Bottelen zonder O2 inslag

Gestart door pincopallino, 22-11-2019 12:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JanPieter

Citaat van: hansHalberstadt op 27-04-2020  14:05 u(met een magneetje opgetilt)

Kun je me eens uitleggen waarom, en hoe je dit doet?

Jacques

Citaat van: pincopallino op 08-05-2020  13:11 u@ Jacques :
Bij de absorberende doppen van Brouwland zie ik alleen twee nr. en een merk verder is gelijk als de standaard, geen oneffenheden. Er is t.o.v de standaard dop een ander pakking structuur zie 2 "ringen " ipv 1.
verder bij de standaard doppen kun je de pakking eruit wippen bij de absorberende doppen niet. Het is vast geplakt.





Bij de Carlsberg pils worden de AD ( wordt vermeld op hun site ) gebruikt. Geen supermarkt verkoop deze bier in Haarlem. ik zal toch ergens de Carlsberg vinden en onderzoeken.

De oneffenheden zie je pas na gebruik.

pincopallino

Citaat van: Jacques op 08-05-2020  16:36 uDe oneffenheden zie je pas na gebruik.

Deze zijn na 4 maanden gebruik. Neem je mij in de maling?

Jacques

Citaat van: pincopallino op 08-05-2020  16:54 uDeze zijn na 4 maanden gebruik. Neem je mij in de maling?

Kennelijk bottel je onder zuurstofloze omstandigheden  :)

pincopallino

Leg mij eens uit waarom bij deze wijze van sluiting geen O2 absorberende X wordt toegepast? Geldt hier geen diffusie wet ?








Jacques

Citaat van: pincopallino op 08-05-2020  17:16 uLeg mij eens uit waarom bij deze wijze van sluiting geen O2 absorberende X wordt toegepast? Geldt hier geen diffusie wet ?



Het is bekend dat in een beugelfles Grolsch meer ascorbinezuur (vitamine C) zit dan in een literspak Appelsientje... De ascorbinezuur wordt toegevoegd omdat het een anti-oxidant is.   :weetbeter:

pincopallino

Citaat van: Jacques op 08-05-2020  20:41 uHet is bekend dat in een beugelfles Grolsch meer ascorbinezuur (vitamine C) zit dan in een literspak Appelsientje... De ascorbinezuur wordt toegevoegd omdat het een anti-oxidant is.   :weetbeter:


Is het vermeld op het etiket? Wordt ascorbinezuur toegevoegd ook op de standaard 33 cl flessen?
Grolsch, Heineken, Hertog Jan, Amstel, Gulpener, Alfa, Brand, Bavaria enzovoort gebruiken geen O2 absorberende doppen. Voegen ze allen ascorbinezuur zuur?

Jacques

Citaat van: pincopallino op 09-05-2020  16:46 uIs het vermeld op het etiket? Wordt ascorbinezuur toegevoegd ook op de standaard 33 cl flessen?
Grolsch, Heineken, Hertog Jan, Amstel, Gulpener, Alfa, Brand, Bavaria enzovoort gebruiken geen O2 absorberende doppen. Voegen ze allen ascorbinezuur zuur?

Bij mijn weten staat het niet op het etiket.

Overigens wil het feit dat de door jou genoemde brouwerijen geen zuurstofabsorberende kroonkurken gebruiken nog niet zo veel zeggen. Het kan zijn dat zij die niet gebruiken om andere redenen. Er zijn meer methoden om oxidatie te voorkomen tijdens het bottelen. Zo wordt er vaak een klein straaltje water in de hals van de fles gespoten om het bier te laten opschuimen. Meteen daarna gaat de kroonkurk op de fles.

pincopallino

Citaat van: Jacques op 09-05-2020  17:23 uBij mijn weten staat het niet op het etiket.

Overigens wil het feit dat de door jou genoemde brouwerijen geen zuurstofabsorberende kroonkurken gebruiken nog niet zo veel zeggen. Het kan zijn dat zij die niet gebruiken om andere redenen. Er zijn meer methoden om oxidatie te voorkomen tijdens het bottelen. Zo wordt er vaak een klein straaltje water in de hals van de fles gespoten om het bier te laten opschuimen. Meteen daarna gaat de kroonkurk op de fles.

Als je vit.C toevoegt ben je wettelijk verplicht om dit via het etiket te vermelden denk ik. Ik heb een aantal jaren geleden de maximale wettelijk toegestane hoeveelheid vit. C toegevoegd + een el kaneelpoeder bij het maischen gedaan bij heel veel batchs maar je kan niet voorkomen dat bij het bottelen lucht wordt vermengt met het bier.
 De enige wijze waarmee je bier bijna zuurstofarm kan vullen is met onderdruk bottelen, satureren met CO2 of vacumeren en het laatste stukje ruimte in de hals laten opschuimen met een straaltje  gekoelde water ( ik doe met bier van 1/2 graden, vervelend bezigheid ). Maar hier gelden ook diffusie wetten toch?

Jacques

Citaat van: pincopallino op 09-05-2020  19:59 uAls je vit.C toevoegt ben je wettelijk verplicht om dit via het etiket te vermelden denk ik.

Niet elke stof dat toegevoegd wordt hoeft vermeld te worden. Technische hulpstoffen zijn vrijgesteld.

Citaat van: pincopallino op 09-05-2020  19:59 uDe enige wijze waarmee je bier bijna zuurstofarm kan vullen is met onderdruk bottelen, satureren met CO2 of vacumeren en het laatste stukje ruimte in de hals laten opschuimen met een straaltje  gekoelde water...

Om oxidatie te voorkomen worden er inderdaad meer technieken toegepast. Technieken waarover wij als hobbybrouwers meestal niet over beschikken. Vandaar dat de doppen een uitkomst voor ons kunnen zijn.

Citeer...en het laatste stukje ruimte in de hals laten opschuimen met een straaltje  gekoelde water (ik doe met bier van 1/2 graden, vervelend bezigheid ). Maar hier gelden ook diffusie wetten toch?
Dan ben je goed bezig, mijn complimenten!
Bij het opschuimen gelden de diffusiewetten niet door de afschermende werking van het laagje bier rond de koolzuurbelletjes. Heel snel na het opschuimen wordt in professionele brouwerijen de fles afgesloten.

hansHalberstadt

Mbt opschuimen, zie ook deze link.
Het opschuimen gebeurt daar met koolzuur uit het bier zelf wat in de slang vrij komt bij het bottelen. Dus gaat eigenlijk helemaal vanzelf.
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,40157.msg620536.html#msg620536


pincopallino

6 maanden zijn voorbij. Je proeft een begin van oxidatie bij alle twee flessen. We gaan naar de 8 ste maand.

hansHalberstadt

Citaat van: pincopallino op 09-06-2020  10:06 u6 maanden zijn voorbij. Je proeft een begin van oxidatie bij alle twee flessen. We gaan naar de 8 ste maand.
Ging toch hierom? :
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,40157.msg610512.html#msg610512 wordt anders steeds zo'n zoekplaatje.

pincopallino

Citaat van: hansHalberstadt op 09-06-2020  15:43 uGing toch hierom? :
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,40157.msg610512.html#msg610512 wordt anders steeds zo'n zoekplaatje.


Inderdaad daar ging er over. Hoe anders had ik moeten vermelden?

hansHalberstadt

Citaat van: pincopallino op 09-06-2020  16:11 uInderdaad daar ging er over. Hoe anders had ik moeten vermelden ?
Als je naar iets refereert van 6 maanden terug dan kan ik me voorstellen dat de meesten niet meer weten waar het over ging, dus ik ging daarom maar terugzoeken in 7 pagina's historie. dus als je over 3 maanden weer iets meld is het misschien handig om gelijk de link naar het proefje erbij te zetten zodat niet iedereen weer terug hoeft te gaan zoeken.

Jacques

Citaat van: pincopallino op 09-06-2020  10:06 u6 maanden zijn voorbij. Je proeft een begin van oxidatie bij alle twee flessen. We gaan naar de 8 ste maand.

Niet zo heel vreemd...

Citaat van: pincopallino op 09-05-2020  19:59 uDe enige wijze waarmee je bier bijna zuurstofarm kan vullen is met onderdruk bottelen, satureren met CO2 of vacumeren en het laatste stukje ruimte in de hals laten opschuimen met een straaltje  gekoelde water (ik doe met bier van 1/2 graden, vervelend bezigheid). Maar hier gelden ook diffusie wetten toch?

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 09-06-2020  22:29 uNiet zo heel vreemd...

Je zou toch juist verwachten dat de zuurstofopnemende kroonkurken na die tijd hun waarde gaan bewijzen?

hansHalberstadt

Citaat van: JanPieter op 08-05-2020  14:45 uKun je me eens uitleggen waarom, en hoe je dit doet?
Met een magneetje (cirkelvormig neodynium magneetje van 5 m diameter en ca 5 mm hoog) in een dun buisje. Je hoeft dan niet het dopje met je handen aan te raken met kans op besmetting van de binnenkant van de dop met je handen. En het werkt ook secuurder heb ik gemerkt want met de hand het dopje op de fles leggen heb ik nog wel eens dat het dopje eraf valt.

pincopallino

Citaat van: Jacques op 09-06-2020  22:29 uNiet zo heel vreemd...

" De enige wijze waarmee je bier bijna zuurstofarm kan vullen is met onderdruk bottelen, satureren met CO2 of vacumeren en het laatste stukje ruimte in de hals laten opschuimen met een straaltje  gekoelde water (ik doe met bier van 1/2 graden, vervelend bezigheid). Maar hier gelden ook diffusie wetten toch? "'

Satureren met CO2 of vacumeren behoort niet tot mijne mogelijkheden, straaltje gekoelde bier/water wel. Als het opschuimen voldoende zou zijn om O2 inslag te voorkomen dan is het bedenken van absorberende doppen volstrekt onzin toch ?

hansHalberstadt

Citaat van: pincopallino op 10-06-2020  10:06 u" De enige wijze waarmee je bier bijna zuurstofarm kan vullen is met onderdruk bottelen, satureren met CO2 of vacumeren en het laatste stukje ruimte in de hals laten opschuimen met een straaltje  gekoelde water (ik doe met bier van 1/2 graden, vervelend bezigheid). Maar hier gelden ook diffusie wetten toch? "'

Satureren met CO2 of vacumeren behoort niet tot mijne mogelijkheden, straaltje gekoelde bier/water wel. Als het opschuimen voldoende zou zijn om O2 inslag te voorkomen dan is het bedenken van absorberende doppen volstrekt onzin toch ?
Ik denk dat die absorberende doppen zijn om diffusie van zuurstof van buiten naar binnen via de rand van de dop te neutraliseren. Zuurstof die in de kopruimte zit zul je daar niet mee wegkrijgen en is relatief heel veel. (4 ml lucht in de kopruimte is 1 ml zuurstof en dat is 1.4milligram) als dat oplost in je bier dan zit je al bijna op de maximale hoeveelheid oplosbare zuurstof, dus die je zou kunnen vergelijken met continue beluchten. Als al die zuurstof je bier kan oxideren, wie maakt zich dan nog druk over dat kleine beetje wat dan nog naar binnen diffundeert via de dop. Ik denk dus dat die zuurstopfabsorberende dopjes dus alleen zin hebben als je al in staat bent om zuurstofarm te bottelen. Net zoiets als dat je naast een draaiende zaagmachine de moeite neemt om je radio wat zachter te zetten om minder herrie te maken. 
ps, dus als jij nu in beide flesjes evenveel oxidatie proeft dan is dat voor mij een waarneming die bovenstaande redenatie kan bevestigen.

pincopallino

Citaat van: hansHalberstadt op 10-06-2020  10:33 uIk denk dat die absorberende doppen zijn om diffusie van zuurstof van buiten naar binnen via de rand van de dop te neutraliseren. Zuurstof die in de kopruimte zit zul je daar niet mee wegkrijgen en is relatief heel veel. (4 ml lucht in de kopruimte is 1 ml zuurstof en dat is 1.4milligram) als dat oplost in je bier dan zit je al bijna op de maximale hoeveelheid oplosbare zuurstof, dus die je zou kunnen vergelijken met continue beluchten. Als al die zuurstof je bier kan oxideren, wie maakt zich dan nog druk over dat kleine beetje wat dan nog naar binnen diffundeert via de dop. Ik denk dus dat die zuurstopfabsorberende dopjes dus alleen zin hebben als je al in staat bent om zuurstofarm te bottelen. Net zoiets als dat je naast een draaiende zaagmachine de moeite neemt om je radio wat zachter te zetten om minder herrie te maken.
ps, dus als jij nu in beide flesjes evenveel oxidatie proeft dan is dat voor mij een waarneming die bovenstaande redenatie kan bevestigen.

Feit is dat vroeg of later de oxidatie proces ontstaat (positief/negatief) bij de wijze waarop thuisbrouwers hun bier bottelen. Wij kunnen niet isobarisch bottelen en het gist consumeert niet 100 % de aanwezig O2. Ok de absorbeerde doppen zijn bedoeld om de O2 diffusie tegen te gaan maar wat is het verschil tussen een dop een beugelfles en kurkafsluiting?

Jacques

Citaat van: pincopallino op 10-06-2020  10:06 uSatureren met CO2 of vacumeren behoort niet tot mijne mogelijkheden, straaltje gekoelde bier/water wel. Als het opschuimen voldoende zou zijn om O2 inslag te voorkomen dan is het bedenken van absorberende doppen volstrekt onzin toch?

De meeste hobbybrouwers doen dit niet. Dit vereist dat je heel snel na het waterstraaltje de fles moet sluiten. Dat krijg ik als ik alleen bottel niet voor elkaar.

Citaat van: hansHalberstadt op 10-06-2020  10:33 uIk denk dat die absorberende doppen zijn om diffusie van zuurstof van buiten naar binnen via de rand van de dop te neutraliseren.
Mijn ervaring is dat deze doppen goed werken als er zuurstof in de kopruimte van de fles zit. Dat is bij mij bijna altijd. Vandaar dat ik een duidelijk verschil proef bij gebruik van deze doppen.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 10-06-2020  21:27 uMijn ervaring is dat deze doppen goed werken als er zuurstof in de kopruimte van de fles zit. Dat is bij mij bijna altijd. Vandaar dat ik een duidelijk verschil proef bij gebruik van deze doppen.
Maar dan begrijp ik jouw reactie 'niet zo vreemd' niet in Reactie #165 want het feit dat beide flessen geoxideerd smaken lijkt toch aan te geven dat de speciale dopjes dat niet kunnen voorkomen, dus feitelijk geen significant effect hebben.

pincopallino

Ik proef wel ik proef niet... that is the question

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 10-06-2020  21:59 uMaar dan begrijp ik jouw reactie 'niet zo vreemd' niet in Reactie #165 want het feit dat beide flessen geoxideerd smaken lijkt toch aan te geven dat de speciale dopjes dat niet kunnen voorkomen, dus feitelijk geen significant effect hebben.

Ze hebben wel degelijk een groot effect als er wel zuurstof in de fles aanwezig is. De voering van de kroonkurken neemt de zuurstof weg. Voor ons hobbybrouwers een heel groot voordeel.

Oxidatie van bier tijdens veroudering vindt ook plaats zonder zuurstof. Daarnaast ontstaan er ook oxidatiesmaakjes na het bottelen door zuurstofopname tijdens het maischen. De dopjes kunnen dit niet tegenhouden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.