Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bottelen zonder O2 inslag  (gelezen 11084 keer)

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
Re: Bottelen zonder O2 inslag
« Reactie #25 Gepost op: 26-11-2019 11:24 u »
Ik heb het niet over onderzoek van jaren geleden maar eigen ervaringen van de afgelopen 2 jaar.
Overigens hebben de leden van De Roerstok in het kader van het 35 jarig bestaan van deze vereniging allemaal 25 kroonkurken gekregen om er ervaring mee op te doen. Ook van hen krijg ik te horen dat zij smaakverschillen ervaren.

Er is hier wel het een en ander over terug te lezen.

Influence of crown corks on beer quality
Characterization of the Migration of Hop Volatiles into Different Crown Cork Liner Polymers and Can Coatings
Binding of volatile aroma compounds to can linings with different polymeric characteristics

Het is een eenvoudige mogelijkheid om zelf ervaring op te doen met deze kroonkurken...
Je ziet het niet aan de buitenkant. Als je de zuurstofabsorberende gebruikt hebt en kijkt naar het binnenwerk zie je dat er kleine bultjes op zitten na gebruik. Nu ik weet waar ik op moet letten herken ik deze kroonkurken bij commerciële bieren.

Er is een ander topic dat over deze kroonkurken gaat. Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,39202

" Het is een eenvoudige mogelijkheid om zelf ervaring op te doen met deze kroonkurken..."'

Reeds vermeld!

"Er is een ander topic dat over deze kroonkurken gaat. Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,39202 "

Ook reeds vermeld !

" Je ziet het niet aan de buitenkant...

Nou ja..

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Serge VL

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 26-11-2019 12:12 u »
" Het is een eenvoudige mogelijkheid om zelf ervaring op te doen met deze kroonkurken..."'

Reeds vermeld !

"Er is een ander topic dat over deze kroonkurken gaat. Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,39202 "

Ook reeds vermeld!

" Je ziet het niet aan de buitenkant...

Nou ja...

Eigenlijk kom je dan tot het besluit dat:
Je niets van partiële drukverhoudingen nog van de gaswetten iets kent, de diffuse van O2 naar binnen toe ondanks het drukverschil is nu eenmaal een natuurlijk verschijnsel.
Je bovenstaande ook niet wil aannemen, ondanks dat dit zelfs gewoon tot de leerstof behoort voor een 17,18 jarige in een wetenschappelijke richting.
Dat je niet begrijpt of wil begrijpen dat zuurstof chemisch gebonden kan worden en er ondertussen al jaren er iets bestaat als actieve verpakking. (zelfs je voorverpakte steak in de supermarkt is verpakt in actieve verpakking)
Je van het werkingsprincipe niets wil van geloven ondanks dat dit uitvoerig beschreven staat.
Je niets wil aannemen van de collega hobbybrouwers die hier wel ervaring mee hebben.
Enig opzoekwerk van uwentwege er teveel aan is.

Dus ondanks alle moeite die ander hier doen om het je uitgelegd te krijgen, blijf je in ongeloof.
Het lijkt me beter om te stoppen met dit topic.

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #27 Gepost op: 26-11-2019 12:46 u »
Eigenlijk kom je dan tot het besluit dat:
Je niets van partiële drukverhoudingen nog van de gaswetten iets kent, de diffuse van O2 naar binnen toe ondanks het drukverschil is nu eenmaal een natuurlijk verschijnsel.
Je bovenstaande ook niet wil aannemen, ondanks dat dit zelfs gewoon tot de leerstof behoort voor een 17,18 jarige in een wetenschappelijke richting.
Dat je niet begrijpt of wil begrijpen dat zuurstof chemisch gebonden kan worden en er ondertussen al jaren er iets bestaat als actieve verpakking. (zelfs je voorverpakte steak in de supermarkt is verpakt in actieve verpakking)
Je van het werkingsprincipe niets wil van geloven ondanks dat dit uitvoerig beschreven staat.
Je niets wil aannemen van de collega hobbybrouwers die hier wel ervaring mee hebben.
Enig opzoekwerk van uwentwege er teveel aan is.

Dus ondanks alle moeite die ander hier doen om het je uitgelegd te krijgen, blijf je in ongeloof.
Het lijkt me beter om te stoppen met dit topic.

Gelukkig dat er mensen zijn die alles weten zoals jij. Degrinerend antwoorden is kennelijk typerende voor mensen die zoals jij alles weten. Je kunt van mij wat leren na een brouw ervaring van 49 jaren.

Offline HermanH

• Senior lid
  • Land: be
  • Dimidium facti qui coepit habet
« Reactie #28 Gepost op: 26-11-2019 13:56 u »
Moeilijk te vatten dat er in een ruimte waar ongeveer 2 Bar (of meer) zit terug zuurstof kan komen, ondanks de (tegen)druk, maar na "slechts" 7 jaar brouwen heb ik me er al lang bij neergelegd, het gebeurd buiten onze wil om, zo zit de natuur eenmaal in mekaar, je moet maar eens zoeken op diffusie van gassen, in de natuur proberen er zich steeds veel dingen te herstellen, tamelijk wat over te vinden op Google en Co.:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Diffusie

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #29 Gepost op: 26-11-2019 15:36 u »
Moeilijk te vatten dat er in een ruimte waar ongeveer 2 Bar (of meer) zit terug zuurstof kan komen, ondanks de (tegen)druk, maar na "slechts" 7 jaar brouwen heb ik me er al lang bij neergelegd, het gebeurd buiten onze wil om, zo zit de natuur eenmaal in mekaar, je moet maar eens zoeken op diffusie van gassen, in de natuur proberen er zich steeds veel dingen te herstellen, tamelijk wat over te vinden op Google en Co.:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Diffusie

Het is niet moeilijk te bevatten. Wetenschappelijk/Theoretische waarden zijn vaker in de praktijk van marginale invloed op een X-product. Fabrikanten spelen op een slimme wijze daarin.

Offline Koen S

• Super lid
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #30 Gepost op: 26-11-2019 15:54 u »
Gelukkig dat er mensen zijn die alles weten zoals jij. Degrinerend antwoorden is kennelijk typerende voor mensen die zoals jij alles weten. Je kunt van mij wat leren na een brouw ervaring van 49 jaren.
Wat was dat van de pot die de ketel verwijt?  :weetbeter:

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #31 Gepost op: 26-11-2019 16:10 u »
Wat was dat van de pot die de ketel verwijt?  :weetbeter:

Neen hoor…ik heb reeds aangegeven dat ik deze doppen in de praktijk ga testen. We hebben over diffusie wetten/bindende stoffen zoals ascorbinezuur/sulfiet en…ik probeer te begrijpen hoe technologisch mogelijk is om zoiets in een semi-hard kunststof pakking te doen is. Ah ja vraag dit aan Serge VL hij weet het.

Offline breda82

• Senior lid
  • Land: 00
  • Just experiment
« Reactie #32 Gepost op: 26-11-2019 16:26 u »
Leuke discussie over doppen, mijn ervaring is dat het misschien maar een heel klein beetje helpt die doppen. Ik gebruik ze omdat ze toch niet veel duurder zijn en je ergens hoopt een procentje verbetering te krijgen.

Voor hele hoppige bieren ga je echt weinig bereiken met die doppen, de meeste winst zit hem naar mijn mening echt in het proces waarmee je na de vergisting je bier in de fles krijgt. Binnen mijn thuisbrouwerijtje gaat de focus de komende tijd op dit proces gericht worden. De bottelemmer met afvulpijp en overhevelen zie ik als grootste bedreiging hierin.

Offline HermanH

• Senior lid
« Reactie #33 Gepost op: 26-11-2019 19:21 u »
....... Ah ja vraag dit aan Serge VL hij weet het.
Indedaad, als je weet dat die man een chemische achtergrond + idem diploma heeft en bij Janssen Pharmaceutica heeft gewerkt, plus ik die persoonlijk hééééél goed ken, is er maar 1 antwoord, inderdaad, HIJ WEET HET, doch ik wil niet partijdig zijn, met 49 jaar brouwervaring zal jij het ook wel weten, toch...?  :proost: :biersmile: :brouwen:

Offline HermanH

• Senior lid
« Reactie #34 Gepost op: 26-11-2019 20:42 u »
Het is niet moeilijk te bevatten. Wetenschappelijk/Theoretische waarden zijn vaker in de praktijk van marginale invloed op een X-product. Fabrikanten spelen op een slimme wijze daarin.
Alweer slimmer dan de wetenschap precies, ja, niet heiliger maar slimmer dan de Paus zijn er blijkbaar veel, doch als je het zelf niet beseft vind ik het erg dat er mensen zijn die op zo'n antwoorden steeds hun tijd moeten verspelen, zonder wetenschap geen vooruitgang, het enige waarmee ze uit de bocht vliegen is dat er mega veel geld mee gemoeid is en dat er mensen zijn die zich laten betalen om cijfers te "vervormen" om iets in een goed of slecht daglicht te zetten, maar dat heb je niet alleen in de wetenschap. Nu goed, ik mijn wetenschap, jij de jouwe, je hebt er 7 x meer brouwtijd opzitten, doch ik heb dankzij de wetenschap al een paar toppers in de fles gekregen...  ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #35 Gepost op: 26-11-2019 22:04 u »
Die kroonkurken werken, maaaar ... er ligt weer suboptimalisatie op de loer. Ze werken maar een beetje, ze kunnen inderdaad niet alles binden. Voor het maximale resultaat zul je dus je afvulmethode goed op orde moeten hebben. Eerst de grote brokken, dan pas de kleine stapjes. De grote brokken qua zuurstofinslag zijn het inmaischen en het afvullen, waarbij de laatste al snel  invloed laat proeven en het bij de eerste wat langer duurt en het dopje niets uitmaakt.
Bij het afvullen is er niet veel dat je kunt doen, flesjes met CO2 spoelen of vanuit een keg met een tegendruk vuller werken, opschuimen en doppen.
De dopjes zijn voor de industriële brouwers ontwikkeld en geoptimaliseerd voor de O2 niveaus die zij vlak voor het doppen hebben.

Ingo

Ze mogen ontwikkeld zijn voor de industriële brouwers maar dat neemt niet weg dat ze voor ons hobbybrouwers ook heel nuttig zijn.
Ik vul mijn flessen met een vulpijpje zonder te spoelen met CO2. Bij alle tests die ik inmiddels gedaan heb (zo'n 12 brouwsels) proef ik duidelijk verschil. Ook anderen proeven duidelijk verschil.

Offline Koen S

• Super lid
« Reactie #36 Gepost op: 26-11-2019 22:07 u »
Neen hoor…ik heb reeds aangegeven dat ik deze doppen in de praktijk ga testen. We hebben over diffusie wetten/bindende stoffen zoals ascorbinezuur/sulfiet en…ik probeer te begrijpen hoe technologisch mogelijk is om zoiets in een semi-hard kunststof pakking te doen is. Ah ja vraag dit aan Serge VL hij weet het.
Als je niets wil leren, niet luistert naar antwoorden, stel dan ook geen vragen. Of zoek het zelf maar uit als je het beter weet. The cloud is the limit.

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #37 Gepost op: 26-11-2019 22:41 u »
Als je niets wil leren, niet luistert naar antwoorden, stel dan ook geen vragen. Of zoek het zelf maar uit als je het beter weet. The cloud is the limit.

👏👏

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #38 Gepost op: 27-11-2019 10:52 u »
Voordat ik mijn flessen ga bottelen met de absorberend kroonkurken, wil ik achter komen hoeveel brouwerij pro deze doppen gebruiken.

Offline Koen S

• Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 27-11-2019 11:37 u »
Wat interessante lectuur in bijlage.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #40 Gepost op: 27-11-2019 21:29 u »
Voordat ik mijn flessen ga bottelen met de absorberend kroonkurken, wil ik achter komen hoeveel brouwerij pro deze doppen gebruiken.

Ga je foto's plaatsen van alle kroonkurken van alle professionele brouwerijen wereldwijd?  :)

Bij Karmeliet en Grimbergen zie ik kleine blaasjes...

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #41 Gepost op: 27-11-2019 22:26 u »
Ga je foto's plaatsen van alle kroonkurken van alle professionele brouwerijen wereldwijd?  :)

Wereldwijd zal het niet lukken wel de bekende brouwerij. Wat je ziet is vocht. Ik heb ze onder de microscoop gezet en ze zijn identiek als de standaard.

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #42 Gepost op: 27-11-2019 22:27 u »

Offline Koen S

• Super lid
« Reactie #43 Gepost op: 27-11-2019 22:29 u »
Mooi parket.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #44 Gepost op: 27-11-2019 22:40 u »
Wereldwijd zal het niet lukken wel de bekende brouwerij. Wat je ziet is vocht. Ik heb ze onder de microscoop gezet en ze zijn identiek als de standaard.

Je bedoelt voor jouw bekende brouwerijen.  ;D

Bij de zuurstofabsorberende kroonkurken zie ik vaak vocht terwijl je dat niet ziet bij gewone kroonkurken. Nadat het vocht verdampt is zie je nog steeds kleine oneffenheden.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #45 Gepost op: 27-11-2019 22:48 u »

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #46 Gepost op: 27-11-2019 22:53 u »
Je bedoelt voor jouw bekende brouwerijen.  ;D

Bij de zuurstofabsorberende kroonkurken zie ik vaak vocht terwijl je dat niet ziet bij gewone kroonkurken. Nadat verdampt is zie je nog steeds kleine oneffenheden.

Als je wil ga ik ze nog een keer op foto zetten. Ze zijn nu kurkdroog. Onder de microscoop kun je zien dat ze dezelfde structuur hebben.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #47 Gepost op: 27-11-2019 22:56 u »
Als je wil ga ik ze nog een keer op foto zetten. Ze zijn nu kurkdroog. Onder de microscoop kun je zien dat ze dezelfde structuur hebben.

Graag nog meer close up. Je moet goed kijken...

Ik zal kijken of ik binnenkort foto's kan plaatsen met het verschil.

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #48 Gepost op: 28-11-2019 10:49 u »
Graag nog meer close up. Je moet goed kijken...

Ik zal kijken of ik binnenkort foto's kan plaatsen met het verschil.
Ik ben vandaag geopereed aan mijn rechte hand (triggerfinger) helaas moet ik X dagen/weken pauseren...

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #49 Gepost op: 04-12-2019 15:02 u »

LINKS : standaard dop
RECHTS : Westmalle
               Grolsch
               Duvel
               Chimay
               Karmeliet
               Palm