte ik het niet meer? ??? ??? ???

Gehoord tijdens prijsuitreiking van de Brand IPA.

Koen S

DMS is een bewuste keuze van de brouwers van Duvel dus geen brouwfout.
Smaken verschillen gelukkig, anders dronken we allemaal water.

pincopallino

Citaat van: Koen S op 04-12-2019  17:08 u

" Als je dat wil weten, moet je het navragen bij de leverancier. Of mag het geen moeite kosten? "

" Heb je ze al gebruikt? Dan kan je niets zinnigs zeggen over het nut ervan. Al wat je vertelt is puur gebaseerd op vooroordelen. "'

 Deze antworden had je toen bij Oscar reacties  moeten posten.

Ik ga zeker deze kroonkurken testen. Hoeveel brouwerij pro. gebruiken deze doppen? Daar wil ik een idee van hebben dus  ga ik mee door.

Koen S

Wij zijn hobbybrouwers en geen profs. We werken met heel andere installaties en procedures. Vergelijken is dus absurd.
Natuurlijk is het zo dat je eerst je hele proces kritisch moet bekijken en waar mogelijk verbeteren. Dat levert heel wat winst op en beter bier. Maar elk procentje verbetering is er een. En wanneer verschillende gerespecteerde hobbybrouwers op dit en andere fora zeggen dat ze een verschil merken in hun bier, dan neem ik dat aan, als ik geen raad accepteer, moet ik niet op een forum komen en al zeker geen vragen stellen. Niet dat ik alles klakkeloos aanneem, ik doe er mijn ding mee. En ja, ik ben deze kroonkurken ook aan het uittesten. Maar zelfs al doen ze niet echt veel, het prijsverschil is ook miniem.

pincopallino

Vanuit een biergroep (whatsapp) werd ik benaderd over de werking van deze kroonkurken. Ik had nog nooit van gehoord, ik kijk niet elke dag wat op het forum wordt gepost. Wat ik denk over de werking van deze doppen heb je kunnen lezen. Dat er wetenschappelijk wetten bestaan zoals > partiele druk verhoudingen/gas wetten/diffusie processen/O2 bindende stoffen... kan ik moeilijk ontkennen. Mijn logica boots tegen de technologische implementatie van deze stoffen in een zo 'stukje plastiek. Hier heeft niemand een antwoord gegeven. Het wordt beweerd dat de commercieels brouwerij deze doppen gebruiken, tot nu toe zie ik er geen verschil tussen de de standaard en de pro- doppen. Toch wel, ze zijn van beter kwaliteit. Zoals ik eerder heb aangegeven ga ik deze kroonkurken in de praktijk testen in alle objectiviteit.

Jacques

Citaat van: hobbybob op 04-12-2019  17:49 uEens, die doppen zijn onzin!

Probeer ze eens en oordeel dan.
Zo duur zijn ze niet.

Zoals eerder vermeld is er een smaakverschil bij gebruik van deze doppen.

Jacques

Citaat van: pincopallino op 04-12-2019  20:01 uVanuit een biergroep (whatsapp) werd ik benaderd over de werking van deze kroonkurken. Ik had nog nooit van gehoord, ik kijk niet elke dag wat op het forum wordt gepost. Wat ik denk over de werking van deze doppen heb je kunnen lezen. Dat er wetenschappelijk wetten bestaan zoals > partiele druk verhoudingen/gas wetten/diffusie processen/O2 bindende stoffen... kan ik moeilijk ontkennen. Mijn logica boots tegen de technologische implementatie van deze stoffen in een zo 'stukje plastiek. Hier heeft niemand een antwoord gegeven. Het wordt beweerd dat de commercieels brouwerij deze doppen gebruiken, tot nu toe zie ik er geen verschil tussen de de standaard en de pro- doppen. Toch wel, ze zijn van beter kwaliteit. Zoals ik eerder heb aangegeven ga ik deze kroonkurken in de praktijk testen in alle objectiviteit.

Je hebt gekeken naar een aantal commerciële Belgische brouwerijen die bieren brouwen met een sterk gistprofiel. Vooral bieren met een duidelijk hopprofiel hebben voordeel bij het bottelen met deze doppen.


Heel kenmerkend is dat veel meer vocht aan de onderkant van de dop de zit direct na het openen



Na afdrogen zie je kleine blaasjes



Probeer ze los van het feit dat jij ze nog niet gezien hebt bij commerciële bieren. Zo veel duurder zijn ze niet...

Serge VL

Mogelijk is dit wat verhelderend hoe het werkt lees het stuk over "Active packing" daar staat ook hoe dit in kroonkurken verwerkt wordt https://www.dropbox.com/s/3km9maywf1t90qv/encyclopedia%20of%20packagin%20technology.pdf?dl=0

En dit stuk uit: Food Packaging - Principles and Practice (3rd Edition) (Robertson,2012)
CiteerThe crown cork closure is made of tinplate or electrolytic chrome-coated steel and containsa compressible lining material, the composition of which has changed over the years from solidcork to composition cork, plastic and aluminum foil in various combinations. Today, the use ofcork-based linings is relatively rare, and most crown closures are lined with PVC (often foamed) orsometimes HDPE. Where cork is still used, it is common to laminate it to aluminum foil to improveits barrier properties.The material properties as well as the shape of the lining have a great effect on the rate of O2 permeation through crown cork linings. Linings with aluminum foil provide a perfect barrier.Although PVC linings are normally foamed to different degrees, they appear almost solid afterclosing and permeation rates are almost identical. Ingress of O2 does not appear to be measur-ably influenced by the condition of the glass sealing surface or the amount of pressure used inapplying the crown to the bottle. The total ingress of O2 through closure linings ranges from 0.6to 1.2μ L day−1 or 2.0 to 8.4 ppb day−1 for a 355 mL bottle. If no O2 is added to a bottle of beerduring filling, the resulting shelf life for the beer would be 4–13 months for a maximum O2 ingress of 1 ppm.In an attempt to extend the shelf life of bottled beer, O2-absorbing materials have been incorpo-rated into the lining material of crown seals to remove O2 present in the headspace at the time offilling as well as absorbing O2permeating into the bottle through the crown closure. The liningscontaining the O2 absorber can be used in metal crowns as well as roll-on metal and screw-on plas-tic caps.

En deze is ook verhelderend, hier wordt ook veel in verklaard: https://www.mdpi.com/2076-3417/7/7/665/pdf

Of de uitleg van deze brouwer https://burleighbrewing.com.au/know-beers/oxygen-kills-beer/

De Carlsberg group groep gebruikt deze kroonkurken dus ook https://www.carlsberggroup.com/pursuit-of-better/better-beer-experiences/zero2-cap/

en deze http://www.lowoxygenbrewing.com/wp-content/uploads/2016/11/The-role-of-oxygen-in-brewing.pdf

En hoeveel O2 zit er nu in bier op welk moment:




pincopallino

@ Jacques  " Probeer ze los van het feit dat jij ze nog niet gezien hebt bij commerciële bieren "
  Ok dan..over +/- 3 maanden  zal ik mijn bevindingen posten.

Jacques

Citaat van: pincopallino op 05-12-2019  11:01 u@ Jacques  " Probeer ze los van het feit dat jij ze nog niet gezien hebt bij commerciële bieren "
  Ok dan..over +/- 3 maanden  zal ik mijn bevindingen posten.

Heel goed. Door dingen zelf uit te proberen leer je veel.

pincopallino


Jacques

Succes met je tests.

Gisteren was er clubavond van De Roerstok, de laatste in het kader van 7e lustrumjaar.
De leden hebben afgelopen jaar steeds spullen gekregen waaronder deze kroonkurken.
Op de clubavond van april kregen de leden de kroonkurken.

Er was nog een klein restantje over. Deze zijn gisteren meegenomen.
Het zou leuk zijn als hier ervaringen gedeeld worden.

TristanS

Hier in de bijlage nog een artikel die de werking van "Oxygen scavenging films" beschrijft. Onder het kopje Polymer‑based scavengers staat het een en ander uitgelegd over hoe plastic matrices zuurstof kunnen absorberen.

pincopallino



Over een week of 6 hoop ik meer te komen weten....

Jacques

Herhaal de vergelijking elke 6 weken...

pincopallino

Citaat van: Jacques op 12-01-2020  22:01 uHerhaal de vergelijking elke 6 weken...

Geduld wordt op de proef gesteld ..haha

hobbybob

Wel weer jammer van de verschillende kleur flesjes

hansHalberstadt

Citaat van: hobbybob op 13-01-2020  15:54 uWel weer jammer van de verschillende kleur flesjes
Flesjes lijken ook kleiner? Dat heeft invloed op de oxidatie omdat dezelfde hoeveelheid zuurstof nu minder bier oxideert. Het is beter om met zo'n proef naast de variabele die je wilt onderzoeken al het overige hetzelfde te houden, anders weet je straks nog niets zeker.

Rinus

Ik heb nu ook van de laatste 3 batches van ca 30 liter gedurende het bottelen steeds een enkele krat voorzien van de lichtblauwe 02 doppen zodat ik over een paar weken het eventuele verschil kan proeven....
Ik ga dit voorlopig bij elke batch doen om meer informatie te verzamelen...

Haagse Wouter

Bestaan die dingen trouwens niet in goudkleurige variant?

HermanH

Citaat van: Haagse Wouter op 13-01-2020  23:29 uBestaan die dingen trouwens niet in goudkleurige variant?

https://unitedbottles.com/product/26mm-gold-pry-off-crown-cap-oxygen-scavenger-bc009

mbroek

Citaat van: Haagse Wouter op 13-01-2020  23:29 uBestaan die dingen trouwens niet in goudkleurige variant?

Van de week nog een zak van 500 goudkleurig gekocht, dus ja.

henkie

Citaat van: mbroek op 14-01-2020  09:55 uVan de week nog een zak van 500 goudkleurig gekocht, dus ja.


In Nederland?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.