Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bottelen zonder O2 inslag  (gelezen 11162 keer)

Offline JanPieter

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Lees al even mee, pas begonnen met brouwen
Re: Bottelen zonder O2 inslag
« Reactie #150 Gepost op: 08-05-2020 14:45 u »
(met een magneetje opgetilt)

Kun je me eens uitleggen waarom, en hoe je dit doet?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #151 Gepost op: 08-05-2020 16:36 u »
@ Jacques :
Bij de absorberende doppen van Brouwland zie ik alleen twee nr. en een merk verder is gelijk als de standaard, geen oneffenheden. Er is t.o.v de standaard dop een ander pakking structuur zie 2 "ringen " ipv 1.
verder bij de standaard doppen kun je de pakking eruit wippen bij de absorberende doppen niet. Het is vast geplakt.

Bij de Carlsberg pils worden de AD ( wordt vermeld op hun site ) gebruikt. Geen supermarkt verkoop deze bier in Haarlem. ik zal toch ergens de Carlsberg vinden en onderzoeken.

De oneffenheden zie je pas na gebruik.

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #152 Gepost op: 08-05-2020 16:54 u »
De oneffenheden zie je pas na gebruik.

Deze zijn na 4 maanden gebruik. Neem je mij in de maling?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #153 Gepost op: 08-05-2020 17:07 u »
Deze zijn na 4 maanden gebruik. Neem je mij in de maling?

Kennelijk bottel je onder zuurstofloze omstandigheden  :)

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #154 Gepost op: 08-05-2020 17:16 u »
Leg mij eens uit waarom bij deze wijze van sluiting geen O2 absorberende X wordt toegepast? Geldt hier geen diffusie wet ?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #155 Gepost op: 08-05-2020 20:41 u »
Leg mij eens uit waarom bij deze wijze van sluiting geen O2 absorberende X wordt toegepast? Geldt hier geen diffusie wet ?

Het is bekend dat in een beugelfles Grolsch meer ascorbinezuur (vitamine C) zit dan in een literspak Appelsientje... De ascorbinezuur wordt toegevoegd omdat het een anti-oxidant is.   :weetbeter:

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #156 Gepost op: 09-05-2020 16:46 u »
Het is bekend dat in een beugelfles Grolsch meer ascorbinezuur (vitamine C) zit dan in een literspak Appelsientje... De ascorbinezuur wordt toegevoegd omdat het een anti-oxidant is.   :weetbeter:

Is het vermeld op het etiket? Wordt ascorbinezuur toegevoegd ook op de standaard 33 cl flessen?
Grolsch, Heineken, Hertog Jan, Amstel, Gulpener, Alfa, Brand, Bavaria enzovoort gebruiken geen O2 absorberende doppen. Voegen ze allen ascorbinezuur zuur?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #157 Gepost op: 09-05-2020 17:23 u »
Is het vermeld op het etiket? Wordt ascorbinezuur toegevoegd ook op de standaard 33 cl flessen?
Grolsch, Heineken, Hertog Jan, Amstel, Gulpener, Alfa, Brand, Bavaria enzovoort gebruiken geen O2 absorberende doppen. Voegen ze allen ascorbinezuur zuur?

Bij mijn weten staat het niet op het etiket.

Overigens wil het feit dat de door jou genoemde brouwerijen geen zuurstofabsorberende kroonkurken gebruiken nog niet zo veel zeggen. Het kan zijn dat zij die niet gebruiken om andere redenen. Er zijn meer methoden om oxidatie te voorkomen tijdens het bottelen. Zo wordt er vaak een klein straaltje water in de hals van de fles gespoten om het bier te laten opschuimen. Meteen daarna gaat de kroonkurk op de fles.

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #158 Gepost op: 09-05-2020 19:59 u »
Bij mijn weten staat het niet op het etiket.

Overigens wil het feit dat de door jou genoemde brouwerijen geen zuurstofabsorberende kroonkurken gebruiken nog niet zo veel zeggen. Het kan zijn dat zij die niet gebruiken om andere redenen. Er zijn meer methoden om oxidatie te voorkomen tijdens het bottelen. Zo wordt er vaak een klein straaltje water in de hals van de fles gespoten om het bier te laten opschuimen. Meteen daarna gaat de kroonkurk op de fles.

Als je vit.C toevoegt ben je wettelijk verplicht om dit via het etiket te vermelden denk ik. Ik heb een aantal jaren geleden de maximale wettelijk toegestane hoeveelheid vit. C toegevoegd + een el kaneelpoeder bij het maischen gedaan bij heel veel batchs maar je kan niet voorkomen dat bij het bottelen lucht wordt vermengt met het bier.
 De enige wijze waarmee je bier bijna zuurstofarm kan vullen is met onderdruk bottelen, satureren met CO2 of vacumeren en het laatste stukje ruimte in de hals laten opschuimen met een straaltje  gekoelde water ( ik doe met bier van 1/2 graden, vervelend bezigheid ). Maar hier gelden ook diffusie wetten toch?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #159 Gepost op: 09-05-2020 20:55 u »
Als je vit.C toevoegt ben je wettelijk verplicht om dit via het etiket te vermelden denk ik.

Niet elke stof dat toegevoegd wordt hoeft vermeld te worden. Technische hulpstoffen zijn vrijgesteld.

De enige wijze waarmee je bier bijna zuurstofarm kan vullen is met onderdruk bottelen, satureren met CO2 of vacumeren en het laatste stukje ruimte in de hals laten opschuimen met een straaltje  gekoelde water...

Om oxidatie te voorkomen worden er inderdaad meer technieken toegepast. Technieken waarover wij als hobbybrouwers meestal niet over beschikken. Vandaar dat de doppen een uitkomst voor ons kunnen zijn.

Citaat
...en het laatste stukje ruimte in de hals laten opschuimen met een straaltje  gekoelde water (ik doe met bier van 1/2 graden, vervelend bezigheid ). Maar hier gelden ook diffusie wetten toch?
Dan ben je goed bezig, mijn complimenten!
Bij het opschuimen gelden de diffusiewetten niet door de afschermende werking van het laagje bier rond de koolzuurbelletjes. Heel snel na het opschuimen wordt in professionele brouwerijen de fles afgesloten.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #160 Gepost op: 10-05-2020 11:58 u »
Mbt opschuimen, zie ook deze link.
Het opschuimen gebeurt daar met koolzuur uit het bier zelf wat in de slang vrij komt bij het bottelen. Dus gaat eigenlijk helemaal vanzelf.
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,40157.msg620536.html#msg620536

Tags: